Jakie książki czytają marketerzy? Które z lektur są dla nich szczególnie inspirujące i dlaczego polecają je innym ekspertom zajmującym się na co dzień komunikacją marketingową?
Jakie książki czytają i polecają marketerzy? Swoimi rekomendacjami dzielą się: Natalia Załęcka, dyrektorka marketingu w Eobuwie.pl oraz Maciej Adamaszek, twórca marki true™ men skin care.
Natalia Załęcka, dyrektorka marketingu w Eobuwie.pl
1. Do/Purpose/Why brands with a purpose do better and matter more”, Dawid Hieatt, The Do Book Co 2014
Obowiązkowa pozycja dla miłośników marketingu, która porządkuje wiedzę na temat budowania marek. Autor w przejrzysty sposób wyjaśnia, dlaczego firmy, oprócz realizowania założeń wdrożonej strategii, powinny także podejmować działania mające na celu dokonanie zmian w otaczającym nas świecie.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
2. ,,The Personalization Paradox: Why Companies Fail (and How To Succeed) at Delivering Personalized Experiences at Scale”, Val Swisher, Regina Lyn Preciado, XML Press 2021
Autorzy tej książki to niekwestionowani eksperci w dziedzinie strategii treści, którzy na licznych przykładach pokazują, jak istotna jest koncentracja na personalizacji tekstów tworzonych dla klientów. Moim zdaniem to bardzo ciekawa pozycja dla każdego marketera, który chce poznać kluczowe wymiary standaryzacji materiałów, a także wpływ nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, na codzienne działania branży.
3. ,,Archetypes in Branding: A Toolkit for Creatives and Strategists”, Margaret Hartwell, Joshua C. Chen, How Books 2012
To książka, która udowadnia, jak istotna jest dobra i przejrzysta komunikacja między klientem a firmą podczas całego procesu tworzenia projektu. Pozycja zawiera aż 60 kluczowych archetypów, stworzonych z myślą o wsparciu obu stron w wyborze strategicznego i wizualnego kierunku działań mających na celu promocję marki oraz skuteczne dotarcie z komunikacja do wybranych grup docelowych.
Maciej Adamaszek, twórca marki true™ men skin care
Osoby zajmujące się marketingiem, brandingiem czy szeroko rozumianą komunikacją niezaprzeczalnie powinny wnikliwie przejść przez literaturę branżową. Znajomość i umiejętność zastosowania reguł proponowanych przez Kotlera czy polemizującego z nim Sharpa, dają podstawy do funkcjonowania na rynku, ale nie powinny być jedyną soczewką, przez którą patrzymy na marketing.
Zmienność współczesnego świata i nowe wyzwania, jakie stawia on przed markami, w mojej opinii, powinny skłonić marketingowców do stałego poszukiwania inspiracji, przełamywania szablonowego myślenia i pracy nad sobą. W związku z tym na mojej liście mam dwie lektury, które poleciłbym osobom z branży. Nie są to pozycje traktujące stricte o marketingu, ale źródła inspiracji do zmiany postrzegania i wychodzenia poza utarte schematy.
1. Sztuka zwycięstwa. Wspomnienia twórcy NIKE”, Phil Knight, Rebis 2016
Nike to marka, której nikomu nie trzeba przedstawiać – grono wiernych klientów na całym świecie, obecność na rynku od lat 60. ubiegłego wieku i współpraca z gwiazdami sportu mówią same za siebie. Firma oferująca odzież sportową nie stała się jednak światowym gigantem z dnia na dzień. O tym, jak do tego doszło opowiada w książce sam twórca brandu. To lektura, którą powinien przeczytać każdy przedsiębiorca czy marketingowiec. Podręcznik-biografia o przedsiębiorczości, pokonywaniu trudności, wizjonerstwie i niepoddawaniu się. O tym, jak przekuć pasję w biznes oraz sprzedawać buty sportowe nie sprzedając tak naprawdę butów. Nie znajdziemy tu gotowych rozwiązań podanych na tacy czy pomysłów, które możemy przełożyć 1:1 na polskie realia. Opisana historia dzieje się w Stanach Zjednoczonych w latach 70. XX wieku. Mimo to uważny czytelnik z pewnością wyciągnie z niej wiele cennych lekcji na temat prowadzenia biznesu. Must read!
2. „7 nawyków skutecznego działania”, Stephen R. Covey, Rebis 1996
To obowiązkowa pozycja, w której znajdziemy coś więcej niż tylko rady na temat tego, „jak osiągnąć sukces”. Książka jest pełna rozważań na temat wartości, jakimi kierują się ludzie, jakie wyrabiają nawyki i jak podejmują decyzje – całość oparta na przypadkach z życia wziętych. Zrozumienie ludzkiej natury i elementów składających się na zachowanie to jedna z dwóch rzeczy, które pomogły mi efektywniej zarządzać pracownikami, poprzez dobór konkretnych osobowości do zespołu. Drugą, było zdanie „Staraj się najpierw zrozumieć innych, potem być zrozumiany”, które zmieniło mój sposób myślenia o byciu nie tylko liderem, ale także uczestnikiem relacji międzyludzkich. To ludzie tworzą firmę. Skupiając się na skutecznej komunikacji z pracownikami, jesteśmy w stanie stworzyć środowisko pracy, w którym wspólne zaufanie, myślenie win-win i proaktywność, będą jednymi z filarów biznesu.
Proponowane przez Coveya reguły są wieloaspektowe, oddziałują na wielu płaszczyznach i są składowymi całościowego sukcesu. Lubię co jakiś czas wracać do tej lektury. Uczy ona myślenia skoncentrowanego na celach, daje również przydatne narzędzia do pracy. Mowa o rozwiązaniach takich jak priorytetyzacja zadań, niezbędna do efektywnego zarządzania czasem. Określenie pilności działań pozwala na przeznaczenie maksymalnej ilości czasu na wykonanie tych najważniejszych, bez jakościowego uszczerbku na pozostałych. Poruszone (i wzięte sobie do serca!) kwestie przywództwa, pracy w zespole czy budowania relacji, mają naprawdę duży potencjał, by wpłynąć na odniesienie sukcesu w swojej profesji. To książka, która zawsze będzie aktualna, a tytułowe „7 reguł” faktycznie ma realne zastosowanie w życiu zawodowym.
Szukasz zarówno inspirującej lektury, jak i praktycznych wskazówek dotyczących efektywnego prowadzenia biznesu? Sprawdź książki o marketingu i e-commerce dostępne w sklepie Marketera+.
Warto doczytać