Szukasz inspirujących książek o marketingu? Sprawdź, jakie publikacje polecają eksperci zajmujący się na co dzień komunikacją marketingową.

Jakie książki czytają i polecają marketerzy? Swoimi rekomendacjami dzielą się: Marta Bartczyszyn, starszy specjalista ds. marketingu w AB SA oraz Hanna Schwartz, kierownik ds. marketingu i e-commerce w OneDayMore.
Marta Bartczyszyn, starszy specjalista ds. marketingu w AB SA
1. „Narratologia”, Paweł Tkaczyk, Wydawnictwo Naukowe PWN 2017
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Człowiek, który zarabia na życie opowiadaniem historii napisał książkę o… opowiadaniu historii. O tym, że słowa mają moc już wiemy. Paweł Tkaczyk pokazuje, jak z ciągu słów ułożyć wyjątkowe historie. Na kolejnych stronach swojej książki przeprowadza czytelnika przez cały proces narracji – zrozumienie ludzkiego mózgu, sposób funkcjonowania języka, zagłębienie się w emocje, a dopiero na końcu prezentuje schematy opowieści.
„Narratologia” pokazuje, jak za pomocą wciągających opowieści utrzymać uwagę nie tylko czytelnika, słuchacza, ale także… klienta. W końcu za sukcesem wielkich marek stoją dobrze opowiedziane historie. Storytelling to umiejętność, którą powinien opanować nie tylko marketer, copywriter, PRowiec, wykładowca, przedsiębiorca, ale każdy z nas.
To doskonała pozycja dla wszystkich, którzy chcą tworzyć dobre opowieści – zarówno o sobie, jak i o swoich produktach.
2. „Strategia Umami. Jak połączyć biznes z projektowaniem doświadczeń i wyróżnić się na rynku”, Aga Szóstek, MT Biznes 2022
Piąty smak umami nadaje potrawom wyjątkowość, a Aga Szóstek zapożyczając tę kulinarną koncepcję w swojej książce wprowadza nas w świat projektowania wyjątkowych doświadczeń klientów. Wystarczy tylko do obowiązkowych składników jak biznes, produkt, klienci i pracownicy dodać szczyptę niepowtarzalnych przeżyć i emocji. Unikatowa strategia doświadczeń, którą prezentuje Aga Szóstek sprawia, że marki mogą nie tylko wyróżnić się na tle konkurencji, ale także pozostawić same pozytywne wspomnienia w głowach klientów.
3. „Wiek paradoksów. Czy technologia nas ocali?”, Natalia Hatalska, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak 2021
Czy technologia nas ocali? Na kartach swojej książki Natalia Hatalska przypomina nam o technologicznym paradoksie, który nas dotyka. Nie tylko szansach, jakie daje nowoczesny rozwój cyfrowego świata i tego, jak wpłynie na naszą przyszłość, lecz też o zagrożeniach, jakie za sobą niesie. Pozwala spojrzeć znacznie szerzej na otaczający świat i postęp przez pryzmat technologii, ale także etyki, moralności. Hatalska zmusza nas do myślenia – do zatrzymania się i zastanowienia w jakim kierunku podążamy jako globalne i nowoczesne społeczeństwo, ale także jednostki.
Hanna Schwartz, kierownik ds. marketingu i e-commerce w OneDayMore
Wybór zaledwie trzech pozycji książkowych, które inspirują mnie, marketingowca, do codziennej pracy nie jest prosty. Na przestrzeni lat trafiłam na wiele cennych lektur, które wyznaczyły kierunki moich działań, myślenia o budowie czy rozwoju marki, jednak nie sposób wymienić je wszystkie. Zdecydowałam się na polecenie innym ekspertom, ale także (a może zwłaszcza) osobom będącym na początku swojej ścieżki, książek, tzw. pigułek. Dwie z nich poświęcone są stricte naszej branży oraz budowaniu i rozwoju marki czy tworzenia komunikatów reklamowych. Trzecia z kolei, z pozoru z biznesem nie ma wiele wspólnego, ale uświadamia i otwiera oczy na to, jak internet wpływa na nasz mózg.
1. „Zakamarki marki”, Paweł Tkaczyk, Onepress 2012
Książka pigułka, która systematyzuje myślenie o marce, ułatwia proces jej budowy i rozwoju. Jest także pomocna każdemu, kto jest na początku drogi w marketingu. Lektura z łatwością dociera do odbiorcy, ponieważ autor napisał ją z pozycji praktyka, bardzo przystępnym językiem, co ułatwia zrozumienie przedstawianych idei.
Dodatkowo jest pełna ciekawych przykładów z życia wziętych. Pomimo tego, że książka została wydana już 10 lat temu, to wiedza w niej zawarta jest jak najbardziej aktualna. Nie ma zagrożenia, że będziemy się posługiwali przestarzałymi informacjami.
„Zakamarki marki” można czytać w całości lub wybierając konkretne interesujące nas zagadnienie. Osobiście wracam do niej najczęściej, gdy potrzebuję przemyśleć kolejne kroki w rozwoju strategii marki. Pozycja godna polecenia dla wszystkich praktyków marketingu.
2. „Jak pisać, żeby chcieli czytać i kupować”, Artur Jabłoński, Onepress 2017
Artur Jabłoński, obecnie właściciel agencji marketingowej digitalk, znany jest w branży głównie ze swojej działalności dotyczącej systemu reklamowego w środowisku Meta, choć nie tylko. Korzystając ze swojego doświadczenia jako copywriter przygotował publikację pełną konkretnych wskazówek przydatnych w tworzeniu różnych treści.
Jakie są według autora dobre komunikaty pisane? Takie, które później będą mogły się sprzedać. A ponadto również te, które przekonają potencjalnego odbiorcę i skutecznie przekażą określoną informację. Z książki można się dowiedzieć m.in. tego, jak ludzie przyswajają teksty oraz jak bardzo często forma bywa ważniejsza od treści. Niewątpliwie nabytą wiedzę można później włączyć do rozwoju strategii własnej marki. Posługując się radami dotyczącymi tworzenia tekstów w reklamie, możemy spokojnie zaadaptować tę wiedzę dużo szerzej. Must read!
3. „Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg”, Nicholas Carr, Helion 2010
To książka skłaniająca do refleksji o czasach współczesnych, pokazująca wpływ internetu na nasz mózg oraz na nasze życie. Autor przedstawia obraz tego, jak internet zmienia sposób myślenia ludzi i niejako wyłącza myślenie w sposób samodzielny. Lektura może być przestrogą dla tych, którzy zbyt mocno angażują się w zbieranie i kolekcjonowanie informacji z internetu, i później nie potrafią ich odpowiednio selekcjonować albo po prostu uzależniają się od korzystania z tego medium.
Publikacja została wydana ponad 10 lat temu, ale wciąż pozostaje aktualna. Niewątpliwie jest to pozycja skłaniająca do przemyśleń nad własną relacją z internetem, ale też w dużym stopniu wykracza daleko poza ten obszar. Znalazłam tu wiele wartościowych treści, ale też anegdot, które sprawiły, że nie czułam się znudzona czytaniem tej książki. Szczerze polecam!
Szukasz zarówno inspirującej lektury, jak i praktycznych wskazówek dotyczących efektywnego prowadzenia biznesu? Sprawdź książki o marketingu i e-commerce dostępne w sklepie Marketera+.
Warto doczytać