Jakie książki czytają marketerzy? Które z publikacji są dla nich szczególnie inspirujące i dlaczego polecają je innym ekspertom zajmującym się na co dzień komunikacją marketingową?
Co czytają eksperci i jakie publikacje polecają? Swoimi rekomendacjami dzielą się: Justyna Chmielewska, marketing manager Poland & Baltics w Logitech oraz Roland Przedborski, head of marketing & digital communications w Integral Solutions.
Justyna Chmielewska, marketing manager Poland & Baltics w Logitech
1. „How Brands Grow: What Marketers Don’t Know”, Bayron Sharp, Oxford University Press 2010
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Jest wiele książek o marketingu, mało jednak jest takich, które tak zapadają w pamięć, jak dwutomowa ,,How brands grow”. To uniwersalne pozycje, zawierające mnóstwo informacji i przykładów – od mniej zaskakujących do dyskusyjnych. Byron Sharp podchodzi do marketingu naukowo. Pokazuje, jak pracować na danych, jak je analizować i jak wdrażać wnioski w budowanie kampanii. W książkach (szczególnie w 2 tomie) są wskazówki dla osób zajmujących się produktami konsumenckimi, B2B, ale też dla tych, którzy odpowiadają za działania e-commerce czy marketing produktów luksusowych. W ,,How brands grow” każdy znajdzie coś dla siebie.
2. ,,Plany marketingowe”, McDonald Malcolm, Wilson Hugh, Wolters Kluwer 2012
Książka, którą każdy marketer powinien mieć w swojej bibliotece. Bardzo porządkuje wiedzę i w przystępny sposób prezentuje zasady planowania strategii marketingowej. Doskonałe źródło wiedzy dla początkujących, bo oprócz przeprowadzenia krok po kroku przez plan marketingowy, są do wykonania ćwiczenia. To jedna z tych lektur, do których warto wracać.
3. „Wiek paradoksów. Czy technologia nas ocali?”, Natalia Hatalska, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak 2021
Co powinno wyróżniać dobrego marketera? Moim zdaniem ciekawość do otaczającej nas rzeczywistości i ludzi. Sukces kampanii marketingowej to w dużej mierze odkrycie i zaspokojenie potrzeb odbiorców. Jestem na bieżąco nie tylko dzięki branżowym tytułom, ale i m.in. publikacjom Infuture Institiute, a w szczególności Mapie Trendów czy książce „Wiek paradoksów. Czy technologia nas ocali?”. Hatalska holistycznie pokazuje w niej, jak wygląda (i do czego może zmierzać) świat w XXI wieku, a tym samym pozwala na zrozumienie marzeń, motywacji i obaw ludzi.
Roland Przedborski, head of marketing & digital communications w Integral Solutions
1. „Przyczepne Historie”, Chip Heath, Dan Heath, MT Biznes 2020
Dlaczego niektóre z historii tak łatwo zapadają w pamięć i są dalej powtarzane, a inne zapominamy zaraz po przeczytaniu? Kolejne rozdziały książki braci Health, w sposób dowcipny i zaskakujący, wyjaśniają 6 głównych zasad „przyczepnych historii”, których przyswojenie poprawi nasze umiejętności tworzenia chwytliwych treści marketingowych.
2. „Strategia Umami. Jak połączyć biznes z projektowaniem doświadczeń i wyróżnić się na rynku”, Aga Szóstek, MT Biznes 2022
Agą Szóstek w swojej książce stopniowo wprowadza nas w świat projektowania doświadczeń, czyli tworzenia takich chwil, które nie tylko warto przeżyć, ale co najważniejsze zapamiętać. Klient kupując produkt czy usługę, kupuje bowiem tak naprawdę doświadczenie. Gratka dla fanów praktycznych narzędzi. Krok po kroku dowiadujemy się, jak zweryfikować opinię klientów o marce, zdefiniować wizję oraz stworzyć strategię. Czytając książkę, ma się ochotę od razu działać i wdrażać strategię Umami.
3. „To jest marketing”, Seth Godin, MT Biznes 2019
Szersze spojrzenie na marketing, sięgające do jego istoty – zamiast manipulowania klientami, zmieniania świata na lepszy. Marketing daje nam narzędzia, które możemy wykorzystać do rozwiązywania prawdziwych problemów i kreowania wartości, a ta książka pokazuje, jak to zrobić. Obowiązkowa pozycja dla marketingowców, przeżywających kryzys wiary w sens zawodu.
Szukasz zarówno inspirującej lektury, jak i praktycznych wskazówek dotyczących efektywnego prowadzenia biznesu? Sprawdź książki o marketingu i e-commerce dostępne w sklepie Marketera+.
Warto doczytać