Jakie książki czytają marketerzy? Które z publikacji są dla nich szczególnie inspirujące i dlaczego polecają je innym ekspertom zajmującym się na co dzień komunikacją marketingową?
Co czytają eksperci i jakie publikacje polecają? Swoimi rekomendacjami dzielą się: Emilia Pisula, marketing communication intern w Schneider Electric Polska oraz Dominika Polok, senior marketing manager w Hard Rock Cafe Poland.
Emilia Pisula, marketing communication intern w Schneider Electric Polska
1. „Czarny łabędź. Jak nieprzewidywalne zdarzenia rządzą naszym życiem”, Nassim Nicholas Taleb, Zysk i S-ka 2020
Słuchaj „Marketer+” Podcast
„Czarny łabędź” to książka, która otworzyła nam oczy na zupełnie nieoczywiste przed Nową Normalnością kwestie – elementy codziennego życia, które możemy przełożyć na świat marketingu. Po książkę tę sięgnęłam nie na początku pandemii, kiedy tytuł zyskał nowe życie wraz ze wzrostem popularności terminu „czarny łabędź”. Przeczytałam ją po przeszło dwóch latach życia w Nowej Normalności, kiedy na pewne aspekty potrafiliśmy spojrzeć już z zupełnie innej perspektywy.
Lektura „Czarnego Łabędzia” pozwala nam na lepsze zrozumienie świata, którym rządzi przypadkowość, duża dynamika zdarzeń i znaczne warunki niepewności. To cenna nauka umiejętności zaakceptowania i zrozumienia rzeczywistości, w której występują Czarne Łabędzie. Nic nie jest czarno-białe, a wszystkie nasze działania mają zarówno dobre, jak i złe konsekwencje.
Sądzę, że największą korzyścią z lektury jest otworzenie oczu na fakt, że ludzka umiejętność oceny prawdopodobieństwa zdarzeń jest bardzo niska. Właśnie dlatego powinniśmy nieustannie ćwiczyć nasze umiejętności zarządzania ryzykiem czy wykorzystywania szans wynikających z niespodziewanych zdarzeń. Przede wszystkim jednak książkę kończymy z myślą, że świat, którym rządzi niepewność, to świat, który wymaga od nas doskonalenia umiejętności elastycznego dopasowywania się do zmian – a to jedna z najcenniejszych umiejętności w pełnym wyzwań życiu marketerów.
2. „Kreatywność S.A. Droga do prawdziwej inspiracji”, Ed Catmull, Amy Wallace, MT Biznes 2015
Historia przedstawiona oczami Eda Catmulla – prezesa wytwórni filmowej Pixar – opowiada o drodze jednej z najbardziej rozpoznawalnych wytwórni filmowych na świecie do osiągnięcia sukcesu, do którego kluczem była pielęgnowana w organizacji kultura kreatywności.
Podobnie jak w przypadku pierwszej pozycji, przy doborze lektur wychodzę z założenia, że książka nie musi mówić nam wprost: „postępuj w ten sposób, a dzięki temu osiągniesz sukces i zyskasz nowych klientów”, aby pozwolić nam wynieść z niej cenną lekcję, którą możemy przełożyć na własny rozwój i codzienną pracę marketera.
Czytając o realnych wyzwaniach firmy Pixar, zdobywamy nie tylko cenny insight dla managerów, ale uczymy się także zarządzania przez kreatywność, pielęgnowania własnej kreatywności oraz dostrzegania, że ciągłe zmiany i definiowanie stale zmieniających się potrzeb są kluczem do osiągania korzyści biznesowych.
Książka jednak nie jest w stu procentach poświęcona historii wytwórni Pixar. W ostatniej części lektury możemy zapoznać się ze zbiorem sugestii zebranych na podstawie długoletniego doświadczenia Eda Catmulla, dotyczących tworzenia kultury kreatywności przez zaufanie, komunikację i wspólne osiąganie celów. Pozycja ta z pewnością jest szerokim źródłem inspiracji przydatnych nie tylko w kontekście projektów marketingowych. Okaże się również przydatna do wdrożenia zmian w całej kulturze organizacyjnej, tak aby codzienna praca była przyjemna, pełna kreatywności i skutkowała satysfakcjonującymi wynikami.
3. „Nowe zasady marketingu i PR. Jak poprzez social media, podcasty, content marketing, newsjacking oraz sztuczną inteligencję dotrzeć bezpośrednio do kupujących”, Scott David Meerman, MT Biznes 2022
Ostatnia pozycja, którą chciałabym polecić, to jeden z nowszych tytułów na polskim rynku wydawniczym. „Nowe zasady marketingu i PR” jest trafną odpowiedzią na wyzwania współczesnego marketingu i potrzeby bycia na bieżąco w świecie, w którym wszystkie gałęzie marketingu i PR przeplatają się wzajemnie, tworząc spójny ekosystem.
Lektura pozwala nam lepiej zrozumieć skutki zmian, które zaszły w branży marketingu w ostatnich latach oraz powody, dla których stare zasady – sprzed ery cyfrowej, kiedy poszczególne działy marketingu i PR były wyizolowanymi silosami – nie mogą być już dłużej aktualne. Autor podkreśla wagę nastawienia na relacje i bycia otwartym na dynamicznie zmieniające się potrzeby klientów, a także kompleksowo omawia wszystkie współczesne najważniejsze kanały digital. Włącza w to tak istotne ostatnio w marketingu obszary jak viral marketing, podcasty, współprace z influencerami czy możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji.
Spektrum omawianych kanałów marketingowych jest tak szerokie, że każdy z nas znajdzie w tej pozycji coś inspirującego i przydatnego dla siebie – nieważne, dla jakich klientów i jakim rodzajem marketingu zajmuje się na co dzień. Jeśli potrzebujesz porcji użytecznej wiedzy o współczesnym marketingu w pigułce, która pozwoli Ci opracować świeży plan działania – zdecydowanie sięgnij po tę pozycję.
Dominika Polok, senior marketing manager w Hard Rock Cafe Poland
1. „Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka”, Robert B. Cialdini, GWP Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2013
Absolutny klasyk, książka z dziedziny psychologii społecznej. Ten tytuł ma już swoje lata, ale zupełnie nie traci z wiekiem, bo przecież mechanizmy, które przedstawia są wciąż aktualne. Dobrze mieć ich świadomość pracując w marketingu i sprzedaży, ale też w ogóle w życiu. W ogóle psychologia, socjologia, neuronauka to jest obowiązkowe uzupełnienie do wiedzy marketingowej czy sprzedażowej.
2. „To jest social selling”, Łukasz Kosuniak, Grupa Marketer 2021
Książka nieco bardziej sprzedażowa niż marketingowa. Przyda się jednak każdemu, kto działa na styku tych dwóch dziedzin i np. w marketingu B2B. To była dokładnie ta pozycja, która zainspirowała mnie do rozpoczęcia działań na LinkedInie. Wyjaśniła, jak się za to zabrać i jak właściwie rozumieć social selling. Chociaż nie wszystko byłam w stanie wykorzystać i przełożyć na swoje realia jeden do jednego, to mój egzemplarz i tak ma kilka znaczników przy najważniejszych fragmentach, do których czasem wracam.
3. „Metoda GRIP. Jak pracować mądrze (i uchwycić to, co najważniejsze)”, Rick Pastoor, Sine Qua Non 2022
Moje nowe odkrycie i nie będę ukrywać, że to rekomendacja Pawła Tkaczyka skłoniła mnie do sięgnięcia po tę książkę. I znów: nie jest to pozycja marketingowa, ale sprawdzi się doskonale w tej branży, jeśli chcemy pracować lepiej i skuteczniej. Polecam osobom, które gubią czasem z oczu swoje cele, toną w bieżących sprawach i mailach, i wiecznie odkładają sprawy „mniej priorytetowe” na później.
Szukasz zarówno inspirującej lektury, jak i praktycznych wskazówek dotyczących efektywnego prowadzenia biznesu? Sprawdź książki o marketingu i e-commerce dostępne w sklepie Marketera+.
Warto doczytać