„Branżę e-commerce czekają tłuste lata. Jednak żaden e-sklep nie poradzi sobie bez odpowiedniej logistyki. Najlepsze rozwiązania zarówno w zakresie dostawy, jak i odbioru przesyłek w ramach zwrotu czy reklamacji mogą zapewnić wyłącznie firmy kurierskie.” Z Magdaleną Bugajło – dyrektorem ds. komunikacji marketingowej i PR oraz rzecznikiem prasowym DHL Parcel Polska – rozmawiamy o trendach, które mają największy wpływ na branżę logistyczną oraz o działaniach marketingowych, które muszą dopasować się do zmian nawyków konsumentów.
Magdalena Bugajło, dyrektor ds. komunikacji marketingowej i PR oraz rzecznik prasowy DHL Parcel Polska.
Ekspert w dziedzinie komunikacji korporacyjnej, marketingu oraz mediów społecznościowych. Laureatka wielu międzynarodowych i krajowych konkursów w dziedzinie komunikacji, takich jak Pearl Awards w Nowym Jorku, Spotlight Awards – Floryda, DHL Communication and Responsibility Award – Niemcy, Szpalty Roku, Pióra Roku i Protony.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
W DHL Parcel Polska odpowiada za strategię komunikacji korporacyjnej m.in. w obszarach PR, komunikacji marketingowej, sponsoringu, CSR i mediów społecznościowych.
Globalizacja, digitalizacja, e-commerce oraz zrównoważony rozwój. To trendy, które na przestrzeni ostatnich kilku lat miały największy wpływ na logistykę i nadal będą kształtować rozwój branży. Jak strategia DHL Parcel wpisuje się w te trendy?
Każdy z wymienionych trendów od wielu lat kształtuje branżę kurierską zarówno w Polsce, jak i na świecie. Globalizacja stała się faktem już dawno. Cyfryzacja jest procesem, który postępuje naturalnie i od którego nie ma już odwrotu.
Zwróciłabym uwagę na kolejne dwa czynniki, ponieważ to właśnie one będą znacząco wpływały na naszą branżą w najbliższej przyszłości. Pierwszy z nich to e-commerce. Sprzedaż przez internet notuje największe wzrosty w historii, a trend zakupów online – pomimo tego, że nabrał tempa głównie za sprawą pandemii – może mieć charakter stały. Branżę e-commerce czekają tłuste lata. Jednak żaden e-sklep nie poradzi sobie bez odpowiedniej logistyki. Najlepsze rozwiązania zarówno w zakresie dostawy, jak i odbioru przesyłek w ramach zwrotu czy reklamacji mogą zapewnić wyłącznie firmy kurierskie.
Dobra koniunktura w e-handlu korzystnie wpływa na rozwój usług kurierskich. Wyzwaniu temu mogą jednak sprostać jedynie operatorzy, którzy dysponują najlepszym zapleczem logistycznym.
Drugim czynnikiem, który ma duży wpływ na naszą branżę jest zrównoważony rozwój. W logistyce najsilniej jest on akcentowany w odniesieniu do ochrony środowiska naturalnego i DHL jasno określił swój cel w tym zakresie. Jest nim stopniowe ograniczanie emisji C02 aż do uzyskania całkowitej neutralności w 2050 r. DHL Parcel robi wiele, żeby sprostać temu zadaniu. W Polsce budujemy ekoflotę, zwiększając udział samochodów elektrycznych oraz wykorzystując elektryczne rowery kurierskie.
Panele fotowoltaiczne w terminalach DHL Parcel
Dodatkowo, rozwijamy fotowoltaikę w terminalach, sadzimy drzewa, zwiększamy udział tworzyw pochodzących z recyklingu w opakowaniach, tzw. foliopakach. Sprawa ochrony klimatu stała się na tyle istotna, że nie możemy przejść obojętnie obok tego zagadnienia. Ta kwestia jest równie ważna dla klientów.
Ostatnie dwa lata zmieniły znacząco zarówno rynek, jak i konsumentów. Jak za tymi zmianami – w tym przede wszystkim nowymi potrzebami i nawykami klientów – podążały działania marketingowe DHL Parcel? Jakie aktywności nabrały szczególnego znaczenia, a które straciły na swojej wartości?
W komunikacji marketingowej silniejszy akcent kładziemy obecnie na zagadnienia związane ze zrównoważonym rozwojem.
Wizerunek firmy, która dba o środowisko naturalne jest dla nas bardzo ważny. Dostrzegamy, że również klientom zależy, żeby korzystać z usług firm, które poważnie podchodzą do tematu zrównoważonego rozwoju. Zielony liść na samochodach elektrycznych to jeden z przekazów ekologicznych potwierdzających ten kierunek komunikacji.
Z tematem ekologii poniekąd łączy się drugi temat, który jest mocno przez nas akcentowany. Mam na myśli Punkty Obsługi Paczek (POP-y). Rozwój POP-ów to efekt zmian preferencji klientów, którzy coraz bardziej cenią właśnie taki sposób odbioru przesyłki. Dostarczanie przesyłek do POP-ów ma także wymiar ekologiczny, ponieważ pozwala ograniczyć liczbę wykonywanych przez kurierów kursów, a tym samym wpływa na mniejsze zużycie mniej paliwa i ograniczenie emisji CO2.
Które kanały komunikacji i dlaczego – z punktu widzenia DHL Parcel – stały się w mijającym roku najważniejsze?
W komunikacji marketingowej korzystamy z wielu kanałów i każdy z nich jest dla nas ważny, jeśli za jego pośrednictwem możemy trafiać z informacją do obiorców. W tym roku zdecydowaliśmy się korzystać z dwóch nowych narzędzi – Instagrama i LinkedIna. O ile w przypadku Instagrama mówimy raczej o nowej strategii komunikacyjnej, która znacznie rozszerzyła zakres tematyczny profilu, o tyle z LinkedIna do tej pory nie korzystaliśmy. Kanał wystartował dwa miesiące temu i za jego pośrednictwem chcemy dzielić się informacjami na temat naszej firmy.
Instagram ma zupełnie inne cele. Ten kanał jest skierowany przede wszystkim do indywidulanych odbiorców, a treści mogą być bardziej zróżnicowane. Jednocześnie oba narzędzia mają się wzajemnie wspierać i uzupełniać.
Social media odgrywają dziś bardzo ważną rolę w komunikacji, ale to tylko narzędzie. Wciąż najważniejsze pozostaje to, co chcemy powiedzieć, a forma ma jedynie w tym pomóc. Dbamy o to, by nasza komunikacja właśnie taka była.
Jakie interesujące akcje i kampanie marketingowe przeprowadziła marka w 2021 r.?
Mamy drugi rok pandemii, a pomimo tego tak wiele udało nam się zrealizować. Gdybym miała jednak wybrać jedną, to wskazałabym – na pewno ze względu na spektakularność tego projektu – kampanię związaną z premierą najnowszego filmu o Jamesie Bondzie. Premiera filmu o agencie 007 jest zawsze wydarzeniem światowym, więc kampania DHL miała charakter globalny. W Polsce wykorzystaliśmy premierę do promocji marki DHL, a dla kluczowych klientów zorganizowaliśmy specjalny pokaz filmowy. Motyw Bonda wykorzystywaliśmy także podczas naszej obecności na konferencji i targach. „Licence to deliver” było hasłem przewodnim tej kampanii.
Globalna kampania DHL związana z premierą najnowszego filmu o Jamesie Bondzie
Źródło: DHL
Ważnym wydarzeniem, chociaż o zupełnie odmiennym charakterze, była konferencja „E-commerce – szanse, trendy i wyzwania”, jaką zorganizowaliśmy wspólnie z Lewiatanem. W swoich działaniach konsekwentnie stawiamy na edukację w zakresie e-commerce. DHL to światowy lider w dostarczaniu usług kurierskich dla branży e-commerce, a z naszych rozwiązań korzystają największe marki zarówno w Polsce, jak i na świecie: Amazon, e-obuwie czy Zalando. Chętnie dzielimy się wiedzą i wspieramy biznes w tym zakresie.
A propos e-commerce. Pandemia znaczącą przyspieszyła rozwój e-commerce oraz wpłynęła na zmianę nawyków konsumenckich. Jak na nowe potrzeby klientów odpowiedział DHL Parcel i jak będzie się rozwijała oferta skierowana do tej branży?
Branża e-commerce rozwija się niezwykle dynamicznie. O popularności zakupów bardzo często decyduje dobrze rozwinięta infrastruktura logistyczna firm kurierskich, które zapewniają regularność i szybkość dostawy, a także proste zasady zwrotu.
Specyfiką rynku polskiego są punkty do samodzielnego odbioru czy nadania paczki. Ten trend rozwija się w Polsce znacznie szybciej niż w innych krajach. Klienci oczekują swobody i elastyczności w korzystaniu z usługi. Chcą mieć czas na odbiór paczki i dokonać tego w momencie najbardziej dla nich odpowiednim.
W odpowiedzi na te oczekiwania DHL Parcel rozwija sieć Punktów Obsługi Paczek. POP-ów w całej Polsce jest ponad 12 tys., a dostęp do nich jest prosty i szybki. Punkty są zlokalizowane w największych sieciach handlowych, takich jak Biedronka, Lidl, Żabka i Kaufland oraz na stacjach paliwowych Shell. Zapewnienie różnorodności w sposobie odbioru i nadawania paczek może pomóc e-sklepom budować przewagę konkurencyjną.
Szczególne znaczenie w strategii firm oraz w prowadzonych przez nie działaniach marketingowych zyskują aktywności związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu. Jakie programy z zakresu CSR realizuje DHL Parcel?
Społeczna odpowiedzialność biznesu zajmuje ważne miejsce w naszej strategii marketingowej. Nasze zaangażowanie społeczne obejmuje trzy obszary aktywności sklasyfikowane jako: GoGreen, GoTeach, GoHelp.
Pierwszy obszar skupia działania związane z ochroną środowiska naturalnego. W tym kontekście szczególnie bliski jest nam projekt „PaczUle”, w ramach którego już od dwóch lat DHL Parcel zakłada pasieki na terenie terminali. Jeszcze w listopadzie postawiliśmy pasiekę w Czechowicach-Dziedzicach. Terminal na Śląsku jest szóstym terminalem z własnymi żółto-czerwonymi ulami. Pasieki stoją także w Tuchomiu, Kowalach, Jeleniej Górze, Mosznie Parceli oraz Warszawie, która była pierwszym miejscem, w którym pojawiła się pasieka. Ule znajdują się na tyłach budynku biurowego centrali, gdzie zasialiśmy również łąkę.
Projekt „PaczUle”, w ramach którego od 2019 r. firma DHL Parcel zakłada pasieki na terenie terminali
Projekt powstał w odpowiedzi na globalny trend zakładania pasiek w miastach. Jego wyjątkowość polega na tym, że lokalnie rozwiązuje problem, który w istocie jest globalny. Pszczoły giną na skutek oprysków, a brak zapylania roślin przez owady może doprowadzić do załamania produkcji żywności. Projekt cieszy się uznaniem pracowników, ponieważ stworzył warunki do aktywnego włączenia się w ochronę pszczół. Nie bez znaczenia jest również przyjemność posiadania własnego miodu.
Kolejną ważną dla nas aktywnością jest realizacji projektu „Bezpiecznie z DHL”, który jest przykładem działań edukacyjnych w ramach GoTeach. To cykl otwartych warsztatów plenerowych, które prowadzą instruktorzy oraz egzaminatorzy na prawo jazdy. Celem warsztatów jest promowanie kultury bezpieczeństwa ruchu na drodze.
Projekt „Bezpiecznie z DHL”
Źródło: DHL Parcel
Projekt „Bezpiecznie z DHL” adresowany jest do wszystkich uczestników ruchu, chociaż źródłem jego powstania była dbałość o bezpieczeństwo kurierów poruszających się po naszych drogach. W tym roku warsztaty odbyły się w Bydgoszczy, Toruniu, Warszawie i Gdańsku. Ze względu na fomułę cieszyły się dużym zainteresowaniem. Uczestnicy warsztatów mogli bowiem pod okiem instruktorów korzystać z symulatorów, np. dachowania. Częścią tego projektu będą webinaria.
Ostatnią grupę podejmowanych przez nas aktywności tworzą projekty wsparcia dla potrzebujących. Obszar ten określamy jako GoHelp i również na tym polu mamy się czym pochwalić. Od kilku lat od strony logistycznej – bo na tym najczęściej polega nasza pomoc – wspieramy akcję Ultrakrew, organizację MukoHelp czy Stowarzyszenie Mali Bracia Ubogich.
W ubiegłym roku doręczyliśmy 700 paczek świątecznych Powstańcom Warszawy. Były także darowizny finansowe oraz zbiorki darów organizowane przez naszych pracowników.
Artykuł powstał przy współpracy z DHL Parcel Polska