Przyjrzyj się najważniejszym wydarzeniom z ostatniego miesiąca, które miały znaczący wpływ na rynek marketingowy. Od historycznego osiągnięcia Apple, które stało się pierwszą marką wycenioną na bilion dolarów, poprzez wprowadzenie programu dostaw Allegro Delivery, po nowelizację polskiego prawa autorskiego i optymistyczne prognozy dla rynku reklamowego w Polsce.
Z tego artykułu dowiesz się:
- ile warte są najwyżej wyceniane marki na świecie,
- co się zmieniło w kwestii prawa autorskiego,
- jakie są prognozy dla polskiego rynku reklamowego na rok 2024,
- jak w kreatywny sposób można promować bezpieczną jazdę.
Najcenniejsze marki świata wg Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands 2024
Apple zostało pierwszą marką na świecie wycenioną na bilion dolarów (wzrost wartości o 15%) – wynika z raportu Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands 2024. Utrzymuje pozycję lidera trzeci rok z rzędu w tegorocznej edycji.
W pierwszej piątce rankingu najcenniejszych marek znalazły się jeszcze kolejno:
Słuchaj „Marketer+” Podcast
- Google – 753,5 mld dolarów wartości (wzrost o 30%),
- Microsoft – 712,9 mld dolarów wartości (wzrost o 42%,
- Amazon – 576,622 mld dolarów wartości (wzrost o 23%),
- McDonald’s – 222 mld dolarów wartości (wzrost o 16%).
Z kolei inwestycje w sztuczną inteligencję przyniosły imponujący wzrost takim markom jak NVIDIA, Adobe i AMD. Ta pierwsza zajęła 6. miejsce w rankingu i osiągnęła wartość prawie 202 mld dolarów (wzrost aż o 178%).
Całkowita wartość marek w Global Top 100 wzrosła w stosunku do ubiegłego roku o 20% i wyniosła 8,3 bln dolarów.
Nowelizacja ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych
28 czerwca polski sejm przyjął nowelizację ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, która wprowadza do naszego prawa dwie dyrektywy Parlamentu Europejskiego. Ustawa została uchwalona z poprawkami, które m.in. zwiększają z 3 do 25% objętość utworu, który może być używany do celów dydaktycznych i naukowych bez charakteru zarobkowego.
Poprawki dotyczą także zmiany terminologii z „artyści i wykonawcy” na „twórcy i wykonawcy”, co rozszerza prawa wynagrodzenia na twórców opracowań utworów literackich, publicystycznych, naukowych, muzycznych i słowno-muzycznych.
Sejm przyjął również poprawki dotyczące wynagrodzenia za reemitowanie utworów oraz ustanowienie godziwego wynagrodzenia proporcjonalnego do korzyści wynikających z korzystania z utworu.
GroupM podnosi prognozy dla polskiego rynku reklamowego na 2024 rok
W najnowszym raporcie „This Year Next Year. 2024 Global Midyear Forecast” GroupM przewiduje, że polski rynek reklamowy wzrośnie o 9,4% i w efekcie osiągnie wartość 16,313 mld zł do końca 2024 r. To znaczący wzrost w porównaniu z rokiem 2023, kiedy wyceniono nasz rynek na 14,916 mld zł.
Główne czynniki napędzające ten wzrost to dynamiczny rozwój digitalu, który według prognoz wzrośnie o 12,1% i w ten sposób osiągnie aż 54,1% udziałów w całym rynku reklamowym. Również reklama w telewizji ma się dobrze z prognozowanym wzrostem o 7,1% – do 5,56 mld zł.
W innych segmentach rynku reklamowego również przewiduje się pozytywne zmiany. Reklama zewnętrzna (OOH) ma zanotować wzrost o 6,7% i mieć wartość na poziomie 727 mln zł, podczas gdy reklama kinowa ma wzrosnąć o 9,1% – do 117 mln zł.
Reklama w prasie drukowanej nadal będzie się kurczyć z przewidywanym spadkiem o -2,9% dla dzienników i -5,3% dla magazynów. GroupM zwraca uwagę na rosnące znaczenie mediów cyfrowych oraz stabilność reklamy telewizyjnej, co razem tworzy optymistyczne perspektywy dla rynku reklamowego w Polsce na rok 2024.
Apple wprowadza RCS
Apple ogłosiło, że od jesieni 2024 r. użytkownicy iOS będą mogli korzystać z technologii RCS (rich communication services), która dotychczas była dostępna jedynie dla użytkowników Androida.
Tym samym po raz pierwszy Apple otwiera swoją zamkniętą platformę na zewnętrzną technologię. W Polsce może to oznaczać wzrost użytkowników RCS o kilka milionów.
Decyzja marki może znacznie przyspieszyć popularyzację tej formy komunikacji. Dla marketerów oznacza to nowe możliwości tworzenia bardziej angażujących komunikatów i kampanii, a także dotarcie do szerszej grupy odbiorców. RCS ma potencjał stać się istotną alternatywą dla tradycyjnych aplikacji mobilnych.
Allegro wprowadza program Ads4Brands oraz Allegro Delivery
Allegro uruchomiło Ads4Brands. Jest to nowa funkcja, która umożliwia właścicielom marek i producentom promowanie swoich produktów na platformie z jednego panelu i budżetu. Nowe narzędzie pozwala na reklamy produktów oferowanych przez różnych sprzedających, nawet jeśli marka sama nie prowadzi sprzedaży na Allegro.
Rozwiązanie daje firmom większą kontrolę nad kampaniami reklamowymi i dostęp do pełnej analityki promowanych ofert, co ułatwia optymalizację działań. Korzystanie z tego narzędzia pozwoli efektywnie zarządzać kampaniami i budżetami, co wspiera autoryzowanych sprzedawców na platformie.
Natomiast nowy program Allegro Delivery łączy oferty dostaw od wielu partnerów logistycznych. Pierwszymi partnerami programu są One by Allegro oraz ORLEN Paczka. Umożliwia to korzystanie z niemal 18 tys. automatów paczkowych i punktów odbioru.
Program Allegro Delivery ułatwia sprzedającym zarządzanie logistyką i oferuje spójne warunki, cenniki oraz procesy od różnych dostawców usług. Sprzedawcy korzystający z tego rozwiązania zyskują uproszczone zasady współpracy i umowę z jednym podmiotem, który koordynuje i integruje usługi logistyczne wszystkich partnerów.
Źródło: materiały prasowe
Zwycięzcy 3. edycji Best Brands Poland 2024
6 czerwca w Zamku Ujazdowskim w Warszawie odbyła się finałowa gala 3. edycji konkursu Best Brands Poland. Podczas niej wręczono nagrody dla najsilniejszych marek na polskim rynku.
Konkurs, określany jako „oscary marketingu”, wyróżnia marki nie tylko za sukces komercyjny, lecz także za budowanie trwałych relacji z konsumentami oraz wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań.
W tym roku nagrodzone zostały marki:
- Lay’s (kategoria Best Overall Brand),
- Apple (kategoria Best Life Changing Technology Brand),
- Lubella (kategoria Best Polish Brand),
- OnlyBio (kategoria Best Sustainability Brand),
- Nivea (kategoria Best Beauty & Self-Care Brand),
- Dyson: (kategoria Best Momentum Brand).
Źródło: bestbrands-poland.pl
Kampania marketingowa miesiąca wg „Marketera+”
Województwo podlaskie zainaugurowało nową odsłonę kampanii „W Podlaskiem jeżdżę z kaskiem”, która ruszyła na początku wakacji. Akcja promuje bezpieczną jazdę na rowerze, a w tym roku – także na hulajnodze, deskorolce i rolkach.
Na grafikach stworzonych przy pomocy AI ponownie przedstawiono lokalne zwierzęta, takie jak bobry, łosie, dziki i wilki, noszące kaski. Poprzez humorystyczne grafiki z chwytliwymi hasłami Podlasie chce podkreślić swoją rolę jako bezpieczne i przyjazne miejsce dla miłośników turystyki rowerowej.