Lipiec 2024 roku przyniósł kilka nowości w marketingu: od zawieszenia przez Google wycofania się z plików cookies, przez nowe raporty branżowe i prognozy dla rynku reklamowego, aż po wirtualne festiwale muzyczne. Sprawdź, co ciekawego wydarzyło się w branży w minionym miesiącu.

Z tego artykułu dowiesz się:
- dlaczego Google zmienił podejście do plików cookies,
- jakie prognozy wzrostu ma polski rynek reklamowy,
- co zmienia nowa wyszukiwarka SearchGPT od OpenAI,
- jakie standardy dotyczące influencer marketingu opracowują IAB Polska oraz IAA Polska,
- jak kształtują się nastroje konsumenckie w Polsce na tle innych krajów UE.
Ważne prognozy wzrostu dla rynku reklamowego w Polsce
W ubiegłym miesiącu GroupM podniosło prognozy wzrostu dla polskiego rynku reklamowego, a teraz czyni to agencja MAGNA (należąca do IPG Mediabrands). W jej najnowszym raporcie Global Ad Forecasts analitycy przewidują wzrost o 8% na polskim rynku reklamowym. Ma się tak zadziać głównie dzięki lepszym wynikom finansowym w pierwszym kwartale oraz polepszeniu nastrojów konsumenckich.
Dodatkowo prognozy wskazują na dynamiczny rozwój segmentu reklamy digital, który ma wzrosnąć o 11,2%. Progres notują także reklama kinowa i media tradycyjne za wyjątkiem prasy (dzienniki i magazyny).
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Nastroje konsumentów w Polsce wciąż na plusie
W czerwcu 2024 r. Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK – An NIQ Company wykazał stabilność na poziomie 3,5 pkt. Potwierdza to utrzymujące się pozytywne nastawienie polskich konsumentów. Od początku bieżącego roku wynik Barometru utrzymuje się ciągle na plusie – po raz pierwszy od wybuchu pandemii w marcu 2020 r. To dobra wiadomość dla polskiej branży handlowej i firm planujących sprzedaż w drugiej połowie roku.
Co ciekawe, nasz kraj wyróżnia się pozytywnie na tle większości krajów unijnych – tam nastroje konsumenckie są znacznie gorsze. W ich przypadku średnia dla czerwca br. wyniosła -12,9.
Google jednak nie wycofa plików cookies
Po latach zapowiedzi dotyczących wycofania plików cookies Google ogłosiło zmianę podejścia. Jak podała firma, zamiast eliminacji 3rd party cookies wprowadzi ona nową funkcję w przeglądarce Chrome. Pozwoli to użytkownikom na świadome zarządzanie swoimi preferencjami dotyczącymi prywatności podczas przeglądania internetu.
Jednocześnie Google kontynuuje prace nad Privacy Sandbox, aby poprawić ochronę prywatności online i jednocześnie wspierać internet oparty na reklamach. Jak wskazała firma, testy nowych rozwiązań wskazują na ich potencjał, jednak wymagają one dalszej pracy i adaptacji przez branżę.
Google planuje również wprowadzić dodatkowe narzędzia ochrony prywatności. Kontynuuje w tym celu współpracę z regulatorami i uczestnikami rynku.
Przewodnik po TikToku
Grupa Robocza Social Media IAB Polska opracowała szczegółowy przewodnik po TikToku. Publikacja jest skierowana do marketerów, którzy chcą skutecznie wykorzystać potencjał tej platformy społecznościowej w swojej komunikacji marketingowej.
Przewodnik omawia zarówno podstawy działania TikToka, jak i techniki prowadzenia kampanii. Dodatkowo w publikacji można znaleźć przykłady i praktyczne porady dotyczące współpracy z influencerami. Zawarte w przewodniku informacje pomagają lepiej zrozumieć specyfikę platformy, a także pokazują, jak efektywnie wykorzystywać dostępne na niej narzędzia reklamowe i pomiarowe.

Źródło: www.iab.org.pl
Apolityczne firmy nie istnieją? Raport Edelman
Badania pokazują, że 8 na 10 konsumentów postrzega działania firm jako polityczne, z kolei 71% uważa, że w niektórych sytuacjach marki muszą zająć jasne stanowisko, nawet w kontrowersyjnych politycznie czy społecznie kwestiach.
Granica między światem biznesu a społeczeństwem się zaciera, co sprawia, że firmy coraz rzadziej mogą sobie pozwolić na luksus apolityczności.
To główne wnioski raportu „2024 Edelman Trust Barometer: Brands and Politics”.
Druga edycja raportu „Social Media”
Druga edycja raportu „Social Media” opracowana przez Gemius, Polskie Badania Internetu oraz IAB Polska to kompendium wiedzy na temat polskiego rynku mediów społecznościowych. Publikacja zawiera szczegółowe analizy dotyczące konsumpcji social mediów, demografii użytkowników oraz rynku reklamowego w Polsce.
Raport zawiera także komentarze ekspertów, które pomagają lepiej zrozumieć obecne wyzwania i szanse. Publikacja opiera się na danych z badań gemiusAdReal oraz Mediapanel.

Źródło: Mat. prasowe
IAB Polska oraz IAA Polska opracują standardy dotyczące influencer marketingu
IAB Polska wraz z IAA Polska ogłosiły współpracę dotyczącą stworzenia standardów dla influencer marketingu. Ich celem jest zapewnienie bezpieczeństwa markom oraz przejrzystości działań reklamodawców i agencji. W ramach tego projektu grupa robocza Influencer Marketing IAB Polska przygotowuje „Kodeks Etyki Reklamy Influencera”, natomiast IAA Polska opracowuje standardy oceny i reakcji na naruszenia.
Dodatkowo organizacje branżowe, w tym SKM SAR, ogłosiły gotowość do włączenia się w prace nad edukacją i promocją nowych standardów. Planowane jest także wprowadzenie certyfikacji dla influencerów, co ma pomóc w uregulowaniu rynku i zapewnieniu zgodności działań z prawem oraz etyką.
OpenAI zapowiedziało wyszukiwarkę SearchGPT
OpenAI ogłosiło testy nowej wyszukiwarki o nazwie SearchGPT. Ma ona celu łączenie możliwości modeli AI z wyszukiwaniem najświeższych informacji z sieci. Dzięki temu będzie dostarczać szybkie i aktualne odpowiedzi z odniesieniami do wiarygodnych źródeł.
SearchGPT uprości proces wyszukiwania informacji w internecie. Umożliwi zadawanie pytań w sposób konwersacyjny i otrzymywanie bezpośrednich odpowiedzi. Wyszukiwarka wspiera również wydawców poprzez umieszczanie widocznych linków do źródeł. Ułatwi to użytkownikom dotarcie do zaufanych treści.
Projekt jest na razie dostępny dla ograniczonej grupy użytkowników i wydawców, ale w przyszłości jest planowana integracja z ChatemGPT. Wówczas może stać się ważnym konkurentem dla tradycyjnych wyszukiwarek.
Badanie Havasu na temat postrzegania sportu przez Polaków
Havas zapytał Polaków o ich spojrzenie na temat sportu, a następnie zebrał wyniki w badaniu „Wielki sport, wielkie dylematy”. Można dowiedzieć się z niego m.in., że 70% Polaków uważa, że kraje łamiące prawa człowieka nie powinny uczestniczyć w międzynarodowych wydarzeniach sportowych, a 40% popiera ubieganie się o organizację Letnich Igrzysk Olimpijskich w 2036 r.
>> Czytaj także: Ciekawe kampanie reklamowe na Euro 2024 okiem ekspertów.
Kampania prezydencka w USA w social mediach. Raport na żywo
Milion nowych obserwatorów w zaledwie tydzień? To nie kolejna „cudowna” recepta na zwiększenie zasięgów – to organiczny wzrost fanów na instagramowym profilu Donalda Trumpa bezpośrednio po lipcowym zamachu.
Wzrosty oraz spadki zainteresowania poszczególnymi kandydatami podczas kluczowych wydarzeń kampanii prezydenckiej można śledzić w aktualizowanym na bieżąco raporcie na blogu NapoleonCat.
Działanie marketingowe miesiąca wg redakcji „Marketera+”
Samsung Galaxy Virtual Vibes to pierwszy w Polsce festiwal muzyczny zrealizowany w metaverse, który odbył się na platformie Roblox. Partnerem tytularnym wydarzenia został Samsung Galaxy.
Festiwal zgromadził w dniu wydarzenia ok. 130 000 uczestników (wliczając w to retransmisje na Twitchu oraz TikToku) i oferował unikalne interaktywne doświadczenia – połączył świat realny z wirtualnym. Wśród artystów, którzy wystąpili, znaleźli się m.in. Kizo, Young Leosia, Szpaku, Kacper Blonsky oraz zespół UNMUTE.
Innowacyjność Samsung Galaxy Virtual Vibes polega nie tylko na przeniesieniu koncertów do wirtualnego świata, lecz także na zapewnieniu uczestnikom szeregu interaktywnych atrakcji, takich jak questy i minigry, wirtualne fotobudki czy smartfony pełniące funkcję festiwalowych komunikatorów.
Za pomysł i realizację Samsung Galaxy Virtual Vibes odpowiada agencja Game Changer.
Zobacz zapowiedzi festiwalu na TikToku oraz Facebooku.

Źródło: Mat. prasowe