Co przyniósł luty 2025 r. w marketingu? Nowe partnerstwa, zmiany na rynku reklamy i rosnące znaczenie AI w biznesie. Sprawdź, co istotnego wydarzyło się w minionym miesiącu.

Z tego artykułu dowiesz się:
- które polskie marki odzieżowe są najbardziej rozpoznawalne wśród konsumentów,
- jak Polska i Google planują rozwijać sztuczną inteligencję w biznesie i edukacji,
- jak zmienia się rynek reklamy wideo,
- jak polscy prezesi oceniają przyszłość gospodarki i AI,
- jaka jest reklama miesiąca wg ekspertów.
1. Najbardziej rozpoznawalne polskie marki odzieżowe
Według badania Kondo&Partners Consulting wśród najbardziej rozpoznawalnych polskich marek odzieżowych znalazły się Bytom (60%), Vistula (50%), 4F (42%), Reserved (25%) i Sinsay (16%). Pierwsze dwie to firmy z wieloletnią tradycją, natomiast pozostałe powstały w ostatnich dekadach i są popularne wśród młodszych konsumentów.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Badanie ujawniło także, że część respondentów błędnie przypisywała polskość zagranicznym markom, takim jak Zara czy H&M. Istotnymi cechami definiującymi polską markę według badanych są: płacenie podatków w Polsce (66%), krajowa produkcja (64%) oraz rejestracja firmy w Polsce (60%). Wyniki pokazują rosnącą świadomość konsumentów oraz większe zainteresowanie rodzimymi brandami.
Zauważalne są również różnice w postrzeganiu polskich marek w zależności od płci i wieku. Mężczyźni częściej kojarzą jako polskie marki Vistula, Bytom i 4F, podczas gdy kobiety lepiej rozpoznają Sinsay, Wittchen i La Manię. Wśród młodszych konsumentów silniej identyfikowane jako rodzime są nowoczesne brandy, natomiast starsze pokolenia częściej wskazują marki z długą historią.
2. „Marketer+” 69 o wideomarketingu już dostępny
Sięgnij po nowy, 69. już numer, „Marketera+”, poświęcony wideomarketingowi. Nasi specjaliści odkryją przed Tobą tajniki skutecznego planowania, tworzenia i udostępniania treści, które angażują odbiorców, przyciągają uwagę oraz generują wysokie zasięgi i liczne wyświetlenia.
Z tego numeru dowiesz się m.in.: jak planować, optymalizować i analizować działania wideo online w 2025 r., jak produkować profesjonalne wideo z rozsądnym budżetem czy jak optymalizować budżet przeznaczony na kampanię wideo.

6 nieśmiertelnych technik marketingowych. Jak wykorzystać mechanizmy psychologiczne w komunikacji marki
Zastanawia Cię, jakie psychologiczne triki zapewniają sukces największym markom? Martwisz się, że Twoje kampanie mogą nie tylko nie zadziałać, ale nawet zaszkodzić wizerunkowi Twojej firmy? Chcesz się dowiedzieć, jak tworzyć kampanie, które angażują i sprzedają, bez manipulacji i ryzyka dla Twojego brandu?
3. „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach”
Raport „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” od Wavemaker (GroupM) pokazuje rosnącą świadomość konsumentów w kwestii transparentności twórców internetowych. Aż 55% użytkowników przestało obserwować influencera z powodu jego nieetycznego zachowania, a 31% marek doświadczyło kryzysu wizerunkowego wynikającego ze współpracy z kontrowersyjnym twórcą.
Marki coraz uważniej monitorują influencerów – robi to 80% firm w trakcie kampanii, ale tylko 36% po jej zakończeniu. Coraz większe znaczenie mają autentyczność i długofalowa współpraca. 72% konsumentów zetknęło się z nową marką dzięki influencerowi, a wśród Pokolenia Z ten odsetek wynosi aż 87%.
Raport zwraca także uwagę na rosnącą potrzebę regulacji prawnych. 85% marketerów popiera dodatkowe przepisy dotyczące oznaczania treści sponsorowanych, a ponad połowa konsumentów uważa, że obecne standardy są niewystarczające.
4. Bezpłatny przewodnik po nowoczesnych eventach od „Marketera+”
W odpowiedzi na wyzwania branży eventowej, redakcja „Marketera+” przygotowała bezpłatny „Przewodnik po nowoczesnych eventach 2025” – kompleksowe kompendium wiedzy o organizacji spotkań i wydarzeń. Znajdziesz w nim analizy najnowszych trendów, praktyczne porady ekspertów dotyczące skutecznego planowania eventów, a także wskazówki dotyczące angażowania uczestników oraz efektywnej współpracy z agencjami i klientami.
5. IAB Polska wprowadza DIMAQ AI
IAB Polska rozszerza certyfikację DIMAQ o nowy poziom – DIMAQ AI, który jest skierowany do marketerów wykorzystujących sztuczną inteligencję. Program jest rozwinięciem istniejącego systemu DIMAQ i koncentruje się na praktycznym zastosowaniu AI w marketingu cyfrowym, w tym w m.in. reklamie programmatic i display, strategii i planowaniu kampanii, SEM, wideo, social mediach, content marketingu czy e-commerce.
Rozwój technologii wpływa na sposób pracy specjalistów i wymusza zdobywanie nowych umiejętności. DIMAQ AI ma na celu uporządkowanie wiedzy i dostosowanie jej do zmieniających się realiów branży.
6. 28. edycja badania CEO Survey „Czas koniecznych przemian”
Polscy prezesi coraz bardziej optymistycznie patrzą na przyszłość gospodarki – 83% z nich wierzy w poprawę krajowej koniunktury, podczas gdy na świecie ten odsetek wynosi 57%. Jednocześnie dystans do nowych technologii pozostaje wyraźny, jak wynika z badania przeprowadzonego przez PwC.
Tylko 46% liderów biznesu w Polsce dostrzega poprawę efektywności pracy dzięki AI, podczas gdy globalnie wynik ten sięga 53%. Wpływ sztucznej inteligencji na wzrost przychodów zauważa jedynie 27% polskich firm, co jest niższym wynikiem niż światowa średnia (32%).
Badanie zwraca też uwagę na rosnące wyzwania na rynku pracy. 47% polskich prezesów wskazuje trudności w pozyskaniu wysoko wykwalifikowanych specjalistów w porównaniu do 38% globalnie. Firmy muszą dostosować strategie, aby skutecznie konkurować o talenty. Istotne staje się łączenie nowoczesnych technologii z elastycznym podejściem do pracy i inwestycjami w rozwój pracowników.
7. Kalkulatory śladu węglowego od Jet Line
Jet Line, agencja specjalizująca się w reklamie outdoorowej, stworzył narzędzie do obliczania śladu węglowego kampanii reklamowych prowadzonych na tradycyjnych billboardach Motorway 12 x 4 m (OOH) oraz cyfrowych ekranach MORE (DOOH). To pierwsze tego rodzaju kalkulatory dla reklamy zewnętrznej w naszym kraju.
8. Nowe odcinki „Marketer+ Podcast
W lutym „Marketer+” opublikował kolejne odsłony swojego marketingowego podcastu:
- Mateusz Zabierowski, CEO Admind: Dzięki świadomemu brandingowi nawet małe firmy mogą zmieniać świat.
- Julian Pęksa: Wideo to najpełniejsza forma komunikacji reklamowej.
- Krzysztof Świder: SEO może zadecydować o sukcesie firmy usługowej.
9. „KPMG Global AI in Finance Report”
Nieco inne światło na wykorzystanie AI w firmach rzuca raport KPMG. Według badania 71% dyrektorów finansowych na świecie wdrożyło sztuczną inteligencję do swoich procesów, a co czwarta organizacja stosuje ją w większości z nich. Najbardziej zaawansowane we wdrażaniu AI są zespoły księgowe i te zajmujące się planowaniem finansowym – już 10% organizacji stosuje AI w tych obszarach na szeroką skalę.
Wdrażanie AI w finansach wiąże się jednak z wyzwaniami. 57% firm wskazuje na problemy z bezpieczeństwem danych i prywatnością, a niemal połowa zmaga się z trudnościami w pozyskiwaniu spójnych danych. Dodatkowo 45% firm wskazuje na wysokie koszty wdrożenia, a 40% zwraca uwagę na problem przejrzystości procesów AI. Mimo to organizacje, które skutecznie integrują AI z danymi i procesami biznesowymi, zauważają wymierne korzyści, w tym wyższą efektywność i lepsze prognozowanie finansowe.
10. Semcore publikuje przełomowe case study
Trzy lata intensywnych analiz, testów i implementacji zaowocowały najnowszym badaniem Semcore, przeprowadzonym w ramach SemcoreLAB. Case study „Co naprawdę działa w SEO?” dostarcza konkretnych, praktycznych wskazówek, pokazując skuteczne strategie i rozwiązania w obszarze SEO.
11. Webinary „Marketera+”
W zeszłym miesiącu odbyły się dwa webinary, które pomogły zrozumieć uczestnikom, jak zarządzać obsługą klientów w social mediach oraz jak sprawnie tworzyć treści dzięki pomocy sztucznej inteligencji. Poznaj szczegóły i obejrzyj wydarzenia:
- Webinar [NapoleonCat]: Sztuka obsługi klienta online. Jak budować reputację i relacje w mediach społecznościowych.
- Webinar [Patrycja Grzelczak]: Efektywny copywriting z AI. Jak szybko i sprawnie tworzyć treści.
12. Polska nawiązała partnerstwo z Google w zakresie AI
Polski Fundusz Rozwoju, Operator Chmury Krajowej i Google Cloud podpisały list intencyjny dotyczący współpracy w obszarze sztucznej inteligencji. Partnerstwo koncentruje się na wdrażaniu AI w instytucjach i przedsiębiorstwach, rozwoju kompetencji cyfrowych oraz wsparciu polskich startupów.
Google ogłosił również, że rozszerzy swoje programy szkoleniowe, by kolejny milion osób zdobył umiejętności związane z AI. Inicjatywa ma przyczynić się do przyspieszenia transformacji cyfrowej i wzmacniania pozycji Polski jako lidera innowacji w Europie.
13. Wartość rynku wideo w 2024 roku
W 2024 r. wartość rynku reklamy wideo, obejmującego telewizję i wideo online, wzrosła o 10,9% i osiągnęła 7,06 mld zł – wynika z analizy Publicis Groupe. Mimo wzrostu inwestycji w streaming 70,3% przychodów wideo nadal generowała telewizja linearna, co potwierdza jej stabilność na rynku reklamowym.
Analiza oglądalności pokazuje, że widzowie spędzali średnio 3 godz. i 47 min dziennie na treściach wideo, z czego ponad godzinę na streamingu. YouTube wyprzedził tradycyjne kanały telewizyjne i osiągnął 8% udziału w oglądalności. Raport podkreśla rosnącą rolę kompleksowego podejścia do planowania kampanii wideo, które uwzględnia zarówno telewizję, jak i cyfrowe formaty wideo
14. Casebook IAB MIXX Awards 2024: Trendy, które zdominują kampanie w nadchodzących latach
Ukazał się Casebook IAB MIXX Awards 2024, który prezentuje 55 nagrodzonych kampanii w 16 kategoriach. Publikacja pokazuje, jak reklama cyfrowa w 2025 r. może skutecznie wykorzystywać m.in. AI, poruszać tematy inkluzywności, zdrowia psychicznego czy bezpieczeństwa cyfrowego. Opublikowany casebook to źródło pełne inspiracji dla marek i agencji, które chcą tworzyć angażujące i wartościowe kampanie w 2025 r.
15. Shoper i GetResponse łączy siły
Shoper i GetResponse nawiązały współpracę, aby dostarczyć właścicielom sklepów internetowych nowoczesne narzędzia do automatyzacji marketingu. Nowa integracja pozwala sprzedawcom m.in. odzyskiwać porzucone koszyki, personalizować kampanie e-mailowe oraz segmentować klientów na podstawie ich zachowań w sklepie.
Dzięki tej współpracy właściciele sklepów mogą łatwo zsynchronizować dane klientów i zamówień, a następnie wykorzystywać je do skuteczniejszej komunikacji i budowania lojalności.
16. Nowe książki w sklepie „Marketera+”
W naszym sklepie pojawiły się dwie nowe publikacje:
- „Marketing” Philipa Kotlera – najnowsze, zmienione i uzupełnione wydanie marketingowego klasyka,
- „Strategia inwestowania w uwagę” Gary’ego Vaynerchuka – przewodnik po tym, jak prawdziwie zaangażować swoich odbiorców, tak aby w efekcie zwiększyć swoją sprzedaż.
Reklama miesiąca okiem ekspertów
Uber Eats – „A Century of Cravings”
Luty to tradycyjnie czas Super Bowl – widowiska sportowego, któremu towarzyszy największy reklamowy spektakl świata. W morzu świetnych spotów mnie szczególnie do gustu przypadła reklama „A Century of Cravings” promująca Uber Eats.
Jej siła tkwi w myśleniu poza schematem – zamiast standardowego podejścia do promocji dostawy jedzenia, marka znalazła nowy, błyskotliwy kontekst i osadziła usługę w świecie teorii spiskowych. Te – czy nam się to podoba, czy nie, przeżywają dziś prawdziwy rozkwit. Od globalnych intryg politycznych po popkulturowe rewelacje. Ludzie coraz częściej doszukują się „ukrytej prawdy”, która stoi za codziennymi wydarzeniami.
Uber Eats zręcznie wykorzystał ten trend i obrócił go w przewrotny żart – co, jeśli sport nie powstał dla rywalizacji, a jedynie po to, aby zwiększyć sprzedaż jedzenia?
Storytelling tej reklamy przyciąga uwagę, ale przede wszystkim pokazuje usługę w nowym świetle. Uber Eats nie mówi tylko o prostym mechanizmie „zamów i odbierz”. Zamiast tego, poprzez umiejętne obśmianie teorii spiskowych, marka buduje popkulturowo-społeczne nawiązanie.
W czasach, gdy dyskurs o „prawdzie ukrytej przed społeczeństwem” rozgrzewa internet, Uber Eats sprytnie wplata swój przekaz w ten nurt, puszcza oko do odbiorcy i wywołując przy tym delikatne kontrowersje, które mogą przerodzić się w większą dyskusję. Bo kto wie, może to jednak faktycznie ONI za tym wszystkim stoją…
A do tego wszystkiego Matthew McConaughey jako ekscentryczny fan teorii spiskowych! Dla mnie – strzał w dziesiątkę!
T-Mobile – „Bądźmy mistrzami w burzeniu barier. Dołączasz?”
Lata temu telekomy wyznaczały trendy w reklamie i grały na emocjach jak nikt inny. Wiele spośród reklam sieci komórkowych stało się „pomnikami” i uzyskało status kultowych. Wzruszały, rozśmieszały, szokowały, dawały do myślenia. Na pewno nikogo nie pozostawiały obojętnym. Następnie nastąpiła era hard sellingu i… czar prysł na długie lata.
Kiedy wydawało się, że złote czasy reklam telekomów nie wrócą, pojawiła się kampania „Bądźmy mistrzami w burzeniu barier” od T-Mobile. To nie tylko pięknie zrealizowany spot. To przede wszystkim film z misją, który porusza od pierwszej sekundy. Działa tu dosłownie wszystko: mistrzowski copywriting, fenomenalny jak zawsze Dawid Podsiadło, poruszające sceny, muzyka i mocny, do bólu wręcz prawdziwy, insight. Na pytanie postawione na końcu filmu odpowiadam: TAK, dołączam!
Ten spot to powrót do najlepszych tradycji komunikacyjnych telekomów. Jestem pewien, że dołączy do grona reklam kultowych. Wiem jedno: chcę widzieć więcej takich reklam w polskiej TV i internecie.
„Praca jak ze snu” – rocketjobs.pl i justjoin.it
Najciekawsza kampania lutego to zdecydowanie „Praca jak ze snu” od rocketjobs.pl i justjoin.it. Nie chodzi mi tutaj nawet o podjęty temat, bo Rocket Jobs przyzwyczaił nas do niestandardowych działań, które niosą za sobą wartościowy przekaz. Nawet nie jest to kwestia sumarycznego zasięgu wszystkich zaangażowanych influencerów – mimo że skala robi wrażenie. Kluczem tej kampani jest nie tylko wykorzystanie wizerunków znanych twórców, lecz także zrozumienie ich samych oraz ich obserwatorów.
Materiały przygotowane na potrzeby kampanii nawiązują do influencerów oraz do contentu tworzonego przez ich fanów. Można to zauważyć na każdym etapie komunikacji: od ogłoszeń z „pracą jak ze snu” po wideo w mediach społecznościowych.
T-Mobile – „Bądźmy mistrzami w burzeniu barier. Dołączasz?”
Kampania #BurzymyBariery od T-Mobile przyciągnęła moją uwagę z dwóch powodów: po pierwsze ze względu na ważne wyzwanie społeczne, jakim jest samotność, a po drugie – jako graficzkę – dzięki prostocie formy kreacji. Billboardy z zaczepnymi pytaniami i hasłami trafiają do mnie idealnie!
To niesamowity paradoks naszych czasów – choć jesteśmy online 24/7, samotność wciąż ma ogromny zasięg. T-Mobile chce to zmienić, przełamując bariery komunikacyjne poprzez codzienne proste gesty i działania. Wisienką na torcie jest zaangażowanie Dawida Podsiadło – artysty, który swoją muzyką łączy ludzi i regularnie wyprzedaje stadiony, nadając autentyczności. To dopiero początek tej kampanii, ale zdecydowanie czekam na więcej.
Duolingo – „Duo is dead”
Przez jednych znienawidzona, a przez innych uwielbiania maskotka Duolingo wiedziała, jak zrobić wokół siebie dużo szumu. Chociaż jej zdolności są raczej dalekie od Chrystusowych, to nie sposób nie docenić kreatywności tej kampanii. Historia zbudowana wokół upozorowanej śmierci i zmartwychwstania sowy Duo była przygotowana z pomysłem i dużą dawką nieskrępowanego humoru. Dodatkowy plusik za niewymuszone zaangażowanie celebrytów – urzekający komentarz do rzekomego nekrologu zamieściła m.in. Dua Lipa.