Dzieci powinny być zdrowe, szczęśliwe i bezpieczne. Jednak w samej Europie 300 tys. dzieci rocznie uznaje się za zaginione. W ich poszukiwaniu pomaga Child Alert. Od niedawna każdy może zgłosić w policyjnym systemie numer swojego telefonu komórkowego i pomóc w rozprzestrzenianiu informacji o poszukiwaniach.
Child Alert to system ściśle koordynowanych działań służących szybkiemu i skutecznemu poszukiwaniu dzieci i nastolatków. Jego istotną jest natychmiastowe i jak najbardziej masowe rozpowszechnienie informacji o zaginięciu dziecka. Child Alert oparty jest przede wszystkim na mediach masowych: nośniach digital out of home (ekranach cyfrowych), internecie, telewizji czy radiu.
Jak pomóc w poszukiwaniach
Z Policją współpracują nadawcy i właściciele mediów, którzy zadeklarowali gotowość do udostępniania swoich przestrzeni komunikacyjnych i zasięgów.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Jeśli więc pracujesz w firmie out of home (zwłaszcza digital OOH,) w radiu, telewizji, internetowym portalu, prowadzisz własny kanał w dowolnym medium – sprawdź swoje zasoby i rozważ gotowość do nawiązania współpracy z Policją. W razie ogłoszenia alertu dostaniesz gotowe do emisji i dopasowane graficzne i/lub tekstowe formaty komunikatów.
Warto też wiedzieć, że od niedawna każdy może zgłosić w policyjnym systemie numer swojego telefonu komórkowego. Jeśli Child Alert zostanie ogłoszony, pod podany numer zostanie wysłany SMS. Szybko rozprzestrzeniająca się informacja to duży zasięg w krótkim czasie, co znacznie zwiększa szansę na odnalezienie zaginionego dziecka.
Krótki formularz rejestracyjny dla wszystkich chcących włączyć się w pomoc jest dostępny tutaj.
Misja AMBER Alert
W tym roku mija 10 lat od uruchomienia platformy Child Alert w Polsce i zarazem 10 lat od powstania fundacji AMBER Alert Europe Europejskiego Centrum ds. Zaginionych Dzieci.
AMBER Alert jak chyba mało która organizacja faktycznie łączy ludzi z całej Europy. Zrzesza specjalistów z 44 organizacji rządowych, głównie ministerstw spraw wewnętrznych i policji, oraz przedstawicieli organizacji pozarządowych w 28 krajach.
Misją fundacji jest prewencja, zwiększanie świadomości, zapobieganie zaginięciom, prowadzenie szkoleń i badań, inicjowanie skutecznego i adekwatnego prawa oraz procedur bezpieczeństwa.
Partnerem AMBER Alert w Polsce jest Centrum Poszukiwań Osób Zaginionych Komendy Głównej Policji. Na prowadzonej przez CPOZ KGP stronie childalert.pl znajdują się kluczowe informacje:
- dla partnerów mediowych: o samej platformie, warunkach ogłoszenia alertu i o tym, jak dołączyć,
- dla rodziców i opiekunów: jak dbać o bezpieczeństwo i ograniczać ryzyko zaginięcia dziecka,
Dołączenie do platformy jest niezwykle proste i polega po prostu na zgłoszeniu Policji gotowości do publikacji komunikatu w niezmienionej postaci jak najszybciej jest to możliwe. Po stronie potencjalnego partnera oznacza to przygotowanie, przetestowanie i wdrożenie skutecznej procedury uruchamiania komunikatu, zgodnej ze specyfiką działania medium, która – jak każda procedura kryzysowa – powinna być szczególnie zaopiekowana: skutecznie wdrożona, znana w organizacji i regularnie aktualizowana po to, aby zadziałała właściwie, jeśli zajdzie taka konieczność.
Child Alert w praktyce
Firma Jet Line jest partnerem Child Alert od 2019 roku. Do dzisiaj (kwiecień 2023) alert na należących do nas ekranach DOOH ogłaszany był dwa razy – za każdym razem poszukiwania zakończyły się odnalezieniem zdrowego dziecka.
Jako szefowa komunikacji i marketingu w Jet Line odpowiadam w firmie za procedurę Child Alert. Jeśli chcesz się dowiedzieć, jak procedura działa w praktyce i jak ją wdrożyć u siebie, napisz do mnie na adres: agnieszka_m@jetline.pl.