95% Polaków posiada smartfony1, a ponad połowa odwiedzin stron WWW odbywa się za pośrednictwem telefonów2. Wniosek jest prosty – to mobile jest kanałem z ogromnym potencjałem na przyszłość. A jeśli mobile, to oczywiście aplikacje i komunikaty Mobile Push. Notyfikacje to poprawa konwersji nawet o 25%. Jak to osiągnąć?
W ostatnim, pandemicznym roku, cały świat przyspieszył pod względem wykorzystywania rozwiązań cyfrowych w szeroko rozumianej komunikacji. Pracodawcy, urzędy oraz oczywiście marki – komunikacja online zdominowała inne formy kontaktów międzyludzkich. O ile jednak praca oraz nauka odbywały się głównie za pośrednictwem desktopów, o tyle komunikacja marketingowa dotyczy w większym stopniu smartfonów. A tu wschodzącą gwiazdą są powiadomienia Mobile Push.
Statystyki i demografia
Warunkiem wykorzystania Mobile Push jest oczywiście aplikacja, którą użytkownik pobrał na swój smartfon oraz zgoda na otrzymywanie tych powiadomień (w Androidzie jest domyślna, w iOS użytkownik musi zgodzić się na to świadomie). Aplikacje wykorzystywane są przez użytkowników do różnych celów. Są to komunikatory, aplikacje bankowe, muzyczne, gry, aplikacje konkretnych marek, itp. Korzysta z nich już 51% polskich użytkowników smartfonów, a 67% z tej grupy subskrybuje powiadomienia Push3.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
– Już te dane pozwalają zakładać duży potencjał biznesowy Mobile Push, a gdy dodamy do tego fakt, że możemy dzięki nim osiągnąć CTR nawet trzykrotnie wyższy4 niż w przypadku najchętniej wykorzystywanej komunikacji e-mail – widać jak na dłoni, że jest to kanał, który warto rozważyć jako jeden z podstawowych elementów praktyki komunikacyjnej w firmie – wyjaśnia Piotr Gorzyński, ekspert Redlink.pl w zakresie komunikacji Mobile Push.
Nie bez znaczenia są tu też zmiany demograficzne. Tu trend jest ewidentny: im młodsza grupa odbiorców, tym większa skuteczność komunikacji mobile. Coraz silniej zaznaczające swoją obecność na rynku pokolenie Z to grupa odbiorców, dla których komunikacja mobile jest formą podstawową, dlatego są oni w sposób naturalny pozytywnie (w najgorszym przypadku neutralnie) nastawieni do powiadomień Push. W przypadku nieco starszych użytkowników notyfikacje Mobile Push wciąż przykuwają uwagę na zasadzie efektu nowości. A to oznacza większe zaangażowanie, a co za tym idzie lepszą skuteczność pod względem pozyskiwania leadów, konwersji i utrzymywania zainteresowania.
Relacje bez limitów czasowych
Kampanii SMS z reguły nie wysyła się wieczorami, bo często, właśnie z uwagi na porę, budzą negatywne emocje. Inaczej jest w przypadku powiadomień Mobile Push – te są akceptowane nawet późnym wieczorem, kiedy użytkownicy – a na pewno zdecydowana większość korzystających ze smartfonów – przeglądają telefony przed snem. Pojawiające się wówczas komunikaty z aplikacji (79% polskich użytkowników smartfonów korzysta z aplikacji zakupowych5) mogą paradoksalnie zaciekawić i sprawić, że użytkownicy zechcą przejść dalej, bo akurat mają na to czas.
Dobra reputacja kampanii SMS wynika z faktu, że są naturalną konsekwencją korzystania z aplikacji (samodzielnie pobranej i uruchomionej), są to więc komunikaty co najmniej oczekiwanie, jeśli nie pożądane. Ułatwiają zbudowanie relacji marka – użytkownik, skutecznie angażując odbiorców i pozwalając na utrzymanie ich zainteresowania ofertą.
Elastyczność formy i skuteczność
Powiadomienia Mobile Push wyświetlają się na ekranie, także gdy jest zablokowany, oraz w centrum powiadomień. Wizualnie przypominają, w zależności od rodzaju: SMS (klasyczny, tekstowy Mobile Push) lub MMS (tzw. Rich Push). Ich niewątpliwą zaletą jest więc to, że mogą mieć formę tekstową, graficzną lub mieszaną (możemy dodać zdjęcie, grafikę, wideo) oraz – co cenią e-marketerzy – można w nich dodawać przyciski akcji.
– Opcja dodania przycisków akcji przekłada się wprost na wyniki kampanii – poprawia wskaźniki zaangażowania, pozwala przejść bezpośrednio do aplikacji i podjąć konkretne działania, np. potwierdzić wizytę, zmienić jej termin itp. W kampaniach Mobile Push dobre efekty przynosi także remarketing. Akcje oparte na spersonalizowanej grafice mogą poprawić konwersje nawet o 25%6. Rich Push, a więc notyfikacje ze zdjęciem, wideo czy grafiką osiągają CTR-y wyższe o nawet 55%7. To wyniki, których nie sposób zignorować, tym bardziej, jeśli uświadomimy sobie, że koszt wysyłki tekstowego powiadomienia Push i Rich Push jest taki sam, w przeciwieństwie do pary SMS/MMS – zaznacza Piotr Gorzyński.
Siła odpowiedniej segmentacji
Moc powiadomień Mobile Push wynika z ich elastycznej formy, sposobu dostarczenia, ale i personalizacji. Są one konstruowane w oparciu o to, w jaki sposób użytkownicy używają aplikacji: czego poszukują, jakie produkty kupili, a więc jakie dobra komplementarne mogą im się przydać itp. Na podstawie tych danych, pod warunkiem ich odpowiedniej integracji, powiadomienia powstają automatycznie.
W platformach komunikacji marketingowej, takich jak REDLINK, chodzi o to, aby klienci przy minimum wysiłku osiągali maksymalne efekty. Dlatego zamiast wdrażać w firmie system marketing automation, lepiej skorzystać z narzędzia stworzonego specjalnie do prowadzenia wielokanałowej komunikacji e-marketingowej i dzięki niej zbierać informacje o użytkownikach, a w oparciu o nie konstruować odpowiednie komunikaty. Nie muszą one dotyczyć tylko sposobu korzystania z samej aplikacji. Zaawansowane platformy umożliwiają integrację aplikacji ze stroną internetową, więc komunikaty Push mogą uwzględniać także działania użytkowników na WWW.
– Powiadomienia Push są świetnym narzędziem do aktywizowania użytkowników, dlatego warto je wykorzystać w kampaniach win-back opierających się na serii wiadomości wysyłanych w celu ponownego zaangażowania. Oprócz tego, że mogą „ożywić” część nich (np. skłonić do sfinalizowania zakupów z porzuconego koszyka), mogą też stać się narzędziem do identyfikacji tych odbiorców, których zainteresowanie marką jest zerowe. Notyfikacje te sprawdzają się też oczywiście we wszelkiego typu programach lojalnościowych: gorące, spersonalizowane oferty dostarczane są wprost do ręki, czyli na ekran smartfonu – podpowiada Piotr Gorzyński.
Mobile Push w wielokanałowej komunikacji
Powiadomienia Mobile Push sprawdzają się idealnie jako uzupełnienie wielokanałowej komunikacji marketingowej, zarówno w zakresie powiadomień transakcyjnych, jak i stricte promocyjnych. Tym bardziej, że dzięki odpowiedniej konfiguracji scenariusza wielokanałowej komunikacji można obniżyć koszty kampanii nawet o 30%8,4.
– I, co ważne, bez straty na jej efektywności. Generalnie chodzi o to, aby powiadomienia Push wpleść jako ogniwo pośrednie pomiędzy tanim i powszechnym, lecz mniej skutecznym oraz przesuniętym w czasie mailingiem, a skutecznymi, lecz drogimi wiadomościami SMS (nie wspominając już o MMS-ach). Warto podkreślić, że w przypadku Mobile Push generowanych np. za pośrednictwem platformy REDLINK można wysyłać ich nieograniczoną liczbę w ramach miesięcznego abonamentu – podsumowuje przedstawiciel REDLINK.
Owszem, powiadomienia Mobile Push otrzymują tylko użytkownicy aplikacji, ale to i tak zmniejsza wolumen wysyłanych SMS-ów, a tym samym koszty kampanii. Zatem im więcej użytkowników uruchomi kampanię, tym – w długim okresie – jej efektywność kosztowa będzie lepsza. Jak skonfigurować wielokanałową kampanię? Rusza cykl webinarów, podczas których Piotr Gorzyński opowie m.in. w jaki sposób wykorzystać potencjał Mobile Push w komunikacji marketingowej i jakie efekty można dzięki temu uzyskać, również prowadząc komunikację wielokanałową. Więcej na temat webinariów»
https://event.webinarjam.com/register/123/8471mb21
Zapraszam do kontaktu!
e-mail: p.gorzynski@redlink.pl
tel.: +48 798 697 916
www.redlink.pl
Przypisy
- https://datareportal.com/reports/digital-2020-poland
- Raport digital i mobile na świecie w 2020 roku – mobiRANK.pl
- Raport digital i mobile na świecie w 2020 roku – mobiRANK.pl
- Badania własne REDLINK
- https://datareportal.com/reports/digital-2020-poland
- Badania własne REDLINK
- Badania własne REDLINK
- Badania własne REDLINK