Na uruchomienie mobilnego programu lojalnościowego jeszcze do niedawna mogły pozwolić sobie wyłącznie największe firmy. Dzisiaj – dzięki narzędziom takim jak Loyalty Starter – ten rodzaj działań marketingowych zaczął być dostępny również dla podmiotów z mniejszym budżetem. Jak krok po kroku przeprowadzić wdrożenie własnego mobilnego programu lojalnościowego?
Z tego artykułu dowiesz się:
- jakie pytania pomogą Ci opracować strategię własnego programu lojalnościowego,
- czym się kierować przy wyborze systemu do obsługi programu lojalnościowego,
- w jaki sposób panel administracyjny systemu pomaga skonfigurować zasady programu,
- jakie gotowe narzędzia w systemie wspierają przeprowadzenie integracji z innymi rozwiązaniami w firmie,
- czy obsługę programu można zautomatyzować.
1. Opracuj strategię programu
Nie uruchamiaj programu lojalnościowego tylko dlatego, że Twoja konkurencja wdrożyła go wcześniej. W ten sposób przepalisz budżet i nie osiągniesz żadnych pozytywnych efektów. Zamiast tego zacznij od opracowania własnej, unikatowej strategii. Pomocne w jej przygotowaniu będą konkretne pytania, które znajdziesz w ramce poniżej.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
2. Wybierz właściwe rozwiązanie
Gdy opracujesz już strategię, zastanów się nad sposobem wdrożenia programu lojalnościowego. Zadanie to możesz powierzyć wyspecjalizowanej agencji lub poszukać gotowego rozwiązania, dzięki któremu zaoszczędzisz czas i pieniądze. Na rynku nie brakuje takich produktów. Niektóre z nich – jak platforma Loyalty Starter – zapewniają szeroki zestaw gotowych funkcji, a jednocześnie pozwalają na własną konfigurację i customizację. Przed dokonaniem ostatecznego wyboru sprawdź, czy wybrane narzędzie pozwoli na realizację przyjętej strategii. W większości przypadków możesz skorzystać z bezpłatnego okresu próbnego lub zamówić prezentację.
3. Skonfiguruj mechanikę programu
Na tym etapie masz już opracowaną strategię i wybrane rozwiązanie umożliwiające wdrożenie. Nadszedł czas, aby skonfigurować w systemie podstawowe zasady programu. W Loyalty Starter służy do tego czytelny i łatwy w obsłudze interfejs użytkownika.
W ramach panelu administracyjnego istnieje możliwość konfiguracji:
- przeliczników punktów,
- segmentów klientów,
- katalogu nagród,
- formularza rejestracyjnego.
Wszystkie ustawienia możesz zmieniać w dowolnym momencie.
4. Przeprowadź potrzebne integracje
Z dużym prawdopodobieństwem Twój program lojalnościowy będzie wymagał przeprowadzenia integracji z innymi systemami w firmie, np. z systemem sprzedaży lub ERP. Dla wielu organizacji jest to najtrudniejszy etap, a czasami główny czynnik blokujący wdrożenie programu. Platforma Loyalty Starter oferuje jednak wiele gotowych narzędzi umożliwiających integrację,
np. wtyczki do systemów sprzedaży, interfejs API REST, webhooki oraz parsery raportów sprzedaży.
5. Przygotuj własną aplikację mobilną
Obecnie trudno wyobrazić sobie nowoczesny program lojalnościowy bez aplikacji mobilnej. Niestety wiele firm rezygnuje z tego pomysłu z obawy przed wysokimi kosztami budowy własnego rozwiązania. W Loyalty Starter znajdziesz gotową aplikację, którą możesz skonfigurować i spersonalizować według swoich potrzeb, a następnie udostępnić klientom pod własną marką.
Aplikacja zapewnia wszystkie najważniejsze funkcje niezbędne w tego typu programach, w tym:
- formularz rejestracyjny,
- stan i historię punktów,
- katalog nagród,
- powiadomienia web push,
- możliwość publikowania własnego contentu, np. aktualnych promocji, artykułów, quizów i ankiet.
6. Zautomatyzuj działanie programu
Ręczna obsługa programu lojalnościowego może być niezwykle pracochłonna i w niektórych przypadkach wymaga przynajmniej jednego dodatkowego etatu. Z pomocą przychodzi funkcja marketing automation dostępna w Loyalty Starter. Pozwala ona na automatyzację większości procesów związanych z obsługą programu oraz komunikacją z jego uczestnikami. Dzięki temu możesz skupić się na realizacji strategii i monitorowaniu wyników, a żmudne obowiązki zostawić automatom.
7. Poinformuj o programie swoich klientów
Zamieść na stronie internetowej pop-up czy baner lub stwórz landing page informujący o programie. Jeśli prowadzisz biznes stacjonarny, wykorzystaj np. naklejki, roll-upy lub potykacze oraz poinstruuj obsługę, aby zachęcała klientów do rejestracji.
Jeśli skorzystasz z gotowej aplikacji mobilnej Loyalty Starter, umieść ją pod własną domeną internetową i udostępnij klientom w postaci linku lub kodu QR. Możesz wykorzystać najróżniejsze kanały komunikacji, m.in. e-mailing, media społecznościowe, stronę WWW lub materiały drukowane.
8. Realizuj przyjętą strategię
Po zamknięciu etapu wdrożenia zacznij działać, żeby maksymalizować efekty programu i zwiększać zaangażowanie jego uczestników. W Loyalty Starter znajdziesz funkcjonalne rozwiązania, które możesz wykorzystać do realizacji strategii, m.in. katalog nagród, quizy, ankiety, oceny klientów, tabelę rankingową, system poleceń czy akcje CSR-owe.
9. Trzymaj rękę na pulsie
Aby sprawdzić, czy program lojalnościowy przynosi wymierne korzyści i pozwala osiągać wyznaczone cele, musisz zastosować odpowiednie pomiary.
Z panelu analitycznego Loyalty Starter, w którym dostępne są raporty i statystyki, dowiesz się m.in.:
- jakie są skuteczność programu i aktywność jego uczestników,
- ile osób rejestruje się z polecenia znajomych,
- w których lokalizacjach firmy program jest najlepiej przyjmowany przez klientów.
- jakie są segmenty klientów na podstawie ich historii zakupowej (narzędzie przygotuje segmentację automatycznie w modelu RFM – recency, frequency, monetary value).
Wykorzystaj tę wiedzę w swoich działaniach marketingowych i zgodnie z metodą PDCA cyklicznie wprowadzaj poprawki w strategii i mechanice programu, aby zwiększyć jego zasięg i skuteczność.
Na koniec pamiętaj, że zawsze najtrudniej postawić pierwszy krok. Dalej możesz już liczyć na wsparcie Loyalty Starter.
Artykuł pochodzi z raportu „Programy lojalnościowe, motywacyjne i wsparcia sprzedaży 2022”, który możesz pobrać bezpłatnie .