Czy w dobie aplikacji mobilnych jest jeszcze miejsce na komunikację SMS-ową? Jak efektywnie wykorzystywać krótkie wiadomości tekstowe w działaniach marketingowych?
SMS-y są z nami już od prawie 30 lat. Pierwszy w historii tekst SMS-em został wysłany 3 grudnia 1992 r. z Wielkiej Brytanii. Neil Papworth, pracownik Vodafone, składał w nim życzenia z okazji Świąt Bożego Narodzenia swoim kolegom. Początkowo korzystano z nich wyłącznie w komunikacji prywatnej, jednak bardzo szybko efektywność SMS-ów dostrzegł biznes. Dzisiaj, kiedy prywatnie w większości przypadków wykorzystujemy aplikacje typu Messenger czy WhatsApp, SMS stały się prężnie rozwijającym się kanałem marketingowym, który w swojej komunikacji wykorzystują nie tylko największe marki.
Jakie branże najczęściej korzystają z komunikacji SMS-owej?
Nie ma jednego sektora, o którym można byłoby powiedzieć, że dominuje w marketingowej komunikacji SMS-owej. SMS-y wykorzystywane są prawie we wszystkich branżach, począwszy od fashion, poprzez branżę nieruchomości, na bankowości i fintech kończąc. Z komunikacji wykorzystującej krótkie wiadomości tekstowe korzysta cały e-commerce.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Na czym polega fenomen SMS-ów?
SMS to prosty w formie komunikat, którego przygotowanie nie wymaga specjalistycznej wiedzy. Wystarczy, że marka ma numer użytkownika oraz jego zgodę, aby w relatywnie szybkim czasie (im większy wolumen, tym wysyłka trwa dłużej) mogła wysłać kilkaset, kilka tysięcy lub nawet kilka milionów wiadomości.
Zapamiętaj
Jakie są zalety SMS-ów?
- Zasięg SMS-ów, w porównaniu z innymi kanałami, jest bardzo duży. Dzisiaj prawie 6 mld ludzi na całym świecie ma dostęp do telefonu i komunikacji za pośrednictwem SMS-ów. W przypadku aplikacji takich jak Messenger czy WhatsApp zasięg ten jest dwa razy mniejszy.
- SMS-y w komunikacji wykorzystują zarówno młodzi użytkownicy, jak i seniorzy.
- SMS jest bardziej „zauważalny”. Według badań przeprowadzonych przez firmę Serwer SMS, krótkie wiadomości tekstowe, w porównaniu z innymi komunikatami takimi jak np. e-maile, traktowane są bardzo osobiście, stąd też użytkownik nie odkłada ich czytania na później. SMS-a użytkownik otwiera zazwyczaj najpóźniej 90 s po jego otrzymaniu.
Jakie efekty daje wdrożenie SMS-ów do działań marketingowych?
Wykorzystanie SMS-ów w komunikacji marketingowej bezpośrednio przekłada się na wzrost sprzedaży. Dodatkową zaletą jest bardzo dobra współpraca SMS-ów z innymi kanałami komunikacji. Większość dużych marek łączy wysyłkę SMS-ów z innymi kanałami, np. mailingami, pushami czy też aplikacjami mobilnymi.
Jak stworzyć komunikat SMS, który sprzedaje?
Komunikacja marketingowa wykorzystująca SMS opiera się wyłącznie na treści, stąd też tak istotne jest dobre copy. Jak więc stworzyć komunikat, który rzeczywiście sprzeda?
Wskazówka
Dobry komunikat SMS musi być:
- spersonalizowany – używaj bezpośrednich zwrotów do użytkownika,
- pozbawiony błędów – zwracaj uwagę na poprawność ortograficzną oraz interpunkcyjną treści,
- czytelny – nie stosuj dużych liter, ponieważ jest to źle odbierane przez użytkowników (komunikat nie może do nich „krzyczeć”),
- zawierać call to action – nie wysyłaj „pustej” treści, każdy SMS musi zachęcać do działania i informować użytkownika, co ma zrobić, np. „kliknij w link, wejdź na stronę i odbierz rabat; pamiętaj o długości linków – użytkownicy reagują na linki, które składają się z mniejszej liczby znaków.
W przypadku SMS-ów o charakterze marketingowym – SMS-y typu „alert” rządzą się innymi prawami – ważny jest również czas wysyłki. SMS-y powinny być wysyłane od poniedziałku do piątku, należy unikać wysyłki w nocy, w weekendy oraz w święta.
Jak zapewnić bezpieczeństwo komunikacji SMS-owej?
W przypadku komunikacji e-mailowej bezpieczeństwo zapewnia BIMI (Brand Indicators for Message Identification), którego celem jest rozszerzenie istniejących już standardów o identyfikację wizualną. W praktyce sprowadza się to do możliwości wyświetlenia przez skrzynki pocztowe logotypów firm, które są nadawcami e-maili.
Jak wygląda dbałość o bezpieczeństwo w przypadku SMS-ów? Czy na rynku jest dostępne narzędzie, dzięki któremu użytkownik może potwierdzić prawdziwość SMS-a?
Zapamiętaj
W przypadku SMS-ów o bezpieczeństwo dba Verified SMS, funkcja opracowana przez Google, której zadaniem jest weryfikacja wiarygodności nadawcy. Jest to narzędzie, które w Polsce ma pojawić się za jakiś czas, ale jest już dostępne na rynku europejskim.
Na polskim rynku powstają narzędzia, za których tworzenie odpowiadają firmy świadczące usługi masowej wysyłki SMS-owej. O jednym z nich – tarczy 360, która kompleksowo rozwiązuje kwestie bezpieczeństwa SMS – możecie posłuchać w wideopodcaście przygotowanym wspólnie przez operatora płatności Tpay oraz firmę Serwer SMS.
Materiał powstał przy współpracy z Tpay