Atrakcyjna nagroda w programie wsparcia sprzedaży to taka, która motywuje do wzięcia udziału w akcji. Aby tak się stało, powinna wpisywać się w oczekiwania uczestników, a te w ostatnim czasie się zmieniły. Popularne do niedawna zagraniczne wycieczki czy gadżety reklamowe straciły swoją moc przyciągania. Dużo większą wartość – zarówno w B2B, jak i B2C – mają teraz nagrody, które stanowią realne wsparcie, a przy tym dają swobodę decydowania o terminie i sposobie ich wykorzystania. Te warunki spełniają przedpłacona Karta Premiowa Sodexo czy dystrybuowane cyfrowo eVouchery do wybranych sieci sklepów.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jak pandemia zmieniła nawyki konsumentów,
- jak dopasować nagrody do trendów panujących na rynku,
- jakie nagrody są obecnie popularne zarówno w B2B, jak i w B2C,
- jak dopasować nagrody do potrzeb i oczekiwań uczestników programów wsparcia sprzedaży w sektorach B2C i B2B.
Ostatnie miesiące pokazały, że niczego nie można być pewnym. Okazało się, że pomimo ogromnej wiedzy i zaawansowanych technologii jeszcze wiele może nas zaskoczyć. Nikt się nie spodziewał, że w tak krótkim czasie możliwe są tak rozległe i daleko idące zmiany w funkcjonowaniu gospodarki oraz całego społeczeństwa. Pojawiły się nowe wyzwania i problemy, które nigdy przedtem nawet nie przyszłyby nam do głowy. Zagrożenie COVID-19 zmieniło nie tylko biznesową rzeczywistość, lecz także nas – jako ludzi, przedsiębiorców, pracowników czy konsumentów.
Skutki pandemii
Międzynarodowy Fundusz Walutowy przewiduje, że w wyniku pandemii światowa gospodarka skurczy się w 2020 r. o blisko 5%1. Negatywne skutki ekonomiczne lockdownu przybierają coraz bardziej realną postać. Według raportu „Polacy w czasie epidemii”, opracowanego przez SW Research, ponad połowa Polaków (54%) negatywnie ocenia zmianę w budżecie swojego gospodarstwa. Choć duże firmy stopniowo odrabiają straty, to przyszłość małych i średnich przedsiębiorstw wciąż jest niepewna. Jak wynika z „Badania potrzeb pracowników 2020”, przeprowadzonego dla Sodexo Benefits and Rewards Services Polska przez PBS, blisko co trzecia osoba zatrudniona w Polsce obawia się zwolnienia. Jednocześnie co drugi respondent wskazał, że boi się obniżki pensji, a co trzeci – braku premii. Niepewność jest tym większa, że po wybuchu pandemii niemal co czwartemu pracownikowi obniżono wynagrodzenie.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Nowy profil klienta
Problemy finansowe sprawiły, że konsumenci zaczęli szukać oszczędności i sposobów na podratowanie domowego budżetu. Wyniki pierwszego etapu badania GfK „Corona Mood” z marca tego roku wskazywały, że 68% Polaków zamierzało ograniczyć zakupy, 42% planowało podjęcie dodatkowej pracy, a 13% rozważało sprzedaż majątku osobistego. W czerwcu zamiar oszczędzania i ograniczania zakupów po ustaniu pandemii podtrzymywało 57% respondentów. To wskazuje na nowy profil konsumenta, który minimalizuje swoje wydatki i robi bardziej przemyślane zakupy. Potwierdza to również raport ARC Rynek i Opinia „Monitor Promocji 2020”2, z którego wynika, że Polacy zwracają większą uwagę na kwoty paragonów oraz intensywnie szukają promocji. To ważna wskazówka dla marketerów, przed którymi stoi wyzwanie stworzenia skutecznych programów wsparcia sprzedaży.
Czas na konkretne nagrody
Po tygodniach życia w zawieszeniu pora zakasać rękawy i wziąć się do pracy. W obecnej sytuacji większość targetów i strategii przyjętych na początku roku wymaga radykalnej zmiany, jeśli do tej pory nie określono ich na nowo. Skoro już wiadomo, że konsumenci będą bardziej ostrożni w wydatkach, ale też skłonni do korzystania z promocji, loterii czy członkostwa w programach lojalnościowych, warto się skupić na promocji sprzedaży.
Bez ograniczeń
Sposób postrzegania nagród przez uczestników programów wsparcia sprzedaży związany jest nie tylko z ich sytuacją finansową, lecz także ze zmianą ich nawyków. Warto spróbować wejść w buty klienta – poznać jego problemy i oczekiwania, a te wskażą Ci kierunek.
Dlatego dobrze postawić na nagrody, które dają uczestnikom możliwość zdecydowania, kiedy i jak zostaną wykorzystane.
Ma być łatwo, szybko i bezpiecznie
Przeniesienie handlu do internetu oraz ryzyko zakażenia się za pośrednictwem banknotów czy monet zmotywowały Polaków do jeszcze szybszego przejścia na płatności bezgotówkowe. Do takiej formy płatności zachęcają instytucje finansowe, jak również Ministerstwo Rozwoju czy Światowa Organizacja Zdrowia (WHO). W ten trend doskonale wpisuje się przedpłacona Karta Premiowa, która jest nie tylko bezpieczniejszym, lecz także wygodniejszym środkiem płatniczym zarówno w internecie, jak i sklepach stacjonarnych. Dzięki takim nowoczesnym rozwiązaniom motywowanie, angażowanie i budowanie lojalności w biznesie może być skuteczne nawet w niepewnych czasach. Karta Premiowa to dla uczestników programu realne wsparcie domowego budżetu, na którym pandemia odcisnęła piętno.
Tu i teraz
Zmianę podejścia do nagród w akcjach wspierających sprzedaż widać również wśród klientów Sodexo, którzy coraz częściej stawiają na elastyczne rozwiązania. Personalizowana Karta Premiowa i eVoucher są atrakcyjne jak nigdy dotąd. Swoją uniwersalną formą doskonale wpisują się w wymagania pandemicznej rzeczywistości.
W obecnej sytuacji możliwość natychmiastowego zrealizowania eVouchera czy użycia Karty Premiowej online w dowolnym sklepie bez wychodzenia z domu to najlepsze, co można zaproponować uczestnikom konkursów i programów wsparcia sprzedaży. Czas pokaże, czy ten trend zostanie z nami na dłużej. Jedno jest pewne: lojalność i motywacja w biznesie wymagają oferowania klientom czy kontrahentom wymiernych korzyści oraz ich indywidualnego traktowania, czyli nagrody skrojonej na miarę.