W kolejnym odcinku cyklu "Narzędzia marketera" rozmawiamy o content marketingu i współpracy z blogerami z Janem Kinalem, CEO Setugo.
Z tego artykułu dowiesz się:
- czy warto sięgać po działania związane z content marketingiem
- jak dobierać blogerów do współpracy komercyjnej
Czy content marketing jest dobry dla każdej firmy?
Tak, jednak zależy jaką formę content marketingu przyjmiemy. Nie wyobrażam sobie kampanii w blogosferze dla, na przykład, producenta śrubek lub szamb. Chyba, że działania miałyby doprowadzić do efektu viralu, a te z kolei muszą być naprawdę bardzo dobrze przemyślane i niejednokrotnie przybierać żartobliwą czy kontrowersyjną formę. Dla każdego biznesu polecę natomiast content marketing w formie prowadzenia bloga firmowego, współpracy z blogerami lub tworzenia artykułów do gazet i portali branżowych.
Co daje firmom współpraca w tym zakresie z blogerami?
Blogerzy są liderami opinii. W ubiegłorocznym (2015) badaniu B(V)LOG Power około 30% internautów wskazało, że pod wpływem pozytywnej informacji czy recenzji na blogach, kupiło konkretny produkt. Z badań wynika również, że 1/4 respondentów traktuje blogi jako pełnoprawne i zaufane źródło informacji zakupowej. Aż 41% ankietowanych odpowiedziało, że zrezygnowałoby z zakupu w przypadku negatywnej recenzji blogera. Kampania w blogosferze to nie tylko długofalowy efekt wizerunkowy i sprzedażowy, to także wsparcie działań w SEO.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Co powinno brać się pod uwagę dobierając blogerów do współpracy?
Czynniki, które wpływają na wybór blogerów, segregujemy według trzech kategorii:
Podstawowe:
- Tematyka bloga. Czy pasuje do celów klienta?
Uzupełniające:
- Stylistyka bloga (bloger musi utożsamiać się z produktem). Estetyka bloga jest również znacząca. Produkty ekskluzywne nie mogą być pokazywane na blogach, których design i jakość zdjęć pozostawia wiele do życzenia.
- Światopogląd oraz sytuacja życiowa blogera (np. Jeśli blogerka nie jest w ciąży, to nie wysyłamy jej kremu na rozstępy dla kobiet w ciąży; jeśli blogerka modowa nosi tylko spodnie, to nie wysyłamy jej spódnicy, natomiast weganów nie zmuszajmy np. do promowania kiełbasy).
Techniczne:
- Zasięg bloga oraz kanałów w social media.
- Liczba komentarzy na blogu oraz jakie to są komentarze.
- Parametry SEO (TrustFlow, CitationFlow, wiek domeny, widoczność w Google, czy blog jest na darmowej domenie czy też na własnej, częstotliwość publikacji).