Chcesz wiedzieć, jak skutecznie docierać do klientów i napędzać sprzedaż w e-commerce? Najnowszy raport SARE jasno pokazuje: newslettery to nadal potężny kanał marketingowy! Bo choć Polscy internauci narzekają na natłok reklam, to dobrze zaprojektowany e-mailing wciąż skłania ich do zakupów. Poznaj kluczowe wnioski z raportu „Komunikacja marketingowa w epoce cyfrowego przeciążenia” i dowiedz się, co zachęca lub zniechęca odbiorców do zakupów.

Choć 66% konsumentów narzeka na nadmiar reklam, dobrze przygotowane newslettery wciąż sprzedają. Z XXI raportu SARE „Komunikacja marketingowa w epoce cyfrowego przeciążenia” wynika, że 60,3% badanych zrobiło w ostatnim miesiącu przynajmniej jeden zakup online po otrzymaniu komunikatu marketingowego.
Newslettery wciąż sprzedają, o ile są dobrze przygotowane
Polscy internauci narzekają na natłok reklam, ale dobrze zaprojektowany e-mailing wciąż skłania ich do zakupów – wynika z raportu „Komunikacja marketingowa w epoce cyfrowego przeciążenia”, przygotowanego przez SARE. Autorzy badania wskazują, że kluczem do odzyskania uwagi odbiorcy jest empatyczna, spersonalizowana i łatwa do wyłączenia komunikacja. Dla wielu może okazać się zaskoczeniem, że to skrzynka mailowa jest kanałem komunikacji najczęściej przekonującym do zakupów. Wskazało na nią 33 proc. respondentów badania.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
E-mail nie daje się zdetronizować. W gąszczu powiadomień marketingowych skrzynka odbiorcza jest prywatną przestrzenią zaufania, do której zapraszamy komunikację, która nas interesuje i którą możemy kontrolować. Widzimy to również w odpowiedzi na pytanie, gdzie konsumenci najchętniej otrzymują informacje od marek. Największa grupa (36 proc.) preferuje komunikację e-mailową, w sumie czterech na dziesięciu konsumentów pozytywnie odbiera newslettery, które uważają za przydatne – mówi Magdalena Niedobecka, marketing manager w SARE.
Najważniejsze wnioski z raportu SARE dla marketerów i specjalistów e-commerce
Raport „Komunikacja marketingowa w epoce cyfrowego przeciążenia” dostarcza kluczowych insightów dla specjalistów ds. marketingu i e-commerce, pomagając im zrozumieć preferencje i zachowania polskich konsumentów:
- Polacy są zmęczeni cyfrowo – 65,87% respondentów przyznaje, że liczba docierających do nich przekazów marketingowych jest „za duża”.
- E-mail znacznie silniejszy od social mediów – newslettery przekonują do zakupu 33% ankietowanych, podczas gdy social media 22 %, a reklamy display 18%.
- Ulubiony kanał do otrzymywania treści – 36,41% Polaków deklaruje, że najchętniej dostaje informacje od marek właśnie e-mailem.
- Co irytuje najbardziej? Nachalna forma komunikacji (35,24%), zbyt duża częstotliwość (27,26%) i nietrafione oferty (26,16%).
- Kto nie reaguje na komunikację? 39,7% ankietowanych nie kupiło nic pod wpływem marketingu – najczęściej są to osoby 55+ oraz mieszkańcy wsi.
Wyzwania i rozwiązania w komunikacji marketingowej
Co najbardziej przeszkadza nam w komunikacji marketingowej? Zdecydowanie nachalna forma komunikacji, która irytuje co trzeciego badanego, a także zbyt duża częstotliwość komunikatów, nietrafione oferty i brak możliwości łatwej rezygnacji z komunikacji. Chociaż łącznie co trzeci odbiorca reaguje pozytywnie na spersonalizowane rekomendacje produktów, to aż 4 na 10 ocenia je jako średnio trafione, a co czwarty ignoruje personalizację lub reaguje na nią negatywnie.
Z cyfrowym przeciążeniem musimy nauczyć się żyć. Dla marketerów to sygnał, aby projektować bardziej empatyczną komunikację. Proponujemy, aby w słowniku marketerów znalazło się słowo „uważność”. Gdy chcemy wiedzieć, jak powinniśmy mówić do klientów, sami powinniśmy więcej słuchać, niż mówić – mówi Magdalena Niedobecka.
O raporcie „Komunikacja marketingowa w epoce cyfrowego przeciążenia”
Celem badania SARE „Komunikacja marketingowa w epoce cyfrowego przeciążenia” było poznanie zachowań, potrzeb i strategii klientów w obliczu nadmiaru komunikacji marketingowej. Raport składa się z 7 sekcji, w których respondenci zostali zapytani m.in. o to, jak odnoszą się do jakości komunikacji marketingowej, jej częstotliwości, personalizacji czy automatyzacji; co zachęca lub zniechęca ich do zakupów, czy wypisują się z newsletterów lub przełączają się między kanałami.
Badanie zrealizowano w marcu 2025 r. techniką CAWI na próbie 2000 internautów w wieku 18-65 lat, we współpracy z Centrum Badawczo-Rozwojowym BioStat®. Pełny raport (ponad 240 stron analiz, tabel i rekomendacji) obejmuje 7 sekcji: jakość i częstotliwość komunikacji, preferencje kanałowe, personalizacja, automatyzacja, motywacje i bariery zakupowe, rezygnacja z newsletterów oraz migracja między kanałami.
Raport jest dostępny do bezpłatnego pobrania ze strony SARE.
Marketer+ jest patronem medialnym raportu.