Algorytmy w social media porządkują treści zgodnie z prezentowanymi przez nas preferencjami i nawykami. Jak radzić sobie z nowymi algorytmami Facebooka i Instagrama, by Twoja działalność online nie ucierpiała?

Algorytmy w social media wiedzą, co lubimy. Każdy z nas ma swoje nawyki. Załóżmy, że gdy idziesz do galerii handlowej, ubrania kupujesz zwykle w sieciówkach z wyższej półki, a w strefie restauracyjnej szukasz wegetariańskiej opcji. Wyobraź sobie teraz, że ktoś obserwuje i dokładnie mierzy twoje zachowania zakupowe.
Pewnego dnia wchodzisz do dobrze ci znanej galerii handlowej – wokół wyłącznie sieciówki z wyższej półki, a strefa restauracyjna to same restauracje wegetariańskie. Nawet jeśli chcesz kupić hamburgera albo tani T-shirt, jakoś nigdzie ich nie widzisz. Coś podobnego stało się z mediami społecznościowymi. Sprawdź, co musisz zrobić, by przez algorytmy Facebooka i Instagrama, nie ucierpiała twoja działalność internetowa.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Tajemnicze algorytmy Facebooka
Facebook słynie z tajemniczości swoich algorytmów, pewny natomiast jest ich cel – mają porządkować treść wyświetlaną na tablicy pod kątem zainteresowań użytkownika.
Odwrotnie chronologiczny porządek serwis porzucił już około 2010 r., jednak dopracowane (wysublimowane i bezlitosne) algorytmy działają mniej więcej od 2015 r. i wciąż są udoskonalane. Algorytmizacja była jedynym wyjściem, ponieważ fala powstających fanpage’ów i intensywna aktywność użytkowników generowały nieprzenikniony spam. Ale skąd Facebook wie, czy interesuje cię dana treść?
Algorytm Facebooka bierze pod uwagę:
- twoje interakcje z tym typem posta (czy klikasz „Lubię to”, czy powiększasz obrazek, jak długo odtwarzasz wideo…);
- jak długo link pozostaje otwarty w karcie (ostrożnie, by nie zamknąć przypadkiem czegoś ciekawego, bo Facebook nie pokaże nam długo nic na ten temat);
- jak często ty i inni użytkownicy ukrywacie lub zgłaszacie ten rodzaj posta;
- stopień zaangażowania otrzymany przez stronę publikującą i przez jej przeciętny post;
- stopień zaangażowania generowany w pierwszych chwilach po publikacji posta.
Zaangażowanie (przyjęty odpowiednik Engagement) oznacza aktywność użytkowników związaną z postem – kliknięcie, polubienie, komentarz. Nie masz polubień i komentarzy w pierwszych minutach? Post nie zostanie pokazany 90% twoich obserwatorów – jego zasięg organiczny spadnie.
Tym samym spadnie przeciętny zasięg strony, a więc wyniki będą słabe, a niekorzystna sytuacja trudna do zmiany. Serwis podaje tonącemu brzytwę – możesz utrzymać lub nawet zwiększyć swój zasięg za opłatą. Złośliwi powiedzą, że wpływy z treści sponsorowanych to główna przyczyna ciągłych aktualizacji algorytmów.
Jak radzić sobie z algorytmem Facebooka?
- przede wszystkim: zastanów się, kim są fani twojej strony i o czym chcą czytać, co chcą oglądać;
- przeanalizuj wyniki swoich starych postów: wybierz porę dnia najlepszą do publikacji i rodzaj posta, który generuje największe zaangażowanie;
- zadawaj pytania w treści posta – użytkownicy chętniej go skomentują;
- używaj filmów zamiast grafik – trzeba kliknąć, by je wyświetlić;
- oznaczaj – jeśli korzystasz z artykułu w stworzeniu posta, oznacz jego autora lub jego redakcję, prawdopodobnie polubią go i skomentują, dzięki czemu widownia powiększy się o ich znajomych lub facebookowych fanów;
- upewnij się, że twoje załączniki łatwo i szybko się ładują.
Algorytmy Instagrama
W 2016 roku została wprowadzona algorytmiczna kolejność postów, co wywołało falę paniki wśród blogerów, influencerów i osób prowadzących działalność za pośrednictwem Instagrama. Słusznie – oznacza to bowiem, że post pokazywany wcześniej wszystkim obserwatorom, mógł zostać ukryty nawet przed 94% z nich. Właściciele takich kont prosili widownię o włączanie powiadomień o ich aktywności.
W wyniku zmian od stycznia 2018 roku nawet hashtagi nie są już bronią. Nowe, głośne pojęcie, od którego cierpnie skóra influencerów to shadowbanning – ukrywanie treści użytkownika przed obserwatorami i niepokazywanie go w hashtagach, którymi jest oznaczony, bez powiadomienia o tym użytkownika.
Jak działa algorytm Instagrama?
Obecnie potwierdza się, że ukrywane (shadowbanned) są treści użytkowników:
- stosujących metody niezgodne z regulaminem, jak kupowanie obserwatorów czy tworzenie botów;
- obserwujących profile „hurtowo” (system uznaje takiego użytkownika za bota);
- używających wielu hashtagów, przez ich popularność serwis traktuje je jako spamowe (#cats, #dogs, #girl…);
często wykorzystujących te same zestawy hashtagów; - oznaczających zdjęcia niedopasowanymi hashtagami (#prettygirl pod zdjęciem książki nasuwa podejrzenie próby fałszywego generowania wyświetleń);
- edytujących opis zdjęcia po jego opublikowaniu;
- zwykle nieotrzymujących zaangażowania w kilka chwil po publikacji posta;
- wstawiających zdjęcia zbyt często lub zbyt rzadko.
Jak poprawić zasięg postów na Instagramie?
- Naturalnie najważniejsza jest treść opisu i jakość zdjęcia; dbaj o spójność estetyczną publikowanych treści.
- Jeśli jeszcze tego nie robisz, zacznij korzystać z opcji „profil biznesowy”, dzięki której masz wgląd do statystyk i dokładnych wyników swoich postów.
- Wykorzystuj wskazówki proponowane powyżej dla Facebooka – zaangażowanie jest bardzo ważnym czynnikiem również na Instagramie (pytania do obserwatorów, oznaczanie marek i użytkowników).
- Korzystaj ze wszystkich funkcji serwisu – funkcja LIVE pozwala nawiązać interakcję z obserwatorami, co podnosi wskaźnik zaangażowania, podobnie funkcja ankiety i możliwość odpowiadania na Instagram Stories. Regularne używanie Instagram Stories poprawia pozycjonowanie twoich treści.
- Dbaj o regularność – nie wstawiaj kilku zdjęć dziennie i nie zostawiaj profilu bez aktualizacji na długo, najlepiej wybrać jeden model i się go trzymać.
- Nie edytuj opisu zdjęcia po publikacji i nie używaj tych samych hashtagów pod każdym zdjęciem.
- Używaj między 5 a 10 hashtagów, dbając o to, by żaden z nich nie był spamowy.
Algorytmy w social media – jak żyć?
Niepowodzenie tworzonych treści spowodowane algorytmizacją jest demotywujące. Można uznać wysiłek za daremny, zrezygnować z prowadzenia marketingu w social media. Można narzekać, mówić, że czasy odwrotnie chronologicznej kolejności były wspaniałe.
Najlepiej jednak dostosować swoją działalność do nowych realiów, ponieważ algorytmy nie znikną – a prawdopodobnie będą coraz bardziej złożone.