Dlaczego żywotność strony szacuje się na ok. 2-3 lata? Odpowiedzią jest moda. Konieczność redesignu pojawia się wtedy, gdy rozwiązania, którymi kierowałeś się na początku tworzenia strony, zaczynają się starzeć. Wszystko podlega trendom. Jest to naturalny proces, który musimy zaakceptować. Patrząc z perspektywy czasu, nawet najlepsze strony projektowane w latach 90. przez wykwalifikowanych ekspertów, wyglądają teraz mało atrakcyjnie. Redesign nie znaczy jednak, że musisz projektować wszystko od nowa. Zacznij od odpowiedzenia sobie na kilka pytań.
Z tego artykułu dowiesz się:
- od czego zacząć przebudowę serwisu internetowego,
- jak ważne są zasady usability,
- czym charakteryzuje się dobry projekt strony internetowej.
1. Co działa, a co nie działa na obecnej stronie?
Bez odpowiedzi na te pytania, powinniśmy wstrzymać się z ingerencją w funkcjonowanie serwisu! Jeśli nie masz dobrego powodu do zmian – nie rób tego. Nieprzemyślane poprawki mogą przynieść całkowicie odwrotny efekt od zamierzonego. Głównym zadaniem redesignu jest pozyskanie nowych klientów lub optymalizacja konwersji, nie tracąc przy tym kontaktu z aktualnymi. Dużą pomocą będą statystyki Google Analytics i opinie użytkowników.
Dobrym sposobem na to, by poznać ich zdanie, jest umieszczenie ankiety na stronie z pytaniami, które uświadomią nas, gdzie należy wprowadzić poprawki. Możesz również pójść krok dalej i zatrudnić specjalistów UX do przeprowadzenia testów użyteczności. Profesjonalny audyt wskaże elementy, które są nieprzydatne albo sprawiają trudności klientom w wyszukiwaniu interesujących ich informacji.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
2. Czy mój system zarządzania treścią spełnia stawiane przed nim oczekiwania?
System zarządzania treściami na stronie internetowej (CMS) stał się bardzo popularnym narzędziem w ostatnich latach. Najczęściej wykorzystywanymi systemami są WordPress, Drupal albo Joomla!, które pozwalają w łatwy sposób publikować treści, pomijając pośrednictwo web dewelopera. Jeśli obecnie nie używasz CMS, powinieneś jak najszybciej wprowadzić takie udogodnienie. Natomiast jeśli twoja strona posiada system zarządzania treścią, warto zastanowić się czy spełnia on wszystkie wymagania. Czy jest łatwy w obsłudze? Czy zapewnia wsparcie dla SEO? Jak często będziemy potrzebowali pomocy programisty? Technologia wciąż postępuje i niemądrym byłoby niekorzystanie z jej przewag.
3. Mapa usability, czyli jak poprawić nawigację na stronie?
Zaplanowanie mapy strony pomoże nam w optymalizacji funkcjonalności i architekturze przekazu informacji. Wpłynie to na łatwiejsze wyszukiwanie użytecznych informacji przez użytkownika. Tym samym klient szybciej znajdzie się w posiadaniu danych, na których mu zależy. Począwszy od optymalizacji strony głównej, a skończywszy na podstronach, powinno popracować się nad wizualizacją treści. Strona internetowa Twojej firmy sprzedaje w internecie. Jest wizytówką, która powinna przekonać klienta do skorzystania z oferty. W takim wypadku przekaz informacji powinien być tak samo płynny i czytelny, jakby klient pojawił się w Twojej placówce i miał do czynienia ze specjalistą do obsługi klienta.
4. „Must haves” vs „nice to haves”?
Projektując swoją stronę, łatwo można zostać skuszonym przez rozwiązania, które brzmią atrakcyjnie, lecz nie przynoszą żadnej korzyści. Potrafią za to pożreć większą część budżetu, który przeznaczyliśmy na redesign serwisu. Jest to szczególnie kuszące dla wymagających właścicieli stron internetowych, którzy chcą mieć wszystkie funkcjonalności od razu, zamiast stopniowo rozwijać stronę. Jednak w erze wciąż postępującej technologii, jakie rozwiązania są definitywnym minimum? Z pewnością strona przyjazna urządzeniom mobilnym – responsywny projekt pozwoli dotrzeć do szerszej grupy odbiorców. Do tego dochodzi także m.in. unikalny content oraz interaktywność, czyli np. możliwość dodawania ocen i komentarzy do produktów.
5. Czym powinien charakteryzować się dobry projekt strony?
Jeśli wiemy czego potrzebujemy, a czego nie, pozostaje najbardziej ekscytująca część – projekt graficzny. Jeżeli chcesz wyróżnić swój serwis na tle innych, powinieneś zadbać o to, by był wyjątkowy. Strona odpowiada za wizerunek firmy tak samo, jak logo, procedury wewnętrzne i zewnętrzne oraz produkt, który sprzedajesz. Sugestie, które zebrałeś do tej pory od użytkowników albo specjalistów UX, możesz wdrożyć w życie. Z pewnością powinieneś dążyć ku prostocie. Im czytelniej będzie zbudowany komunikat, tym bardziej klient skupi się na tym, co chcesz mu przekazać. Zadbaj o czytelne nagłówki, mało ruchomych elementów na stronie, prosty font i oszczędność w zdjęciach. Dzięki temu strona nie tylko będzie czytelna, ale również estetyczna.
6. Jak uniknąć katastrofy związanej z SEO podczas redesignu?
Niepowzięcie odpowiednich kroków przed migracją strony może skutkować spadkiem ruchu z wyszukiwarek aż do 60%. Istnieje duża szansa, że podczas przenoszenia witryny, zmieni się jej adres URL. Czeka cię wyzwanie, by „powiadomić” wyszukiwarkę, gdzie podziały się stare adresy. Co stanie się gdy z czasem linki znikną? Strona spadnie w rankingu, ruch z wyszukiwarek się zmniejszy, sprzedaż zacznie kuleć, dochód zmaleje i zacznie się polowanie na czarownice – kto zawinił?
Jak temu zapobiec? Najlepiej powiązać stare adresy URL i przekierować je na nowe. By zrozumieć, które z adresów naszej strony przynoszą największy ruch, można skorzystać z programów przeznaczonych do tego celu. W internecie można znaleźć wiele darmowych aplikacji tego typu, np. Xenu Link Sleuth, Open Site Explorer, Majestic SEO i wiele innych.
Dobrze zaprojektowana strona jest jednym z najbardziej efektywnych narzędzi sprzedaży, jakie masz w swoim posiadaniu. Jeśli jednak nie przekłada się ona na wpływy Twojego konta, jest to znak, by wprowadzić pewne zmiany. Natomiast po wprowadzeniu poprawek, warto dowiedzieć się czy strategia, którą obrałeś jest słuszna. W tym znowu pomoże nam Google Analytics, opinie użytkowników, a najbardziej miarodajnym aspektem, będzie stan konta, który odzwierciedli, jak bardzo redesign strony wpłynął na jej główny cel, czyli sprzedaż.
[kreska]Warto doczytać:
1. L. Weintraub, „Content Before Design: 4 Steps to Better Websites”.
2. A. Nowak, „How to Design a Functional Website”.