Temat sztucznej inteligencji w mijającym 2023 r. był jednym z najgorętszych i najczęściej podejmowanych w branży marketingowej. Choć obawy budzi tempo, z jakim rozwija się i doskonali AI, to chyba nikt nie ma już złudzeń, że jest to osiągnięcie, z którym trzeba się oswoić, bo niewątpliwie zrewolucjonizuje ono pracę w różnych obszarach marketingu.
Ponieważ jednym z kluczowych działań agencji Soul & Mind jest projektowanie marek i opakowań, postanowiliśmy podzielić się spostrzeżeniami na temat tego, w jaki sposób w procesie kreatywnym można wspomagać się sztuczną inteligencją.
Projektowanie opakowań w dobie AI
Zacznijmy od tego, jak wyglądała praca projektanta, zanim otrzymał on wsparcie w postaci narzędzi AI. Cały proces był bardzo pracochłonny i składał się z wielu elementów: od przeanalizowania briefu i zrozumienia potrzeb konsumenta, przez zgłębienie języka i świata marki oraz dopasowania komunikacji wizualnej do strategii, po uruchomienie procesu projektowego, który był równie złożony jak etap analityczny. Wszystkie te składowe spadały na barki designera, zajmowały mnóstwo czasu i pochłaniały dużo energii. Efektem tej mozolnej, dwutygodniowej pracy było stworzone maksymalnie trzech dobrych linii kreatywnych.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Spójrzmy teraz na tę samą sytuację z innej perspektywy. Wyobraź sobie, że zajmujesz się projektowaniem, a Twój szef przychodzi i mówi: „Od dziś masz do pomocy czterech asystentów, którzy będą towarzyszyć Ci w całym procesie”. (Widzę oczami wyobraźni Twoją minę).
Co dzieje się w tej sytuacji? Zaczynasz delegować asystentom zadania, które mają służyć powstaniu koncepcji kreatywnej. Asystenci równolegle pracują nad wyznaczonymi zadaniami, a każdy z nich dostarcza materiał potrzebny Ci do kształtowania myśli kreatywnej. W tym czasie nie zajmujesz się elementami składowymi procesu, ale skupiasz się na produkcie końcowym: projekcie. Trzymasz pieczę nad konceptem i niczym wirtuoz przy komponowaniu zacnego utworu układasz całość z dostarczonych komponentów. Masz czas na podejmowanie decyzji, weryfikowanie wymyślonych rozwiązań, testy i próby.
Zapamiętaj
Korzyści z zastosowania AI w projektowaniu opakowań (dla agencji i klienta):
- dzięki zaangażowaniu asystentów AI agencja skraca czas wykonawczy o połowę, a znacząco podnosi efektywność – zamiast trzech mozolnie wypracowanych rozwiązań wygeneruje dwa razy więcej, przy czym każde z nich będzie wnikliwie przetestowane (także pod kątem omylności AI) i zweryfikowane pod względem wszystkich założeń wskazanych przez klienta w briefie,
- klient agencji ma pewność, że otrzymuje naprawdę wysokojakościowe, przemyślane koncepcje kreatywne, które uwzględniają wszystkie cele wskazane w briefie.
Nowy komfort pracy z AI
Jeśli zajmujesz się projektowaniem opakowań i chcesz doświadczyć komfortu pracy, o jakim dotąd można było tylko marzyć, potraktuj AI jako efektywnego asystenta, który:
- udziela wsparcia w analizach oraz formułowaniu wniosków na podstawie danych,
- potrafi przewidywać zachowania odbiorcy na podstawie atrybutów, różnic i współczynników zmiany,
- dostarcza wiele indywidualnie dostosowanych materiałów,
- porządkuje i systematyzuje zasoby danych oraz zapewnia kreatywną inspirację.
Dzięki wykorzystaniu AI przekonasz się, jak dużo bardziej efektywna i ustrukturyzowana będzie Twoja praca, bo otrzymasz realne, bieżące wsparcie (będzie zresztą ono nieocenione w zasadzie w każdym obszarze marketingu).
Inne zastosowania AI w pracy projektowej
Designerzy sięgają coraz częściej również po innego rodzaju wsparcie sztucznej inteligencji. Wykorzystują ją np. w tych projektach, które wymagających oceny wizualnych i funkcjonalnych aspektów opakowania, zanim trafi ono do produkcji.
Zapamiętaj
Pomoc sztucznej inteligencji bywa nie do przecenienia, zwłaszcza w przypadku:
- projektowania opakowań w różnych wariantach, układach i schematach kolorystycznych,
- analiz predykcyjnych, czyli przewidywania, jak dany projekt opakowania będzie widziany przez ludzkie oko,
- wykorzystania AR i VR do symulacji, jak projekt będzie wyglądać w różnych środowiskach.
Zerknij poniżej i dowiedz się, jak już teraz marki w praktyce wykorzystują sztuczną inteligencję jako wsparcie w procesie projektowania opakowań.
Podsumowanie
Jaka przyszłość czeka marketing zrewolucjonizowany przez sztuczną inteligencję? Podzielam w tym przypadku opinię Liny Su, design associate director w Mars Wrigley, która stoi na stanowisku, że AI nie jest w stanie zrozumieć Twojej marki – do tego nadal potrzebny jest człowiek.
Zapamiętaj
Agencje w najbliższej przyszłości zapewne zaczną się dzielić na dwie kategorie:
- wysoce strategiczne, „kraftowe” i ceniące wartości, jakie może zapewnić tylko człowiek (np. wymyślenie oryginalnej, unikatowej marki od zera),
- znane z wydajności i zdolności do wprowadzania zmian w krótkim czasie, silniej polegające na narzędziach AI.
Wybór partnera do współpracy jak zwykle będzie leżał w gestii klienta, który zdecyduje, jakiego rodzaju usług potrzebuje jego firma.
Artykuł pochodzi z e-booka „”.