Temat sztucznej inteligencji w mijającym 2023 r. był jednym z najgorętszych i najczęściej podejmowanych w branży marketingowej. Choć obawy budzi tempo, z jakim rozwija się i doskonali AI, to chyba nikt nie ma już złudzeń, że jest to osiągnięcie, z którym trzeba się oswoić, bo niewątpliwie zrewolucjonizuje ono pracę w różnych obszarach marketingu.

Ponieważ jednym z kluczowych działań agencji Soul & Mind jest projektowanie marek i opakowań, postanowiliśmy podzielić się spostrzeżeniami na temat tego, w jaki sposób w procesie kreatywnym można wspomagać się sztuczną inteligencją.
Projektowanie opakowań w dobie AI
Zacznijmy od tego, jak wyglądała praca projektanta, zanim otrzymał on wsparcie w postaci narzędzi AI. Cały proces był bardzo pracochłonny i składał się z wielu elementów: od przeanalizowania briefu i zrozumienia potrzeb konsumenta, przez zgłębienie języka i świata marki oraz dopasowania komunikacji wizualnej do strategii, po uruchomienie procesu projektowego, który był równie złożony jak etap analityczny. Wszystkie te składowe spadały na barki designera, zajmowały mnóstwo czasu i pochłaniały dużo energii. Efektem tej mozolnej, dwutygodniowej pracy było stworzone maksymalnie trzech dobrych linii kreatywnych.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Spójrzmy teraz na tę samą sytuację z innej perspektywy. Wyobraź sobie, że zajmujesz się projektowaniem, a Twój szef przychodzi i mówi: „Od dziś masz do pomocy czterech asystentów, którzy będą towarzyszyć Ci w całym procesie”. (Widzę oczami wyobraźni Twoją minę).
Co dzieje się w tej sytuacji? Zaczynasz delegować asystentom zadania, które mają służyć powstaniu koncepcji kreatywnej. Asystenci równolegle pracują nad wyznaczonymi zadaniami, a każdy z nich dostarcza materiał potrzebny Ci do kształtowania myśli kreatywnej. W tym czasie nie zajmujesz się elementami składowymi procesu, ale skupiasz się na produkcie końcowym: projekcie. Trzymasz pieczę nad konceptem i niczym wirtuoz przy komponowaniu zacnego utworu układasz całość z dostarczonych komponentów. Masz czas na podejmowanie decyzji, weryfikowanie wymyślonych rozwiązań, testy i próby.
Zapamiętaj
Korzyści z zastosowania AI w projektowaniu opakowań (dla agencji i klienta):
- dzięki zaangażowaniu asystentów AI agencja skraca czas wykonawczy o połowę, a znacząco podnosi efektywność – zamiast trzech mozolnie wypracowanych rozwiązań wygeneruje dwa razy więcej, przy czym każde z nich będzie wnikliwie przetestowane (także pod kątem omylności AI) i zweryfikowane pod względem wszystkich założeń wskazanych przez klienta w briefie,
- klient agencji ma pewność, że otrzymuje naprawdę wysokojakościowe, przemyślane koncepcje kreatywne, które uwzględniają wszystkie cele wskazane w briefie.
Nowy komfort pracy z AI
Jeśli zajmujesz się projektowaniem opakowań i chcesz doświadczyć komfortu pracy, o jakim dotąd można było tylko marzyć, potraktuj AI jako efektywnego asystenta, który:
- udziela wsparcia w analizach oraz formułowaniu wniosków na podstawie danych,
- potrafi przewidywać zachowania odbiorcy na podstawie atrybutów, różnic i współczynników zmiany,
- dostarcza wiele indywidualnie dostosowanych materiałów,
- porządkuje i systematyzuje zasoby danych oraz zapewnia kreatywną inspirację.
Dzięki wykorzystaniu AI przekonasz się, jak dużo bardziej efektywna i ustrukturyzowana będzie Twoja praca, bo otrzymasz realne, bieżące wsparcie (będzie zresztą ono nieocenione w zasadzie w każdym obszarze marketingu).

6 nieśmiertelnych technik marketingowych. Jak wykorzystać mechanizmy psychologiczne w komunikacji marki
Zastanawia Cię, jakie psychologiczne triki zapewniają sukces największym markom? Martwisz się, że Twoje kampanie mogą nie tylko nie zadziałać, ale nawet zaszkodzić wizerunkowi Twojej firmy? Chcesz się dowiedzieć, jak tworzyć kampanie, które angażują i sprzedają, bez manipulacji i ryzyka dla Twojego brandu?
Inne zastosowania AI w pracy projektowej
Designerzy sięgają coraz częściej również po innego rodzaju wsparcie sztucznej inteligencji. Wykorzystują ją np. w tych projektach, które wymagających oceny wizualnych i funkcjonalnych aspektów opakowania, zanim trafi ono do produkcji.
Zapamiętaj
Pomoc sztucznej inteligencji bywa nie do przecenienia, zwłaszcza w przypadku:
- projektowania opakowań w różnych wariantach, układach i schematach kolorystycznych,
- analiz predykcyjnych, czyli przewidywania, jak dany projekt opakowania będzie widziany przez ludzkie oko,
- wykorzystania AR i VR do symulacji, jak projekt będzie wyglądać w różnych środowiskach.
Zerknij poniżej i dowiedz się, jak już teraz marki w praktyce wykorzystują sztuczną inteligencję jako wsparcie w procesie projektowania opakowań.
Podsumowanie
Jaka przyszłość czeka marketing zrewolucjonizowany przez sztuczną inteligencję? Podzielam w tym przypadku opinię Liny Su, design associate director w Mars Wrigley, która stoi na stanowisku, że AI nie jest w stanie zrozumieć Twojej marki – do tego nadal potrzebny jest człowiek.
Zapamiętaj
Agencje w najbliższej przyszłości zapewne zaczną się dzielić na dwie kategorie:
- wysoce strategiczne, „kraftowe” i ceniące wartości, jakie może zapewnić tylko człowiek (np. wymyślenie oryginalnej, unikatowej marki od zera),
- znane z wydajności i zdolności do wprowadzania zmian w krótkim czasie, silniej polegające na narzędziach AI.
Wybór partnera do współpracy jak zwykle będzie leżał w gestii klienta, który zdecyduje, jakiego rodzaju usług potrzebuje jego firma.
Artykuł pochodzi z e-booka „”.