Asystenci AI, tacy jak ChatGPT czy Google Bard, zmienili cyfrowy świat. Korzysta z nich coraz więcej osób na całym świecie, traktując ich często jak alternatywę dla najpopularniejszych wyszukiwarek. Co to oznacza w kontekście pozycjonowania stron? I jak przeprowadzić skuteczną optymalizację pod AI?

Czy chatboty wyprzedzą Google’a?
Google od wielu lat służy użytkownikom sieci do wyszukiwania informacji. Stał się narzędziem na tyle popularnym i przydatnym, że mało kto wyobraża sobie internet bez niego. Czy aby na pewno?
Pojawienie się w cyfrowym świecie chatbotów, takich jak ChatGPT czy Bard, zmieniło postrzeganie tego, w jaki sposób można wyszukiwać treści oraz odnajdywać odpowiedzi na swoje pytania. Okazało się, że korzystanie z asystentów AI może przynosić równie dobry i szybki efekt, a nawet daje nowe możliwości. Z czego to wynika?
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Po pierwsze chatboty udzielają bezpośrednich odpowiedzi na pytania, bez konieczności klikania w linki prowadzące do stron internetowych. Przekazują konkretne informacje, bazując na wielu źródłach. W efekcie użytkownik, zamiast samodzielnie poszukiwać informacji na danej stronie, od razu otrzymuje skondensowaną odpowiedź, co daje mu komfort i pozwala zaoszczędzić wiele czasu.
Po drugie chatboty zapewniają personalizację wyników. AI dostosowuje odpowiedzi do stylu i kontekstu pytania użytkownika, umożliwiając jednocześnie bardziej intuicyjną interakcję, zbliżoną do rozmowy z człowiekiem. Choć Google wykorzystuje mechanizmy personalizacji (np. lokalizację użytkownika czy historię jego wyszukiwań), nie są one tak „realistyczne”, jak w przypadku chatbotów.
I w końcu po trzecie wielu ludzi woli naturalną rozmowę niż wpisywanie krótkich fraz w wyszukiwarce. Zaawansowane modele sztucznej inteligencji mogą działać jak wirtualni doradcy w różnych branżach (np. finanse, zdrowie czy podróże). Powoduje to, że wyszukiwanie informacji jest bardziej przystępne i przyjazne – zwłaszcza dla osób mniej zaznajomionych z technologią.
Wszystko to sprawia, że całkiem realna jest perspektywa, w której chatboty wyprzedzą Google’a pod względem popularności. Idealnie odpowiadają one bowiem na oczekiwania współczesnych internautów, nie wymagając od nich dużego zaangażowania intelektualnego i spędzania czasu na żmudnym wyszukiwaniu informacji wśród wielu propozycji wyszukiwarki. Co to oznacza dla tradycyjnego procesu pozycjonowania stron internetowych?
Jak ChatGPT i Bard zmieniają wyszukiwanie?
Optymalizacja pod AI to nowy trend w pozycjonowaniu stron internetowych, który ma na celu dostosowanie treści do działania zaawansowanych modeli językowych, takich jak ChatGPT i Google Bard. Wprowadzenie tych systemów zmienia sposób, w jaki użytkownicy znajdują informacje, co ma wpływ na strategię SEO.
Chatboty zmieniły znany nam dotychczas proces wyszukiwania:
- Kładą większy nacisk na treści kontekstowe. AI analizuje zapytania użytkowników bardziej semantycznie, co oznacza, że liczą się nie tylko fraza kluczowa wpisana przez internautę, lecz także kontekst całego zdania (lub zdań). Chatboty coraz lepiej rozpoznają synonimy, intencje użytkowników oraz zależności między słowami, dzięki czemu skutecznie interpretują nawet nieprecyzyjne lub potoczne zapytania. Co więcej, algorytmy AI są w stanie zrozumieć, czy użytkownik szuka definicji, porady, porównania czy konkretnego produktu.
- W inny sposób prezentują wyniki. W tradycyjnym modelu wyszukiwania użytkownik otrzymuje listę linków do stron internetowych, które zawierają poszukiwane informacje. Chatboty i wyszukiwarki oparte na generatywnej sztucznej inteligencji dostarczają użytkownikowi gotowe odpowiedzi, eliminując potrzebę samodzielnego przeszukiwania wyników. Oznacza to, że zamiast pięciu różnych stron na temat danego zagadnienia, AI przedstawi skondensowane informacje, często pochodzące z wielu źródeł.
- Minimalizują wpływ linków zwrotnych. Link building, czyli zdobywanie linków zwrotnych do strony, od lat był kluczowym elementem strategii SEO. AI zmienia to podejście, ponieważ – jak wspomnieliśmy wcześniej – analizuje treści w bardziej kontekstowy sposób i nie opiera się wyłącznie na liczbie odnośników prowadzących do witryny. W efekcie nawet strony z niewielką liczbą linków, ale posiadające wysokiej jakości treści mogą być wykorzystywane przez AI do generowania odpowiedzi.
- Oferują odpowiedzi w różnych formatach. Wyszukując informacje w Google’u, najczęściej jako odpowiedź otrzymasz listę ze stronami internetowymi, rzadziej krótkie treści czy obrazy. Chatboty są w tej kwestii dużo bardziej elastyczne. Mogą bowiem generować tabele, wykresy czy kody programistyczne. Dzięki temu użytkownicy otrzymują zróżnicowane formy odpowiedzi, które najlepiej odpowiadają ich potrzebom i preferencjom.
Warto dodać, że w dobie AI rośnie znaczenie promocji marki w mediach społecznościowych, np. poprzez Facebook Ads. Skuteczniejsze okazują się też nowe formaty reklam (wideo czy interaktywne), a nie bez znaczenia jest fakt, że sztuczna inteligencja pomaga w ich automatyzacji i personalizacji.
Jak optymalizować pod AI, aby skutecznie pozycjonować swoje treści?
Zmiana sposobu wyszukiwania powoduje, że specjaliści SEO muszą nieco inaczej podchodzić do procesu, jakim jest pozycjonowanie. Kluczem do sukcesu jest skupienie się nie tyle na frazach kluczowych czy linkach, ile na wartościowej treści.
Na stronach warto publikować content, który odpowiada na pytania użytkowników i uwzględnia ich intencje. Powinien zawierać szczegółowe informacje na dany temat, a nie tylko ogólnikowe stwierdzenia, które nie są przydatne dla internauty. Należy przy tym używać naturalnego języka, stosować odpowiednią strukturę treści (nagłówki, podtytuły czy wypunktowania), a także tworzyć różnorodny content – nie tylko tekst, lecz także tabele, wykresy, infografiki czy materiały wideo. Mówiąc krótko, w erze wyszukiwania AI liczy się jakość, a nie ilość.
Oczywiście warto pamiętać, że chatboty wyszukują informacje w internecie, bazując również na Google’u. Dlatego kluczem do sukcesu wciąż pozostaje odpowiednia optymalizacja strony internetowej pod kątem tradycyjnego SEO. Nie zapominaj więc o metadanych (w tym tytułach i opisach), szybkości ładowania i responsywności witryny czy prawidłowej strukturze URL. Takie kompleksowe podejście sprawi, że chatboty dostrzegą Twoje treści i będą wykorzystywały je, odpowiadając na pytania użytkowników.
A dlaczego w ogóle warto optymalizować treści pod kątem AI? Powód jest prosty – dostosowując treści do algorytmów AI, można zwiększyć swoje szanse na lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania, co przyciągnie więcej użytkowników na stronę. Do innych korzyści zaliczamy większe zaangażowanie użytkowników, skuteczniejsze generowanie leadów oraz możliwość wyróżnienia się na tle konkurencji.
Czy warto wykorzystywać AI do pozycjonowania, tworzenia treści i reklam Facebook Ads?
Popularność i rosnące możliwości chatbotów sprawiają, że coraz więcej osób decyduje się na pozycjonowanie stron przy wykorzystaniu AI. Pamiętaj jednak, że – pomimo rozwoju technologii – element ludzki wciąż pozostaje w tym zakresie niezastąpiony.
Specjalista SEO, posiadając zarówno wiedzę i doświadczenie, jak i kompetencje miękkie (takie jak empatia, kreatywność czy zdolność do rozwiązywania problemów), zawsze będzie w stanie skuteczniej przeprowadzić cały proces i osiągnąć lepsze wyniki. Dotyczy to również wspomnianych wcześniej reklam w social mediach (Facebook Ads) oraz treści.
Choć AI potrafi analizować dane i generować content, brakuje mu ludzkiej intuicji oraz zdolności do tworzenia unikalnych, kreatywnych pomysłów. Człowiek potrafi lepiej zrozumieć kontekst oraz emocje, które są kluczowe w tworzeniu angażującego contentu.
Oczywiście nie oznacza to, że niemożliwe jest korzystanie ze wsparcia chatbotów. Pomagają one w researchu, automatyzują wiele żmudnych zadań, a także umożliwiają szybsze zbieranie danych o preferencjach użytkowników. Dlatego wykorzystywane w Verseo połączenie człowiek + maszyna może przynieść w dzisiejszych czasach najlepsze efekty.
Pamiętaj – poszukując specjalistów, którzy pomogą Ci w pozycjonowaniu strony internetowej, najlepiej zwrócić się do profesjonalistów. W agencji magnetycznego marketingu Verseo w pierwszej kolejności testujemy nowe technologie na sobie, a dopiero potem implementujemy je u klientów. Agencja zawsze stawia przy tym na umiejętności specjalistów SEO, ich wiedzę techniczną oraz kompetencje miękkie. Dzięki temu skutecznie wykorzystuje nowoczesne technologie i czuwa nad poprawnością procesów.