Ścieżka zakupowa w e-commerce to droga, jaką pokonuje klient sklepu internetowego od momentu, w którym uświadomi sobie potrzebę posiadania produktu czy też skorzystania z usługi aż do chwili, kiedy potrzebę tę zaspokoi. Od tego, jak zaprojektowane będą poszczególne etapy tego procesu zależy, czy dotrze do jego ostatniego punktu, czyli finalizacji transakcji. Zastosowanie odpowiednio dopasowanych do prowadzonego biznesu metod płatności jest jednym z rozwiązań, które mają wpływ na optymalizację ścieżki zakupowej.
Skróć ścieżkę zakupową dzięki modułom płatności
Prosty, intuicyjny i bezpieczny proces finalizacji transakcji zawsze był – zarówno dla klienta, jak i sprzedawcy – niezwykle istotnym elementem ścieżki zakupowej. Zapotrzebowanie na szybkie i zaufane płatności zwiększył dodatkowo wzmożony ruch w branży e-commerce spowodowany pandemią: zmieniły się bowiem zarówno zwyczaje zakupowe konsumentów, jak i ich świadomość.
Jak więc można jeszcze bardziej usprawnić ostatni etap ścieżki zakupowej i skrócić go do niezbędnego minimum? Odpowiedzią może być zastosowanie darmowych wtyczek do modułów sklepowych i dopasowanie ich do rodzaju branży, w jakiej działa firma. Dzięki dostępnym wtyczkom i modułom łatwo i szybko można wdrożyć system płatności internetowych, w tym m.in. Tpay, w większości platform sklepowych, takich jak PrestaShop, WooCommerce czy Magento.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Przyjrzyjmy się więc poszczególnym branżom i zastanówmy się, jakich rozwiązań oczekują ich klienci i jak te potrzeby możemy zaspokoić.
Rozwiązania dla firm z branży transportowej
Co jest najważniejsze dla osób podróżujących, które kupują bilet? Odpowiedź wydaje się prosta: skuteczna i szybka rezerwacja miejsc, a więc czas transakcji. Jednym z rozwiązań, które zwiększa konwersję i sprawia, że płatność jest nie tylko szybka, lecz także prosta jest mechanizm płatności BLIK Level 0. Jest to najprostsza metoda integracji, która polega na udostępnieniu w sklepie pola do wprowadzenia sześciocyfrowego kodu BLIK.
Kolejną możliwością skrócenia ścieżki zakupowej za pomocą BLIKA jest opcja One Click. Jak sama nazwa wskazuje, umożliwia ona płatność jednym kliknięciem, bez konieczności przepisywania kodu. BLIK One Click pozwala na zapamiętanie wybranego sklepu lub przeglądarki, dzięki czemu przy kolejnych zakupach u tego sprzedawcy transakcja wykona się automatycznie. Ta metoda znacząco skraca ścieżkę płatności, a tym samym umożliwia jej szybszą finalizację.
Jak wygląda proces płatności one click? Podczas pierwszych zakupów w danym sklepie internetowym oraz po podaniu 6-cyfrowego kodu BLIK i zatwierdzeniu transakcji, użytkownikowi wyświetli się komunikat z pytaniem: „Czy zapamiętać sklep i włączyć płatność one-click?”. Jeśli wyrazi on na to zgodę, wystarczy, że podczas kolejnych zakupów wybierze z listy dostępnych metod płatności swoje urządzenie i kliknie „zapłać”. W tym przypadku użytkownik nie musi po raz kolejny przepisywać kodu czy też kopiować numeru. Jedyną czynnością, którą musi wykonać jest potwierdzenie transakcji kodem PIN za pośrednictwem aplikacji bankowej dostępnej na telefonie.
BLIK One Click to więc przede wszystkim wysoka automatyzacja płatności, która jest wygodna zarówno w obsłudze dla sprzedawcy, jak i płatności dla samego użytkownika. Warto również dodać, że istnieje możliwość płatności za pomocą BLIK One Click we wszystkich sklepach, bez konieczności włączania tego rozwiązania w każdym serwisie z osobna. W tym celu użytkownik musi zapisać konkretną przeglądarkę jako zaufaną. Dzięki temu może płacić jednym kliknięciem w wielu sklepach online.
Kolejnym rozwiązaniem sprawdzającym się w branży transportowej są płatności dwuetapowe. Dzięki nim pasażerowie mogą bezproblemowo rezerwować miejsca oraz przyjmować lub zwracać środki za wygasłe rezerwacje.
Rozwiązania dla firm funkcjonujących w modelu subskrypcyjnym
Na sprzedaży w modelu subskrypcyjnym swój biznes opiera wiele firm, w tym m.in. dostawcy mediów, firmy ubezpieczeniowe, sprzedawcy tzw. diet pudełkowych czy też coraz częściej kluby fitness. W przypadku tych branż sprawdzają się płatności rekurencyjne, które polegają na jednorazowym podpięciu karty kredytowej i wyrażeniu zgody przez użytkownika na automatyczne obciążanie karty.
Płatności rekurencyjne umożliwiają cykliczne obciążenie rachunku klienta przy wykorzystaniu karty płatniczej bez konieczności finalizacji transakcji w obrębie platformy danego sprzedawcy. To metoda płatności tak prosta i intuicyjna, że klient nawet nie musi o niej pamiętać i martwić się o termin uregulowania należnego finansowego zobowiązania. To rozwiązanie, które ma zalety nie tylko dla klienta, lecz także dla samego sprzedawcy. Dzięki płatnościom cyklicznym firma otrzymuje bowiem regularne i terminowe wpłaty. Płatności rekurencyjne w dużym stopniu zwiększają konwersję w obrębie platformy e-sklepu, ponieważ transakcje nie wymagają przekierowania na stronę operatora płatności.
Rozwiązania dla firmy eventowych
Priorytetem w branży eventowej jest czas realizacji transakcji. Proces płatności w tym przypadku może zostać skrócony dzięki integracji ikon banków na stronie sprzedaży biletów na wydarzenie. Idealnym rozwiązaniem, zwłaszcza dla użytkowników, którzy kupują bilety np. na koncert swojego ulubionego zespołu, jest płatność dwuetapowa. Dzięki dwuetapowemu przyjmowaniu płatności mogą bowiem bez problemu zarezerwować wejściówkę w przypadku dodatkowej puli biletów. Ważną informacją dla firm reprezentujących branżę eventową jest ta, że bilety na wydarzenia klienci najczęściej kupują z poziomu smartfona, dlatego tak ważna jest responsywność, czyli dostosowanie strony do wersji mobilnej. Dzięki intuicyjnemu panelowi płatności użytkownik może błyskawicznie odnaleźć swoją ulubioną metodę finalizacji transakcji.
Rozwiązania w ramach crowdfundingu
Nie mniej wymagającą branżą niż tradycyjne e-commerce jest crowdfunding, w ramach którego pomysłodawca projektu zwraca się z prośbą o wsparcie finansowe internautów. W zamian oferuje określone korzyści, np. zniżkę przy zakupie produktu, gdy wejdzie już on do sprzedaży. Crowdfunding wiąże się m.in. z koniecznością regularnego przypominania o zbiórce. W tym przypadku „ścieżkę zakupową” możemy zoptymalizować np. dzięki osadzenia linku ze stałą kwotą do wpłaty w newsletterze wysyłanym do zarejestrowanych użytkowników.
Podsumowanie
Bez względu na rodzaj branży, w której działa firma, jej klienci oczekują od ścieżki zakupowej możliwości poruszania się po niej w sposób szybki, wygodny i intuicyjny. Aby tak się stało zoptymalizowany musi zostać każdy jej etap – w tym oczywiście ten najważniejszy z punktu widzenia biznesu, czyli finalizacja transakcji.
Materiał powstał przy współpracy Tpay