Netflix pierwszy raz od 10 lat traci subskrybentów, marka Absolut zaprasza swoich fanów na festiwal Coachelli w metaverse, ruszyła kampania społeczna MySanctions pozwalająca obywatelom Unii Europejskiej nałożyć „własne sankcje” na Rosję, Havas Intelligence zapytał Polaków o działania marek w czasie wojny na Ukrainie. Zapraszamy do lektury przeglądu najnowszych informacji z branży marketingu i reklamy.
Netflix traci subskrybentów
Z raportu opublikowanego przez Netflix wynika, że w pierwszym kwartale 2022 r. platforma streamingowa odnotowała stratę 200 tys. subskrybentów. To pierwszy tak duży spadek od 2011 r. Firma podkreśla, że spodziewa się dalszych problemów i przewiduje, że w drugim kwartale straci nawet 2 mln widzów. Według Netflixa są dwa powody utraty subskrybentów. Pierwszy z nich to stale rosnąca konkurencja. Drugim jest powszechne współdzielenie kont.
Marka Absolut na festiwalu Coachelli w metaverse
Marka Absolut, wieloletni sponsor kalifornijskiego festiwalu Coachelli, postanowiła odtworzyć festiwalowe doświadczenia w wirtualnym świecie. Na platformie Decentraland powstał projekt Absolut.Land, który łączy uczestników prawdziwego wydarzenia z członkami metaverse’u.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Odwiedzający punkt marki Absolut mogli wejść w interakcję z wirtualnymi członkami festiwalowej społeczności, zostać cyfrowymi barmanami, a nawet rozdawać cyfrowe elementy wearable osobom odwiedzającym metaverse. Na festiwalowiczów w metaverse czekał trzypiętrowy budynek zbudowany na podobieństwo butelki Absolutu, a w nim takie atrakcje jak antygrawitacyjny parkiet taneczny, galerie sztuki czy też możliwość posłuchania na dachu budynku nowego albumu Swedish House Mafia „Paradise Again”.
Kampania społeczna MySanctions
Ruszyła kampania społeczna MySanctions pozwalająca obywatelom Unii Europejskiej nałożyć „własne sankcje” na Rosję poprzez prostą deklarację zmiany swojego zachowania.
Głównym celem kampanii jest ograniczenie importu surowców energetycznych z Rosji dzięki bezpośrednim działaniom samych Europejczyków. Informacje o tym, ile kraje UE wydają na rosyjską ropę, gaz i węgiel można sprawdzić na stronie www.mysanctions.com. Na niej można także spersonalizować własne sankcje, deklarując np. obniżenie temperatury ogrzewania, wyłączenie niepotrzebnych urządzeń elektrycznych lub rezygnację z samochodu na jeden dzień w tygodniu.
Na dzień 12 kwietnia 2022 licznik pokazał, że wydatki Unii Europejskiej na zakup rosyjskich paliw kopalnych wyniosły ponad 29 mld euro. Za tę kwotę̨ reżim Putina mógł kupić prawie 9000 czołgów T-14 Armata (cena 3,4 mln euro za czołg). Import z Rosji surowców energetycznych jest kontynuowany, ponieważ w wielu europejskich krajach wciąż brakuje alternatywnych źródeł energii, ale proces odchodzenia od nich możesz zacząć już dziś od swoich aktywności i postanowień.
Badanie Havas Intelligence: działania marek podczas wojny w Ukrainie
Według badania Havas Intelligence, aż 87% respondentów słyszało o bojkotach marek wynikających z ich postawy wobec wojny na Ukrainie. Jednak ponad połowa badanych (57%) przyznaje, że sama nie brała udziału w tego typu akcjach. 16% deklaruje, że zrezygnowało z zaplanowanych już zakupów bojkotowanych marek, a jedna piąta wskazuje, że nie będzie rozważać takich zakupów w przyszłości.
Po raz pierwszy obserwujemy sytuację, w której blisko 90% respondentów słyszało o bojkocie marek, a aż 43% w jakiejś formie do tego bojkotu się przyłączyła. Do tej pory aktywności konsumenckie w tym obszarze, związane były najczęściej z kwestiami światopoglądowymi i funkcjonowały tylko w pewnych określonych segmentach społeczeństwa, nie miały zatem szansy rozlać się tak szeroko po całym kraju. Jednak napaść Rosji na Ukrainę to dla nas jako społeczeństwa sytuacja bez precedensu, dotyka nie tylko naszego poczucia bezpieczeństwa, sprawiedliwości i wyobrażeń dotyczących świata, w którym żyjemy, ale także przekazywanych z pokolenia na pokolenie, obaw i traum, związanych z trudnymi stosunkami polsko-rosyjskimi. Otwartość na bojkoty to tylko inna strona pomocy, której oddolnie udzielają Polacy i tak jak skala tej pomocy jest ogromna, tak poważne skutki mogą dosięgnąć marek z tzn. listy wstydu. Trudno będzie z zweryfikować realny wpływ na ich biznes, podejrzewam bowiem, że poszczególne firmy nie będą jasno nam tego komunikować, natomiast myślę, że przerobione kreacje reklamowe i straty wizerunkowe zostaną z tymi markami naprawdę na długo.
Anna Kuropatwa, head of strategy w Havas Media Group
Największy odsetek badanych deklaruje, że słyszał o działaniach pomocowych prowadzonych przez markę Biedronka (78%). Badani wskazywali także znajomość akcji prowadzonych przez marki Allegro (77%), Rossmann (73%) czy Lidl (73%).
Warto posłuchać
Artur Jabłoński: Jak dotrzeć z reklamą do osób, które nie były na Twojej stronie od miesięcy
Piotr Kantorowski: Czy pomysł na kampanię reklamową albo akcję influencerską podlega ochronie prawnej?
Warto wziąć udział:
- 26 kwietnia, szkolenie online: Skuteczna promocja na TikToku. Jak wykorzystać potencjał aplikacji w marketingu i e-commerce. TikTok to obecnie najdynamiczniej rozwijająca się platforma społecznościowa na świecie. W 2021 roku przekroczyła miliard użytkowników. W Europie z aplikacji korzysta 100 mln aktywnych użytkowników, w tym w Polsce ponad 8,5 mln użytkowników powyżej 18 roku życia. Podczas szkolenia dowiesz się, jak sprawić, by TikTok stał się efektywnym kanałem marketingowym dla marki osobistej, małej i średniej marki, firmy lub e-sklepu. Poznasz inspiracje i przykłady z różnych branż.
- 27 kwietnia, szkolenie online: Kreatywny marketing B2B. Jak wykorzystać wiedzę nabytą w marketingu B2C do działań B2B. Co łączy marketing B2C i B2B, a jakie są zasadnicze różnice między nimi? Czy działania marketingowe w biznesie B2B mogą być inspirujące i kreatywne? Czy marketerzy z doświadczeniem w B2C mogą zbudować skuteczną strategię marketingową dla firmy B2B i jak to zrobić? Jakie narzędzia typowe dla marketingu B2C można użyć również w B2B, a z jakich lepiej nie korzystać?
- 18 maja, szkolenie online: Content marketing w sprzedaży i marketingu B2B. Jak zaplanować skuteczną strategię marketingu treści. Tworzenie contentu, który nie interesuje kupujących, nie ma sensu – to wszyscy wiemy. Jak więc robić to dobrze? Podczas szkolenia dowiesz się m.in.: jak odkryć, jakie treści naprawdę interesują klientów, skąd brać pomysły na treści, co i gdzie publikować oraz jak dystrybuować wartościowe treści, jak tworzyć content nastawiony na budowanie zaangażowania, jak tworzyć treści, które pomogą klientom w procesie decyzyjnym.
Szczegóły znajdziesz w kalendarzu marketera.
Przeczytaj także:
- Prasówka M+ [8-14.04.22]
- E-tydzień w e-commerce [15-21.04.22]
- E-tydzień w e-commerce [8-14.04.22]
- EwP poleca: lektury ekspertów e-commerce [cz.2]
- EwP poleca: grupy na Facebooku o marketingu i e-commerce
- 18 podcastów i kanałów na YouTubie o e-commerce, które warto poznać
- 50 polskich podcastów o marketingu i biznesie, które warto poznać