Meta wprowadza nowe narzędzia w rolkach na Instagramie i Facebooku, reklama Braci Sadowników reaguje na pogodę i porę dnia, Up&More najlepszą polską agencją podczas European Search Awards 2022, influencerzy na celowniku. Zapraszamy do lektury przeglądu informacji ze świata marketingu i reklamy.
Nowe narzędzia w rolkach na Instagramie i Facebooku
Meta, firma do której należą platformy Facebook oraz Instagram, ogłosiła wprowadzenie nowego zestawu kreatywnych narzędzi w rolkach (reels) na obu platformach.
- Dzięki aktualizacji, twórcy rolek na Instagramie będą mogli wchodzić w interakcję z odbiorcami za pomocą naklejek, które wcześniej były dostępne tylko w relacjach (Stories): ankiet, quizów, czy suwaków emotikonów.
- Do 90 sekund wydłuży się też maksymalny czas trwania rolek.
- Możliwe będzie również dodanie własnego dźwięku do nagrań, a także zainspirowanie się szablonem już istniejącej rolki. Po wybraniu opcji „Użyj szablonu” można będzie za pomocą kilku kliknięć dostosować go do własnej zawartości.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Twórcy rolek na Facebooku będą mogli tworzyć, edytować i planować rolki nie tylko na poziomie aplikacji mobilnej, ale również na komputerze za pośrednictwem Creator Studio.
- Fani dłuższych filmów i transmisji na żywo będą mieli możliwość edytowania swoich nagrań w Creator Studio, aby wygenerować 60-sekundowy film i przetestować nowy format treści.
- Dodatkowo możliwa będzie automatyczna synchronizacja filmów z rytmem wybranej piosenki, a także automatyczne ugłosowienie tekstu pisanego w rolce.
- Nie mniej ważną aktualizacją jest wgląd do nowych statystyk, które pozwolą twórcom sprawdzić jakie treści odbiorcy lubią najbardziej oraz ile czasu spędzają na ich oglądaniu.
- W ramach aktualizacji popularna w relacjach na Instagramie naklejka „Dodaj Swoje” zostanie wprowadzona w nadchodzących tygodniach do rolek na obu platformach i dodatkowo będzie dostępna w relacjach na Facebooku.
Przeczytaj Jak stworzyć dobrą rolkę na Instagramie i Facebooku, poznaj dobre przykłady rolek na FB i IG.
Reklama Braci Sadowników reaguje na pogodę i porę dnia
Trwa kampania produktowa Braci Sadowników, która przenosi fragmenty ich owocowych sadów do przestrzeni miejskiej i zachęca odbiorców do obcowania z naturą w trakcie zabieganego dnia.
Reklamy wyświetlane na nośnikach LED w dużych miastach w Polsce są dobrane odpowiednio do panujących warunków pogodowych oraz do pory dnia. Od czerwca kampania będzie realizowana także na wybranych dworcach PKP. Animacje na dworcach nawiązują m.in. do znanych wszystkim opóźnień pociągów i jednocześnie odnoszą się do prezentowanych produktów.
Chcesz przekonać się, że reklama zewnętrzna nie musi być nudna i tuzinkowa? Sięgnij po M+ 53 z dodatkiem Reklama OOH.
McDonald’s świętuje Platynowy Jubileusz Królowej Elżbiety II
Z okazji obchodów 70-lecia panowania Elżbiety II na brytyjskim tronie McDonald’s tymczasowo zmienił swój slogan. W trakcie jubileuszowego weekendu znane wszystkim „I’m lovin’ it” zostanie zmienione na „one’s lovin’ it”, aby nadać sloganowi humorystyczny królewski charakter. Burger „Quarter Pounder” przejdzie „królewską metamorfozę” i zmieni nazwę na „Royale with Cheese”.
McDonald’s połączył również siły z Royal Philharmonic Orchestra. 35-osobowy zespół nagrał dżingiel, który pojawi się na końcu spotów reklamowych zamiast znanej wszystkim pięcionutowej frazy „ba da ba ba ba”.
W trakcie jubileuszowego weekendu 70 szczęśliwców – bo właśnie tyle jest zestawów do zdobycia – będzie mogło zjeść burgera i frytki na specjalnie zaprojektowanej porcelanowej zastawie.
Up&More najlepszą polską agencją podczas European Search Awards 2022
Agencja Up&More zdobyła aż cztery pierwsze miejsca w konkursie European Search Awards 2022. To jednocześnie najlepszy wynik dla polskiej agencji i jeden z najlepszych w całym tegorocznym konkursie.
European Search Awards to jeden z najbardziej prestiżowych konkursów branżowych, w którym międzynarodowe jury nagradza najlepsze kampanie w wyszukiwarce, w tym: SEO, PPC i content marketingowe, a także narzędzia, które zwiększają efektywność działań reklamowych.
Up&More zwyciężyła w następujących kategoriach:
- kampania dla SEPHORA: „Sweet scent of app marketing”, w kategorii BEST USE OF SEARCH – RETAIL / ECOMMERCE (PPC): SMALL
- kampania dla Spotawheel: „Boost Factory”, w kategorii: BEST USE OF SEARCH – AUTOMOTIVE: SMALL
- projekt realizowany dla PANEK CarSharing: „Road to the Top” w kategorii BEST LOW BUDGET CAMPAIGN (SEO): SMALL
- kampania dla AnyPark: „become a parKING with Anypark!”, w kategorii BEST LOCAL CAMPAIGN (PPC): SMALL
Polacy w internecie pokochali smart shopping
Wpływ wydarzeń społeczno–ekonomicznych takich jak: zmiany podatkowe, inflacja czy wojna w Ukrainie na sposób dokonywania zakupów dostrzega co drugi konsument korzystający z internetu. 66% z tych, którzy zauważają tę zależność, chętniej robi zakupy przez internet.
Liderzy sprzedaży online na czele z Allegro
Najwięcej osób rozpoczyna poszukiwania od Allegro – 30% internautów. Dla porównania, od Google swoją ścieżkę zakupową zaczyna 18% osób. Z odpowiedzi badanych wynika, że użytkownicy korzystający z Google chcą poznać opinie na temat interesujących przedmiotów, natomiast ci wybierający Allegro są nastawieni na zdobycie informacji o ich dostępności. Co ważne, nawet 98% konsumentów, którzy zaczynają poszukiwania na platformie Google oraz Allegro odnajduje tam to, czego szukało.
Badanie przeprowadzone przez Agencję Badawczą Atena Research&Consulting pokazało również, że Allegro jest najchętniej wybieraną platformą do dokonywania zakupów – aż 86% konsumentów odpowiedziało, że zdarza im się korzystać z usług portalu. Dla porównania platformę AliExpress w tym pytaniu wybrało 33%, a Shopee cieszyło się taką samą popularnością jak Amazon (15%).
Smart shopping – tak Polacy kupują w internecie!
Konsumenci na skutek pandemii COVID-19 nauczyli się sprawnie poruszać po zasobach internetu oraz dokonywać zakupów, a trend smart shoppingu z roku na rok jest coraz bardziej widoczny w e-commerce.
Podczas zakupów online użytkownicy najbardziej zwracają uwagę na ceny produktów (aż 43% badanych wskazało ten czynnik jako ważny powód zakupu). Ważne są dla nich także inne aspekty, m.in. dostępność (27% badanych uznało to za ważny powód), łatwość zakupów i darmowa dostawa (25%). Po pandemii priorytetem zdecydowanie stały się też szybkość wysyłki (22%) oraz wygoda, rozumiana jako brak konieczności wychodzenia z domu (21%).
Polacy cenią sobie również elastyczną formę odbioru paczek. W 2022 roku przesyłki kurierskie wybrało mniej osób niż odbiór w punkcie, takim jak paczkomat InPost, Orlen, Żabka itp. (odpowiednio 41% vs. 49%). Przesyłki kurierskie odnotowały spadek o 4 p.p. w stosunku do 2021 roku. Z kolei jeżeli chodzi o płatność, liderem jest BLIK, z którego już dzisiaj korzysta 32% badanych. Zdecydowanie zauważalny spadek dotyczył natomiast przelewów tradycyjnych (o 10 p.p. vs 2021). Poza nimi spadki odnotowały szybkie płatności (o 8 p.p. vs 2021) i płatności kartą online (o 3 p.p. vs 2021).
Czego szukamy najczęściej?
Podobnie jak w ubiegłorocznym badaniu, w zdecydowanej większości kategorii produktowych dominującym miejscem rozpoczęcia poszukiwania jest Allegro. Najczęściej szukamy tam artykułów związanych z motoryzacją – w tym miejscu widoczna jest także jedna z największych różnic pomiędzy Allegro (39%) a Google (20%). Wysoko w poszukiwaniach plasują się również sekcje: dom i ogród (Allegro 39% vs Google 18%), dziecko (Allegro 35% vs Google 17%) oraz środki czystości (Allegro 34% vs Google 14%).
Z kolei najmniejsza różnica pomiędzy tymi dwoma platformami zauważalna jest w kategoriach sport i turystyka (Allegro 26% vs Google 20%) oraz uroda i zdrowie (Allegro 27% vs Google 21%).
Gdzie ostatecznie dokonujemy zakupu?
Finalizacja zakupów to kolejne pole do decyzji. Niezmiennie zdecydowanym liderem w tej kategorii jest Allegro – podobnie jak w zeszłym roku, gdzie na zakup produktu decyduje się już ponad połowa konsumentów (57%). Na drugim miejscu pozostają sklepy online z wynikiem 20%. Co więcej, z roku na rok coraz mniej osób dokonuje zakupu w sklepie stacjonarnym – w 2022 roku to tylko 3% (od 2018 roku był to spadek aż o 19 p.p.).
W tym miejscu zauważalny jest też poruszany wcześniej trend smart shoppingu – konsumenci poszukują najkorzystniejszych możliwości zakupu. Nie tylko mają w sklepach stacjonarnych mniejszy wybór spośród asortymentu i cen, ale muszą także poświęcić więcej czasu, przeszukując liczne alejki i czekając później w kolejce. Platformy handlowe, na czele z Allegro, zdecydowanie skracają ten proces, dlatego nie dziwi więc, że z roku na rok Polacy skłaniają się do nich coraz bardziej.
Więcej na temat wniosków z raportu przeczytasz tutaj.
Influencerzy na celowniku [raport]
Według badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie agencji LoveBrands Group, wśród najczęściej wymienianych przyczyn niskiego poziomu zaufania polskiego społeczeństwa do twórców internetowych pojawiły się m.in. przesadna lub nachalna prezentacja produktu (41%), kontrowersyjny i wulgarny materiał (35%) czy też zbyt długa i rozwlekła treść posta (33%).
Mimo krytyki, nadal twórców internetowych obserwujemy, a marki nawiązują z nimi współpracę. Podstawowym czynnikiem powiększającym zasięgi są interesujące i inspirujące treści (46%). Dla kobiet to te dotyczące zmiany nawyków, sposobu myślenia czy organizacji czasu. Dla mężczyzn zaś takie, dzięki którym poznają nowe możliwości i zastosowania znanych już produktów.
Według badania 3 na 10 internautów zaczęło obserwować reklamowaną przez influencera markę, a 2 na 10 internautów po nawiązaniu współpracy z ich ulubioną marką, zaczęło obserwować influencera.
Badanie zostało zrealizowane w dniach 2-4.05.22 techniką CAWI na reprezentatywnej próbie n=1026 dorosłych Polaków.
Chcesz dowiedzieć się, jak planować i wdrażać skuteczne kampanie z liderami opinii oraz jak je analizować i optymalizować? Sięgnij po M+38 o influencer marketingu.
Warto posłuchać
Mamy na to slajd: O archetypach, czyli blaski i cienie marketingowego horoskopu
Łukasz Kosuniak: 11 patentów na przydatne i skuteczne treści w sprzedaży i marketingu B2B
Warto wziąć udział:
- 14 czerwca, szkolenie online: Branding w praktyce. 6 technik, dzięki którym stworzysz solidne podstawy marki. Podczas szkolenia dowiesz się m.in.: dlaczego branding nie jest częścią marketingu i jak budować wartość marki, co robić, żeby wyróżnić swoje produkty i usługi na rynku i dlaczego największą konkurencją wcale nie są firmy, które mają podobną ofertę, dlaczego ludzie wcale nie myślą o markach i jak sprawić, żeby klienci utożsamiali się z Twoim brandem, jak odpowiednio komunikować markę i jak nadać jej odpowiednie cechy, tożsamość oraz osobowość.
- 20 września, szkolenie online: Skąd i jak mądrze pozyskać ruch w e-commerce. Podczas szkolenia dowiesz się m.in.: jak dobrać odpowiednie kanały komunikacji do rozmiaru biznesu i budżetu, jak mądrze budować zasięg i czerpać ruch w zależności od tego, czy rozwijasz mały sklep online, średni sklep producenta, czy pracujesz dla dużego resellera, jak radzić sobie z rosnącymi kosztami reklamy – gdzie szukać niestandardowych źródeł pozyskiwania klientów, także offline.
Szczegóły znajdziesz w kalendarzu marketera.
Przeczytaj także:
- Prasówka M+ [20-26.05.22]
- E-tydzień w e-commerce [27.05-2.06.22]
- M+ poleca: książki dla marketera [cz. 4]
- EwP poleca: lektury ekspertów e-commerce [cz.2]
- EwP poleca: grupy na Facebooku o marketingu i e-commerce
- 18 podcastów i kanałów na YouTubie o e-commerce, które warto poznać
- 50 polskich podcastów o marketingu i biznesie, które warto poznać