Raper Mata ambasadorem adidas Originals, Monika Brodka wyreżyserowała spot reklamowy dla marek Dell i Intell, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie promuje się w grze Minecraft, TikTok wprowadza zmiany w personalizacji reklamy, cux.io najlepszym startupem analitycznym dla Smart Data Marketingu na świecie, polscy klienci są coraz mniej lojalni wobec dyskontów. Zapraszamy do lektury przeglądu informacji ze świata marketingu i reklamy.
Raper Mata ambasadorem adidas Originals
7 czerwca na ulicach Warszawy pojawiły się plakaty z hasłem „Mata :) + Adidas = ???”. Były one zapowiedzią współpracy między marką a młodym raperem Michałem Matczakiem, czyli Matą.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Po zeszłorocznej współpracy z Matą przy koncercie na warszawskim Lotnisku Bemowo, adidas Originals postanowił iść tropem wieloletniej tradycji wspierania muzyków, którzy idą pod prąd i inspirują miliony. Po współpracy z Beyonce czy Pharell Williamsem przyszedł czas na Matę, który został ambasadorem marki.
W drugiej połowie roku Mata wspólnie z adidas Originals udowodni, że niemożliwe nie istnieje. W ramach współpracy zaplanowany jest szereg wspólnych działań, które będą odpowiedzią na równanie MATA :) + ADIDAS. Marka zapowiada współpracę, jakiej jeszcze na polskim rynku nie było.
Chcesz dowiedzieć się, jak planować i wdrażać skuteczne kampanie z liderami opinii oraz jak je analizować i optymalizować? Sięgnij po M+ 38 o influencer marketingu.
Nowa odsłona kampanii Dell i Intel z Moniką Brodką i Mariuszem Przybylskim
Marki Dell i Intel rozpoczynają drugi etap wspólnej kampanii „XPS Revolt”. Obejmuje on futurystyczny spot promocyjny laptopa #DellXPS na platformie #IntelEvo, wyreżyserowany przez Monikę Brodkę. Spot to artystyczny eksperyment, który powstał dla twórców i dosłownie dzięki nim. W wideo można zobaczyć prace laureatów konkursu „XPS Revolt”: Aleksandry Ołdak, Błażeja Dolota, Witolda Gretzyngier, Pawła Gizy oraz motyw muzyczny Alicji Wróblewicz, które artystka połączyła w jedną oryginalną całość.
Elementem kampanii jest również promocja sprzedaży, w której w pakiecie z laptopami Dell na platformie Intel Evo dostępne są etui na laptop oraz oryginalne bluzy z limitowanej kolekcji „XPS Revolt by Mariusz Przybylski”.
Dodatkowe treści związane z projektem „XPS Revolt”, takie jak wywiady z twórcami czy relacje zza kulis, można znaleźć na platformie www.uzdalnieni.pl.
Chcesz poszerzyć swoją wiedzę o marketingu jako wsparciu sprzedaży? Sięgnij po M+ 52.
Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie promuje się w grze Minecraft
Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie dzięki studentom I roku trafił do Minecrafta. Jakub Marczewski – wraz ze znajomymi z kierunku Eryką Moryl i Krzysztofem Wawakiem – przeniósł kampus swojej uczelni do popularnej gry komputerowej.
Budowa kampusu w świecie Minecraft zajęła blisko 300 godzin. W całej przestrzeni znajdują się nie tylko wiernie odwzorowane budynki i przydatne informacje o funkcjonowaniu uczelni oraz jej historii, ale także charakterystyczne dla niej postacie. Twórcy zadbali o najdrobniejsze szczegóły – na kampusie można znaleźć także wiewiórki zamieszkujące zielony teren wokół uczelni.
Chcesz wiedzieć, jak sprytnie i w niestandardowy sposób docierać do nowych klientów? Przeczytaj artykuł Jakuba Bieli „5 wskazówek, jak dotrzeć do znudzonych odbiorców – czyli kreatywny marketing w praktyce”.
Zmiany w personalizacji reklam na TikToku
Aby umożliwić wyświetlanie użytkownikom reklam, które z większym prawdopodobieństwem ich zainteresują, TikTok wprowadził pewne zmiany w sposobie działania systemu reklamowego.
Dodano funkcję „Informacje o tej reklamie”, dzięki której, poprzez dłuższe naciśnięcie na daną reklamę, użytkownik może zobaczyć, w jaki sposób wykorzystywana jest jego aktywność w serwisie TikTok do lepszego dopasowania wyświetlanych reklam.
Zmienia się także sposób, w jaki użytkownik może zarządzać reklamami bazującymi na jego aktywności na platformie. Obecnie mieszkańcy Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii muszą wyrazić zgodę na otrzymywanie spersonalizowanych reklam opartych na ich aktywności na TikToku. Od 13 lipca wszyscy użytkownicy powyżej 18. roku życia zaczną otrzymywać spersonalizowane reklamy. Od tego dnia będą one udostępniane przy wykorzystaniu informacji o aktywności użytkownika na TikToku, tak aby na jego kanale pojawiały się reklamy, które najbardziej go zainteresują.
O tym, na co zwrócić szczególną uwagę podczas projektowania działań na TikToku, przeczytasz w artykule 10 kroków do skutecznej kampanii na TikToku
cux.io najlepszym startupem analitycznym dla Smart Data Marketingu na świecie
cux.io to polskie narzędzie do automatyzacji analityki i UX, które pomaga produktom cyfrowym – w szczególności e-commerce – eliminować problemy blokujące sprzedaż. Dzięki połączeniu danych jakościowych i ilościowych, wykorzystaniu neuromarketingu i analizy behawioralnej umożliwia niemal natychmiastowe odnajdywanie źródeł problemów i frustracji użytkowników oraz dopasowywanie do nich odpowiednich rozwiązań nawet w kilka minut.
Startup, który działa obecnie z klientami ze 102 krajów, zwyciężył właśnie 10. edycję międzynarodowego konkursu I-COM Data Startup Challenge, który wyłania najlepsze na świecie start-upy z kategorii Smart Data Marketing. Jako jedyny reprezentant Polski zmierzył się z czterema finalistami z Wielkiej Brytanii, Szwajcarii i Hiszpanii.
Warto dodać, że to nie pierwsze wyróżnienie dla cux.io. Startup znalazł się również w Top10 jednego z największych europejskich wydarzeń branży technologicznej – Podim 2022. Został wybrany także do grona najlepszych 10 startupów w kategorii „Connectivity & Data” na South Summit.
Chcesz wiedzieć, jak projektować komunikaty, strony WWW i oferty, które angażują i sprzedają? Sięgnij po M+ 53 o UX w praktyce.
Spada lojalność wobec dyskontów. Polacy podążają bardziej za promocją niż za szyldem sklepu [raport]
Z raportu firmy technologicznej Proxi.cloud, która przenalizowała zachowania ponad 1,2 mln konsumentów, wynika, że zmniejszyło się przywiązanie klientów do konkretnych sieci dyskontowych. Wskaźnik Shoppers Loyalty Index dla Biedronki wyniósł on ostatnio 32,4% (w analogicznym okresie ubiegłego roku – 41,8%). Tym samym niemal co trzeci klient tej sieci nie odwiedził w badanym okresie żadnego sklepu będącego konkurencją na rynku dyskontów. Natomiast tegoroczny wskaźnik dla Lidla to 9% (poprzednio – 15%), Netto – 6,2% (8,7%), a Aldi – 4,8% (wcześniej 8,3%).
Drastycznie spadła lojalność klientów dyskontów, właściwie każda sieć zanotowała spadek Shopper Loyalty Index w porównaniu z rokiem poprzednim. Może to świadczyć o większej mobilności społeczeństwa, ale prawdopodobnie głównym czynnikiem spadku lojalności jest obecna sytuacja makroekonomiczna. Ona zachęca i zmusza coraz większą część klientów do poszukiwania okazji. Kupujący zatem w coraz większym stopniu idą za promocją bardziej niż za szyldem sklepu.
Adam Grochowski, szef zespołu Proxi.cloud
Różnice lojalności bazy klientów poszczególnych sieci w dużej mierze są też wypadkową strategii ekspansji danej sieci. Firmy stawiające swoje sklepy w obszarach o gęstym zaludnieniu konkurują z większą liczbą placówek i przyciągają klientów mniej lojalnych. Oni, w porównaniu z mieszkańcami słabiej zaludnionych obszarów, mają do dyspozycji więcej sklepów w swoim pobliżu.
Badanie zostało przeprowadzone w oparciu o dane dla pierwszych osiemnastu tygodni br. (3.01-8.05) z odniesieniem do analogicznego okresu ub.r. (4.01-9.05). Łącznej obserwacji poddano ponad 1,2 mln Polaków korzystających z usług sieci dyskontowych, w tym w blisko 6 tys. placówek na terenie 16 województw.
Komunikacja w czasie wojny [raport]
Według specjalnej edycji badania „Kryzysometr”, przeprowadzonego przez Agencję Alert Media Communications, aż 9 na 10 ankietowanych organizacji (88%) w związku z wojną i towarzyszącymi jej zmianami społeczno-gospodarczymi miało do czynienia z różnym rodzajem trudności, wymagających wdrożenia specjalnych działań komunikacyjnych.
W ponad połowie przypadków (51%) dotyczyły one problemów wewnętrznych, związanych z ogólnym poczuciem zagrożenia i niepewności wśród pracowników. Druga grupa aktualnych wyzwań dla organizacji związana jest z internetem oraz koniecznością radzenia sobie z hejtem i negatywnymi komentarzami w mediach społecznościowych. Stanowiły one problem dla 37,5% badanych, a prawie co trzeci ankietowany (28%) musiał mierzyć się z fake newsami i niepotwierdzonymi informacjami dotyczącymi działań swojej organizacji.
Znacząca jest również skala problemów wizerunkowych związanych z obecnością w Rosji, z którymi na różnych poziomach mierzyło się 30% uczestniczących w badaniu firm.
Wśród ankietowanych praktyków PR przeważa optymizm dotyczący rozwoju sytuacji. Zdaniem 47% badanych w najbliższych miesiącach nastąpi uspokojenie w pracy działów komunikacji, a tylko 10% badanych uważa, że sytuacja w nadal będzie się rozwijać w negatywnym kierunku. Co ciekawe, im wyższe stanowisko w organizacji, tym bardziej optymistyczne nastawienie. Uspokojenie sytuacji zakłada 54% dyrektorów, 50% managerów, i tylko 36% ankietowanych specjalistów.
Badanie zostało przeprowadzone w drugiej połowie maja wśród rzeczników, managerów i dyrektorów odpowiedzialnych za komunikację ponad 100 największych polskich firm, instytucji i NGO.
Warto posłuchać:
Business Marketer [Łukasz Kosuniak]: Jak przekonać zarząd, CFO, sprzedaż i innych decydentów do automatyzacji marketingu
Design Practice: Jak zabrać się za analitykę danych [Michał Witkowski]
Warto wziąć udział:
- 14 czerwca, szkolenie online: Branding w praktyce. 6 technik, dzięki którym stworzysz solidne podstawy marki. Podczas szkolenia dowiesz się m.in.: dlaczego branding nie jest częścią marketingu i jak budować wartość marki, co robić, żeby wyróżnić swoje produkty i usługi na rynku i dlaczego największą konkurencją wcale nie są firmy, które mają podobną ofertę, dlaczego ludzie wcale nie myślą o markach i jak sprawić, żeby klienci utożsamiali się z Twoim brandem, jak odpowiednio komunikować markę i jak nadać jej odpowiednie cechy, tożsamość oraz osobowość.
- 29 czerwca, szkolenie online: Zarządzanie magazynem w e-commerce. Jak dobrze planować zakupy oraz zapasy produktów w sklepie internetowym. Podczas szkolenia dowiesz się m.in.: jak właściwie planować sprzedaż oraz strukturę produktową i udział poszczególnych kategorii w całości zysku generowanego przez firmę, jak sprawdzać popularność produktów na rynku oraz ich potencjał sprzedażowy, jak dzięki analizie ABC wytypować produkty i kategorie, które mają duży wpływ na całkowity koszt zapasów, jakie wskaźniki mierzyć w e-commerce, aby mieć kontrolę nad zapasami oraz jak dostosowywać raporty i analizy do specyfiki branży.
- 20 września, szkolenie online: Skąd i jak mądrze pozyskać ruch w e-commerce. Podczas szkolenia dowiesz się m.in.: jak dobrać odpowiednie kanały komunikacji do rozmiaru biznesu i budżetu, jak mądrze budować zasięg i czerpać ruch w zależności od tego, czy rozwijasz mały sklep online, średni sklep producenta, czy pracujesz dla dużego resellera, jak radzić sobie z rosnącymi kosztami reklamy – gdzie szukać niestandardowych źródeł pozyskiwania klientów, także offline.
Szczegóły znajdziesz w kalendarzu marketera.