TikTok to swoisty fenomen w świecie internetu – miejsce wyjątkowo otwarte i bezpośrednie, promujące autentyczność i bycie sobą. Szczerości wymaga się tu również od marek, które podejmują decyzję o wykorzystaniu tej platformy jako swojego nowego kanału komunikacji. Dowiedz się, jak przeprowadzić skuteczną kampanię na TikToku.

Z tego artykułu dowiesz się:
- na co zwrócić szczególną uwagę podczas projektowania działań na TikToku,
- jakie formaty reklamowe są dostępne na tej platformie oraz jakim celom służą,
- jak uniknąć częstych błędów przy tworzeniu kampanii na TikToku,
- kiedy zaprosić do udziału w kampanii mikroinfluencerów, a kiedy – najbardziej rozpoznawalnych twórców.
Transparentność i skrócenie dystansu dzielącego markę od odbiorców to świetny pomysł, aby pokazać, że rozumie ona media społecznościowe i jest na bieżąco z trendami. Jednak równowaga między rozwijaniem nowego, dynamicznego i angażującego kanału na TikToku a zachowaniem spójności z dotychczasową komunikacją i tożsamością marki może stanowić wyzwanie dla wielu marketerów. Jaki jest więc przepis na skuteczną kampanię na TikToku?
1. Ustal cel kampanii
Zastanów się, jakich efektów oczekujesz od nadchodzącej kampanii. Chcesz zwiększyć sprzedaż w określonej grupie klientów czy raczej poprawić lub utrwalić wizerunek marki? A może poinformować o nowym produkcie lub nadać mu ważny dla siebie kontekst? Na TikToku – podobnie jak w każdym innym miejscu – to właśnie cel decyduje o ostatecznym kształcie działań. Jest także najważniejszym punktem odniesienia na każdym z ich późniejszych etapów. Cele najczęściej wybierane przez marki na tej platformie to:
- budowanie rozpoznawalności (maksymalizacja liczby wyświetleń),
- kierowanie ruchu na stronę internetową,
- zachęcanie do pobrania aplikacji,
- zachęcanie do zakupów wsklepie online.
2. Wybierz do promocji produkt lub usługę i wskaż korzyści, jakie dają
Sieć drogerii, portal rekrutacyjny, producent słodyczy, a nawet dostawca armatury łazienkowej – to tylko kilka przykładów firm, które mają już za sobą pierwsze kroki na TikToku. Jeśli chcesz, aby właśnie Twoja marka zdobyła serca widzów, spróbuj odpowiedzieć sobie na pytanie, co zyskają ci, którzy spotkają ją na platformie. Czy Twoja marka ma dostarczyć im rozrywki i wywołać uśmiech? Być źródłem inspiracji i sprawiać, żeby życie było wygodniejsze? Czy może dzielić się wiedzą lub odkrywać jakieś sekrety? Twoje produkty na pewno mają własne, unikatowe cechy, na które powinieneś postawić na tym etapie komunikacji.
Wskazówka
Dodaj do obserwowanych np. profile @eobuwie lub @empik, a zobaczysz, jak marki włączają pracowników w proces tworzenia treści lub jak dopasowują swoją komunikację do muzyki, pory roku czy trendów. I robią to wszystko z uwzględnieniem najważniejszych dla nich key messages!
3. Zastanów się, komu chcesz przedstawić swoją markę
Mit o tym, że „TikTok to głównie tańczące dzieci”, runął z hukiem już dawno temu. W 2022 r. to otwarta i inkluzywna platforma, która zrzesza przedstawicieli każdej grupy wiekowej i wszystkich obszarów zainteresowań. Znajdziesz tu m.in. sportowców amatorów, pasjonatów tuningu aut, właścicieli start-upów i domowych szefów kuchni. Są też opiekunowie psów i kotów, majsterkujący rodzice, fani kryptowalut, a nawet seniorzy prowadzący transmisje.
Znasz już korzyści, których dostarczają Twoja marka lub Twój produkt? Teraz możesz wpisać je w oczekiwania i potrzeby swoich przyszłych widzów. Pomyśl o ich zainteresowaniach, problemach lub codziennej rutynie i odnieś się do tego w swojej kreacji. Dzięki temu odbiorcy zobaczą w tworzonych przez Ciebie filmach własne odbicie, a marka udowodni, że rewelacyjnie ich zna.
Przykład
Producenci poduszek często podkreślają w reklamach miękkość i ciekawy design swoich produktów. Jak wyróżnić się w tej kategorii? Jeśli komunikat kierujesz do rodziców, pokaż, jak zbudować efektowną kryjówkę dla ich dzieci, lub przeprowadź test poduszek podczas bitwy.

Prenumerata z pakietem e-szkoleńi pełnym dostępem do archiwum
Zyskaj dostęp do rzetelnej wiedzy marketingowej. Korzystaj ze szkoleń wideo online, interaktywnych spotkań z ekspertami na żywo ora z artykułów poradnikowych.W ramach subskrypcji otrzymasz: dostęp do kilkudziesięciu e-szkoleń wideo, możliwość udziału w szkoleniach „na żywo”, dostęp do pełnego archiwum (w sumie 64 numery w PDF), 6 wydań w wersji drukowanej i wiele więcej.Sprawdź szczegóły już teraz.
4. Określ ramowy budżet kampanii…
…i efekty, jakich oczekujesz od wydanych pieniędzy. Mogą nimi być konkretna liczba odsłon lub więcej zaangażowanych widzów. Jakie szacunki przyjąć? Widełki rozpoczynają się już od kilkunastu tysięcy złotych – w ramach takiego budżetu można przeprowadzić precyzyjną kampanię we współpracy z mikrotwórcami, a przy tym przygotować kilka kreacji reklamowych. Wraz ze wzrostem liczby części składowych akcji – np. twórców, kreacji czy formatów reklamowych – trzeba się liczyć ze wzrostem kosztów. Zasięgowa kampania dużych rozmiarów, która łączy rozpoznawalnych influencerów z najbardziej angażującymi formatami, może kosztować nawet kilkaset tysięcy złotych. Sky is the limit!
5. Zarysuj harmonogram kampanii
Teraz czas wziąć do ręki kalendarz i przemyśleć rozłożenie działań w czasie. Wolisz, aby Twoje kreacje towarzyszyły użytkownikom przez dłuższy okres (np. kilka miesięcy) czy może chcesz wyraźnie zaznaczyć swoją obecność w krótkim terminie (np. w weekend lub podczas tygodnia tematycznego)? Weź pod uwagę obecny moment roku i zastane okoliczności – choćby ważne daty, święta i podaż reklam w danym okresie.
Przykład
Jeśli prowadzisz sieć siłowni, zapewne zaplanujesz dłuższą kampanię na styczeń i luty, kiedy sprzyja Ci siła noworocznych postanowień. Z kolei jako producent pączków tę samą kwotę możesz wydać na intensywną, tygodniową kampanię przed tłustym czwartkiem. Harmonogram pomoże Ci najefektywniej wykorzystać budżet.
6. Stwórz kreację
To bez wątpienia najprzyjemniejszy i najbardziej elastyczny etap projektowania kampanii. Pamiętaj, aby kreacja nie tylko odpowiadała celowi działań, lecz także wpisywała się w dotychczasową komunikację i tożsamość marki – społeczność TikToka wysoko ceni autentyczne brandy. Kiedy projektujesz kreację, weź pod uwagę kilka dobrych praktyk, a także wystrzegaj się podstawowych błędów technicznych. Jeśli potrzebujesz dodatkowej inspiracji, otwórz apkę i zajrzyj do sekcji „Dla Ciebie”.
7. Wybierz formaty reklamowe, których chcesz użyć
W zależności od budżetu i możliwości technicznych możesz skorzystać zarówno z ogólnodostępnych narzędzi, jak i wyjątkowych formatów oferowanych przez TikToka. Pierwsza opcja będzie idealna, jeśli Twój cel to długofalowa obecność na platformie i rozwój profilu. Możesz wykorzystać w tym celu szerokie możliwości interakcji między markami a odbiorcami (np. duety i transmisje) oraz filtry, nakładki, pliki dźwiękowe i efekty dostępne w edytorze wideo. Pamiętaj jednak o przestrzeganiu praw autorskich.
Opcja druga to oferta reklamowa TikToka. W jej ramach dostępne są efektowne i angażujące formaty, które mogą być turbodoładowaniem dla Twoich kampanii nastawionych na budowanie zasięgu lub konwersję. Szczegółową listę rozwiązań oferowanych przez platformę znajdziesz w ramce poniżej.
8. Wybierz twórców, których chcesz zaprosić do współpracy
Efektywność kampanii może znacznie wzrosnąć dzięki udziałowi popularnych tiktokerów. Gigainfluencer z kilkoma milionami widzów, a może mikroinfluencer ceniony przez 3 tys. fanów?
Wskazówka
W wyborze twórców warto kierować się nie tylko ich zasięgiem czy rozpoznawalnością, lecz także stylem życia oraz tematyką publikowanych przez nich treści. Im bardziej są one spójne z wizerunkiem marki, tym lepiej. Ważny jest również kalendarz, bo influencerzy mogą być związani innymi kontraktami reklamowymi – pamiętaj o tym podczas planowania kampanii.
9. Bądź w ciągłym kontakcie z widzami
Aktywne marki to zdecydowani faworyci użytkowników TikToka. Po starcie kampanii reaguj, komentuj i wchodź w interakcje z odbiorcami. Jeśli ktoś polubi Twój podkład muzyczny i postanowi wykorzystać go we własnym filmie, zostaw w komentarzu kilka miłych słów – na pewno taki użytkownik poczuje się doceniony. A może ogłosisz konkurs na najlepszy duet, który udostępnisz później na swoim profilu? Kampania na TikToku może być dla Ciebie niepowtarzalną okazją do zaangażowania odbiorców i zachęcenia ich, żeby pokazali, za co cenią Twój produkt i brand. Wykorzystaj to i zbuduj z nimi relację.
10. Monitoruj efekty i wyciągaj wnioski
Śledzenie reakcji widzów uzupełnij o monitoring statystyk i kluczowych parametrów kampanii, takich jak:
- suma wyświetleń,
- średni czas oglądania (im dłuższy, tym lepszy),
- rodzaje źródeł ruchu (np. najważniejsza sekcja „Dla Ciebie”),
- wskaźniki demograficzne czy specyfika urządzeń, na których użytkownicy wyświetlają kampanię.
Czy przygotowana kreacja realizuje przyjęte założenia? Może któryś z parametrów wymaga poprawy? Jak współpraca z influencerem wpłynęła na zainteresowanie odbiorców Twoim profilem? Szybki rzut oka na wskaźniki dostarczy Ci sporej dawki wiedzy i pomoże wyciągnąć wnioski z ewentualnych błędów. A skoro już przy nich jesteśmy – czy wiesz, jakie są te najczęściej popełniane podczas tworzenia kampanii? Przeczytasz o nich w ramce 4.
Czy TikTok jest dla każdego?
Zdecydowanie tak! Na początek wystarczą jedynie chęć nauki, trochę wolnego czasu i porcja cierpliwości. Możesz być pewien, że w miarę zagłębiania się w aplikację – efekty, trendy, formaty i możliwości, które daje – będziesz coraz lepiej się do niej dostosowywać i szybko odkryjesz w niej miejsce dla swojej marki.
TikTok jest platformą aktywności najróżniejszych twórców i marek, którzy często poruszają nieoczywiste tematy, takie jak medycyna, prawo, czy nawet… nauka Excela. To właśnie potęga indywidualności i kreatywność twórców stanowią o sile tego medium. Gdy dodasz do społeczności coś od siebie, możesz liczyć na sympatię i uznanie widzów.