Advertising Standards Authority zakazuje reklam sportowego biustonosza marki adidas pokazujących nagie piersi, piwo Corona wykorzystuje do promocji promienie słoneczne, UOKiK nakłada 5 mln kary na serwis Vinted, Meta wprowadza nowe narzędzia dla małych i średnich firm, SentiOne będzie monitorować i analizować dane z TikToka, Instytut Inbound Marketingu sprawdza, czy lek może być lovebrandem, IAB publikuje raport o rynku reklamy online w 2021 r. Zapraszamy do lektury wybranych informacji z branży marketingu i reklamy.
Reklamy sportowego biustonosza adidas pokazujące nagie piersi zakazane przez Advertising Standards Authority
Organizacja samoregulacyjna branży reklamowej w Wielkiej Brytanii, Advertising Standards Authority, zakazała reklam sportowego biustonosza adidas pokazujących nagie piersi. Otrzymano 24 skargi, w których skarżący argumentowali m.in., że wykorzystanie nagości w reklamach było nieuzasadnione i uprzedmiotowiło kobiety poprzez ich seksualizację i „zredukowanie do części ciała”.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
W odpowiedzi Adidas UK po raz kolejny stwierdził, że głównym przesłaniem, które marka chciała przekazać za pomocą reklamy było to, że piersi mają wiele różnych rozmiarów i kształtów, a tym samym każda kobieta potrzebuje innego biustonosza. Marka zwróciła również uwagę na fakt, że orzeczenie ASA związane jest z wykorzystaniem grafiki w e-mailach oraz na banerach reklamowych, a nie z samą kreacją i przesłaniem kampanii.
Jak kampanię marki adidas oceniali specjaliści z branży przeczytasz na M+.
Piwo Corona na naturalnym billboardzie, który wykorzystuje promienie słoneczne
Piwo Corona wykorzystało w swojej kampanii naturalne światło promieni słonecznych. W Brighton zainstalowano „Corona Natural Billobard”, który dzięki specjalnej konstrukcji z liści tworzącej cień odsłania kultową butelkę piwa oraz slogan „Made From the Natural World”.
Chcesz przekonać się, że reklama zewnętrzna nie musi być nudna i tuzinkowa? Sięgnij po M+ 53 z dodatkiem Reklama OOH.
5 mln zł kary dla serwisu Vinted
Prezes UOKiK nałożył na litewską spółkę Vinted ponad 5,3 mln zł kary. W przeprowadzonym postępowaniu ustalono, że serwis nie publikując przejrzystych informacji godził w zbiorowe interesy konsumentów i mógł przyczyniać się do tego, że ponosili oni straty finansowe.
Vinted został ukarany za brak informacji o tym, że dostęp do zarobionych pieniędzy może się wiązać z koniecznością spełnienia dodatkowych warunków związanych z weryfikacją tożsamości. Jeśli konsument na żądanie dostawcy usług płatniczych nie przedstawił dowodu osobistego, paszportu, prawa jazdy lub wyciągu z banku, to spółka mogła mu zablokować pieniądze ze sprzedaży. O tym, że wypłata środków może być uzależniona od potwierdzenia tożsamości, spółka nie informowała w należyty sposób.
Serwis wydał oficjalne oświadczenie, w którym poinformował, że w trakcie postępowania UOKIK-u w pełni współpracował z Urzędem i jest rozczarowany podjętą decyzją, od której będzie się odwoływał.
Meta wprowadza nowe narzędzia dla małych i średnich firm
Ponad 70% konsumentów – według badania „Business Messaging Usage Research”, przeprowadzonego przez firmę Kantar – chce komunikować się z firmami w taki sam sposób, w jaki rozmawia z przyjaciółmi czy rodziną. W odpowiedzi na te oczekiwania Meta wprowadza narzędzia, które usprawnią kontakt między firmami a potencjalnymi klientami za pośrednictwem aplikacji.
Wśród nowych narzędzi znajdą się:
- Native Ad Creation.To reklamy na Facebooku i Instagramie, które przekierowują do czatu w aplikacji WhatsApp. Nowa funkcja pozwala na tworzenie reklam bezpośrednio w aplikacji WhatsApp Business.
- Filtrowanie i pozyskiwanie kontaktów za pomocą formularzy błyskawicznych. To możliwość pozyskiwania najbardziej wartościowych kontaktów dzięki funkcji filtrowania w formularzach błyskawicznych (Lead Ads Instant Forms).
- Elastyczność w trakcie tworzenia reklam kontaktowych. Zaktualizowane formularze pozwolą na przekazywanie bardziej obszernych informacji o firmie za pomocą obrazów i tekstu. Potencjalni klienci po wypełnieniu formularza będą mogli pobrać wszystkie potrzebne zasoby w postaci plików PDF.
- Dostęp do ekskluzywnych treści. Właściciele małych i średnich firm będą mogli dzielić się materiałami z potencjalnymi klientami, którzy wypełnili formularz błyskawiczny reklamy kontaktowej. Firmy będą mogły udostępnić swoje zasoby, np. broszurę na temat usługi lub wycenę produktu bezpośrednio w formularzu reklamy kontaktowej, bez konieczności przekierowywania na stronę internetową.
SentiOne będzie monitorować i analizować dane z TikToka
SentiOne, polska platforma do monitoringu internetu z wykorzystaniem zaawansowanej sztucznej inteligencji, uruchamia nową usługę – monitoring i analizę danych z TikToka.
Narzędzie, oprócz analizy hasztagów czy liczby wyświetleń, pozwala również monitorować:
- treść opisów wideo,
- komentarze,
- wzmianki o markach w wypowiedziach użytkowników (nie tylko tych sponsorowanych) czy emocjonalne nacechowanie wypowiedzi na dany temat.
Dodatkowo umieszcza powyższe informacje w szerszym kontekście i pozwala łatwo zestawić je na jednym wykresie z informacjami z pozostałych kanałów social media. Nowa funkcja jest dostępna na całym świecie we wszystkich 75 językach monitorowanych przez SentiOne.
Czy lek może być lovebrandem? [raport]
Z badania przeprowadzonego na zlecenie Instytutu Inbound Marketingu przez SW Research wynika, że leki mogą budzić żywe emocje konsumentów. Dotyczy to jednak wybranych kategorii.
Respondenci na ogół nie mają problemów ze spontanicznym określeniem swoich emocji wobec konkretnych leków OTC. Emocje te przekładają się nie tylko na silne identyfikowanie się ze stwierdzeniem „Uwielbiam ten lek”, ale – co bardziej istotne dla typowych lovebrandów – na skłonność do polecania go bliskim i znajomym oraz deklaracje, że gdy lek jest „pod ręką”, zyskujemy poczucie bezpieczeństwa.
Największy potencjał, by zostać lovebrandem, mają leki OTC o szybkim działaniu, przynoszące ulgę. Im większa jest świadomość na temat zastosowań danego leku, tym większa szansa na wypracowanie w nim cech lovebrandu. To dlatego im lek bardziej popularny i powszechnie dostępny, tym częściej bywa postrzegany jako lovebrand. Widać wyraźną tendencję, że brak skojarzeń z reklamą danego leku osłabia potencjał marki w kierunku bycia lovebrandem – ważne jest bowiem posiadanie nie tyle najlepszej, co wiarygodnej reklamy.
Badania wskazują, że mocniejszy związek emocjonalny z markami farmaceutycznymi mają kobiety, i dlatego to wśród nich więcej marek wykazuje potencjał na bycie lovebrandem.
Piotr Zimolzak, ekspert SW Research
O tym, jakie zmiany zostaną wprowadzone w reklamie wyrobów medycznych i produktów leczniczych przeczytasz na M+.
Wartość rynku reklamowego online osiągnęła ponad 6,2 mld zł w 2021 r. [raport]
Według cyklicznego badania IAB AdEx, w 2021 r. wydatki reklamodawców na komunikację marketingową online wzrosły o ponad 1 mld zł w porównaniu do 2020 r. Tym samym wartość rynku reklamowego online osiągnęła ponad 6,2 mld zł, co oznacza wzrost o 20%.
Największy udział (47%) w torcie reklamowym online ma reklama graficzna, która obejmuje statyczny display oraz wideo. Jest ona obecnie kluczowym motorem wzrostu. Wśród kluczowych formatów wysoki indeks odnotowały ponownie ogłoszenia (+35%), które dynamicznie nadrobiły straty po 2020 r. (-8%). SEM utrzymuje jedną trzecią tortu reklamowego online, a jego wartość nadal wzrasta dwucyfrowo. Wysoki indeks wciąż osiągają też wszystkie kluczowe kanały sprzedaży reklamy online: w modelu programmatic, w urządzeniach mobilnych oraz w mediach społecznościowych.
Firmy zainwestują ponad 50% więcej w digital marketing [raport]
Z raportu marketingowego Nielsena na 2022 r. „Era of Alignment” wynika, że pomimo zawirowań i widocznego wycofania na rynku w 2020 r., marki przywracają równowagę swoich działań marketingowych. Rynek reklamowy spodziewa się globalnego wzrostu na poziomie 9,7%, a w niektórych kanałach cyfrowych, takich jak TikTok czy Instagram, wzrost wydatków na promocję może wynieść aż 53%. Jakie jeszcze wnioski płyną z raportu?
- Świadomość marki nigdy nie była ważniejsza. 64% respondentów stwierdziło, że media społecznościowe to najbardziej efektywny płatny kanał i planują zwiększyć na nie swoje budżety bardziej, niż na jakikolwiek inny kanał w ciągu najbliższego roku.
- Rosnąca ilość unikatowych danych kładzie większy nacisk na tworzenie spersonalizowanych strategii marketingowych. 72% marketerów uważa, że ma dostęp do danych wysokiej jakości, z drugiej strony 36% badanych przyznaje, że uzyskanie użytecznych wniosków z danych jest niezwykle lub bardzo trudne.
- Zwiększone rozdrobnienie mediów zwiększa potrzebę pomiaru całościowego. Zaufanie marketerów do wskaźników ROI w mediach społecznościowych wynosi 64%, podczas gdy zaufanie do pomiarów całego lejka to 54%.
- Konsumenci chcą od marek czegoś więcej niż tylko produktu. Zaufanie do marki jest istotnym czynnikiem wpływającym na zakup. Ponad 52% amerykańskich konsumentów wybiera marki, które realizują cele, na których im zależy
Warto posłuchać
Marketing Ludzkim Głosem: Content – jak wiele od niego zależy
Konkretnie o marketingu: Jak dobrać grupę docelową do kampanii reklamowej?
Mała Wielka Firma: Przestań konkurować ceną i przyciągaj klientów premium
Warto wziąć udział:
- 18 maja, szkolenie online: Content marketing w sprzedaży i marketingu B2B. Jak zaplanować skuteczną strategię marketingu treści. Tworzenie contentu, który nie interesuje kupujących, nie ma sensu – to wszyscy wiemy. Jak więc robić to dobrze? Podczas szkolenia dowiesz się m.in.: jak odkryć, jakie treści naprawdę interesują klientów, skąd brać pomysły na treści, co i gdzie publikować oraz jak dystrybuować wartościowe treści, jak tworzyć content nastawiony na budowanie zaangażowania, jak tworzyć treści, które pomogą klientom w procesie decyzyjnym.
- 19 maja, szkolenie online: Jak zaplanować spójną politykę cenową i rabatową w e-commerce. Podczas szkolenia dowiesz się m.in.: jak oferować w internecie „ten sam” produkt co konkurencja z wyższą marżą i być atrakcyjnym cenowo, jak z głową stosować akcje promocyjne i kody rabatowe, aby zwiększyć sprzedaż i nie stracić marży oraz klientów kupujących w pierwszej cenie, jakie rozwiązania pozwolą Ci uniknąć wojny cenowej i zwiększyć sprzedaż.
- 14 czerwca, szkolenie online: Branding w praktyce. 6 technik, dzięki którym stworzysz solidne podstawy marki. Podczas szkolenia dowiesz się m.in.: dlaczego branding nie jest częścią marketingu i jak budować wartość marki, co robić, żeby wyróżnić swoje produkty i usługi na rynku i dlaczego największą konkurencją wcale nie są firmy, które mają podobną ofertę, dlaczego ludzie wcale nie myślą o markach i jak sprawić, żeby klienci utożsamiali się z Twoim brandem, jak odpowiednio komunikować markę i jak nadać jej odpowiednie cechy, tożsamość oraz osobowość.
- 20 września, szkolenie online: Skąd i jak mądrze pozyskać ruch w e-commerce. Podczas szkolenia dowiesz się m.in.: jak dobrać odpowiednie kanały komunikacji do rozmiaru biznesu i budżetu, jak mądrze budować zasięg i czerpać ruch w zależności od tego, czy rozwijasz mały sklep online, średni sklep producenta, czy pracujesz dla dużego resellera, jak radzić sobie z rosnącymi kosztami reklamy – gdzie szukać niestandardowych źródeł pozyskiwania klientów, także offline.
Szczegóły znajdziesz w kalendarzu marketera.
Przeczytaj także:
- Prasówka M+ [22-28.04.22]
- E-tydzień w e-commerce [6-12.05.22]
- M+ poleca: książki dla marketera [cz. 3]
- EwP poleca: lektury ekspertów e-commerce [cz.2]
- EwP poleca: grupy na Facebooku o marketingu i e-commerce
- 18 podcastów i kanałów na YouTubie o e-commerce, które warto poznać
- 50 polskich podcastów o marketingu i biznesie, które warto poznać