„Tu się nagradza!” – to motto PAYBACK, największego multipartnerskiego programu lojalnościowego działającego w Polsce. Jego podstawowymi założeniami są nagradzanie konsumentów za codzienne zakupy i budowanie trwałych relacji między nimi a partnerami.
Z tego artykułu dowiesz się:
- w jaki sposób działa program PAYBACK,
- co wyróżnia PAYBACK spośród innych programów multipartnerskich,
- dlaczego w PAYBACK zyskują wszystkie strony.
W ciągu ponad 10 lat obecności na polskim rynku PAYBACK stał się jednym z najważniejszych programów bonusowych. Wynika to z wielu czynników.
Z punktu widzenia uczestników jego główne zalety to przede wszystkim różnorodność benefitów oraz prostota, z jaką można zbierać i wymieniać punkty. Partnerzy tworzący koalicję doceniają możliwość budowania spersonalizowanej komunikacji ze swoimi klientami oraz organizowania wspólnych akcji promocyjnych. Każda kampania przygotowywana jest na bazie szczegółowego business case’u opracowanego przez zespół ekspertów, co gwarantuje dobre wyniki.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
PAYBACK, czyli koalicja
PAYBACK to największy program bonusowy w Polsce. Miliony uczestników codziennie zbierają punkty, a następnie wymieniają je na zakupy u poszczególnych partnerów oraz nagrody dostępne w sklepie PAYBACK. Punkty pełnią funkcję wspólnej waluty użytkowników.
Nagrody to benefit dla konsumentów, ale także partnerzy programu czerpią z niego wymierne korzyści. Nieustannie udoskonalane narzędzia analityczne, świetnie przygotowane i zabezpieczone z najwyższą starannością bazy danych oraz unikatowe mechanizmy umożliwiają szybki wzrost sprzedaży i lojalności klientów.
PAYBACK wciąż rozbudowuje swój ekosystem. Nowi partnerzy mogą dołączać do koalicji na zasadach pełnej integracji lub z własnym programem lojalnościowym. W każdym przypadku otrzymują kompleksową ochronę udostępnianych danych oraz wsparcie prawne.
Przykład
W 2020 r. do grona partnerów PAYBACK dołączyła sieć Maxi Zoo, oferująca artykuły dla zwierząt. W ramach tej współpracy Maxi Zoo zrezygnowało z własnego programu bonusowego, polegającego na zbieraniu pieczątek i nagradzaniu klientów za co 10-tą transakcję. Nowy partner zdecydował się na pełną integrację z PAYBACK. W ciągu około 6 miesięcy Maxi Zoo przyłączyło się do Programu, przechodząc tym samym na bardziej zdigitalizowany model nagradzania swoich klientów. Teraz każdy PAYBACKowicz może zapoznać się z aktualną ofertą i promocjami w Maxi Zoo korzystając z kuponów dostępnych w aplikacji mobilnej i na stronie PAYBACK.pl.
Analityka, czyli sposób na zrozumienie konsumenta
Wysoka skuteczność programu wynika nie tylko z łatwości przystąpienia do grona partnerów czy różnorodności benefitów konsumenckich. Sukces PAYBACK zapewniają zaawansowane mechanizmy analityczne, umożliwiające monitorowanie zachowań klientów i planowanie kolejnych działań marketingowych. Analityka to swoisty kręgosłup całej struktury PAYBACK.
Funkcjonowanie narzędzi analitycznych opiera się na założeniach modelowania behawioralnego, które stosowane jest od początku działalności programu. Ten model zakłada nagradzanie konsumentów za decyzje podejmowane w trakcie codziennych zakupów. W ten sposób nie tyle premiuje się „łowców okazji”, ile raczej wspiera odpowiednie przyzwyczajenia stałych klientów. Model behawioralny sprawia również, że sezonowe akcje promocyjne wykazują o wiele większą skuteczność.
Przykład
Pan Andrzej tankuje paliwo na stacji BP kilka razy w miesiącu, najczęściej przy okazji zakupów w pobliskim sklepie Kaufland. Każda z tych transakcji jest rejestrowana w bazie danych PAYBACK – pan Andrzej zbiera bowiem punkty w aplikacji mobilnej na swoim smartfonie. To zwiększa prawdopodobieństwo, że weźmie udział w cross-promocji organizowanej w sklepach obu tych sieci, w trakcie której będzie mógł nie tylko skorzystać z ciekawej oferty, lecz także zdobyć więcej punktów PAYBACK. O zbliżającej się akcji dodatkowo przypomni mu powiadomienie w aplikacji mobilnej.
Badania na grupach kontrolnych, przeprowadzane przez PAYBACK regularnie, potwierdzają skuteczność przyjętych założeń. Najważniejsze spośród udowodnionych korzyści to:
- wzrost retencji klientów – budowanie pozytywnego doświadczenia wzmacnia przywiązanie klientów do marki (wzrost retencji o 4–6% w skali roku),
- przyrost sprzedaży (o 3–6% rocznie) dzięki akwizycji nowych klientów – w tym celu wykorzystuje się m.in. działania przez stronę internetową PAYBACK oraz aplikację mobilną,
- wyższa wartość każdego klienta – różnorodne strategie marketingowe i działania promocyjne zachęcają konsumentów do częstszych wizyt w sklepach partnerów
PAYBACK – sposób na połączenie e-commerce ze sklepami tradycyjnymi
Niezwykle istotną rolę w funkcjonowaniu PAYBACK odgrywa także branża e-commerce. Wydarzenia ostatniego roku, związane z globalną pandemią i kolejnymi lockdownami, tylko podkreśliły znaczenie, jakie w XXI w. ma handel w internecie. Dla wielu partnerów kanały online już wcześniej stanowiły podstawę funkcjonowania, jednak wskutek niedawnych zawirowań coraz więcej marek współpracujących z PAYBACK skupiło się na rozwoju właśnie w kierunku e-commerce.
PAYBACK oferuje bogate narzędzia dla retailerów online, przygotowane na podstawie doświadczeń zdobytych we współpracy z takimi platformami jak Zalando, Allegro czy AliExpress. Spośród tych narzędzi warto zwrócić uwagę np. na vouchery dostępne dla każdego uczestnika programu w zamian za zgromadzone punkty. Ten alternatywny względem tradycyjnych nagród rzeczowych sposób nagradzania pozytywnie wpływa na satysfakcję konsumentów, a przy okazji wzmacnia ich przywiązanie do marki, co ułatwia też pozyskiwanie nowych klientów.
Przykład
Pani Anna zgromadziła na swoim koncie sporą liczbę punktów PAYBACK, w ofercie nagród nie znalazła jednak satysfakcjonujących ją produktów. Zdecydowała się więc wymienić punkty na kartę podarunkową Allegro o wartości 100 zł, którą wykorzysta podczas dowolnej transakcji na tej platformie. Dodatkowo punkty, które pozostały na koncie, przeznaczyła na kilka voucherów do Zalando, które podaruje swoim bliskim przy najbliższej okazji.
Vouchery to oczywiście tylko jeden ze sposobów, w jaki PAYBACK wspiera handel online. Warto tu wspomnieć także o intensywnych akcjach promocyjnych, w trakcie których uczestnicy mogą liczyć na spory bonus punktowy. Akcje takie jak Turbo Środa czy Mega Weekend pozwalają zdobyć o wiele więcej punktów (zgodnie z ustalonym mnożnikiem) i napędzają obroty w sklepach partnerów. Przykładowo w czasie pojedynczej akcji Turbo Środa zanotowano wzrost liczby transakcji nawet do 500% w porównaniu z tym samym dniem w poprzednim tygodniu.
PAYBACK LOYALTY PLATFORM – błyskawiczna integracja w ramach jednej platformy
PAYBACK LOYALTY PLATFORM (PLP) to wyjątkowa funkcja programu. Pozwala szybko włączyć w struktury PAYBACK nowe firmy, które mają własny program lojalnościowy. Nie jest przy tym wymagana ich rezygnacja ani z dotychczasowego programu, ani z posiadanej już infrastruktury. Dzięki tym zaletom PLP znajduje zastosowanie wszędzie tam, gdzie trzeba wprowadzić nowe rozwiązania przy stosunkowo niewielkim koszcie.
PLP to nowatorskie rozwiązanie przeznaczone dla firm z sektora handlu detalicznego. Przyłączenie się do programu w ramach PLP umożliwia skorzystanie ze wszystkich funkcji PAYBACK (analityka, mierzenie wyników, zaawansowane planowanie oferty) przy jednoczesnej płynnej integracji w ramach jednej platformy. Do implementacji tego rozwiązania wystarczy tylko połączenie własnych informacji o transakcjach z bazami danych PAYBACK.
Co ważne, PAYBACK zapewnia pełną integrację informacji pochodzących od partnerów w ramach jednego systemu, a jednocześnie dba o prywatność. Udostępnione dane pozostają poufne, ponieważ są wykorzystywane wyłącznie do poprawiania wyników sprzedażowych. Dzięki tej funkcji możliwe jest m.in. przygotowanie specjalnych akcji promocyjnych, które mogą obejmować sklepy kilku partnerów.
Więcej informacji znajdziesz na stronie www.payback.pl.
Artykuł pochodzi z raportu „Programy lojalnościowe i wsparcia sprzedaży 2021”, który możesz pobrać bezpłatnie .