Pandemia zmieniła priorytety, ale nie relacje biznesowe. Programy lojalnościowe i promocje skierowane do konsumentów wciąż są na topie, a miesiące walki z COVID-19 nie poskutkowały ich mniejszą popularnością. W walce o lojalność klienta nastąpiły jednak pewne zmiany – priorytetem dla firm staje się nie tyle pozyskanie nowych klientów, ile utrzymanie tych obecnych.
Z tego artykułu dowiesz się:
- co daje personalizacja programu lojalnościowego,
- na czym polega promocja hybrydowa,
- jak pandemia zmieniła zachowania klientów,
- jakie nagrody zyskują na popularności.
Czy zatem firmy, które w kolejnych latach postawią na cyfrowe rozwiązania połączone ze zbieraniem danych, dopasowaną komunikację i e-nagrody, wygrają walkę o lojalność klienta?
Personalizacja w programach lojalnościowych B2B
Personalizacja jest niezbędna, aby klient poczuł się dowartościowany i dostrzegł dla siebie korzyści z udziału w programie wsparcia sprzedaży, a w efekcie – z lojalności wobec marki. Jak wynika z badania „Adyen Retail Report 2020”, aż 71% klientów czuje się przywiązanych do marki, o ile kojarzy im się ona z dobrymi wspomnieniami, a komunikacja, obsługa i oferta programu kształtują długofalowe relacje z nimi.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Co daje personalizacja programu lojalnościowego? Po pierwsze klient zyskuje możliwość wymiany zgromadzonych punktów na nagrodę zgodną ze swoimi preferencjami. Po drugie wartość jego korzyści może być zdecydowanie większa, jeśli program, w którym uczestniczy, łączy kilka grup odbiorców. To oznacza, że uczestnik jednego programu może zyskać dodatkowe promocje i bonusy od pozostałych partnerów. Partnerstwa wewnętrzne zwiększają wartość i atrakcyjność programu, a do współpracy możemy zaprosić zarówno wewnętrzne siły sprzedaży, dystrybutorów i hurtowników, jak i właścicieli sklepów lub też ich pracowników.
Programy lojalnościowe i wsparcia sprzedaży, które będą sprzyjać większej satysfakcji klienta i rozbudowanym korzyściom, zmienią sektor lojalnościowy w kolejnych latach.
– Zauważalnym trendem w programach B2B jest kontynuowanie programów wsparcia sprzedaży celem utrzymania klientów w trudnych czasach i odbudowania dawnych relacji sprzedażowych. Widoczne jest również nawiązywanie do znanych i sprawdzonych mechanik promocyjnych w nowych odsłonach. W obszarze promocji konsumenckich wciąż prym wiodą loterie instant win jako jedna z najskuteczniejszych form zachęcania konsumenta do zakupów produktów – Przemysław Kamola, dyrektor strategiczny w G3 Group Sp. z o.o.
Hybryda – różnorodność w programach i nagrodach
Hybrydowość staje się nowym impulsem do rozwoju programów lojalnościowych i promocji konsumenckich na rynku. To zupełna nowość – łączenie kilku rodzajów promocji, aby aktywizować uczestników i urozmaicać mechanizm programu.
Programy lojalnościowe nieustannie muszą zabiegać o uwagę uczestników, stale zwiększać swoją atrakcyjność, podnosić jakość oferty, a jednocześnie adaptować się do nowej rzeczywistości. Stąd w 2021 r. możemy się spodziewać łączenia programów lojalnościowych z akcjami promocyjnymi, np. loteriami.
Umiejętne łączenie różnych, czasem skrajnych form promocji może znacząco uatrakcyjnić formułę akcji i nadać jej powiew świeżości. Podobnie z różnymi rodzajami nagród – popularne nagrody rzeczowe warto uzupełniać tanimi w logistyce e-nagrodami lub nagrodami gotówkowymi. Nasz Hybrydowy System Wsparcia Sprzedaży pozwala klientom wdrożyć skuteczne systemy promocyjno-motywacyjne na każdym etapie procesu sprzedaży – od B2B po B2C – obejmujące zarówno własne siły sprzedaży, jak i klientów, konsumentów czy handlowców partnerów handlowych – Przemysław Kamola, dyrektor strategiczny w G3 Group Sp. z o.o.
#ProgramyHybrydowe i #LoterieHybrydowe – rewolucja w programach lojalnościowych B2B oraz w promocjach konsumenckich
Loterie od zawsze cieszą się dużym zainteresowaniem uczestników. Wzbudzają ciekawość z uwagi na dostępność i atrakcyjność nagród, a przede wszystkim ze względu na efekt natychmiastowej wygranej, jaki występuje w przypadku loterii instant win – bez długiego oczekiwania czy zbierania punktów. Zasady loterii są jasne i przejrzyste i każdy uczestnik ma taką samą szansę na wygraną ponieważ o nagrodzie decyduje kryterium losowości.
Dodatkowo loterie promocyjne są jednymi z najskuteczniejszych narzędzi wizerunkowych firmy. Atrakcyjne nagrody przyciągają klientów, zachęcają ich do ciągłego uczestniczenia w promocjach i do ponownych zakupów. Zyski ze sprzedaży rosną, kupujący przywiązują się do marki, dlaczego zatem nie wykorzystać tego potencjału?
Loterie instant win – najbardziej rekomendowane i oczekiwane na rynku
Potocznie mówi się o nich, że to loterie dla niecierpliwych. Zarazem są one najbardziej kreatywne, atrakcyjne i najlepiej zapamiętywane przez klientów. – Loterie instant win działają na klientów jak magnes. Nieustannie pobudzają do aktywności, częstych zakupów i lojalności wobec marki. O ich popularności świadczą wskaźniki: tylko w roku 2020 w promocjach zorganizowanych przez naszą firmę wzięło udział ponad 16 mln konsumentów, a wydaliśmy ponad 9 mln nagród. Nasi klienci decydują się na taką formę promocji i łączenie programów lojalnościowych właśnie z loteriami – mówi Przemysław Kamola, dyrektor strategiczny w G3 Group Sp. z o.o.
#E-nagrodyHybrydowe – podążanie za trendem cyfryzacji
E-nagrody zyskały na popularności szczególnie w minionym roku. Na skutek warunków epidemicznych i ograniczeń w funkcjonowaniu biznesu zaczęły wypierać popularne bony i nagrody rzeczowe w programach lojalnościowych i konsumenckich.
Trend galopującej cyfryzacji odsłonił również nowe zachowania uczestników promocji. Korzystanie z e-nagród w formie BLIK-a i e-voucherów stało się bardziej powszechne, a wybór nagrody na platformie lojalnościowej – swobodniejszy.
Czy to się utrzyma? E-nagrody stają się synonimem komfortu klienta i optymalizacji kosztów całego programu, dlatego firmy w obecnych i przyszłych strategiach rozwoju będą wybierać proste i szybkie w implementacji rozwiązania, jak np. e-vouchery.
Możemy przypuszczać również, że w najbliższych miesiącach e-bony staną się top nagrodą w programach B2B i loteriach konsumenckich, a marki, które dotychczas korzystały wyłącznie z kart przedpłaconych i bonów papierowych, zaczęły je już masowo wprowadzać do swojej oferty.
Korzystanie z e-voucherów jest bardzo proste. Uczestnik programu wsparcia sprzedaży lub loterii otrzymuje e-kod w postaci ciągu cyfr na swój telefon lub adres e-mailowy, a następnie wykorzystuje go u różnych partnerów w e-sklepie lub tradycyjnie. Nie musi robić zakupów wyłącznie u jednej marki, nie jest również ograniczony terytorialnie, dzięki czemu można stworzyć program nawet na skalę globalną.
Podsumowując…
W bieżącym roku możemy się spodziewać różnych wariantów rozwoju programów lojalnościowych. Marki mocno ze sobą konkurują – od strony zarówno technologicznej, jak i kreatywnej. Stąd prostsze i łatwiejsze w implementacji rozwiązania wpłyną na utrzymanie lojalności z klientem, a personalizacja – na kluczowe doświadczenie klienta.
W dalszym ciągu nie możemy być pewni, kiedy sytuacja epidemiczna się ustabilizuje. Wiele firm nadal funkcjonuje w standardzie pracy zdalnej, zatem – tak jak w minionym roku – możemy przypuszczać, że programy lojalnościowe i konsumenckie oraz e-nagrody nie stracą na popularności.
– Doświadczenie, skuteczność i elastyczność – to nie są wbrew pozorom slogany z ulotki reklamowej, a codzienne wartości, które oferujemy naszym klientom. Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu synergii naszego doświadczenia z różnych branż i projektów do budowania skutecznych i bezpiecznych promocji tworzymy wieloletnie partnerskie relacje z naszymi klientami. Wiemy, jak odpowiedzialne zadanie mamy, i zawsze „dowozimy” projekt na czas i skutecznie. Ale przede wszystkim jesteśmy solidnymi fachowcami, dla których nie ma rzeczy niemożliwych, i dążymy do maksymalnego odciążenia naszych klientów, a przy tym zapewniamy im pełne raportowanie prowadzonych działań. Programy lojalnościowe i motywacyjne są wciąż jednymi z najskuteczniejszych oręży w walce o pozyskanie i utrzymanie najlepszych klientów. Oczywiście pod warunkiem dopasowania programu do sposobu działania i sprzedaży firmy, w czym zdecydowanie pomaga powierzenie organizacji programu wyspecjalizowanej i doświadczonej agencji. Z mojego doświadczenia wynika, że nie ma nieskutecznych promocji – są tylko promocje niedopasowane do warunków rynkowych i oczekiwań grupy docelowej – Przemysław Kamola, dyrektor strategiczny w G3 Group Sp. z o.o.
Więcej informacji znajdziesz na stronie WWW: http://www.g3.com.pl.
Zapraszamy do współpracy: p.kamola@g3.com.pl.
Artykuł pochodzi z raportu „Programy lojalnościowe i wsparcia sprzedaży 2021”, który możesz pobrać bezpłatnie .
Materiał partnera