Z badań firmy Nielsen wynika, że użytkownicy mobilni nawet 89% czasu, w którym korzystają ze smartfona, spędzają w aplikacjach mobilnych1. Wdrożenie aplikacji natywnej wymaga dużych nakładów. Remedium na ten problem może być technologia PWA. Czym są progresywne aplikacje mobilne i na czym polega ich uniwersalność? Co sprawia, że są lepsze od aplikacji natywnych? Odpowiedź na te pytania znajdziesz w artykule.
Czym są aplikacje PWA?
PWA to typowe strony internetowe, które wykorzystują możliwości oferowane przez systemy operacyjne urządzeń mobilnych i dzięki temu mają cechy upodabniające je do aplikacji natywnych, np. uruchamiają się w trybie offline. Szczególną właściwością witryny opartej na technologii PWA jest to, że ma ona taki sam wygląd na wszystkich urządzeniach. Aplikację PWA można stworzyć tak, aby działała w sposób uwzględniający zachowania, do których przyzwyczajeni się użytkownicy mobilni – dzięki temu nie będą musieli oni uczyć się obsługi nowego interfejsu.
Kwestia ceny
Natywne aplikacje mobilne – czyli takie, które pobierane są przez użytkowników ze sklepów Apple’a i Google’a – wymagają większego nakładu pracy i wyższych kosztów po stronie marketera. Dzieje się tak dlatego, że jedna wersja aplikacji natywnej nie będzie działała na kilku platformach systemowych. Aby mogli z niej korzystać posiadacze zarówno Androida, jak i iOS-a, trzeba zaprojektować osobny wariant z myślą o każdym z systemów.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Zapamiętaj
Decyzja o wyborze aplikacji natywnej oznacza utrudnienia w kilku obszarach:
- Przymus prowadzenia kilku projektów w różnych technologiach. Skutkuje to rozdrobnieniem zespołów i wymaga szerszego zestawu kompetencji.
- Rozdrobnienie zespołów. Może doprowadzić do konieczności zatrudnienia nowych specjalistów i mniej efektywnego rozwiązywania problemów logistycznych.
- Dłuższy czas produkcji aplikacji. Powodem jest fakt, że różne wersje aplikacji natywnej nie będą miały wspólnych rozwiązań i logiki w postaci jednolitego kodu i stacku technologicznego, co sprawi, że każdy potencjalny problem podczas prac będzie wymagał dodatkowych akcji. Jego rozwiązanie w różnych wersjach będzie wiązało się z odmiennymi strategiami, testami i procesem debuggowania.
Odpowiedzią na te problemy jest progresywna aplikacja mobilna. To remedium na bolączki natywnego developmentu, które nie powoduje znacznej utraty jakości funkcjonowania finalnego produktu. Co dokładnie PWA robią lepiej od aplikacji natywnych?
Kwestia możliwości
Tworzenie PWA dla użytkownika, do którego chcesz skierować swoje działania mobile-marketingowe, jest prostsze od budowania dwóch wersji aplikacji natywnych.
Co dokładnie aplikacje progresywne robią lepiej od swoich natywnych odpowiedników? Dostarczają praktycznie tę samą jakość w niższej cenie. Ze względu na uzależnienie wydajności od systemowej przeglądarki mają pewne mankamenty w zakresie UX, ale nadal mogą zastąpić aplikacje natywne w działaniach mobile-marketingowych. Dlaczego?
Uniwersalność i działanie w trybie offline
Na wybór grupy docelowej znacząco wpływa jej liczebność – chcemy, żeby odbiorców aplikacji było jak najwięcej. Technologia PWA ułatwiają osiągnięcie tego celu, ponieważ jedna wersja aplikacji może być używana przez posiadaczy zarówno Androida, jak i iOS-a. Jeśli chciałbyś osiągnąć ten sam efekt za pomocą aplikacji natywnej, musiałbyś zainwestować w stworzenie jej dwóch wariantów. W przypadku PWA wystarczy jedna aplikacja, która wykonuje to zadanie tak samo, tylko taniej.
Użytkownicy PWA mogą „zainstalować” stronę na ekranie głównym urządzenia jako ikonę, która przekieruje ich do przeglądarki. Ta opcja ma przypominać działanie aplikacji natywnych, ponieważ to do nich odbiorcy są bardziej przyzwyczajeni. Dzięki takiemu zabiegowi stają się skłonni do częstszego i dłuższego korzystania z PWA, a tym samym więcej czasu spędzają wystawieni na Twoje działania mobile-marketingowe.
Widok przeglądarkowy może się jednak różnić od interfejsu, który jest domyślny dla aplikacji natywnych. PWA rozwiązują ten problem dzięki podejściom responsive web design i mobile-first. Pierwsze z nich polega na tworzeniu aplikacji tak, aby interfejs skalował się do wielkości ekranu każdego urządzenia. Drugie zakłada rozpoczęcie tworzenia aplikacji od wersji mobilnej, tak aby to ona miała pierwszeństwo na etapie projektowania.
Zapamiętaj
Aplikacje PWA nie różnią się interfejsem od swoich natywnych odpowiedników. Korzystanie z nich jest tak samo wygodne i naturalne dla użytkowników, jak w przypadku indywidualnie projektowanych aplikacji zaprojektowanych z myślą o danym systemie operacyjnym.
Aplikacje PWA mają jeszcze jedną przewagę – jest nią działanie w trybie offline. Nawet jeśli Twoi potencjalni odbiorcy nie są połączeni z internetem, nie oznacza to, że zostali odcięci od Twoich działań marketingowych. Jak to możliwe? Po wejściu użytkownika na stronę progresywną jej zawartość zapisuje się w pamięci urządzenia. Podczas kolejnych odwiedzin nie ma więc potrzeby ponownego wczytywania danych. Całość – lub określona część witryny – może być wyświetlana bez dostępu do internetu.
Jak zbudować aplikację PWA
Podczas budowy aplikacji progresywnych warto postawić na doświadczonych specjalistów i sprawdzone rozwiązania. Aplikacje tego typu często stwarzają wiele problemów początkującym deweloperom, którzy nie poznali dobrych praktyk wykorzystania tej technologii. W Global4Net zajmujemy się wdrożeniami PWA i ich optymalizacją z myślą o digital marketingu od ponad 10 lat. Z chęcią pomożemy Ci wykorzystać progresywne aplikacje w Twoim kolejnym projekcie.
1. „An Era of Growth: The Cross-Platform Report Q4 2013” – raport Nielsena, dostęp online: .
Materiał Partnera