Klient oczekuje produktów i usług skierowanych tylko do niego. Stąd coraz popularniejsze działania BTL dedykowane konkretnemu odbiorcy. Czy mogą one zastąpić tradycyjne i wysokobudżetowe akcje marketingowe?
Zindywidualizowanie produktu czy usługi to tylko pierwszy krok do zbudowania relacji z klientem. Bardziej istotne – z punktu widzenia rozwoju sprzedaży – jest podtrzymanie tej relacji na takim poziomie, aby klient nie szukał alternatywy. Kluczem do sukcesu w tym przypadku są programy lojalnościowe. Jednak aby taki program był skuteczny, znaczenie ma wybór firmy, która go opracuje i zrealizuje, a przede wszystkim zaproponuje najlepsze rozwiązanie. Najważniejsza jest tu kompleksowa obsługa, w tym doradztwo na każdym etapie trwania akcji i podejmowanie niezbędnych działań, które pozwolą urozmaicić program i przyciągnąć do niego większe grono uczestników.
Od czego zacząć?
Jeśli przedsiębiorca chce rozpocząć program lojalnościowy i wybrał już firmę do jego obsługi, kolejnym krokiem jest wspólna analiza potrzeb i efektów, które dany program ma przynieść. Tak działamy w Edenred. Zaczynamy od spotkania z klientem, aby znaleźć odpowiedzi na kilka pytań, m.in.:
Słuchaj „Marketer+” Podcast
- jak przygotować program, uwzględniając przede wszystkim jego adresatów,
- jakie są ogólne cele sprzedażowe,
- który kanał ma być najbardziej zmotywowany,
- ile firma może stracić, a ile zyskać.
Następnie przychodzi czas na opracowanie koncepcji programu. Składają się na nią m.in.: zasady, strategia komunikacji, kreatywne opracowanie programu. Na tym etapie należy także ustalić wysokość pułapu sprzedaży, po osiągnięciu którego uczestnik programu otrzyma nagrodę np. w postaci już załadowanej karty przedpłaconej. Istotny jest przelicznik i katalog nagród wraz z systemem ich zamawiania oraz moduł raportowania. W zależności od rodzaju akcji należy opracować regulamin uwzględniający optymalizacje podatkowe, a także całą obsługę prawno-podatkową. Jest jeszcze jeden istotny element przy planowaniu programu lojalnościowego, a mianowicie wymiana informacji z uczestnikami. Program czy konkurs nie mogą być komunikacyjnie martwe. Na bieżąco trzeba zawiadamiać uczestników o osiąganych wynikach, zakończonych etapach programu i kwocie zasilenia karty. Wprowadzenie dodatkowego boostera przyniesie zamierzony efekt, jeśli informacja o nim dotrze szybko do wszystkich w tym samym czasie. Warto w tym celu wykorzystać również urządzenia mobilne, aby komunikaty docierały do uczestników na bieżąco.
Wybierając nagrody w postaci kart przedpłaconych, warto zwrócić uwagę na takie, które są dla użytkowników proste w obsłudze, mają korzystne opłaty i są przyjazne dla organizatora konkursu. Ponadto parametry karty powinny być dopasowane do oczekiwań i celów programu motywacyjnego czy konkursu. Klienci mogą wybrać karty z własnym layoutem i logo firmy. Inną propozycją są karty z ograniczonym zasięgiem, czyli zgodnie z życzeniem klienta ich akceptacja jest zawężana do jednej branży lub kilku wybranych, jak np.: biura podróży, sklepy ze sprzętem AGD/RTV, perfumerie itp. Zatem jeśli celem organizatora jest urozmaicenie nagród w programie i ograniczenie do minimum kwestii związanych z logistyką, to jak najbardziej wskazane jest wykorzystanie kart przedpłaconych.
Zaufaj sprawdzonemu partnerowi
Wybór firmy do obsługi akcji lojalnościowych powinien uwzględniać przede wszystkim jej wiedzę i doświadczenie. Ważna jest rzetelność i szybkość świadczonych usług, a także elastyczne dostosowanie się do potrzeb klienta i sprostanie jego niestandardowym oczekiwaniom. Duże znaczenie ma nowoczesna technologia umożliwiająca odpowiednią konfigurację programu. Z jednej strony chodzi o profesjonalne doradztwo, a z drugiej trzeba pamiętać, że to klient ma konkretne wymagania i cele, do których firma obsługująca program musi się dopasować.
Zainteresowało Cię wdrożenie programu lojalnościowego?
Skontaktuj się z ekspertem Edenred:
marzena.spanial@edenred.com
tel.: 506 429 767.
[kreska]Artykuł promocyjny