Urlop w czasie COVID-19 Polacy spędzą w ogrodach, w wygodnym ubraniu. Z początkiem kwietnia zainteresowanie leżakami ogrodowymi wzrosło o 230 proc., a produktem TOP w kategorii “moda” okazał się być dres - od momentu ogłoszenia pandemii wskaźnik popularności rósł, aby osiągnąć przebicie o 270 proc. Według ostatnich danych Izby Gospodarki Elektronicznej - już prawie 60 proc. konsumentów robi obecnie zakupy przez internet.

Pandemia trwa. W momencie wprowadzenia obostrzeń i zamknięcia granic większość z nas myślała, że to tylko chwilowe. Niestety, życie Polaków i ludzi na całym świecie zostało całkowicie przemodelowane. Raport przedstawia dane dotyczące zachowań e-klientów w tym trudnym czasie. Jego celem jest zainspirowanie biznesów do podjęcia działań marketingowo-sprzedażowych, dostosowanych i wykorzystujących aktualną sytuację.
- Porównując dane GUS z marca 2020 do marca 2019, obserwujemy spadek sprzedaży detalicznej o 9 proc. To znaczący regres, jednak szukając pozytywów tej sytuacji nastąpił wzrost udziału sprzedaży e-commerce w sprzedaży detalicznej z 5,6 proc do 8,1 proc. Oznacza to, że w marcu br. realnie wystąpił wzrost sprzedaży e-commerce o 32 proc. COVID-19 “wymusił” na przedsiębiorcach działających w retailu przeniesienie biznesów do internetu. My także rekomendujemy skupienie działań marketingowo-sprzedażowych w sieci. Spodziewamy się dalszego wzrostu sprzedaży zawieranej właśnie przez internet. – Dariusz Zaremba, Prezes Zarządu Sales Intelligence SA.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Raport opracowany przez ekspertów Sales Intelligence przedstawia zmiany jakie zaszły w sektorze lifestyle na rynku ecommerce. Władze powoli odmrażają niektóre obszary gospodarki. Jednak nie pozostawiają złudzeń – czas wakacji i urlopów będzie mocno ograniczony. Restrykcje w podróżowaniu, obowiązkowe maseczki, limity na plażach, szlakach górskich itp. Do tego obawy wynikające z wielkiej niewiadomej – jak wygrać walkę z koronawirusem i jak dbać o swoje bezpieczeństwo. To sprawi, że duża część społeczeństwa nie wybierze się w tym roku na urlop, stawiając na relaks w pobliżu swojego miejsca zamieszkania. Natomiast ci, którzy zdecydują się wyjechać, raczej będą wybierać destynacje wolne od tłumów.
Biorąc pod uwagę powyższe założenia wykreował się pewien model „Polaka na urlopie w czasie pandemii”. Osoby, która musi dostosować siebie i swoje najbliższe otoczenie do wyjątkowych okoliczności, zachowując przy tym choć odrobinę “normalności”. Konsumenci zaczęli planować jak spędzą najbliższy czas, a my obserwując ich preferencje zakupowe związane z rekreacją, dzieląc go na kilka kategorii.
- Tworząc ten raport, chcieliśmy zainspirować właścicieli sklepów do wykorzystania obecnej sytuacji i przełożenia jej na sukces dziś i w przyszłości. Pierwszą kategorię, którą wzięliśmy pod lupę jest spędzanie czasu wolnego i sposobów na urlop, dlatego, że ten sezon właściwie już się rozpoczyna. Wyniki w wielu przypadkach były dla nas dużym zaskoczeniem. – Wiktor Mazur, Wiceprezes Zarządu Sales Intelligence SA.
Pełny raport możesz pobrać tutaj.

6 nieśmiertelnych technik marketingowych. Jak wykorzystać mechanizmy psychologiczne w komunikacji marki
Zastanawia Cię, jakie psychologiczne triki zapewniają sukces największym markom? Martwisz się, że Twoje kampanie mogą nie tylko nie zadziałać, ale nawet zaszkodzić wizerunkowi Twojej firmy? Chcesz się dowiedzieć, jak tworzyć kampanie, które angażują i sprzedają, bez manipulacji i ryzyka dla Twojego brandu?
Patronat medialny nad raportem objęli: IAB.polska, Nowy Marketing, Mam Startup, Brief, Marketer+, E-commerce w Praktyce.
Źródła danych wykorzystanych w raporcie są połączeniem wyników pobranych z Google Trends oraz własnej analityki Sales Intelligence, opartej na big data. Raport rozpoczyna cykl analiz poszczególnych obszarów dotyczących zachowań i zmian nawyków konsumenckich Polaków.