Program lojalnościowy może się opierać na rozmaitych zasadach, a jego scenariusz zawsze należy dokładnie przemyśleć. Bez względu jednak na to, czy opracujesz system dla pracowników, konsumentów, czy kontrahentów, na pewno będziesz potrzebować nagród. Ostatecznie to one będą stanowić ten kluczowy magnes dla uczestników.
Z tego artykułu dowiesz się:
- dlaczego w programie lojalnościowym warto wykorzystać elementy grywalizacji,
- skąd wziąć nagrody do programu lojalnościowego,
- jakie są nieodzowne cechy dobrze zorganizowanego programu lojalnościowego.
Dobrze przygotowany program lojalnościowy powinien mieć proste i zrozumiałe zasady, a dostęp do niego powinien być jak najłatwiejszy. Pomóc w zaprojektowaniu takiego programu może odpowiedni system online.
Wskazówka
W programie lojalnościowym warto wykorzystać elementy grywalizacji. Dzięki temu uczestnicy doświadczą prawdziwych emocji i będą chcieli konkurować z innymi o jak najlepsze wyniki. Dodatkową wartość może stanowić to, że udział w programie będzie się wiązał z poczuciem przynależności do grupy, w której aktywność docenia się nagrodami. Bycie częścią ekskluzywnego klubu zawsze zwiększa motywację uczestników.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Ale właśnie, koniec końców zawsze dojdziesz do tematu nagród. Skąd je wziąć? Gdzie je przechowywać? Kto miałby się zająć ich wysyłką? Kto przygotuje wirtualny katalog i umożliwi dostęp do takiego systemu? Firma, która chciałaby się tym zająć samodzielnie, musiałaby oddelegować do tego zadania cały zespół pracowników i przeznaczyć na organizację akcji mnóstwo czasu. Serwis NagrodyB2B zrodził się właśnie w wyniku poszukiwań odpowiedzi na podobne pytania, zadawane przez przedstawicieli wielu firm.
Pomost między producentami a organizatorami akcji
Obecnie systemy lojalnościowe nie są już zarezerwowane tylko dla korporacji. Również małe i średnie firmy chcą tworzyć własne programy z nagrodami motywujące klientów, kontrahentów bądź pracowników. Ideą, jaka nam przyświecała, było maksymalne uproszczenie całego procesu i zorganizowanie go w taki sposób, aby był korzystny zarówno dla organizatorów akcji z nagrodami, jak i dla producentów lub dystrybutorów potencjalnych nagród.
Jako platforma zakupowa dla firm zrzeszamy producentów nagród. Na takiej zasadzie współpracujemy z kilkudziesięcioma producentami i dystrybutorami, których produkty są stale dostępne w magazynach firmy XBS Logistics (XBS Group jest operatorem systemu NagrodyB2B).
Łączymy siły dostawców produktów z wielu kategorii oraz doświadczonej firmy logistycznej, dlatego jesteśmy w stanie utrzymywać optymalny poziom zapasów, a także organizować dostawy nagród do odbiorców końcowych. Oznacza to, że nawet jeśli pojedynczy uczestnik zamówi pojedynczą nagrodę, możemy zlecić jej przesyłkę kurierską bezpośrednio z magazynu XBS. Dzięki temu paczka trafi do odbiorcy nawet następnego dnia. A przecież szybka dostępność nagród stanowi nieodzowną cechę dobrze zorganizowanego programu lojalnościowego.
Nie zawsze jednak odbiorcami końcowymi są uczestnicy programów lojalnościowych. W naszym wirtualnym katalogu dostępnych jest ponad 1 tys. produktów z takich kategorii jak: AGD, elektronika, zdrowie i uroda, kuchnia, sport i turystyka, dom i ogród, dla dziecka, motoryzacja, bagaż i galanteria oraz zegarki i biżuteria. To sprawia, że z oferty chętnie korzystają również agencje reklamowe, czy też inne firmy potrzebujące produktów do celów marketingowych.
Istotną zaletą platformy jest jej dostępność – nie istnieją minimalne poziomy zamówień ani zobowiązania do stałej współpracy, co oznacza, że zamówienie można złożyć jednorazowo i nawet na jedną sztukę produktu. Jedyne ograniczenie stanowi fakt, że naszymi klientami nie mogą być bezpośrednio konsumenci.
Niższe koszty – łatwiejsza organizacja
Wracając jednak do programu lojalnościowego: wybór prezentów może być dokonywany podobnie do zakupów w sklepie internetowym. Uczestnicy akcji mogą zamawiać dla siebie nagrody (np. gdy dysponują określoną liczbą punktów zdobytych w programie), zlecać ich wysyłkę na rozmaite adresy, a organizator programu otrzymuje jedną, zbiorczą fakturę za wszystkie produkty wysłane w danym miesiącu.
W efekcie organizator programu optymalizuje swoje koszty praktycznie na każdym etapie:
- po pierwsze: otrzymuje dostęp do nagród w niższych cenach,
- po drugie: nie musi samodzielnie zajmować się kwestiami organizacyjnymi,
- po trzecie: zapewnione ma także magazynowanie i wysyłkę.
Natomiast zawartość katalogu z nagrodami może zostać specjalnie dopasowana do określonego programu. To organizator decyduje, które produkty trafią do jego systemu.
Sam system online może się opierać na oprogramowaniu już używanym przez klienta – wówczas możemy zintegrować je z naszym systemem. Jeśli firma nie dysponuje jednak własnym zapleczem informatycznym, możemy jej zaproponować dostęp do naszej Platformy Lojalnościowej – oczywiście każdorazowo dopasowanej do potrzeb i specyfiki konkretnego programu naszego klienta. System został stworzony po to, aby wesprzeć organizatorów projektów i zwolnić ich z konieczności obsługi technicznej własnego programu wsparcia sprzedaży. W skład tej usługi wchodzą m.in. hosting, obsługa techniczna
i aktualizacje katalogu nagród, a także system raportowy.
Podsumowując: firma chcąca uruchomić własny program lojalnościowy może zlecić nam niemal wszystkie zadania związane z tworzeniem, obsługą i logistyką takiego systemu. Jedyne, czym musi się zająć samodzielnie, to komunikacja i marketing – aby spopularyzować program wśród odbiorców, do których jest on skierowany.