LinkedIn to największa biznesowa dzielnica świata – liczba jej „mieszkańców” w listopadzie 2018 r. przekroczyła 590 mln. Gdy prowadzi się działania marketingowe, zwłaszcza w B2B, nie można zaniedbać obecności na tej platformie. Szczególnie teraz, kiedy wprowadza ona wiele ułatwień dla marketerów zainteresowanych promowaniem produktów, usług oraz marek. Czy wiesz, jakie możliwości daje LinkedIn oraz jak je właściwie wykorzystać?
Z tego artykułu dowiesz się:
- jakie są nowe możliwości kont firmowych na LinkedInie,
- o czym należy pamiętać, gdy prowadzi się konto firmowe na LinkedInie,
- jak krok po kroku stworzyć stronę firmową na LinkedInie,
- jakie nowe funkcje LinkedIna ułatwiają publikowanie treści w tym serwisie,
- jakie są podstawowe rozmiary grafik i formaty wideo na LinkedInie.
Stworzenie strategii działań na LinkedInie i jej skuteczne realizowanie przynosi realne zyski w kilku obszarach. Przede wszystkim portal staje się miejscem pozyskiwania wartościowych kontaktów biznesowych, a także nowych odbiorców treści na blogach firmowych. Dodatkowo pozwala na o wiele tańszą rekrutację pracowników niż w tradycyjnym modelu, co jest wartością dodaną do działań czysto marketingowo-sprzedażowych.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Tym, co w LinkedInie szczególnie wartościowe, jest grupa użytkowników, którą stanowią konkretni, realni profesjonaliści, podający na platformie swoje imiona, nazwiska oraz nazwy firm, w których pracują. Na Facebooku czy Instagramie użytkownicy często kryją się pod nickami, co utrudnia właściwe kwalifikowanie potencjalnego klienta. Ich nastawienie jest też raczej rozrywkowe.
Istnieje przeświadczenie, że na Facebooku czy Instagramie marnotrawi się czas. Z kolei na LinkedInie czas się… inwestuje – aby rozwijać swoją karierę, swój biznes i zapoznawać się z wartościowymi treściami. Dowodem na to jest analiza 3 tys. artykułów na LinkedInie, która pokazuje, że czytelnik tego portalu oczekuje pogłębionej i wielowymiarowej analizy danego tematu. Mieć odbiorcę, który chce czytać dużo treściwych tekstów – to marzenie każdego marketera.
Nowe możliwości marketingowe stron firmowych na LinkedInie
W listopadzie 2018 r. LinkedIn całkowicie przebudował strukturę stron firmowych, zmienił ich nazwy i dodał do nich wiele nowych funkcji.
Rodzaje stron na LinkedInie
Obecnie użytkownicy mogą wybierać między trzema rodzajami stron. Jak na LinkedInie obecny jest sam LinkedIn?
1.Strona firmowa (company page). Firmowa strona LinkedIna ma ponad 4,5 mln śledzących i tradycyjną formę. Widać na niej: logotyp, wizję, misję oraz „życie firmy” – pokazane w celach marketingowych, sprzedażowych i rekrutacyjnych.
PAMIĘTAJNa swojej stronie firmowej warto udostępniać odbiorcom użyteczne treści związane z rozwiązaniami dostarczanymi klientom. Z dużym prawdopodobieństwem nowy klient sprawdzający ofertę czy kandydat na pracownika szukanie informacji o firmie zacznie właśnie tutaj.
2.Strony marek (showcase pages). Strony poświęcone poszczególnym markom, które firma ma w swoim portfolio. W wypadku LinkedIna są to: LinkedIn Premium, LinkedIn Marketing Solutions czy LinkedIn Learning.
PAMIĘTAJDzięki stworzeniu oddzielnych stron dla konkretnych produktów lub inicjatyw firmy można docierać do węższej grupy docelowej i lepiej targetować przekaz.
3.Strony powiązane (affiliated pages). Takie strony pomagają pokazać szerszy ekosystem biznesowy, w jakim funkcjonuje firma. Podnoszą rangę mniejszej jednostki, która jest częścią czegoś większego. W wypadku LinkedIna stronami powiązanymi są Microsoft (jego właściciel) oraz Linda.com – platforma e-lerningowa.
PAMIĘTAJPowiązanie stron odbywa się przez powiązanie stron firmowych, a nie stron marek. Aby uzyskać taką możliwość, trzeba to zlecić pomocy technicznej LinkedIna.
Wygląd i funkcje
Pierwsza rzecz, która rzuca się w oczy po zalogowaniu na nową stronę firmową na LinkedInie, to wygląd. Jest estetyczniej i czytelniej, a dzięki paskowi z sekcjami po lewej stronie łatwiej zarządza się treścią. Dodana została też możliwość przekierowania na firmową stronę WWW przez przycisk „Przejdź do witryny”, z czego zdecydowanie warto skorzystać.
Dodatkowo administratorzy LinkedIn Pages mogą zarządzać stroną z poziomu aplikacji mobilnych na systemy iOS i Android, co jest dużym ułatwieniem w codziennej pracy. Pozytywnie wyróżniają się też, w porównaniu z poprzednią wersją, statystyki i możliwości analizy danych.
Publikowanie treści i zarządzanie nimi
Z mojego doświadczenia wynika, że treści publikowane z poziomu kont indywidualnych mają o wiele większe zasięgi niż treści z kont firmowych – nawet 10-krotnie, jak przyznaje sam LinkedIn (a ja uważam, że nawet jeszcze większe). Z tego właśnie powodu treści publikowane z konta firmowego powinny być miksem treści udostępnianych przez pracowników i administratorów strony. Nowe funkcje znacząco to ułatwiają (ramka 3).
Poszukiwanie pracowników
Pamiętaj, że LinkedIn to platforma do zdobywania nie tylko klientów i ambasadorów marki, lecz także pracowników. Każda osoba odwiedzająca profil firmy może ustawić sobie alert informujący o nowych ofertach pracy. Dla właścicieli stron firmowych korzyść jest z tego taka, że LinkedIn sprawdza i sugeruje, które osoby z włączonym alertem są najlepiej dopasowane do profilu idealnego kandydata. Oczywiście aby skorzystać z takich funkcji, trzeba mieć wykupione konto LinkedIn Recruiter.
Podsumowanie
LinkedIn, zakupiony przez Microsoft ponad dwa lata temu, ewidentnie otrząsnął się po przejęciu oraz dołączeniu do globalnej korporacji i nabiera rozpędu. W USA testowane są teraz np. „Wydarzenia” i kilka innych funkcji. Można więc przypuszczać, że platforma pozwoli użytkownikom rozwijać na wiele sposobów zaangażowanie w społeczności profesjonalistów.
W Polsce LinkedIn dopiero zaczyna być doceniany i rozwijany, a efekty w wielu przestrzeniach są większe niż na Facebooku i Instagramie. To jest ten moment. Można go wykorzystać lub później żałować.