Charakterystyka użytkowników polskich platform socialmediowych, wnikliwy opis najważniejszych graczy oraz przegląd rynku reklamowego mediów społecznościowych – m.in. to znajdziesz w pierwszej edycji raportu „Social Media 2023” (192 strony!), który powstał na bazie danych z badań gemiusAdReal oraz Mediapanel. Raport w przekrojowy sposób opisuje polskie social media.

Dane w raporcie uporządkowane zostały w trzech rozdziałach:
- „Charakterystyka użytkowników social media” – prezentuje, kim są osoby korzystające z mediów społecznościowych, z uwzględnieniem ich demografii.
- „Porównanie platform social media” dostarcza pogłębionych informacji na temat najważniejszych graczy na rynku społecznościowym w Polsce, w tym danych na temat duplikacji pomiędzy poszczególnymi serwisami czy sposobie ich konsumpcji.
- „Rynek reklamowy” – pozwala dowiedzieć się, jakie branże reklamują się najchętniej na danych platformach, czy jakie typy reklam są na nich najpopularniejsze.
Kobiety aktywniejsze w social mediach
Jak wynika z danych, niemal 28 mln internautów w wieku 7-75 lat korzysta z mediów społecznościowych. Większość z nich stanowią kobiety (51,8% vs 48,2% mężczyzn), częściej są to też mieszkańcy wsi (36,2%) oraz osoby z wykształceniem średnim bądź wyższym (łącznie ponad 65% użytkowników).
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Kobiety spędzają na korzystaniu z mediów społecznościowych więcej czasu – dziennie średnio 2 h, 4 min, 11 s, podczas gdy w przypadku mężczyzn czas ten wynosi – 1 h 58 min i 40 s.
TikTok i Snapchat z dużym udziałem młodych
Jeśli chodzi o najpopularniejsze platformy, liderów jest dwóch: YouTube i Facebook. Oba serwisy docierały w ubiegłym roku średnio miesięcznie do blisko 90% internautów.
Warto zauważyć, że w najmłodszych grupach wiekowych szczególnie popularne są TikTok (dotarcie w grupach wiekowych do 24 r.ż. przekraczające 60%) i Snapchat (44,5% zasięgu w grupie 7-14 oraz 47% w grupie 15-24).

6 nieśmiertelnych technik marketingowych. Jak wykorzystać mechanizmy psychologiczne w komunikacji marki
Zastanawia Cię, jakie psychologiczne triki zapewniają sukces największym markom? Martwisz się, że Twoje kampanie mogą nie tylko nie zadziałać, ale nawet zaszkodzić wizerunkowi Twojej firmy? Chcesz się dowiedzieć, jak tworzyć kampanie, które angażują i sprzedają, bez manipulacji i ryzyka dla Twojego brandu?
Najwięcej reklam na Facebooku
Analiza rynku reklamowego platform społecznościowych dowodzi, że pod względem liczby kontaktów reklamowych palma pierwszeństwa należy do Facebooka (średnio 10,4 mld miesięcznie w 2022 r.). Drugie miejsce należało do platformy YouTube (5,2 mld kontaktów reklamowych), natomiast trzecie do TikToka (średnio 1,9 mld kontaktów reklamowych miesięcznie).
Raport, który jest wynikiem współpracy firmy Gemius z Polskimi Badaniami Internetu oraz Grupą Roboczą Social Media przy IAB Polska, zrealizowano na podstawie danych z badania Mediapanel oraz badania gemiusAdReal. Analizie poddano okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2022 r. Pod uwagę wzięto średnie miesięczne z całego roku. W raporcie zostały przeanalizowane platformy (wersje przeglądarkowe oraz aplikacje) na urządzeniach typu PC oraz mobile: Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, Twitter, Pinterest, Snapchat, LinkedIn, Twitch. Premiera raportu miała miejsce podczas Forum IAB 2023.
Pełny raport „Social Media 2023” możesz pobrać tutaj.
Informacja prasowa