Charakterystyka użytkowników polskich platform socialmediowych, wnikliwy opis najważniejszych graczy oraz przegląd rynku reklamowego mediów społecznościowych – m.in. to znajdziesz w pierwszej edycji raportu „Social Media 2023” (192 strony!), który powstał na bazie danych z badań gemiusAdReal oraz Mediapanel. Raport w przekrojowy sposób opisuje polskie social media.
Dane w raporcie uporządkowane zostały w trzech rozdziałach:
- „Charakterystyka użytkowników social media” – prezentuje, kim są osoby korzystające z mediów społecznościowych, z uwzględnieniem ich demografii.
- „Porównanie platform social media” dostarcza pogłębionych informacji na temat najważniejszych graczy na rynku społecznościowym w Polsce, w tym danych na temat duplikacji pomiędzy poszczególnymi serwisami czy sposobie ich konsumpcji.
- „Rynek reklamowy” – pozwala dowiedzieć się, jakie branże reklamują się najchętniej na danych platformach, czy jakie typy reklam są na nich najpopularniejsze.
Kobiety aktywniejsze w social mediach
Jak wynika z danych, niemal 28 mln internautów w wieku 7-75 lat korzysta z mediów społecznościowych. Większość z nich stanowią kobiety (51,8% vs 48,2% mężczyzn), częściej są to też mieszkańcy wsi (36,2%) oraz osoby z wykształceniem średnim bądź wyższym (łącznie ponad 65% użytkowników).
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Kobiety spędzają na korzystaniu z mediów społecznościowych więcej czasu – dziennie średnio 2 h, 4 min, 11 s, podczas gdy w przypadku mężczyzn czas ten wynosi – 1 h 58 min i 40 s.
TikTok i Snapchat z dużym udziałem młodych
Jeśli chodzi o najpopularniejsze platformy, liderów jest dwóch: YouTube i Facebook. Oba serwisy docierały w ubiegłym roku średnio miesięcznie do blisko 90% internautów.
Warto zauważyć, że w najmłodszych grupach wiekowych szczególnie popularne są TikTok (dotarcie w grupach wiekowych do 24 r.ż. przekraczające 60%) i Snapchat (44,5% zasięgu w grupie 7-14 oraz 47% w grupie 15-24).
Najwięcej reklam na Facebooku
Analiza rynku reklamowego platform społecznościowych dowodzi, że pod względem liczby kontaktów reklamowych palma pierwszeństwa należy do Facebooka (średnio 10,4 mld miesięcznie w 2022 r.). Drugie miejsce należało do platformy YouTube (5,2 mld kontaktów reklamowych), natomiast trzecie do TikToka (średnio 1,9 mld kontaktów reklamowych miesięcznie).
Raport, który jest wynikiem współpracy firmy Gemius z Polskimi Badaniami Internetu oraz Grupą Roboczą Social Media przy IAB Polska, zrealizowano na podstawie danych z badania Mediapanel oraz badania gemiusAdReal. Analizie poddano okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2022 r. Pod uwagę wzięto średnie miesięczne z całego roku. W raporcie zostały przeanalizowane platformy (wersje przeglądarkowe oraz aplikacje) na urządzeniach typu PC oraz mobile: Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, Twitter, Pinterest, Snapchat, LinkedIn, Twitch. Premiera raportu miała miejsce podczas Forum IAB 2023.
Pełny raport „Social Media 2023” możesz pobrać tutaj.
Informacja prasowa