W nadchodzącym roku w centrum zainteresowania marketerów i ekspertów ds. komunikacji nadal pozostaną doświadczenia oraz potrzeby klientów, które będą miały bezpośrednie odzwierciedlenie w projektowanych działaniach. Nie będzie można także uciec od odpowiedniego contentu, oddziaływania za pośrednictwem emocji, szybkiego reagowania czy też rozwiązań mobile. Jednakże obecna dynamika rynku i rynkowe procesy sprawiają, że trzeba również zwrócić uwagę na trzy istotne obszary, mogące okazać się kluczem do sukcesu w strategii komunikacji marki 2017.
Z tego artykułu dowiesz się:
- czego oczekuje młode pokolenie od komunikacji marki,
- dlaczego nie można zapomnieć o technologiach cyfrowych w komunikacji,
- jak zadbać o dobrą reputację online.
Generacja Z wkracza na rynek
W ostatnich latach dużo mówiło się o millenialsach i ich potrzebach. Tymczasem na horyzoncie pojawia się kolejna grupa Zetów, która stopniowo wkracza na rynek pracy i zaczyna stanowić ważny target z perspektywy sprzedażowej. To osoby, które:
- są dynamiczne,
- otwarte,
- dla których technologie, w tym nowe media, są nieoderwalnym elementem codzienności,
- idealnie odnajdują się w chaosie informacyjnym spowodowanym przez mnogość przekazów napływających z różnych stron,
- do perfekcji opanowały sztukę szybkiego sortowania i kategoryzowania informacji pod kątem wartościowych i interesujących ich treści,
- posiadają bardzo wysoką zdolność funkcjonowania w wirtualnym świecie,
- cenią sobie transparentność,
- stale poszukują korzyści.
Te cechy są pewnym wyzwaniem i wymagają od firm odpowiedniego dopasowania treści oraz szybkiej analizy kanałów komunikacji. Niestety same social media nie wystarczą – należy tutaj brać pod uwagę m.in. komunikatory online, przeglądarki, aplikacje, a nawet gry.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Istotne będą także angażujące rozwiązania oraz jasne przekazy, dlaczego doświadczenie danego produktu bądź marki będzie zyskowne już na etapie samej komunikacji. Ktoś może zadać pytanie: dlaczego generacja Z już teraz jest tak istotna?
Odpowiedź jest prosta – już za moment ta grupa zacznie wpływać na aktualne trendy, a obecnie jej siła nabywcza jest szacowana na ok. 50 miliardów dolarów.
Cyfryzacja biznesu
Digitalizacja i transformacja cyfrowa to rewolucja, która odbywa się we wszystkich sektorach gospodarki. Obecnie nie jest to już trend, a raczej wymóg rynkowy. Przedsiębiorcy mają świadomość, że takie podejście przekłada się na zwiększenie efektywności organizacji oraz określone zyski w perspektywie długofalowej.
Jednak mimo to zaledwie niecała połowa polskich firm ma opracowany strategiczny plan biznesowy i inwestycyjny uwzględniający technologie cyfrowe, co może generować poważne straty.
Digitalizacja w kontekście komunikacji – wewnętrznej, jak i zewnętrznej – daje wiele możliwości, m.in. w zakresie nowych narzędzi wspierających procesy wizerunkowe i sprzedażowe. Dlatego rok 2017 będzie niezwykle istotny pod względem odpowiedniego wykorzystania technologii VR i AR, które będą odgrywały coraz ważniejszą rolę w branży usług i dóbr konsumenckich.
Rozwiązania 3D pozwalają zaangażować oraz wprowadzić klientów w zupełnie inny wymiar relacji z marką. Filmy 360, relacje live z drugiego końca świata czy też wirtualne wycieczki staną się codziennością.
Dodatkowo marketerzy nie mogą zapomnieć o technikach kognitywnych (poznawczych). Dzięki nim możliwe będzie efektywniejsze planowanie i wnioskowanie, a tym samym utrzymanie klientów… bo kto nie lubi, gdy marki czytają w jego myślach i odpowiadają na bieżące potrzeby?
Obowiązek online reputation management
Dobra reputacja online to obecnie jeden z największych atutów firm. Klienci szukają informacji o danym produkcie czy marce przede wszystkim w sieci. Współcześnie, w czasach dużej popularności mediów społecznościowych, szybkiego przepływu informacji i rosnącej roli konsumentów, organizacje stoją w ciągłym ogniu krytyki i wytykany jest im każdy błąd.
Nawet najmniejsze potknięcie może mieć poważne konsekwencje biznesowe, dlatego ORM i analityka w tym zakresie to nie jest dobra praktyka, a zdecydowanie obowiązek.
Jeszcze kilka lat temu komunikacja w sieci przebiegała pionowo, ale obecnie sytuacja zmieniła się radykalnie. Strony internetowe to nie są statyczne broszury z możliwością ewentualnego komentowania. Treści generowane przez użytkowników stały się koniecznością, a interakcje na portalach społecznościowych są niezbędne do jakiegokolwiek sukcesu. Nieważne, jaki rodzaj biznesu reprezentuje dana firma – użytkownicy tweetują, komentują, pozostawiają wpisy na blogu czy też dzielą się doświadczeniami na Facebooku.
Dlatego warto przejąć całkowitą kontrolę nad marką i jej zainteresowaniem w internecie. Na rynku znajdziemy wiele przydatnych narzędzi ułatwiających ten proces, ale ważne jest także opracowanie odpowiedniej strategii działań i wdrożenie procedur.
Nie wolno zapominać również o kluczowych elementach, takich jak: transparentność, bieżący monitoring i analiza nastawienia, szybkie reagowanie, grzeczność oraz wyciąganie wniosków z błędów swoich i konkurencji. Niezbędne będzie także przygotowanie gotowych oświadczeń i komunikatów na wypadek wystąpienia ewentualnych kryzysów.