Znamy już wyniki badania siły i wizerunku marek oraz oceny Rady Marek. Wyłonienie najsilniejszych brandów na polskim rynku odbyło się w odświeżonej formule, jeszcze lepiej uwzględniającej zaangażowanie konsumentów w relacje z marką. Poznaj szczegóły.

W 19. edycji zdecydowaliśmy się na lifting projektu – mówi Nina Kowalewska-Motlik, CEO New Communications, wyłącznego przedstawiciela Superbrands Ltd. na Polskę. – Po pierwsze: zmienił się skład Rady Marek, po drugie: zmieniło się samo badanie.
Jak przebiegał sondaż
Sondaż został zrealizowany metodą CAWI w panelu internetowym Ariadna na ogólnopolskiej próbie losowo-kwotowej, obejmującej ponad 6 tys. osób w wieku 18–65 lat.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Struktura próby była reprezentatywna dla mieszkańców Polski według płci, wieku i wielkości miejsca zamieszkania, dlatego możemy powiedzieć, że wyniki odzwierciedlają to, co Polacy myślą o markach – podkreśla profesor Dominika Maison, autorka metodologii badania.
Ekspertka w dziedzinie badań opinii i rynku oraz psychologii konsumentów wskazuje także na szeroki zakres sondażu: większą niż w wypadku innych podobnych badań liczbę uczestników – ponad 6 tys. – i marek – ponad 3 tys. w 100 kategoriach produktów i usług podlegających ocenie.
Badanie zostało tak skonstruowane, aby respondenci oceniali marki, które faktycznie znają, i wskazywali spośród nich te, które ich zdaniem zasługują na miano Superbrands. Wyboru marek dokonywali na podstawie definicji Superbrand jako marki, która osiągnęła najlepszą reputację w swojej dziedzinie, i – oferując użytkownikom emocjonalne lub fizyczne korzyści – zdobyła przewagę nad markami konkurencyjnymi – tłumaczy ekspertka.
Fachowe gremium doradcze
Profesor Dominika Maison dołączyła do Rady Marek – stałego gremium doradczego Superbrands Polska. Nowymi członkiniami zespołu złożonego z ekspertek i ekspertów z dziedziny brandingu, marketingu, badań, strategii, reklamy i PR, którego głosy – w połączeniu z głosami konsumentek i konsumentów – zadecydowały o wyborze najsilniejszych marek na polskim rynku, zostały także:
- Małgorzata Bonikowska, prezes Centrum Stosunków Międzynarodowych i ośrodka THINKTANK,
- Marta Marczak, dyrektorka marketingu w firmie „Bracia Sadownicy”,
- Małgorzata Mroczkowska-Horne, dyrektor generalna Konfederacji Lewiatan.
Eksperci tej ostatniej jeszcze w styczniu dokonali certyfikacji marek biznesowych.
Udział w procesie certyfikacji jest nieodpłatny. Wszystkie marki uhonorowane tytułami Superbrands i Business Superbrands będą mogły posługiwać się nimi w swojej komunikacji PR-owej. Otrzymają także zaproszenie do Klubu Superbrands, a w jego ramach: licencję na wykorzystanie Godła Superbrands i Business Superbrands Polska 2025, możliwość opublikowania historii sukcesu marki w kolejnym wydaniu Albumu Superbrands, udziału w zaplanowanej na listopad uroczystej Gali Finałowej oraz licznych wydarzeniach networkingowych i edukacyjnych.
Jak mówi Nina Kowalewska-Motlik, projekt cieszy się ogromnym zainteresowaniem.
Historia superbrands
Superbrands to niezależna organizacja, od 30 lat promująca ideę brandingu. Swój początek wzięła od nadawanej na antenie radia GLR (obecnie: BBC London) audycji poświęconej markom i ich roli w życiu konsumentów. Projekt jest obecny w 90 krajach – w Polsce od 2005 r. W ręce przedstawicieli marek trafiło tu już ponad 350 statuetek (niektóre otrzymały je wielokrotnie), a w ręce czytelników – 18 Albumów prezentujących ich drogi do sukcesu.
Patronem medialnym wydarzenia jest „Marketer+”