Aby osiągać cele, trzeba zachęcać, namawiać, przekonywać, motywować. Najczęściej pracowników (zwłaszcza działów handlowych i zespołów sprzedażowych) lub klientów (aby pozostali lojalni, kupowali więcej lub dopiero zaczęli korzystać z Twojej oferty). Przydatne, niezwykle skuteczne mogą być podróże nagrodowe i motywacyjne, czyli incentive travel.

Incentive travel – motywujesz zespół
Firmy osiągające najlepsze wyniki zwykle proponują swoim pracownikom więcej niż inni i stosują różnego rodzaju programy motywacyjne. Zazwyczaj nagrody dzieli się na pieniężne i niepieniężne, więc jak tu zakwalifikować wyjątkowe emocje, które są elementem każdej udanej incentive travel? Dane rynku amerykańskiego wskazują, że ponad 74% przedsiębiorców korzysta z bezgotówkowych nagród dla pracowników, a wśród nich aż 46% oferuje podróże incentive, na które rocznie wydaje 22,5 mld dolarów1. Polskie firmy na podróże motywacyjne dla pracowników w 2016 r. wydały ponad 500 mln zł. Badania prowadzone przez SITE Foundation wskazują, że ponad 70% respondentów uważa incentive travel za motywujące lub bardzo motywujące.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Incentive travel – nagradzasz klientów
Podróże nagrodowe to również nieocenione narzędzie marketingu bezpośredniego i bardzo skuteczny sposób na budowanie lojalności wśród klientów w B2B. Wyjazd jest w tym wypadku nagrodą za zrealizowanie budżetu zakupowego lub nagrodą w ogłoszonym konkursie sprzedażowym. Nagrody rzeczowe wybierane z katalogu, karty przedpłacone, vouchery na różne usługi – to oferuje wiele firm na rynku i nigdy nie można być pewnym, że to właśnie osoba decyzyjna, na której Ci zależy, będzie bezpośrednim beneficjentem nagrody. Z wygranego ekspresu do kawy będą korzystali wszyscy pracownicy, z wybranego telewizora wszyscy domownicy, z nagrodowych rabatów skorzysta cała firma, więc gdzie tu element osobistego docenienia, gdzie miejsce na osobistą relację? To właśnie odróżnia wyjazdy incentive od innych nagród. Ponadto wraz z klientami z reguły wyjeżdżają ich bezpośredni opiekunowie w firmie sponsora (handlowcy, szefowie sprzedaży), a takie wspólne spędzenie kilku dni w podróży jest bezcenne. Kiedy indziej trafi się okazja do tylu rozmów, zdobycia wspólnych doświadczeń czy zbudowania dobrej relacji? Wspólny wyjazd to też okazja do poznania się, często w warunkach wymagających zaangażowania.
Komunikacja jest kluczowa
Budowanie doświadczenia incentive travel zaczyna się na długo przed podróżą, często już w momencie ogłoszenia, jaka jest nagroda w konkretnym konkursie (dla klientów) czy programie motywacyjnym (dla pracowników).
Daje to mnóstwo pretekstów do stałej, wielomiesięcznej komunikacji z uczestnikami wyjazdu. Można stopniować napięcie i nie od razu ujawniać, co będzie „przygodą” – taką ścieżkę wybiera wielu klientów Haxel Events & Incentive. Można też dać uczestnikom wybór, czy będą walczyć o nagrodę, jaką jest np. tydzień przygody na Mauritiusie lub off-road na Islandii, czy nie.

6 nieśmiertelnych technik marketingowych. Jak wykorzystać mechanizmy psychologiczne w komunikacji marki
Zastanawia Cię, jakie psychologiczne triki zapewniają sukces największym markom? Martwisz się, że Twoje kampanie mogą nie tylko nie zadziałać, ale nawet zaszkodzić wizerunkowi Twojej firmy? Chcesz się dowiedzieć, jak tworzyć kampanie, które angażują i sprzedają, bez manipulacji i ryzyka dla Twojego brandu?
Podróże i wyjazdy, zwłaszcza te, na których nie ma obowiązków (których to nie brakuje na rodzinnych wakacjach), zadań (to wyjazd służbowy, ale nie jest się w pracy) i za które nie trzeba płacić z własnej kieszeni (100% kosztów pokrywa organizator), pozwalają jak mało co naładować akumulatory, odstresować się i doświadczyć czegoś nowego. Jeśli wyjeżdża zespół, to również doskonała szansa, by zacieśnić więzy, przebudować relacje czy zwyczajnie się zintegrować. Jeśli jadą klienci, to mają wspaniałą okazję porozmawiać z innymi firmami z branży i często zawrzeć sojusze biznesowe lub wpaść na świetne pomysły dla swoich firm.
1. „U.S. Business Use of Incentive Travel Awards” (white paper).