Musisz wiedzieć!

Jak skutecznie generować wartościowe leady i pozyskiwać klientów w b2b i b2c

Zobacz nowy numer!

Dlaczego pierwszy nie równa się najlepszy? 6 bajek o pozycji numer jeden w Google Ads

Chcesz być numerem jeden? Chcesz być najlepszy? Mieć najwyższą sprzedaż? Najwięcej klientów? Pewnie, że chcesz. I zrobisz wszystko, by to osiągnąć. Jest jednak pewna rzecz, której robić Ci nie wolno – jeśli korzystasz z Google Ads, nie powinieneś za wszelką cenę walczyć o pierwszą pozycję w wyszukiwarce. Dlaczego? Już wyjaśniam.

Dlaczego pierwszy nie równa się najlepszy? 6 bajek o pozycji numer jeden w Google Ads

Chcesz być numerem jeden? Chcesz być najlepszy? Mieć najwyższą sprzedaż? Najwięcej klientów? Pewnie, że chcesz. I zrobisz wszystko, by to osiągnąć. Jest jednak pewna rzecz, której robić Ci nie wolno – jeśli korzystasz z Google Ads, nie powinieneś za wszelką cenę walczyć o pierwszą pozycję w wyszukiwarce. Dlaczego? Już wyjaśniam.

Czas czytania: ok. 8 minut

Z artykułu dowiesz się:
  • dlaczego pierwsza pozycja nie zapewni Ci automatycznie konwersji,
  • co wpływa na lepszą jakość reklam,
  • dlaczego wyższe CPC nie oznacza zawsze wyższej pozycji,
  • kiedy nie warto przepłacać za pierwszą stronę wyników wyszukiwania.

Pozycja numer jeden nie sprawi automatycznie, że będziesz zwycięzcą. „Ale jak to?” – zapytasz. Przecież gdy jesteś najwyżej, możesz liczyć na większy ruch, a tym samym – na więcej konwersji. Okazuje się, że niekoniecznie.

Rzeczywistość nie zawsze jest tak prosta, jak mogłoby się wydawać, zwłaszcza jeśli chodzi o kampanie Google Ads. Przedstawiam więc najpopularniejsze bajki związane z gloryfikowaną pierwszą pozycją w wyszukiwarce.

Bajka 1. Numer jeden gwarantuje konwersje

Faktem jest, że pierwsza pozycja sprawdza się pod kątem zwiększania widoczności oraz generowania ruchu. Należy przy tym jednak mieć na uwadze, że nie zawsze jest to korzystne miejsce wśród płatnych wyników wyszukiwania dla Twojej firmy.

Pamiętaj

Może się okazać, że gdy będziesz na szczycie strony, przyciągniesz na swoją witrynę te osoby, które jeszcze nie są gotowe do zakupu Twoich produktów lub usług.

Jeżeli kierujesz kampanię na bardziej ogólne słowa kluczowe, które służą raczej rozeznaniu się użytkownika, a nie dążą jeszcze do finalizacji zakupu, bardziej efektywne okaże się dla Ciebie celowanie w drugą, a nawet trzecią pozycję. Kliknięcia w reklamy na niższych miejscach będą po pierwsze tańsze, a po drugie wygenerują niemal taki sam ruch, jak na pożądanej przez Ciebie pierwszej pozycji.

Z badań agencji marketingu internetowego Hallam Digital1 wynika, że co prawda pierwsza pozycja generuje najwięcej kliknięć, jednak to druga i trzecia mogą napędzać trzy- a nawet czterokrotnie więcej konwersji. Dlatego pamiętaj, by:

  • Twoja strona docelowa odpowiadała na zapytanie użytkownika,
  • strona była przejrzysta i łatwa do nawigacji,
  • reklama kierująca na stronę zawierała kreatywny, adekwatny do zapytania przekaz i wykorzystywała dostępne w panelu Ads rozszerzenia.

Dzięki temu jesteś w stanie wygrać jakością przekazu z innymi reklamodawcami, nawet jeśli znajdujesz się na niższej pozycji niż pierwsza (ilustracja 1).

Przykład reklamy na niższej pozycji z lepszą odpowiedzią na zapytanie


Dowiedz się więcej o tym, jak optymalizować konwersję w artykule Optymalizacja konwersji – od czego zacząć? Jak rozumieć i definiować konwersję?


Bajka nr 2. Im wyższa pozycja, tym lepsza skuteczność

Wielu marketerom zależy na tym, by ich reklamy wyświetlały się na pierwszej pozycji, co ich zdaniem zagwarantuje lepsze efekty kampanii i wygeneruje wysoki zwrot z inwestycji. Okazuje się, że nie zawsze jedno idzie w parze z drugim.

Przykład

Jeden z moich klientów z branży e-commerce chciał, by jego reklamy wyświetlały się wyżej, dzięki czemu liczył na większe przychody ze sprzedaży reklamowanych produktów. W wyniku miesięcznego testu okazało się, że rezultaty były zgoła odmienne od oczekiwanych przez niego.

Co się stało? Oczywiste było podwyższenie kosztu kliknięcia, jednak poza poprawą pozycji zmiana poskutkowała obniżeniem współczynnika klikalności, niższą liczbą konwersji oraz ich wyższym kosztem (ilustracja 2).

Zmiany parametrów po podwyższeniu pozycji reklam Google AdWords

Nie musisz zawsze dążyć do osiągania jak najwyższej pozycji reklam Ads w wyszukiwarce. Oczywiście wiele zależy od reklamowanej branży, jednak to na bazie testów i świadomości zalet każdej z pozycji uda Ci się wypracować najkorzystniejszy system, który będzie sprzyjał zwiększaniu liczby konwersji.

Bajka nr 3. Jeśli zapłacę więcej, moje reklamy będą wyżej

Myli się ten, kto twierdzi, że wystarczy mieć wysoki budżet, pozwalający na ustalanie wysokich stawek za kliknięcie, by wskoczyć na szczyt płatnych wyników wyszukiwania. Gdyby tak było, mniejsi gracze z niższymi budżetami nie mieliby szans na przebicie się ze swoimi reklamami. Na szczęście system Ads w ustalaniu pozycji reklam pod uwagę bierze nie tylko stawkę za kliknięcie.

To, które miejsce zajmie Twoja reklama, zależy od jej rankingu, a wpływają na niego m.in.:

  • jakość reklamy i strony docelowej,
  • oczekiwany wpływ rozszerzeń i innych formatów reklam.

W praktyce oznacza to, że nawet przy niższych stawkach CPC jesteś w stanie wyświetlać swoje reklamy wyżej, po niższej cenie, o ile ich jakość jest lepsza niż kreacji konkurentów.

Pamiętaj

Jeśli widzisz, że coraz wyżej ustawiany koszt kliknięcia nie przynosi Ci żadnych korzyści, a jedynie generuje wyższe wydatki, zastanów się, czy Twoja reklama jest wystarczająco atrakcyjna, czy zawiera wszystkie odpowiednie rozszerzenia, a strona docelowa odpowiada na zapytanie użytkownika i jest powiązana ze słowami kluczowymi Twojej kampanii.

Dzięki pilnowaniu jakości swoich reklam jesteś w stanie zapewnić sobie lepsze pozycje w wyszukiwarce, bez konieczności podwyższania stawek CPC.


Zobacz, jak ułatwić sobie prowadzenie kampanii Google Ads dzięki machine learning. Pisaliśmy o tym tutaj.


Bajka nr 4. Pozycja numer jeden w Google Ads poprawi Wynik Jakości

Wielu klientów myśli, że kwestię lepszej skuteczności w Google Ads można załatwić za pomocą pieniędzy, a wyższe stawki za kliknięcie pozwolą poprawić wiele parametrów kampanii, w tym Wynik Jakości. Przecież skoro zapłacisz krocie za kliknięcie, a Twoja reklama znajdzie się wyżej, oznacza to, że jakość Twoich reklam będzie wysoka, prawda? Nic bardziej mylnego.

Wynik Jakości pozwala ocenić wartość, jaką niesie dla wpisującego zapytanie użytkownika Twoja reklama w powiązaniu ze stroną docelową.

Pamiętaj

Podawany w skali od 1 do 10 Wynik Jakości zależy od:

  • przewidywanego współczynnika klikalności,
  • trafności reklamy,
  • oceny jakości strony docelowej.

Jak widać, brakuje tu miejsca dla stawki za kliknięcie, dzięki czemu Google promuje nie najbogatszych reklamodawców, ale tych, którzy oferują wartość dodaną dla użytkowników. Zatem jeśli chcesz, by Twoje słowa kluczowe i reklamy były lepiej oceniane i miały wyższy Wynik Jakości, popraw jego elementy składowe.

Bajka nr 5. Jeśli nie ma mnie w pierwszej trójce, nie istnieję

Nie da się ukryć, że wyświetlanie reklam na górze strony wyników wyszukiwania jest bardzo pożądane i daje więcej korzyści niż ich pojawianie się na dole strony lub, o zgrozo, na drugiej i dalszych stronach wyników wyszukiwania. Nie powinieneś jednak dramatyzować, jeśli Twoja reklama spadnie poza pierwszą czwórkę.

Pamiętaj, że ważniejszy od pozycji jest zwrot z inwestycji, i tym powinieneś się kierować w optymalizowaniu kampanii. Może się okazać, że osiągnięcie pozycji numer jeden w Google Ads będzie Cię kosztowało zbyt wiele, a koszt pozyskania klienta urośnie do niebotycznych rozmiarów. Aby kampania była dla Ciebie opłacalna, powinieneś mieć na uwadze wiele czynników, a miejsce reklamy to tylko jeden z nich.

Wskazówka

Jeśli chcesz przetestować nowe ustawienia, stwórz kopię kampanii i w niej wprowadź zmiany. Obserwuj koszty kliknięcia, koszt pozyskania oraz liczbę pozyskiwanych konwersji. Jeśli za wyższą pozycją idą jedynie wyższe koszty, wstrzymaj kampanię i wróć do poprzedniej wersji.

Bajka nr 6. Skoro moi konkurenci są wyżej, to znaczy, że robię coś źle

Bycie pierwszym nie zawsze oznacza bycie najlepszym, jednak obecność Twojej reklamy niżej niż konkurentów może wzbudzać chęć walki o numer jeden w płatnych wynikach wyszukiwania i stać się impulsem do szukania magicznych sztuczek w celu dogonienia rywali. Niestety, bez dostępu do cudzego konta Ads nie masz możliwości sprawdzenia, jakie działania prowadzą inni, by utrzymać reklamy jak najwyżej. Nie wszystko jednak stracone.

Wskazówka

Jeśli chcesz sprawdzić, jak wypadasz na tle bezpośrednich konkurentów, warto zajrzeć do raportu analizy aukcji, który umożliwi Ci porównanie kampanii lub grup reklam z konkurentami. Patrząc na dostępne dane, możesz sprawdzić, czy wyższa pozycja jest Ci rzeczywiście potrzebna (ilustracja 3).

Dane z analizy aukcji

Nie wierz we wszystko, co słyszysz

Oczywiste jest, że każda osoba prowadząca kampanie Ads chce osiągać jak najlepsze wyniki. Musisz jednak pamiętać, że nie zawsze wiążą się one z koniecznością zabiegania o najwyższe pozycje reklam w wyszukiwarce. Nie stosuj się bezmyślnie do znajdowanych w sieci rad.

Przyjrzyj się swoim kampaniom, sprawdź, czy nie popełniasz wspomnianych błędów. Może się okazać, że zyskasz więcej mniejszym kosztem i bez niepotrzebnej walki o pierwszą pozycję reklam Ads.

6 bajek o pierwszej pozycji AdWords


J. Ellins, „Google AdWords: Which Ad Position Is Best for Search Campaigns?”, dostęp online: www.hallaminternet.com/google-adwords-which-ad-position-is-best.


Warto doczytać:

ABC pozycji w Google AdWords, dostęp online: https://support.google.com/adwords/answer/1722122.
„Jak poprawić jakość reklam”, dostęp online: https://support.google.com/adwords/answer/2404196.
Raport na temat pozycji reklam Google AdWords, dostęp online: https://www.hallaminternet.com/google-adwords-which-ad-position-is-best.

Artykuł pochodzi z

wydania drukowanego 2/2018

Kup ten numer

Polecane prezentacje i narzędzia:

Revhunter

Odzyskujemy porzucone koszyki, napędzamy ruch i sprzedaż, poszerzamy grono nowych klientów. Email retargeting jest przeznaczony zarówno dla małych,
średnich, jak i dużych e-commerce, a także dla wszystkich biznesów chcących dotrzeć do klientów online.

Zobacz prezentację

Spragniony marketingowej wiedzy?

Pełen dostęp do naszych tekstów możliwy jest dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę plus lub elektroniczną by zyskać dostęp do pełnego archiwum od 2011 roku. Wszystkie numery dostępne są w plikach pdf.

Zamów prenumeratę