Content Marketing to angażujące treści dotyczące marki w świecie online realizujące konkretny cel. Może to uproszczona definicja, może mniej popularna wśród dyskusji marketingowców czy też specjalistów od PR - nie ulega jednak wątpliwości, że najcelniej oddająca założenia działań obszaru Content Marketingu.

Z tego artykułu dowiesz się:
- jakie są podstawowe formaty w content marketingu,
- jak robią to inni - a robią to dobrze,
- które formaty możesz wykorzystać samodzielnie, a które wymagają większych nakładów ekspertów i środków finansowych.
Jak w przypadku wszystkich działań związanych z komunikacją marki również te związane z content marketingiem w przykładny sposób powinieneś rozpocząć od audytów komunikacji własnej (chyba że takiej jeszcze nie podejmowałeś – masz więc czystą kartę), od audytu komunikacji konkurencji (tu zawsze znajdzie się ktoś do analizy i porównań) oraz na tej podstawie do wyciągnięcia wniosków. Z nich już prosta (przynajmniej teoretycznie) droga do zbudowania strategii komunikacji której częścią będą owe działania content marketingowe.
Masz bazę. Wiesz gdzie jesteś i dokąd zmierzasz. Teraz musisz zdecydować jakie narzędzia wykorzystasz do osiągnięcia celu. Istnieje niemal nieograniczona liczba formatów, które można tutaj wymieniać jako najskuteczniejsze, najlepiej pozycjonujące, najlepiej przyswajane przez użytkowników, naj… Istnieje jednak 5 bazowych formatów, które każdy specjalista/manager/ marketingowiec zajmujący się content marketingiem znać musi.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Poniżej krótka prezentacja tych formatów w content marketingu ze ściągą kiedy i jak z nich korzystać.
Artykuł – podstawowe narzędzie działań w zakresie tworzenia angażujących treści dla użytkowników Twojej marki; Artykuły mogą mieć różną formę ale generalnie muszą angażować: humorem, komentarzem eksperta, innym przedstawieniem zagadnienia, subiektywną wypowiedzią w formie felietonu, poważną analizą danych i problemu – musisz angażować. Jeżeli nie masz pomysłu na tekst a jedyne słowa jakie przychodzą Ci do głowy to słowa kluczowe w różnej odmianie, nie pisz tego tekstu w ogóle.
Zalety:
- budowanie wizerunku marki,
- angażowanie użytkownika,
- zbieranie leadów,
- pozycjonowanie – dobre linki w wyszukiwarce;
Wady:
- pisanie tekstów/artykułów pod SEO czyli szpikowanie ich słowami kluczowymi w sposób przesadzony prowadzi do dewaluacji tej formy contentu;
Trzy “tipy” na co zwrócić uwagę pisząc artykuł do sieci:
- Dobry tytuł to taki, który mówi o czym będzie artykuł i co zyskasz jak go przeczytasz – jego długość naprawdę nie ma znaczenia!
- Długość tekstu nie jest już najważniejsza. Największą wagę ma jego struktura: dobrze przygotowany tekst ma wyraźne leady, wypunktowanie, śródtytuły do szybkiego “ogarnięcia” tekstu wzrokiem i dopiero zagłębienia się w lekturze;
- Przekaż najważniejszą informacje na początku tekstu. Złap użytkownika od razu. Osoby które przeczytały 25 % tekstu są gotowe ocenić jego jakość i użyteczność i podjąć decyzję o share’owaniu go dalej.
Infografika – to atrakcyjne połączenie tekstu i grafiki, najczęściej daje możliwość przedstawienia jakiegoś zagadnienia w zwarty i skondensowany sposób. W jasny i czytelny sposób można zaprezentować dużą ilość informacji (np. wyniki badań, zestawienia statystyczne, analizy trendów na rynku .itp.).Infografiki przykuwają uwagę bardziej niż zwykłe teksty. Według badań, strony zawierające infografiki generują większy ruch o 12 % od innych, ponadto są chętnie udostępniane przez internautów.
Zalety:
- przy pomocy infografiki można szybko zwrócić uwagę odbiorców na pewien problem,
- można uzyskać kontakt z zainteresowanymi,
- przekazać jakąś historię,
Wady:
- ograniczona ilość treści
Warto wiedzieć!
|
|
|
Źródło: http://iab.org.pl/wp-content/uploads/2016/04/Raport_Konsumpcja_tresci_online_20161.pdf
Filmy video – tego rodzaju treści są najczęściej poszukiwanymi materiałami w internecie. Rynek video rośnie w tempie dwucyfrowym z roku na rok. W roku 2016 urządzenia mobilne stały się główną platformą oglądania online video. Co ciekawe format video w sieci nie jest zarezerwowany tylko dla globalnych marek ale radzi sobie świetnie przynosząc bardzo dobre efekty w komunikacji również dla mniejszych graczy na rynku. Obecnie to podstawowe narzędzie komunikacji marek z klientami w wielu branżach.
Content video to przede wszystkim filmy instruktażowe, poradniki, prezentacje produktów, historie użytkowników, prezentacje innowacyjnych rozwiązań w nowych modelach produktów.
Można zaryzykować stwierdzenie że coraz ważniejszą rolę video odgrywa w branży e-commerce. W większości sklepów jedyne treści to opisy produktów, filmy video mogą ten deficyt wyeliminować i pomóc witrynie w zajęciu wyższego miejsca w wynikach wyszukiwania (video to ważny element SEO).
Zalety:
- atrakcyjna forma,
- chętnie share’owana,
- krótka prezentacja,
- skondensowanie treści do najważniejszych;
Wady:
- krótka forma,
- wysokie koszty produkcji w stosunku do pozostałych formatów
Przykład:
Czy nie zgodzisz się, że nie ma lepszej formy prezentacji noży do przygotowania barbecue niż ta za pomocą materiału video:
Coraz bardziej obecnym w sieci trendem są transmisje video live. Wraz z rozwojem platform do live streamingu, coraz więcej marek prowadzi relacje z wydarzeń i imprez, których są partnerami lub sponsorami.
Zdjęcia i grafiki – w zasadzie i to pierwsze i to drugie w sposób oczywisty służy zwiększonej efektywności komunikatów. Nie od dzisiaj wiadomo, że post w social media czy tekst na portalu potrzebują ilustracji najlepiej autorskiej lub charakterystycznej dla marki. Zwiększa ona zainteresowanie treścią nawet o 90%. Warto dołożyć do tego jeszcze jeden trend ostatnich lat, tak popularny i wszechobecny dzięki blogosferze – fotoreportaże. Co więcej forma fotoreportaży tak obecna dzisiaj w sieci ( posty z całymi albumami, „karuzele” ze zdjęć jako forma ilustracji social adds) przenosi się również do prasy drukowanej.
Zalety:
- atrakcyjna forma,
- chętnie share’owana,
- uzupełnienie lub ilustracja przekazu słownego;
Wady:
- ograniczona liczba treści,
User Geneted Content – to wykorzystywanie w komunikacji treści tworzonych przez samych użytkowników i publikowanie ich przez markę, zachęcanie się do dzielenia treściami; czyli wszystko to co dla Ciebie lub o Tobie i Twojej marce powiedzą za pomocą obrazka lub słowa użytkownicy w sieci. To content najbardziej wiarygodny, prawdziwy i ostateczny dowód na to czy to co robisz lub sprzedajesz ma jakąś wartość.
Zalety:
- autentyczność,
- wiarygodność źródła contentu,
- dopasowanie formatów do grupy odbiorców,
- zerowy koszt produkcji,
- angażowanie użytkowników.
Wady:
- ograniczona liczba treści
Przykład:
Czy można zbudować markę i sprzedawać tylko za pomocą contentu generowanego przez użytkowników? Tak! Doskonałym przykładem jest znana marka brytyjskich zegarków Daniel Wellington, która całość swojej komunikacji opiera na contencie pochodzącym od fanów marki i publikowanym na kanale marki w Instagramie. Efekt? 2,4 miliona followersów. Hashtaga #danielwellington użyto na Instagramie 954 000 razy. Z tego ponad 3 tys postów użytkowników znalazło się na kanale oficjalnym marki!.

Daniel Wellington – profil marki na Instagramie
Powyższe narzędzia to baza – podstawa w działaniach content marketingowych ale do Twojej dyspozycji jest jeszcze cała paleta formatów równie skutecznych i atrakcyjnych dla użytkownika m.in.: prezentacje, case study, raporty, e-booki, newslettery, blogi firmowe, e- magazyny, webinaria, podcasty czy nawet własne mini stacje TV. Za wszystkim musi iść jednak pomysł i jakość. Minęły czasy kiedy użytkownicy wybaczali brak któregoś z tych elementów. O tym czy materiał – bez względu na format – będzie interesujący dla użytkownika zawsze decyduje to samo czyli miks tematyki, formy, jakości, kanały publikacji i promocji. I lepiej o tym nie zapominać.