Bestseller!

„Abc marketingu B2B” to obowiązkowa lektura dla marketerów B2B!

Dowiedz się więcej

Jak skorzystać z uczestnictwa w konferencji?

Niezależnie od branży uczestnictwo w konferencjach daje wiele korzyści i rozwija w wielu aspektach. Dziś z dużą regularnością w całej Polsce organizuje się spotkania biznesu, nauki, technologii, z których warto korzystać. Podpowiadamy, dlaczego konferencje są godne uwagi i jak się do nich przygotować.

Jak skorzystać z uczestnictwa w konferencji?

Niezależnie od branży uczestnictwo w konferencjach daje wiele korzyści i rozwija w wielu aspektach. Dziś z dużą regularnością w całej Polsce organizuje się spotkania biznesu, nauki, technologii, z których warto korzystać. Podpowiadamy, dlaczego konferencje są godne uwagi i jak się do nich przygotować.

Największe korzyści z udziału w konferencjach

Po pierwsze, dzięki udziałowi w konferencjach jesteś na bieżąco i trzymasz rękę na pulsie. W ich trakcie poznajesz oryginalne, świeże koncepcje i nowatorskie rozwiązania. Nawet jeżeli nie jesteś w gronie ścisłych liderów swojej branży, na dużym wydarzeniu masz okazję przekonać się, kim są Twoi konkurenci, jak działają, co komunikują. To pobudza ambicję. Coś podobnego usłyszysz na przykład od muzyków, którzy nawet osiągając sukces, chodzą na koncerty i słuchają płyt innych artystów, szczególnie tych budzących największe zainteresowanie, żeby znaleźć w sobie nową inspirację i chęć do poprawy własnego warsztatu.

Właśnie tak działają konferencje biznesowe, ale i naukowe, o ile ich tematyka faktycznie odpowiada Twojej działalności, a na miejscu pojawia się wielu praktyków i ekspertów. Duże wydarzenia branżowe są także okazją do prezentacji produktów i badań, do których być może nie masz aż tak dużego dostępu. Poprzez uczestnictwo zaczynasz lepiej rozumieć mechanizmy rządzące rynkiem, a także ludzi, którzy mają na niego największy wpływ. Czym powinien wyróżniać się produkt lub usługa? Jak komunikować się z klientem? Te pytania naturalnie przychodzą do głowy, nawet gdy konkretny panel lub dyskusja dotyczą innego tematu.

Po drugie, na konferencjach spotykasz innych ludzi biznesu. Są to zarówno inwestorzy, którzy jedną decyzją potrafią tchnąć nowe życie w raczkujący start-up, ale osoby, które poszukują stabilnego partnera biznesowego. Jeśli już o partnerstwie mowa, warto znać swoich konkurentów lub przeciwnie – firmy, z którymi można nawiązać owocną współpracę. Oczywiście, w dzisiejszych czasach można wymieniać się mailami czy telefonami, jednak spotkania twarzą w twarz, w kuluarach, przy kawie, w sprzyjających, naturalnych okolicznościach są najlepsze i najskuteczniejsze w zawiązywaniu relacji. Do konferencji warto się więc przygotować, bo to doskonała, być może najlepsza okazja w najbliższym czasie na poznanie kogoś, kto wpłynie na funkcjonowanie firmy z zewnątrz – dopływem gotówki, know-how lub wymianą produktów i usług.

Po trzecie, konferencja to znakomita okoliczność do zaprezentowania produktów lub usług, a tym samym do zdobycia nowych klientów. Być może do tej pory Twoje działania komunikacyjne nie były na tyle skuteczne, żeby dotrzeć do wszystkich potencjalnych zainteresowanych w świecie biznesu. Na konferencjach pojawia się możliwość wystąpienia, ale nawet jeśli nie jesteś prelegentem, są przecież otwarte panele dyskusyjne, pytania oraz rozmowy w przerwach i na bankietach. Jednym słowem, istnieje wiele szans na pokazanie się z jak najlepszej strony i przyciągnięcie uwagi dokładnie tych podmiotów, na których Ci zależy.

To trzy największe zalety, ale oprócz nich warto wspomnieć o innych. Każda konferencja to po prostu ciekawie spędzony czas, ponieważ wiąże się z podróżą, poznawaniem nowych miejsc i ludzi, a także zmusza do myślenia i zmiany perspektywy. Poza tym masz okazję przećwiczenia w praktyce wystąpień publicznych czy sztuki konwersacji w niecodziennej sytuacji. Z dobrze zorganizowanych konferencji przywozisz doświadczenia, kontakty i świeże pomysły, a być może nawet deklaracje klientów lub inwestorów.

Jaki z tego wniosek? Najważniejsza jest świadomość celu: po co właściwie wybierasz się na daną konferencję, co możesz dzięki niej zyskać? Skoro znasz już korzyści i możesz rozważyć swoje indywidualne potrzeby, przejdźmy do drugiej części, skupiając się na praktycznych przygotowaniach do wydarzenia.

Podsumowując dotychczasowe rozważania, największymi zaletami konferencji są:

  • możliwość zdobycia nowej perspektywy i inspiracji do działania,
  • poznanie bieżących trendów i aktualnych badań rynku,
  • spotkanie z ludźmi biznesu – potencjalnymi klientami, partnerami lub inwestorami, a także przedstawicielami władzy i mediów.

Jak przygotować się do konferencji

Wiedząc, co konkretnie mogłoby dać Ci uczestnictwo w konferencji z udziałem ludzi biznesu czy nauki, pora wybrać wydarzenie. Na wiele z nich trzeba rezerwować miejsce ze sporym wyprzedzeniem i mieć na uwadze możliwe opłaty za wstęp. Najważniejsi prelegenci i uczestnicy są ogłaszani dużo wcześniej, jako zachęta dla potencjalnych zainteresowanych, dlatego możesz wytypować wydarzenie związane z Twoim planem. To otwiera kolejną możliwość – umówienia się mailowo lub telefonicznie na wywiad bądź rozmowę z konkretną osobą, na przykład kilka tygodni przez imprezą.

Gdzie szukać informacji na temat konferencji? Odpowiedź może być tylko jedna: w Internecie. O wydarzeniach piszą branżowe portale, które obejmują patronat, a w mediach społecznościowych imprezy wręcz „wyskakują”, o ile obserwujesz dużo profili ze swojej dziedziny działalności. Do tego dochodzi mailing – jeśli subskrybujesz newsletter, na pewno w pierwszej kolejności otrzymasz informację o ciekawym evencie.

W całej Europie nie brakuje interesujących konferencji, by wymienić chociażby Web Summit, Wolves Summit, Next Web, IT Arena, I love marketing, Kongres Best of OnlineMKT, a także spotkania o zasięgu lokalnym i regionalnym. Wyjątkowym wydarzeniem są znane na całym świecie, a organizowane również w naszym kraju spotkania w formacie TEDx, w trakcie których można wysłuchać naprawdę wielu inspirujących wystąpień z praktycznie każdej dziedziny nauki, biznesu czy aktywności społecznej.

W Polsce organizowane są takie imprezy, jak: Kongres Online Marketing, I love marketing czy InfoShare. Wszędzie tam przecinają się drogi liderów opinii i osób osiągających realne sukcesy w swojej branży. Ważne więc, żeby jako przedstawiciela firmy wybrać osobę, która potrafi słuchać i analizować, ale i wypowiadać się na forum oraz gładko nawiązywać relacje. Niekoniecznie musi to być właściciel firmy – liczą się kompetencje, ale i zaufanie.

Jeśli jechać na konferencję, to z myślą o aktywnym uczestnictwie. Jako początkujący biznesmen raczej nie otrzymujesz zaproszeń w roli prelegenta, co nie wyklucza wystąpień publicznych. Można bowiem dokładnie zaplanować pytania, które zada się w odpowiednim momencie, a przy tym wywoła intrygującą i wartościową dyskusję. Niejednokrotnie osoby, które uczestniczą aktywnie w panelach jako goście, bywają bardziej zapamiętane niż sami prelegenci. Zastanów się, co chcesz powiedzieć, jakie tematy poruszyć. To bardzo ważne, ponieważ przemawiasz nie tylko w swoim imieniu – reprezentujesz na zewnątrz całą organizację.

Specjalista ds komunikacji w startupie PublBox Jana Oparij mówi, że do konferencji przygotowują się z całym zespołem miesiąc, a nawet dwa. Jana udziela porad z własnego doświadczenia:

Zastanów się, jaki strój będzie najbardziej odpowiedni. Zaprojektuj i zleć wykonanie atrakcyjnych, czytelnych wizytówek. Jeśli już o tym mówimy, pamiętaj, że korzyści z konferencji osiąga się w dużej mierze po ich zakończeniu. Warto wykorzystać relacje, nawet te luźniejsze, nawiązane na konferencji. Jeśli posiadasz profil na LinkedIn, rozszerz na świeżo sieć kontaktów. Jeśli prowadzisz Twittera, zadbaj o relację z wydarzenia.

Wreszcie choćby grzecznościowo odpisz osobom, których wizytówki otrzymasz, nie wspominając o kontakcie z ludźmi, którzy zadeklarowali chęć współpracy lub dalszych negocjacji. Kuluarowe rozmowy to jedno, a przełożenie ich na faktyczny rozwój wydarzeń – drugie. W tym roku stworzyliśmy na kanale program Świat Social Media, gdzie będziemy rozmawiać z ekspertami na znanych konferencjach branżowych.

Po konferencji warto również podsumować i przeanalizować wszystkie wrażenia z wydarzenia, być może opublikować na ten temat wpis na firmowym blogu. To wszystko umożliwia pożądany rozwój.

  • Dokładnie przemyśl cel udziału w konferencji.
  • Znajdź wydarzenie, które wpisuje się w charakter Twoich działań.
  • Nawiązuj bezpośrednie relacje z innymi uczestnikami, wymieniaj się kontaktami, podtrzymaj znajomość po powrocie.
  • Nie wahaj się brać udziału w dyskusjach, rozmowach i prezentować swojej firmy.

Podsumowując: warto uczestniczyć w konferencjach, ale jeszcze bardziej opłaca się efektywnie wykorzystać ich przebieg. Przygotuj się, spędź wyjątkowy czas i rozwijaj się dzięki spotkaniom z najciekawszymi osobami i koncepcjami!


Artykuł powstał we współpracy z PublBox.

Spragniony marketingowej wiedzy?

Pełen dostęp do naszych tekstów możliwy jest dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę plus lub elektroniczną by zyskać dostęp do pełnego archiwum od 2011 roku. Wszystkie numery dostępne są w plikach pdf.

Zamów prenumeratę