Psychologia konsumenta i neuromarketing w praktyce

210 stron praktycznej wiedzy!

Zobacz numer

Jak zacząć blogować?

To pytanie zadaje sobie wiele osób szukających swojej drogi życiowej, ścieżki zawodowej i możliwości na pokazanie siebie szerszemu gronu odbiorców. W dobie internetu, blogowanie stało się doskonałym sposobem na skuteczną promocję siebie lub swojej firmy, a jednocześnie dobry zarobek. Jak zacząć pisać bloga i jakich błędów unikać? Przedstawiam poradnik dla początkujących blogerów.

Jak zacząć blogować?

To pytanie zadaje sobie wiele osób szukających swojej drogi życiowej, ścieżki zawodowej i możliwości na pokazanie siebie szerszemu gronu odbiorców. W dobie internetu, blogowanie stało się doskonałym sposobem na skuteczną promocję siebie lub swojej firmy, a jednocześnie dobry zarobek. Jak zacząć pisać bloga i jakich błędów unikać? Przedstawiam poradnik dla początkujących blogerów.

O czym blogować?

Pierwszym pytaniem, na jakie musisz sobie odpowiedzieć zanim zaczniesz przygodę z blogowaniem jest temat przewodni Twojego bloga. Wybierz coś w czym czujesz się dobry/a, coś co jest Twoją mocną stroną. Najlepsze blogi powstają z pasji! Lubisz gotować? Świetnie! Stwórz bloga kulinarnego, w którym będziesz dzielić się swoimi przepisami lub zdjęciami dań. Interesujesz się modą i uważasz, że masz ciekawy styl?

Prowadzenie bloga modowego to okazja, by, dotrzeć do ogromnej ilości użytkowników i “sprzedania” swoich pomysłów. Tematów na własnego bloga jest mnóstwo, dostęp do Internetu sprawia, że możemy blogować praktycznie z dowolnego miejsca na ziemi.

Pamiętaj, że zanim opublikujesz swój pierwszy wpis warto, żeby ktoś „rzucił na niego okiem” i sprawdził, czy jest ok. Uwierz, że takie podejście pozwoli Ci uniknąć błędów, których sam możesz nie dostrzec.
Nawet po kilku latach praktyki w sieci pokazuję swoje teksty przed publikacją koledze, który na co dzień zajmuje się tworzeniem treści, czyli copywritingiem.

Własny hosting i domena czy darmowa platforma?

Masz pomysł na bloga, chcesz pisać i publikować wpisy? Doskonale! Teraz musisz zdecydować, czy chcesz postawić na darmowe rozwiązania dostępne w sieci, takie jak blogger.com, wordpress.com, czy wolisz własną domenę i hosting, za co jednak będziesz musiał zapłacić.

Osobiście jestem fanem płatnych rozwiązań. Dlaczego? Przede wszystkim ważna jest dla mnie stabilność i pewność, że moje dane nie zostaną utracone, a co za tym idzie cała moja praca nie pójdzie na marne. W przypadku darmowych rozwiązań istnieje niebezpieczeństwo, że ich właściciele postanowią zamknąć platformę, z czym wiążę się konieczność budowania wszystkiego od zera.
Warto wspomnieć również, że rozwiązania komercyjne nie kosztują majątku. Podstawowy hosting na rok to koszt do 100 zł/netto, a rejestratorzy domen często oferują darmową rejestracją na pierwszy rok współpracy. Polecam dokładnie przeczytać regulamin, aby nie naciąć się na zapisy mówiące o konieczności odnowienia adresu u jednego rejestratora i wyższą opłatą niż standardy rynkowe.

Na jakie czynniki zwrócić uwagę przy wyborze hostingu?

Podejmując decyzję o hostingu pod bloga zwróć uwagę na:

  • Stabilność – musisz mieć pewność, że Twoje treści będą stale dostępne dla czytelników,
  • Pojemność – ilość danych, jakie możesz zamieścić na serwerze,
  • Opinie na forach i grupach – wybadaj temat, zobacz jakimi opiniami cieszy się dana oferta wśród innych użytkowników,
  • Kopie bezpieczeństwa – bardzo ważne w przypadku awarii lub ataków hackerskich (co niestety ma bardzo często miejsce),
  • Skrzynki pocztowe – musisz posiadać możliwość założenia skrzynki pocztowej,
  • Obsługa techniczna,
  • Transfer danych – jeśli popularność Twojego bloga będzie rosła, będzie również rosło zapotrzebowanie na transfer danych,
  • Możliwość stworzenia i zarządzania bazami danych.

Na jakie czynniki zwrócić uwagę przy wyborze domeny?

Przemyśl nazwę bloga. Powinna być ona powiązana z tematem bloga oraz treściami, jakie będziesz na nim umieszczać. Jeśli zamierzasz budować świadomość marki osobistej może być to również Twoje imię i/lub nazwisko.

Kiedy wybierzesz nazwę, możesz przejść do szukania odpowiedniej domeny. Niestety – większość nazw, które przyszły Ci na myśl za pierwszym razem będzie zapewne zajęta. Musisz więc wykazać się kreatywnością.

Jeśli znalazłeś fajną domenę i jest akurat wolna należałoby sprawdzić jeszcze jej historię. Domena mogła być wcześniej wykorzystywana przez innych użytkowników, co czasem może powodować problemy. Historię domeny możesz sprawdzić w narzędziu Wayback Machine, które archiwizuje zasoby dostępne w sieci.

Ponadto warto rzucić okiem na profil linków prowadzących do domeny – to istotne z punktu widzenia wyszukiwarek internetowych i pozycjonowania. Darmowe sposoby na sprawdzenie linków przychodzących umieściłem na swoim blogu w artykule: https://kordianminkina.pl/jak-sprawdzic-linki-prowadzace-do-strony-internetowej/. Jeśli w historii domeny odnajdziesz coś niepokojącego jak linki z dziwnych rosyjskich lub chińskich stron – zrezygnuj z jej kupna i szukaj dalej.

Na jakim oprogramowaniu założyć bloga?

Masz już swoją domenę i hosting? Przejdźmy do wyboru odpowiedniego oprogramowania, czyli systemu zarządzania treścią. W mojej opinii zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem będzie tutaj system blogowy WordPress, który jest intuicyjny i nie stanowi problemów nawet dla początkujących użytkowników. Co więcej – posiada mnóstwo darmowych szablonów oraz wtyczek, dzięki którym możesz stworzyć swojego wymarzonego bloga praktycznie bez konieczności większych inwestycji. Niewątpliwą zaletą WordPress jest również fakt, że wielu dostawców kont hostingowych oferuje jego szybką instalację przy użyciu autoinstalatora.

Promowanie bloga – sprawdzone metody

Masz swoje miejsce w sieci, znasz podstawy blogowania, systematycznie dodajesz nowe treści na blog, ale nikt na niego nie wchodzi i nie zostawia komentarzy? Musisz zacząć prowadzić działania marketingowe, które przyciągną użytkowników. Pamiętaj, że nawet jeśli będziesz pisać najlepsze i najciekawsze treści, dzielić się swoją wiedzą to blog bez odpowiedniej reklamy, będzie miejscem, do którego zaglądasz tylko Ty. Poznaj sposoby na skuteczne promowanie bloga.

Reklama w Google

Reklama w Google to doskonała metoda na dotarcie do ludzi, którzy w danej chwili zaciekawieni są konkretnym tematem. Po wpisaniu w oknie wyszukiwarki słów kluczowych użytkownik otrzymuje rezultaty wyszukiwania, które podzielone są zwykle na wyniki sponsorowane (reklamodawca płaci wyszukiwarce za wyświetlanie adresu jego strony) i bezpłatne tzw. organiczne, czyli najlepiej dopasowane według algorytmu wyszukiwarki do zapytania klienta.

Dzięki SEO, czyli optymalizacji strony internetowej na potrzeby wyszukiwarek możesz z powodzeniem pozycjonować swojego bloga na czołowe pozycje w wynikach organicznych i budować ruch użytkowników. Wiedza na temat pozycjonowania dostępna jest na licznych stronach ekspertów SEO, których nie brakuje w polskiej blogosferze – sam prowadzę bloga właśnie o tematyce pozycjonowania stron internetowych :).

Reklama w mediach społecznościowych

Social media takie jak Facebook, Instagram czy Twitter są metodą na szybkie wypromowanie bloga. Zacznij od stworzenia fanpage, gdzie będą gromadzić się Twoi fani. Zaproś znajomych do jego polubienia. Udostępniaj posty z bloga na swojej tablicy, relacji. Dziel się linkami na grupach tematycznych. Media społecznościowe są symbolem dzisiejszych czasów i mało kto wyobraża sobie codzienne funkcjonowanie bez kontaktu ze znajomymi za ich pośrednictwem. Są one również medium marketingowym, którego potencjał musisz koniecznie wykorzystać.

Newsletter

Udostępnij na stronie możliwość zapisu do newslettera. To pozwoli na szybkie i bezpośrednie poinformowanie użytkowników o nowościach na Twoim blogu. W przyszłości, gdy zbudujesz dużą listę subskrybentów newsletter może okazać się bardzo istotny w sprzedaży produktów lub usług.

Fora internetowe i blogosfera

Piszesz teksty poradnikowe? Dziel się wiedzą na forach internetowych i w blogosferze. Fora internetowe są pełne problemów, z jakimi borykają się użytkownicy i choć dzisiaj straciły nieco na swojej popularności na rzecz grup na Facebooku to nadal warto udostępniać tam linki do swoich materiałów.

Jak zarabiać na blogu?

Nie ulega wątpliwości, że własny blog to również świetny sposób na zarobek. Najlepsi i najpopularniejsi blogerzy w swoich branżach, influencerzy zarabiają na blogu ogromne pieniądze. Jakie są sposoby na monetyzację bloga? Do najpopularniejszych możemy zaliczyć:

  • tworzenie treści marketingowych, w których polecane są produkty bądź usługi współpracującej firmy,
  • sprzedaż artykułów sponsorowanych z linkami,
  • sprzedaż poprzez programy partnerskie – prowizja od sprzedaży produktu lub usługi,
  • reklamy banerowe,
  • sprzedaż linków z wybranych sekcji portalu,
  • sprzedaż własnych produktów lub usług.

Założenie bloga – podsumowanie

Szukasz pomysłu na siebie? Stworzenie i rozwój bloga będą więc świetną szansą na pokazanie się większej grupie odbiorców, a w dłuższej perspektywie może pozwolić Ci również zarabiać bardzo dobre pieniądze. Pamiętaj, że prowadzenie bloga to zadanie dla wytrwałych i warto uzbroić się w cierpliwość.
Nie od razu Rzym zbudowano i tak samo jest z blogowaniem. Działaj systematycznie, ulepszaj, dodawaj nowe treści, angażuj użytkowników, promuj bloga. Tworzenie treści i dzielenie się nimi z innymi nawet po latach blogowania sprawia ogromną frajdę i radość.
Załóż swoją pierwszą stronę z OVHcloud https://ovh.to/B8wfNo
Poczytaj więcej, jak możemy Ci pomóc.


Autorem tekstu jest Kordian Minkina – specjalista SEO. Autor bloga o pozycjonowaniu stron internetowych https://kordianminkina.pl W branży marketingu internetowego od 2012 roku.

Artykuł powstał przy współpracy z OVHcloud

Polecane prezentacje i narzędzia:

Spragniony marketingowej wiedzy?

Pełen dostęp do naszych tekstów możliwy jest dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę plus lub elektroniczną by zyskać dostęp do pełnego archiwum od 2011 roku. Wszystkie numery dostępne są w plikach pdf.

Zamów prenumeratę