Marketer+ przewodnik po marketingu - To magazyn, w którym ekspercką wiedzą dzielą się praktycy, na co dzień zajmujący się różnymi obszarami działalności marketingowej, sprzedażowej i biznesowej.
Warsztatowe wydanie specjalne

Płatne kampanie w social media krok po kroku

Zamów dla siebie!

Personal branding – marketingowy wymysł czy skuteczna koncepcja na osiągnięcie sukcesu?

Budowanie marki osobistej to przemyślany i dokładnie zaplanowany proces zarządzania własnym wizerunkiem i karierą. Twoja praca i życie zawodowe w przyszłości zależy od tego, czy zaczniesz rozwijać swoją markę osobistą już teraz.

Personal branding – marketingowy wymysł czy skuteczna koncepcja na osiągnięcie sukcesu?

Czas czytania: ok. 9 minut

Z artykułu dowiesz się:
  • co to jest i czemu służy personal branding,
  • komu jest potrzebna marka osobista,
  • poznasz trzy wyznaczniki silnej marki osobistej.

Co to jest personal branding i jakie daje korzyści?

Personal branding, czyli budowanie osobistej marki, to po prostu działania mające na celu „markowanie” sobą, własną osobą, nazwiskiem wszystkiego, co robimy i mówimy. W ten sposób stajemy się „produktem” (tak, produktem, choć niektórych zapewne zdenerwuje to przedmiotowe określenie ), rozpoznawanym i rozróżnianym przez rynek. Personal branding to przemyślany i dobrze zaplanowany proces zarządzania własnym wizerunkiem zawodowym oraz karierą, a także życiem osobistym.

Marka osobista, we współczesnym świecie pełnym informacji, ludzi, zdarzeń, komunikatów, staje się coraz ważniejszym narzędziem do wyróżnienia się w tłumie, zbudowania swojej wiarygodności, rozpoznawalności, niepowtarzalności. Stworzenie silnej marki osobistej, w dłuższej perspektywie czasowej, daje przewagę w działaniach marketingowych czy sprzedażowych i ma dzisiaj wymierną wartość rynkową.

Autorem idei marki osobistej jest Tom Peters, który w 1997 roku opublikował swoją koncepcję w książce „The Brand Called You”. Jak pisze Peters: „Bez względu na to, ile mamy lat, jakie zajmujemy stanowisko i w jakiej branży pracujemy, wszyscy musimy sobie uświadomić, jak ważny jest branding. Jesteśmy dyrektorami generalnymi własnych firm: Ja Sp.z o.o.(…). We współczesnym świecie biznesu naszym najważniejszym zadaniem jest promowanie marki »Ty«. (…) Ty jesteś marką. To Ty kierujesz swoją marką… Musisz zacząć myśleć o sobie inaczej. Nie jesteś »pracownikiem«, nie »należysz« do żadnej organizacji na stałe, nie określa Cię opis Twojego stanowiska, nie sprowadzasz się tylko do niego. (…) Stanowisko dyrektora generalnego firmy Ja Sp. Z o.o. zobowiązuje Cię do rozwijania samego siebie, promowania siebie i podejmowania działań, które zapewnią Ci zainteresowanie rynku”.

Można zatem powiedzieć, że marka to Ty. Jesteśmy własnymi markami, czy tego chcemy, czy nie. Marka może być słaba lub silna. Silna wywiera wpływ na innych, motywuje, inspiruje, jest obiektem pożądania. Natomiast słaba nie budzi zainteresowania.

Czym jest marka osobista bardzo dobrze obrazuje stwierdzenie – marka to zdania, opinie, słowa, komentarze wypowiedziane przez innych o nas, po naszym wyjściu z pokoju. Marka to również wyobrażenie innych o nas i to właśnie wyobrażenie ma ogromny wpływ na nasze zawodowe i prywatne relacje. Warto więc poświęcić trochę czasu na uświadomienie sobie, jaką marką chcemy być, jak ją zbudować, jak zarządzać wizerunkiem.

Marka (ang. brand) produktu wyróżnia go na rynku spośród dziesiątek innych. Tak samo silna i wyróżniająca się marka osobista (ang. personal brand) pozwala zaistnieć na konkurencyjnym rynku pełnym specjalistów.

Proces budowania marki osobistej bazuje na połączeniu technik wypracowanych przez takie dziedziny jak coaching, mentoring, marketing czy kreacja. Jest to cały zestaw elementów tworzących kompleksową strategię łączącą działania wizerunkowe (wizaż, stylizacja ubioru, dodatki, gadżety – wizerunek zewnętrzny) z rozwojem osobistym, psychologią, coachingiem ( nasza misja, wizja, co robimy, jakie realne wartości możemy zaoferować innym) i działaniami marketingowymi (strategia komunikacji marki).

Należy być jednak świadomym, że profesjonalny wizerunek to pojęcie znacznie szersze niż odpowiedni wygląd czy zachowanie. To przede wszystkim umiejętna i spójna komunikacja z ludźmi na wielu różnych płaszczyznach. Przez tę komunikację człowiek jasno określa, kim jest, dokąd zmierza i co może zaoferować innym. Branding personalny wykracza poza sferę zawodową, gdyż sukces zawodowy ma duże przełożenie na życie osobiste.

Branding personalny jest to dobrze przemyślany i dokładnie zaplanowany proces zarządzania własnym wizerunkiem zawodowym i karierą. Celem tego procesu jest osiągnięcie rozpoznawalności, w pozytywnym tego słowa znaczeniu. Branding personalny jest efektywnym narzędziem, dzięki któremu w relatywnie krótkim czasie można dołączyć do świata przedsiębiorczości i biznesu. Profesjonalnie przygotowana strategia komunikacji marki i dobrze poprowadzony proces budowania marki, powodują że staniemy się rozpoznawalni w swoim środowisku zawodowym.

Zbudowanie silnej marki osobistej jest niezbędne do efektywnego rozwijania kariery zawodowej we współczesnym, konkurencyjnym świecie biznesu.

Dla kogo personal branding?

Branding personalny przydatny jest przede wszystkim osobom, które mają coś istotnego do przekazania w swoich dziedzinach. Są to liderzy organizacji, politycy, przedsiębiorcy, biznesmeni, menedżerowie, przedstawiciele wolnych zawodów, specjaliści, artyści, pisarze, dziennikarze oraz wszyscy ambitni ludzie, którzy chcą nadać dodatkową wartość swoim produktom i działaniom.

Amerykanie, którzy jako pierwsi odkryli korzyści ze stosowania technik brandingu personalnego, mawiają: „Personal branding it’s all about how you become the go-to-expert in your field”. Znaczy to, że niezależnie czy tego chcemy, czy nie, celowo i świadomie, czy zupełnie przypadkiem i „przy okazji”, jesteśmy własnymi markami. W Ameryce potoczny zwrot „I brand you as…” używany jest w znaczeniu „Uważam Ciebie za…”. Autorzy „The Personal Branding Phenomenon” – Peter Montoya i Tim Vandehey – stwierdzają, że „branding personalny to nowa dewiza świata biznesu i kultury”.

Przypomnij sobie, jak wyglądała Twoja praca pięć lat temu. Zastanów się, jak wygląda teraz. Czy jesteś w stanie wyobrazić sobie Twoją pracę za kolejne pięć czy 10 lat? Jedno jest pewne – będzie ona wyglądała zupełnie inaczej. Bo świat rozwija się w bardzo szybkim tempie, i to nie tylko za sprawą technologii, ale również nowych kompetencji i umiejętności czy innowacyjnych koncepcji. Twoja praca i życie zawodowe w przyszłości zależy od tego, czy zaczniesz rozwijać swoją markę osobistą już teraz.

3 najważniejsze wyznaczniki silnej marki osobistej

1. Cecha szczególna, wyróżniająca, charakterystyczna

Podstawą do zbudowania silnej marki osobistej jest odkrycie cechy szczególnej, wyróżniającej, charakterystycznej dla danego człowieka. Czy zdarza Ci się poznawać nowych ludzi, którzy od pierwszego spotkania na długo zapadają Ci w pamięć, myślisz o nich: „inny”, „specyficzny”, „oryginalny”, „szczególny” (oczywiście w pozytywnym tego słowa znaczeniu)?

Co powoduje, że akurat te osoby zapamiętujemy? W obecnym natłoku bombardujących nas zewsząd informacji i spotykanych ludzi wyróżnić się nie jest łatwo, a wyróżnić pozytywnie to już naprawdę sztuka. I zupełnie nie chodzi tu o bycie „innym” w znaczeniu „odmieniec” czy „dziwny”, nie chodzi o dziwne zachowanie czy ubranie. Chodzi o wyróżnienie się poprzez wzbudzenie pozytywnych emocji, bo to właśnie emocje powodują, że kogoś zapamiętamy na dłużej.

Jednak jest jeden podstawowy warunek – ten wyróżnik musi być prawdziwy. Silna marka osobista nie udaje kogoś, kim nie jest, ale jest autentyczna.

2. Autentyczność

Autentyczność jest niezbędna do zbudowania silnej marki osobistej. Nie chodzi tu więc o zmianę swojej osobowości, czy odgrywanie roli osoby, którą chcielibyśmy być, a nie jesteśmy. Autentyczność polega na poszukiwaniu odpowiedzi, co wyróżnia mnie od innych i powoduje, że jestem postrzegany jako ktoś wyjątkowy. Autentyczność, czyli prawdziwość tego, co mówisz, robisz, jak się zachowujesz, bo to buduje zaufanie do Twojej marki. A zaufanie to warunek konieczny do zbudowania pozycji lidera w dłuższej perspektywie czasowej.

Zaufanie buduje autorytet, czyli wspomniane już „finalne wrażenie, które zostawiasz po sobie, gdy wyjdziesz z pokoju, wylogujesz się z internetu, zmienisz pracę”.

Autentyczność ma bezpośredni wpływ na tzw. spójność marki. To znaczy, że Twoje działania i zachowanie muszą być spójne, zgodne z wartościami, które komunikujesz. Jeśli jesteś „niespójny”, udajesz kogoś, kim nie jesteś, kreujesz się na inną (zazwyczaj lepszą) osobę, bardzo łatwo o „wpadkę” i utratę mozolnie budowanej marki.

Dość świeży przykład, bo z tegorocznego upalnego lata – Piotr Kuryło, podróżnik, maratończyk, inspiracja dla wielu, dobra dusza, jak o sobie pisze, zostawił psa pod schroniskiem, w upale, tłumacząc, że musiał wyjechać do Grecji. No i co miał z tym starym psem zrobić? Internauci to odpowiednio skomentowali, sponsorzy się wycofali, marka legła w gruzach.

Fałszem jest odgrywanie wymyślonych ról opartych na nieprawdziwych wartościach, gdyż takie zachowanie, wcześniej czy później, zostanie zdemaskowane.

3. Ważność, przydatność

Wyróżniająca, szczególna cecha powinna być ważna i przydatna dla innych, aby byli nią zainteresowani. Należy odpowiedzieć sobie na kilka istotnych pytań: „Co oferuję innym?”, „Co mam dla nich ważnego, wartościowego, dobrego?”, „Po co istnieję?”, „Po co / dla kogo / dlaczego robię, to co robię?”.

Marka jest postrzegana przez odbiorców jako silna wtedy, gdy ma wpływ na ich życie. Każdy ma jakieś zestaw ważnych dla siebie marek. Są marki kochane przez miliony (np. Jan Paweł II, Apple), ale są też marki z wąskim gronem odbiorców, czasem niszowe, ale również ważne i wartościowe dla swoich odbiorców (np. Bang & Olufsen dla audiofili czy zegarki D. Dornblueth & Sohn). Marka osobista nie będzie postrzegana jako silna, jeśli nie jest ważna dla swojego otoczenia.

Oznacza to, że dla jednych nasza marka będzie miała inną moc niż dla innych. Nie można być interesującym dla wszystkich jednakowo, nie można być ważnym dla wszystkich. Warto natomiast starać się, aby być ważnym dla jak najliczniejszej „grupy docelowej” swojej marki, bo taka marka ma siłę i szansę na szybki rozwój.

Na zakończenie, dla inspiracji, podam przykłady kilku silnych marek osobistych, charakterystycznych, autentycznych, spójnych i ważnych dla świata: Bill Gates, Richard Branson, Simon Sinek, Jan Paweł II, Dalajlama, Deepak Chopra, Irena Eris, Oprah Winfrey i… Święty Mikołaj.

A teraz sam pomyśl, co masz ciekawego i wartościowego do zaoferowania światu, co może być podstawą i wyróżnikiem do zbudowania Twojej marki osobistej.


Warto doczytać:
1. www.StartWithWhy.com.
2. D. Schawbel, „Personal branding 2.0. cztery kroki do zbudowania osobistej marki”, Gliwice 2012.
3. Do obserwowania: profil Richarda Bransona na Facebooku.

Spragniony marketingowej wiedzy?

Zapisz się na bezpłatny Newsletter by FreshMail

Pełen dostęp do naszych tekstów możliwy jest dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę plus lub elektroniczną by zyskać dostęp do pełnego archiwum od 2011 roku. Wszystkie numery dostępne są w plikach pdf.

Zamów prenumeratę

Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.