Na jakie trendy i zmiany w obszarze social media marketingu warto zwrócić uwagę w 2021 r.? Z jakimi wyzwaniami będą mierzyli się marketerzy? Sprawdź, jakie były najbardziej inspirujące i skuteczne działania w social mediach w 2020 roku.
Czas na kolejne podsumowanie działań marketingowych w 2020 roku – tym razem w social mediach. Przeczytaj wskazówki, którymi dzielą się: Franciszek Georgiew, CEO Tigers, Paulina Pytel, social media team leader w PromoTraffic, Mateusz Puszczyński, współwłaściciel agencji Hello Social, Martyna Tarnawska, service design lead & digital marketing trainer w Socjomanii, Zuzanna Pawlikowska, specjalistka ds. reklam w social media w Digitalk oraz Anna Ledwoń-Blacha, creative owner More Bananas.
Na jakie trendy i zmiany w obszarze social media marketingu warto zwrócić uwagę w 2021 r.?
Franciszek Georgiew, CEO Tigers
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Moim zdaniem warto obserwować zacierające się granice między aplikacjami, czyli trend superaplikacji, już dostępnych między innymi w Azji. Jeśli integracja różnych aplikacji okaże się płynna i skuteczna (na przykład tych należących do Facebooka), wtedy bariera wejścia dla nowych graczy w obszarze social mediów zostanie podwyższona. Ciężko będzie rywalizować z „all-in-one-app”, w ramach której zrobisz zakupy, poznasz miłość swojego życia, założysz blog i skomunikujesz się z bliskimi w każdym wieku i na każdej szerokości geograficznej. Dla marketerów takie zmiany to także pojawienie się nowych placementów reklamowych i miejsc do kreatywnych akcji marketingowych.
Paulina Pytel, social media team leader w PromoTraffic
W 2020 roku wydarzyło się sporo zaskakujących zmian w branży. Zmieniły się nawyki odbiorców i tak naprawdę bardzo trudno jeszcze przewidzieć, co przyniesie i jaki będzie 2021 rok. Jest już jednak kilka badań i zachowań, które pozwalają na podjęcie decyzji, w którym kierunku pójść w social mediach. W 2021 powinieneś skupić się na:
- zmianach w budowaniu lejka sprzedażowego – Facebook wprowadza nową funkcję, dzięki której zakup produktu będzie możliwy bezpośrednio z postu bez wychodzenia do zewnętrznej strony,
- dotarciu z komunikacją do pokolenia Z, które stanowi 41% całej światowej populacji,
- skoncentrowaniu się na bardzo mocnej elastyczności i umiejętności szybkiego reagowania na zaistniałe sytuacje, które są trudne do przewidzenia jeśli chodzi o 2021 rok,
- budowaniu całej otoczki marketingowej firmy: od postu w mediach społecznościowych przez profesjonalny sklep internetowy, dobrze zbudowany system mailingowy, profesjonalną obsługę i oryginalnie zapakowaną paczkę, która zostanie szybko dostarczona do klienta.
Mateusz Puszczyński, współwłaściciel agencji Hello Social
Można wskazać następujące trendy i zmiany w social mediach w najbliższym czasie:
- Dynamiczny rozwój social commerce. Rynek e-commerce rozwijał się w 2020 roku bardzo prężnie, a w obecnym roku będzie podobnie. Jednocześnie właściciele platform social mediów robią wszystko, żeby wspierać proces zakupowy na różnych etapach ścieżki konwersji. Obstawiam, że zarówno na Facebooku, Instagramie, jak i YouTubie czy TikToku znajdzie się w 2021 roku wiele nowych rozwiązań e-commerce’owych.
- Walka z dezinformacją i fake newsami. Coraz bardziej widoczne staje się, że media społecznościowe to również potężne narzędzie propagandy, dzięki któremu można wpływać na realne decyzje ludzi w otaczającej rzeczywistości. Dlatego pojawia się coraz więcej aktywnych działań twórców platform społecznościowych, które zmierzają do eliminacji tzw. fake newsów. W 2021 ten roku trend na pewno się utrzyma.
- TikTok czy Instagram Reels? Przedstawiciele Instagrama, po wprowadzeniu opcji Reels zdają się zmierzać do „wycięcia” TikToka. W obecnym roku zaobserwujemy, czy to się udało. Platforma TikTok mierzy się z różnymi problemami, ale przypuszczam, że twórcom będzie zależało na jej utrzymaniu. Zapowiada się zatem ciekawa rywalizacja.
Martyna Tarnawska, service design lead & digital marketing trainer w Socjomanii
To, jaki będzie 2021 rok, zależy w dużej mierze od społecznej odpowiedzialności, wytrwałości i motywacji marketerów i przedsiębiorców. Dużą rolą marek jest wspieranie swoich klientów i bycie z nimi – często mowa o tym w makrotrendzie #betterment, czyli udoskonalaniu i zwiększaniu wartości m. in. procesów w firmie. Jako przedsiębiorstwo, dążymy do zagwarantowania naszym klientom przestrzeni czy okazji do lepszego rozwoju (i to niezależnie, czy mówimy o rozwoju nowych kompetencji, wspieraniu w cyfrowym detoxie czy szukaniu nowego celu w życiu).
Kolejnym trendem, związanym z poprzednim, są społeczności i ich biznesowe wykorzystanie – to czas na refleksję, jak firma może tworzyć lub udzielać się w grupach, gdzie klienci rozmawiają o swoich potrzebach, problemach czy doświadczeniach. Ważny jest również kontekst bycia marką transparentną, pomocną i bliską dla swojej grupy docelowej. To można zagwarantować po dokładnym przeanalizowaniu tejże grupy i wypracowaniu pomysłów komunikacyjnych w odpowiedzi na jej potrzeby, problemy i doświadczenia. Dlatego tak ważne będzie holistyczne podejście do strategii social mediów w 2021 roku – spójność, synergia kanałów i realizacja celów kanałów, to elementy obowiązkowe do wprowadzenia w każdej firmie.
Zuzanna Pawlikowska, specjalistka ds. reklam w social media w Digitalk
2021 rok to moment na bardziej uważne dostosowanie komunikatów i narzędzi do potrzeb klienta. Zasięgi organiczne topnieją do minimum, konkurencja w reklamach jest coraz większa – to konsekwencje wynikające z obostrzeń i zamknięcia sklepów oraz galerii podczas pandemii. Dlatego w Adsach będzie liczyła się jakość, a nie „jakoś”.
Zadaniem marketerów będzie uświadamianie klientów, że marka i biznes to wielka maszyna, która musi działać sprawnie w każdym obszarze. Trzeba zwrócić jeszcze większą uwagę na dobrą jakość contentu, budowania social proof – czyli pozyskiwania dobrych opinii i poleceń na grupach społecznościowych. To niezbędne, jeżeli chcesz sprzedawać produkty o wyższej cenie bez znaczących promocji i rabatów.
Działania w online marketingu będą jeszcze bardziej przenikały się z funkcjonowaniem działów sprzedaży i obsługi klienta. Chcąc zyskać, trzeba zainwestować – niekoniecznie chodzi o pieniądze, ale przede wszystkim czas na poszukiwanie inspiracji i gruntowne przygotowanie działań.
Dla agencji będzie to kolejny rok, kiedy bezpłatnie dzielą się wiedzą – za pomocą webinarów, live’ów, e-booków i innych materiałów, które pomogą biznesom przetrwać ten niełatwy czas.
Anna Ledwoń-Blacha, creative owner More Bananas
Zdecydowanie stawiałabym na klientocentryzm, customer experience oraz personalizację w social mediach. To nie są typowe trendy ani innowacyjne pojęcia, które pojawiły się na rynku, ale na pewno tego będą oczekiwali klienci. Dodatkowo działania związane z Twitterem, Pinterestem czy Quorą na pewno będą zwiększały swoje znaczenie i coraz więcej marek dostrzeże potencjał w tych kanałach.
Jakie będą największe wyzwania dla marketerów w obszarze social mediów i jak sobie z nimi poradzić?
Franciszek Georgiew: Prywatne firmy wzięły udział w wyścigu o kontrolę danych, przekazywanych właścicielom aplikacji social mediów (np. Google, Apple, ograniczając przesył danych do Pixela Facebooka). Dlatego w obszarze social ads będzie dochodzić do dalszego upraszczania sposobów zarządzania tymi reklamami: zmniejszy się liczba dostępnych opcji, nastąpi też minimalizacja interfejsów zamawiania reklam. Praca wielu specjalistów zdewaluuje się i performance marketerzy będą musieli zająć się również analityką i strategią.
Paulina Pytel: Myślę, że największym wyzwaniem będzie nieznany w pewnym sensie los. Wprawdzie wiemy już, że szczepionka na COVID została wyprodukowana, ale nadal jeszcze nie ma danych, w jaki sposób jej wprowadzenie przełoży się na spadek zachorowań. A tylko dzięki temu będzie można mówić o powrocie do normalności i planowanie działań marketingowych z wyprzedzeniem.
Jedynym właściwym rozwiązaniem jest elastyczność i wsłuchiwanie się w potrzeby grupy docelowej, szukanie nowych rozwiązań i sprawdzanie ich skuteczności przy pomocy danych. To wszystko pomaga podejmować właściwe decyzje w procesie kreowania efektywnej komunikacji.
Mateusz Puszczyński:
- Z pewnością największym wyzwaniem będzie nieznany jeszcze kształt świata po ustąpieniu pandemii. Można spodziewać się większego „ścisku” w cyfrowej przestrzeni, mniejszych budżetów (nie tylko reklamowych) i ograniczonych możliwości zakupowych klientów w kryzysie gospodarczym. Kluczem do wyjścia z tego obronną ręką będzie właściwa optymalizacja kampanii i kreatywne podejście do komunikacji.
- Content, a nie format. Możliwości techniczne rozwijają się dosłownie z dnia na dzień. Pojawiają się nowe możliwości pokazywania treści i „mody” na formaty wideo czy rozbudowane live`y. Warto zadać sobie pytanie o jakość samych treści i ich dopasowanie do klienta i jego miejsca na ścieżce zakupowej.
- Przemyślane działania influencer marketingowe. W tym obszarze marketingu cały czas jest sporo tzw. „wolnej amerykanki”. Często zdarza się, że do kampanii źle dobiera się influencerów, niewystarczająco ich sprawdza, a efekty akcji nie zawsze są dobrze mierzone. Rezultat to niepotrzebne przepalanie budżetów. W tym punkcie podejście marketerów musi być zdecydowanie bardziej profesjonalne.
Martyna Tarnawska: Zarządzanie niepewnością i wsparcie swojej grupy docelowej. Nikt z nas nie wie, co stanie się w kolejnych kwartałach w 2021 roku. Dla wielu klientów to nie tylko czas niepewności, ale też kryzysu, smutku i demotywacji. Trzeba zastanowić się, jaką rolę chcesz pełnić dla swoich klientów i jak możesz im pomóc w tej sytuacji. Przydatne będzie tutaj powrócenie do strategii komunikacji naszej firmy, praca nad archetypem marki i TOV (Tone of Voice) w kanałach social media.
Zuza Pawlikowska: Ostatnie raporty (Raport Smsapi: 2020: Komunikacja sklepów internetowych) wskazują, że polscy konsumenci najchętniej kupują podczas wyprzedaży i akcji rabatowych. Największym wyzwaniem dla marketerów w obszarze social mediów jest przekonanie klienta do zakupu w cenie regularnej. Jak sobie poradzić z tym problemem? Przez odpowiednią komunikację, działania w wielu obszarach i przemyślaną strategię marketingową.
Kluczowy jest właściwie zaprojektowany lejek sprzedażowy, w którym o finalizacji transakcji zaczynasz myśleć już podczas tworzenia I etapu lejka (np. contentowego). Musisz pamiętać o swoim „dlaczego” i komunikować rozwiązanie rzeczywistych problemów swoich klientów.
Pamiętaj też, że treść postu, wybór zdjęcia czy target reklamy, to dopiero początek drogi. Bardzo ważna jest strona docelowa, prosta ścieżka zakupu i łatwość w odnalezieniu niezbędnych informacji. Niezależnie od tego, czy sprzedajesz produkty lub usługi – częsty problem z brakiem konwersji wiąże się z niezoptymalizowaną stroną lądowania oraz treściami, które się na niej znajdują.
Anna Ledwoń-Blacha: Działania w mediach społecznościowych podlegają ciągłym zmianom: nie piszę o przeobrażeniach w kontekście lat czy miesięcy, ale wręcz tygodni. W 2021 roku ta sytuacja na pewno się nie zmieni, można się spodziewać większego przyspieszenia zmian. Jak przetrwać? Elastycznie dopasowując się do przeobrażeń w gospodarce, ekonomii, polityce, społeczeństwie, a także zmian w samych narzędziach komunikacyjnych.
3 najczęstsze błędy w obszarze marketingu w mediach społecznościowych, które najbardziej Cię irytują i wskazówki, jak je wyeliminować
Franciszek Georgiew: Brak wiedzy o marketingu – na rynku pojawiły się tysiące social media ninjas, którzy nie mieli nigdy styczności z rasowym marketerem czy strategiem. W związku z tym pokutuje komunikacja „o wszystkim do wszystkich”, brak nastawienia na korzyści odbiorcy i kompletny zanik prób jakiegokolwiek wyróżnienia się, nie mówiąc o klarownym UVP. Takich ludzi będzie coraz więcej i niekoniecznie są zainteresowani słuchaniem strategów czy ekspertów od pozycjonowania marki.
Paulina Pytel: Jeśli miałabym wskazać trzy elementy, które najbardziej mnie irytują, będą to:
- Fake newsy, które są wykorzystywane dość często w marketingu politycznym i go wspierają, przy okazji polaryzując społeczeństwo. Uważam, że social media powinny być wolne od takich treści, gdyż trudno je poddać weryfikacji. Jedyne słuszne rozwiązanie, które widzę w tej kwestii, to jeszcze większe zaostrzenie polityki i regulaminów platform społecznościowych oraz większa inwigilacja grup.
- Źle dopasowany content do grupy odbiorców – są jeszcze profile, na których pojawia się tak zwany „lol content”. Słodkie pieski, piękne widoki i oznaczanie przyjaciółek – to buduje aktywność i zaangażowanie, ale czy przekłada się bezpośrednio na sprzedaż? W takich sytuacjach proponuję klientom prowadzenie komunikacji angażującej, ale związanej bezpośrednio z ich produktem po to, żeby zbudowane relacje przełożyć na lepsze wyniki w kampaniach na konwersje.
- Nieskuteczna komunikacja sprzedażowa – często marki prowadzące sklepy internetowe skupiają się tylko na działaniach wizerunkowych (zwłaszcza jeśli prowadzą również sklepy stacjonarne) albo „przeciągają linę” w drugą stronę i zajmują się jedynie sprzedażą. Zapominają wtedy o budowaniu relacji z odbiorcą oraz tworzeniu zaangażowanej społeczności wokół marki. Moje rozwiązanie, to znalezienie złotego środka pomiędzy tymi działaniami i prowadzenie urozmaiconej komunikacji. Ten proces w większości przypadków przekłada się na pozytywne wyniki i wzrosty wizerunkowe i sprzedażowe, które obserwujemy u naszych klientów.
Mateusz Puszczyński:
- „Dyktatura” lajków. Część marketerów niestety nadal popełnia ten sam błąd w social mediach. Chcą mierzyć jakość działań za pomocą lajków czy innych reakcji, podczas gdy aktywności mają zupełnie inne cele. Narzędzia typu Facebook czy Instagram dają niezwykle rozbudowane możliwości funkcjonowania i cały szereg wskaźników do wykorzystania. Wystarczy wyznaczyć sensowny cel i skupić się na miarach, które go opisują.
- Brak planu. Nie chcę tu nawet mówić o strategii, bo to bardzo nadużywane słowo. Ale działanie bez żadnego planu, celów i sposobu ich mierzenia, jest drogą donikąd.
- Ograniczanie się do mediów społecznościowych. Widzę to zwłaszcza w przypadku małych e-commerce’ów. Bardzo często przedstawiciele takich e-sklepów zapominają, że działania marketingowe to nie tylko prowadzenie social mediów. Nie można zaniedbywać mailingów, pozycjonowania, Adwords i całej gamy innych narzędzi oraz kanałów komunikacji. Byłoby idealnie, gdyby zadbać o równowagę i synergię działań wszystkich wymienionych działań.
Martyna Tarnawska:
- Prowadzenie monologu zamiast dialogu – to problem, który wciąż popełniają nawet najlepsi. Media społecznościowe są okazją do rozmowy z naszą grupą docelową. Jednak chcąc robić to dobrze, musisz ją gruntownie poznać – i to zarówno na poziomie zainteresowań, jak i problemów.
- Wielość kanałów i brak pomysłu na komunikację – dążenie marki do ekspozycji w każdym kanale social media często kończy się fiaskiem. Bez przemyślenia tego, jaką rolę ma pełnić każdy kanał (np. Facebook – wirtualna wizytówka i budowanie relacji z klientem, YouTube – repozytorium treści uświadamiających i edukacyjnych, Instagram – zaplecze employer branding) i bez konsekwentnej realizacji strategii, nasze kanały będą dla klientów nieangażujące i zbyteczne. Lepiej ograniczyć działania do kanałów, które są nam niezbędne i dać z siebie 150%.
- Nieodpowiadanie na potrzeby klientów – jeśli nie umie się słuchać (a to oznacza badanie, analizowanie, rozmawianie) własnej grupy docelowej i w odpowiedzi na to tworzyć dla niej komunikację, istnieje wysokie prawdopodobieństwo wyprodukowania w social mediach idealnego słupa ogłoszeniowego. A chodzi przecież o realne medium do rozmowy i wymiany doświadczeń. Customer experience to słowo klucz dla marketerów i projektantów treści.
Zuza Pawlikowska: Panuje podejście, że w marketingu wystarczą reklamy, o którym wspominałam już wcześniej. Inne rodzaje popełnianych błędów, to:
- Po pierwsze – nieodpowiedni dobór influencerów do współpracy. Same zasięgi to nie wszystko, bardzo istotna jest spójność twórcy ze światem marki oraz to, jak współpracuje z firmą, jakie jest jego zaangażowanie. Przed zaproponowaniem współpracy przejrzyj dokładnie feed, sprawdź, jak wyglądały inne kolaboracje, dopracuj zakres umowy tak, żeby móc jak najbardziej wykorzystać przygotowywane materiały. Porozmawiaj o celach i oczekiwaniach obydwu stron i zmierz efektywność działań.
- Po drugie – nieznajomość regulaminu Facebooka w kontekście postów z głosowaniem za pomocą reakcji czy niedozwolonych konkursów. Mam świadomość, że rozdania prezentów w zamian za polubienia i udostępnienia oznaczają ogrom nowych fanów i lepsze zasięgi, ale czy w dłuższej perspektywie są to dobre i wartościowe rozwiązania? Przez takie nieprawidłowości Twój profil czy konto reklamowe może zostać zablokowane.
- Po trzecie – „lolcontent” za wszelką cenę. Wszyscy uwielbiamy się śmiać, widząc nowy mem. Pamiętaj jednak, że na Facebooku, Instagramie, a nawet TikToku, jest też miejsce na poważniejszy content. Nie przygotowuj na siłę śmiesznych postów. Komunikuj się szczerze z sobą samym i szukaj odbiorców dopasowanych do siebie.
Anna Ledwoń-Blacha:
- Dalsza nieznajomość prawa polskiego, zasad społeczności czy regulaminów mediów społecznościowych.
- Seksualizacja mężczyzn i kobiet w reklamach. Z jednej strony mówi się o normalizacji ciała, okresu, równouprawnieniu – z drugiej – pewne rzeczy pozostają jedynie teorią, a nie praktyką. Jak to zmienić? Zadbać o etykę pracy. I nagłaśniać problemy.
- Nieoznaczanie współprac, fraudy i brak etyki w influencer marketingu. Potrzebna jest edukacja i być może wprowadzenie rozwiązań prawnych, których w tym aspekcie na rynku praktycznie nie ma.
3 Twoje ulubione polskie akcje/działania z 2020 r. z obszaru mediów społecznościowych to… i dlaczego?
Franciszek Georgiew: Cenię działania konsekwentne, oparte na spójnym pozycjonowaniu marki, najlepiej bez bizantyjskiego przepychu, jeśli chodzi o budżety i liczbę zaangażowanych directorów. Bardzo sobie chwalę naszą współpracę z Krowarzywami, siecią wege-burgerowni, która w tym niesłychanie trudnym dla gastronomii czasie zwiększyła nakłady finansowe na marketing, a następnie przy pomocy Olgi Dąbrowskiej i Melanii Wawrzyniak z naszego zespołu, z powodzeniem weszła na platformę TikTok. Marka zasługuje na dodatkowe wyróżnienie, bo fajnie „ogrywa” i „nakręca” różnego rodzaju akcje charytatywne i chroniące zwierzęta.
@muffinaartLepszy Burger czy kebab?🙊 takie pyszne jedzonko w @krowarzywateam 💖 #vegan #wegan #govegan #wegetarianka #burger #dlaciebie #krowarzywa #weganizm♬ Up Beat (Married Life) – Kenyi
Paulina Pytel: 2020 rok to był okres pełen niespodzianek, nie zawsze pozytywnych. Mam jednak wrażenie, że działania w mediach społecznościowych nie zawiodły i pomogły odbiorcom przetrwać ten czas. Moje trzy ulubione akcje z 2020 roku, to:
- Posiłek dla medyka – społeczna akcja, która za pomocą mediów społecznościowych zrzeszyła branżę gastronomiczną (która znalazła się w bardzo trudnej sytuacji) oraz medyków, potrzebujących społecznego wsparcia. Dzięki akcji wiele lokali przetrwało i zachowało miejsca pracy.
Źródło: https://www.facebook.com/posilekdlamedyka/
2. Live’y edukacyjne – wiele agencji i firm z sektora B2B uruchomiło w trakcie pandemii transmisje online na żywo, których zadaniem było bezpłatne dzielenie się wiedzą i wsparcie w trudnym okresie. Na samym początku lockdownu wielu przedsiębiorców (również tych z sektora e-commerce) nie wiedziało, jakie decyzje podjąć. Często chcieli również wstrzymywać działania reklamowe, ale dzięki wsparciu branży wiele firm przetrwało, a nawet rozwinęło swoje skrzydła.
Wyświetl ten post na Instagramie.
3. Domówki na Instagramie – Instagram to medium, które moim zdaniem zyskało w trakcie pandemii najwięcej. Ludzie w poszukiwaniu rozrywki i luźniejszej komunikacji spędzali tam sporo czasu. Instagram rozbudował filtry AR, a także wzmocnił funkcje live’ów. Wielu influencerów i gwiazd zaczęło organizować domówki, dzięki którym mogliśmy ich poznać bliżej, a także zapomnieć na chwilę o problemach. Plusem jest też fakt, że platforma znacznie skraca dystans pomiędzy twórcą a odbiorcą.
Wyświetl ten post na Instagramie.
Mateusz Puszczyński:
- mBank ęśąćż. Akcja zaczęła się od pomyłki w wysyłaniu powiadomień do klientów. Na tym komunikacja mogła się skończyć, ale mBank znalazł sposób, żeby dzięki dowcipowi i odrobinie luzu „przekuć” wpadkę w sukces.
Źródło: profil Mbanku na Facebooku.
2. Piosenka „Twój ból jest większy niż mój”. Wiem, że tu nie było świadomego marketingu. Jednak promocja, jaką radiowa Trójka zrobiła Kazikowi przez usunięcie jego piosenki z listy przebojów, zasługuje na wzmiankę.
3. #hot16challenge. To również nie jest typowa akcja marketingowa, ale 2020 rok też był inny niż wszystkie. Do tej pory pamiętam emocje, które wywoływały we mnie kolejne wykonania podczas pierwszego wiosennego zamknięcia.
Martyna Tarnawska:
- Społeczność MensTRUEacja marki Your Kaya jako świetny przykład budowania relacji z klientem końcowym. To znakomity case, jak społeczności mogą realizować wiele biznesowych celów – zarówno rozwijanie otwartej, szczerej komunikacji z klientem, współtworzenie produktów i zdobywanie feedbacku, jak i zagwarantowanie przestrzeni do wymiany doświadczeń pomiędzy klientami.
2. Budowanie zaangażowania w odpowiedzi na real-time marketing i realne potrzeby konsumentów przez Netflix na Instagramie (i nie tylko). Ich taktyki angażujące i zapraszające klientów do dialogu, są świetną inspiracją dla innych firm, jak robić to skutecznie, a przy tym nienachalnie.
- Współpraca Kasi Gandor z Pracuj.pl „Szukam pracy”, która świetnie pokazuje transparentny i pomocny wydźwięk influencer marketingu. Firma Pracuj.pl w zamian za nagranie filmu przekazuje 30 tysięcy złotych na rzecz Fundacji Rasowy Kundel, a treść i format filmiku idealnie korespondują z grupą docelową Kasi. Jest to piękna i potrzebna akcja, którą redystrybuowano zarówno na YouTubie, Instagramie, jak i Facebooku. Oby takich więcej!
Zuzanna Pawlikowska:
Ostatnio ukazało się wiele materiałów i filmów dokumentalnych o algorytmach social mediach, obracaniu danych, które mogły utrwalić ich negatywny obraz. Może nawet wpłynęły na zmianę postrzegania Facebooka czy Instagrama jako łącznika międzyludzkiego i narzędzia do pomocy innym ludziom. A jednak wydarzenia z 2020 roku w social mediach pokazały, że w ludziach tkwi siła, a internet nie musi być tylko źródłem hejtu, fejk newsów, ale można też wykorzystać go w dobrych celach.
Warto zauważyć, ile osób dostało wsparcie w tym trudnym czasie od zwykłych ludzi, którzy podawali dalej ogłoszenia na grupach społecznościowych, przesyłali zdjęcia od potrzebujących, ratując w ten sposób setki innych ludzi w różny sposób. To także przestrzeń, dzięki której społeczne ruchy dotarły ze swoimi działaniami do szerszej społeczności. Dlatego poniżej moja mocna trójka akcji z tego roku:
- Zaangażowanie marek w strajk kobiet. Do tej pory firmy nieczęsto otwarcie mówiły o swoich poglądach. To moment, kiedy role się odwróciły – wiele firm, marek i przedsiębiorców otwarcie przyłączyło się do oddolnej inicjatywy. To dzięki social mediom możliwa była mobilizacja społeczeństwa.
Wyświetl ten post na Instagramie.
2. Akcje wspierające medyków, np. #michadlamedyka, w której lokale gastronomiczne przygotowywały posiłki dla szpitali – social media pozwoliły ludziom wesprzeć naszych superbohaterów w białych fartuchach. Później sytuacja zmusiła nas również do ratowania gastronomii – dzięki social mediom istnieje możliwość publikacji menu, świątecznych zestawów dań czy przyjmowania codziennych zamówień.
Źródło: #michadlamedyka w wyszukiwarce Facebooka.
3. Dobro / Make life harder – akcja, w której udostępnia się proste ogłoszenia o potrzebie wsparcia lokalnego szewca, pani szyjącej czapki czy też ogłasza się zbiórki na różne inne cele. To jest właśnie siła internetu.
Źródło: grupa Make life harder na Facebooku.
Anna Ledwoń-Blacha:
- Cała działalność i obecność marki Your Kaya w social media oraz normalizacja okresu.
2. #StrajkKobiet, #ZostańWDomu, #Hot16Challenge i inne, które pokazują siłę społeczności i zwracają uwagę na to, że razem możemy więcej i że potrafimy się jednoczyć. A działania w mediach społecznościowych rzeczywiście mają moc.
3. Kampania promocyjna koncertu In Absentia Dei zespołu Behemoth.
Źródło: https://www.facebook.com/imperialtriumphant/posts/10157567283106794
Warto doczytać:
-
- Skuteczny PR A.D. 2021.
- Skuteczny PR A.D. 2021, cz. 2.
- Efektywna strategia marketingowa A.D. 2021.
- 5 najważniejszych zmian w marketingu, które musisz wziąć pod uwagę w 2021 roku.
- Skuteczny content marketing A.D. 2021.
- Nowy język sieci – cybersemantyka. Jak tworzyć e-komunikaty, aby kreować świadomość odbiorcy.
- Webwriting. Skutecznie zawalcz o uwagę czytelnika w internecie.