Jak wynika z 3. edycji badań „Postrzeganie upominków reklamowych, jako nośnika reklamy” przeprowadzonych przez Polską Izbę Artykułów Promocyjnych aż 81,25% marketerów uważa upominki za wysoce skuteczny nośnik reklamy. Co więcej, wynik ten utrzymuje się na podobnym poziomie już od kilku lat, można więc śmiało uznać, że gadżety są efektywnymi i, co więcej, docenianymi przez marketerów narzędziami BTL.
– Nie trzeba prowadzić badań, by wiedzieć że nasze dzieci i nasi kontrahenci czekają na prezenty zawsze, a w szczególności przed świętami. W obdarowywaniu się prezentami jeszcze jedna rzecz jest ważna: prezent uruchamia zasadę wzajemności i w ten sposób zacieśniają się relacje społeczne, a w naszym przypadku relacje biznesowe, przez co kontrahent symbolicznie wchodzi w obszar zarezerwowany dla naszych bliskich. W kręgu osób bliskich łatwiej zbudować zaufanie, tutaj mam na myśli zaufanie do produktu czy marki – mówi Tomasz Chwiłowicz, prezes PIAP.
Co ciekawe, spośród prawie czterystu osobowej grupy respondentów, na którą składali się przede wszystkim dyrektorzy działów marketingu oraz osoby odpowiedzialne za budżety reklamowe, blisko 85% dokonuje zakupów artykułów promocyjnych w celu kształtowania wizerunku swojej firmy.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Jak się okazuje, przy wyborze upominków reklamowych liczy się przede wszystkim cena (79,03%), ale równie ważną rolę odgrywa także jakość gadżetu (70,97%), jego wygląd (62,9%) i funkcjonalność (58,06%). Tylko 6,45% badanych opiera się pokusie nabycia artykułów promocyjnych.
Najczęściej dokonujemy zakupów: artykułów biurowych (57,14%), kalendarzy (47,62%), materiałów drukowanych (46,03%) oraz ulotek i folderów (46,03%). Jednak, jak wynika z badań, pojawia się również rosnące zainteresowanie upominkami nietypowymi, produkowanymi na specjalne zamówienie klienta (20,63%).
Zwykle szał zakupów upominków reklamowych związany jest z nastaniem okresu świątecznego (50,79%). Niemniej, wielu ankietowanych wskazało także chęć obdarowania swoich kontrahentów (49,21%) oraz udział w targach (47,62%) czy organizację eventów (36,51%) jako równie ważne powody nabywania gadżetów.
Posiadane upominki służą najczęściej jako prezenty dla kontrahentów (74,6%). Używane są również w akcjach promocyjnych (58,73%) oraz we wsparciu sprzedaży bezpośredniej (53,97%). Interesujący jest także fakt, że mając możliwość dokonania wyboru aż 57,14% ankietowanych zdecydowałoby się na zakup upominku reklamowego będącego produktem polskim.
Pobierz raport „Postrzeganie upominków reklamowych, jako nośnika reklamy”.