40 WYDANIE M+!

Zyskaj praktyczną wiedzę o e-mail marketingu i automatyzacji

Sprawdź!

Za content najchętniej odwdzięczamy się adresem e-mail – wyniki badania

Internet niewątpliwie nas rozpieścił – do większości informacji mamy łatwy i, przede wszystkim, darmowy dostęp. Co ważne, nie chodzi tutaj tylko o ściąganie nielegalnego contentu, jak filmy czy muzyka, ale przede wszystkim o dostęp do wszelkiego rodzaju informacji. Dzięki wyszukiwarkom szybko znajdziemy przepis na spaghetti, treść zagubionej ulotki leku, informacje na temat polityków, a także optymalny plan regeneracji dla naszych włosów. Czy w tej masie darmowych informacji znajdą się osoby, które za daną treść są w stanie się odwzajemnić, dać coś od siebie?

Za content najchętniej odwdzięczamy się adresem e-mail – wyniki badania

Internet niewątpliwie nas rozpieścił – do większości informacji mamy łatwy i, przede wszystkim, darmowy dostęp. Co ważne, nie chodzi tutaj tylko o ściąganie nielegalnego contentu, jak filmy czy muzyka, ale przede wszystkim o dostęp do wszelkiego rodzaju informacji. Dzięki wyszukiwarkom szybko znajdziemy przepis na spaghetti, treść zagubionej ulotki leku, informacje na temat polityków, a także optymalny plan regeneracji dla naszych włosów. Czy w tej masie darmowych informacji znajdą się osoby, które za daną treść są w stanie się odwzajemnić, dać coś od siebie?

Czy i jak odwzajemniamy się za content premium?

Internauci deklarują „odwdzięczanie się” za treści w internecie częściej, niż mogłoby się wydawać – 7 na 10 internautów przyznało, że w ciągu ostatniego miesiąca zdarzyło im się „odwzajemnić” za content z sieci. Najczęściej w zamian za dostęp do treści pozostawiali swój adres e-mail (66%); pozostałe formy odwzajemniania się, takie jak płatność oraz dzielenie się contentem za pomocą mediów społecznościowych, były znacznie mniej popularne.

Wykres przedstawiający popularność wybranych form „odwdzięczania się” za content premium

Wykres przedstawiający popularność wybranych form „odwdzięczania się” za content premium

Badanie LeadR i IRCenter

Jak pokazują wyniki badania, przeprowadzonego wspólnie przez LeadR i IRCenter, udostępnienie adresu e-mail, to najbardziej popularny sposób, w jaki internauci odwdzięczają się za content. Oznacza to, że większość użytkowników jest otwarta na e-mailingowy kanał komunikacji z firmami, jednak pod kilkoma warunkami. Dostarczany content powinien być dopasowany do ich potrzeb, atrakcyjny w formie i fachowy w przekazie oraz zarezerwowany dla określonej grupy, a nie dla wszystkich.

– Możliwość otrzymania w sieci atrakcyjnej treści, do której nie wszyscy mają dostęp, to kusząca perspektywa. Być pierwszym w czasach, w których większość informacji jest na wyciągnięcie ręki, wiedzieć więcej od innych: to wystarczające powody do płacenia za content – tłumaczy Paweł Lesiak, head of e-mail marketing w LeadR. – Oszczędność każe nam dążyć do zdobycia dóbr jak najniższym kosztem. Adres e-mail nie jest wygórowaną ceną za dostęp do wartościowej treści, dlatego internauci chętnie się nim dzielą. To świetna informacja i zarazem wskazówka dla klientów korzystających z usług firm, zajmujących się e-mail marketingiem, lead generation i monetyzacją baz danych. Treści powinny być odpowiednio stargetowane, a co za tym idzie, dostępne dla wybranych. Dlatego też wkraczamy z naszą ofertą w obszar marketingu w czasie rzeczywistym. Dzięki temu content będzie dostarczany do odpowiedniego odbiorcy w adekwatnej sytuacji i czasie.

Za jaki typ treści najchętniej się odwdzięczamy?

Internauci najchętniej rewanżują się za tekst, a także za materiały wideo – to właśnie te typy treści uzyskały największy odsetek wskazań w każdej z form „odwdzięczania się” za content. Za treści typu audio odwzajemniamy się najrzadziej – warto jednak pamiętać o tym, że niekoniecznie musi to być związane ze zjawiskiem piractwa w sieci. Materiały audio są przecież dostępne w darmowych wersjach takich serwisów jak Spotify czy SoundCloud, a przede wszystkim na YouTubie, który jest szczególnie popularny wśród internautów*.

Miejsce interakcji z płatnym contentem** to przede wszystkim laptop oraz komputer stacjonarny. Urządzenia mobilne (smartfon, tablet) były znacznie mniej popularne. W tym miejscu duże znaczenie ma dostosowanie contentu do urządzenia, na którym dochodzi do interakcji z użytkownikiem. Content powinien być czytelny i łatwo dostępny.

Wykres wskazujący typy treści, za które najchętniej się „odwdzięczamy”

Wykres wskazujący typy treści, za które najchętniej się „odwdzięczamy”

Badanie LeadR i IRCenter

Skąd czerpiemy content premium oraz jaka tematyka nas interesuje?

Treści od marek, a także artykuły (zarówno z serwisów tematycznych jak i portali informacyjnych) to treści, które cieszą się największą popularnością wśród internautów, którzy zdecydowali się „odwdzięczyć” za content.

Pod względem tematyki contentu, całkiem chętnie dajemy coś „od siebie” za materiały edukacyjne – ta kategoria treści wyróżniła się na tle pozostałych, których popularność ukształtowała się na podobnym poziomie. W przypadku contentu kulinarnego, nie zaskakuje niski poziom rewanżowania się za tego typu treści. Dzieje się tak ze względu na dużą popularność darmowego contentu o tej tematyce (blogosfera, strony marek i sklepów spożywczych z przepisami) a także DIY (blogosfera, portale internetowe, YouTube).

Wykres wyjaśniający, za jaką tematykę prezentowanych treści internauci najchętniej się odwdzięczają

Wykres wyjaśniający, za jaką tematykę prezentowanych treści internauci najchętniej się odwdzięczają

Badanie LeadR i IRCenter

Co wyróżnia treści, za które się „odwdzięczamy”?

Przede wszystkim ich elitarność (treść tylko dla subskrybentów), specjalizacja (treści pochodzące od specjalistów tematu lub autorytetów), a także atrakcyjna forma przekazu – internauci najczęściej przyznawali, że treści, za które zdarzyło się im udostępnić swój adres e-mail, posiadały właśnie te cechy. W przypadku chęci podzielenia się informacją ze znajomymi (udostępnienie contentu), kluczową rolę odgrywa specjalizacja treści oraz atrakcyjna forma. Jeżeli chcemy, żeby internauci dzielili się naszą treścią z innymi, powinniśmy zadbać o te aspekty przekazu. Z kolei cechy takie jak treści pochodzące od popularnych autorów oraz interaktywność przekazu, rzadko kiedy są elementami, które wyróżniają content na tyle, by internauci chcieli się za niego „odwdzięczać”.

Cechy wyróżniające content, za który się „odwdzięczamy”

Cechy wyróżniające content, za który się „odwdzięczamy”

Badanie LeadR i IRCenter

Podsumowując – nie jesteśmy aż tak bardzo rozpieszczeni, jak mogłoby się wydawać

Świadczy o tym fakt, że 7 na 10 internautów jest w stanie podjąć jakąś czynność, aby otrzymać dostęp do treści typu premium***. Najczęściej za dostęp do treści podajemy swój e-mail, rzadziej zaś za niego płacimy, czy udostępniamy informacje na ten temat w mediach społecznościowych. Warto jednak zaznaczyć, że udostępnienie informacji w mediach społecznościowych (w zamian za dostęp do treści) uzyskało podobny odsetek wskazań jak uiszczenie opłaty (21% vs. 20%). W obliczu ogromu darmowych treści, co piąty z internautów gotowy jest zapłacić za możliwość korzystania z contentu premium****. Co ważne, internauci chcą poszerzać swoje horyzonty – świadczy o tym wysoka popularność materiałów edukacyjnych (internauci szczególnie chętnie „odwdzięczali się” za treści o tej tematyce). Wysoki odsetek osób, które są w stanie zrewanżować się za treści premium (73%), pozwala założyć, że darmowy, powszechny content jest dla internautów niewystarczający – poszukują oni „czegoś więcej” i są w stanie się za to zrewanżować.

Pełny raport z badania jest dostępny tutaj.


O badaniu: badanie zostało zrealizowane metodą kwestionariuszową na próbie 452 osób – dane deklaratywne zebrano od osób zapisanych do baz e-mailingowych LeadR, tj, takich, które w ciągu ostatniego miesiąca podały swój adres e-mail, udostępniło treść w mediach społecznościowych lub zapłaciło za dostęp do contentu. Celem badania było wykazanie w jaki sposób internauci odwdzięczają się za content premium, jakie warunki powinna spełniać treść, by internauci chcieli uzyskać do niej dostęp oraz jaka tematyka contentu premium.


* Według badań Megapanel z lipca 2015 wynika, że korzystanie z YouTube’a wśród internautów kształtuje się na poziomie 76,1%.
** Rozumianym szeroko (tj. dokonanie płatności, udostępnienie treści w mediach społecznościowych, pozostawienie adresu e-mail).
*** Internauci, którzy w ciągu ostatniego miesiąca podali swój adres e-mail, udostępnili treść w mediach społecznościowych lub zapłacili za dostęp do contentu – 73%.
**** W ciągu ostatnich 30 dni 20% internautów zapłaciło za dostęp do treści (jednorazowa opłata lub wykupienie abonamentu).

Polecane prezentacje i narzędzia:

Spragniony marketingowej wiedzy?

Pełen dostęp do naszych tekstów możliwy jest dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę plus lub elektroniczną by zyskać dostęp do pełnego archiwum od 2011 roku. Wszystkie numery dostępne są w plikach pdf.

Zamów prenumeratę