Jak najlepiej wykorzystać okazje, jakie dają targi branżowe? Jak odnaleźć się w obowiązujących trendach i sprawić, aby odwiedzający zatrzymali się przed stoiskiem właśnie naszej firmy?
Z tego artykułu dowiesz się:
- dlaczego targi branżowe są ważne i jak najlepiej je wykorzystać,
- co to znaczy „mieć udane stoisko”,
- jakie są aktualne trendy w aranżacji stoisk targowych.
Dlaczego targi?
W biznesie żadna forma kontaktu nie zastąpi spotkania twarzą w twarz. Zasada ta odnosi się również do udziału w targach, gdzie właśnie od jakości komunikacji zależy sukces i związane z nim wymierne korzyści. Odpowiednia organizacja i aranżacja może potwierdzić lub wręcz zbudować prestiż firmy, przedstawić jej zalety i osobowość. Stoisko to ważny element kampanii wizerunkowej przedsiębiorstwa, rodzaj wizytówki, która razem z profesjonalną obsługą sprawi, że zostaniemy zapamiętani na dłużej. Warto zatem zwrócić uwagę na aranżację, która także realizuje cele komunikacyjne. Dzięki niej zespół skojarzeń – cech i wartości – stanie się w świadomości klientów nierozerwalnie związany z wizerunkiem firmy.
Targi odwiedzają najczęściej osoby pochodzące z branży lub z daną branżą współpracujące, co daje szanse na zwiększenie liczby klientów i rozpoznawalności firmy wśród grupy docelowej. Warto porzucić przekonanie, że stoisko targowe jest tylko miejscem udzielania informacji. Aby przyciągnąć uwagę, zainteresować i zachęcić do kontaktu, potrzeba czegoś więcej niż obsługa i widoczny logotyp. Osoby odwiedzające targi dobrze wiedzą, czego się spodziewać po zabudowie wystawienniczej. Nie wystarczy już poprawnie i użytecznie zaaranżować przestrzeń. To warunek konieczny, aby nie zniechęcić, ale niewystarczający, aby zainteresować. Do tego potrzebujemy wartości dodanej, czegoś, co wywoła impuls i obudzi w doświadczonym bywalcu targów zaciekawione dziecko, które się zatrzyma i otworzy na nowe doznania.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Udane stoisko – czyli jakie?
Odpowiedź z pozoru jest łatwa, bo wystarczy wykorzystać element zaskoczenia i wytrącić z rutyny doświadczenia targowego. Diabeł jednak jak zawsze tkwi w szczegółach.
Na początek garść ogólnych informacji. Podstawową cechą dobrze zrealizowanego stoiska jest spójna i przejrzysta aranżacja. Poszczególne elementy jego zabudowy muszą być odpowiednio dobrane i mieć określoną funkcję, czyli być po prostu użyteczne. Wyróżniona powierzchnia powinna więc zawierać stanowisko informacyjne, ekspozycję – uzależnioną oczywiście od tego, co chcemy zaprezentować – oraz czytelny podział przestrzeni, ukazujący wewnętrzną scenografię. Ponadto ważne jest dedykowane oświetlenie, które pogłębi efekt całości i stworzy przyjemną atmosferę.
Stoisko targowe jest zatem pewną układanką ze stałych elementów, których aranżacja, dzięki pomysłowości i odwadze projektantów, może dać najrozmaitsze efekty. O sukcesie zaś decyduje koncept kreatywny oraz znalezienie i wykorzystanie innowacji.
W dzisiejszych czasach biznes w każdej branży wymaga dużej konkurencyjności. Większej niż kiedykolwiek. Niemal w każdej branży firmy muszą śledzić trendy i nowości oraz szukać sposobu, aby podejmować z nimi dialog.
Trendy, czyli co z czego wybierzemy
Cechą naszych czasów jest różnorodność, niejednolitość i oryginalność. Firmy poszukują dla siebie wyjątkowych i niepowtarzalnych sposobów prezentacji, ale mimo to można wskazać pewne cechy, które w danym sezonie pojawią się częściej niż rzadziej. Na początek kolorystyka. Przykład – targi EuroShop 2014: w aranżacjach targowych będzie można zaobserwować przeróżne kolory, które w połączeniu z kreatywnymi – wymyślnymi – strukturami zabudowy staną się narzędziem do angażowania odwiedzających i przeniosą publikę targów na zupełnie nowy poziom doświadczania marki, jej esencji, historii i tożsamości. Popularna stała się też gra światłem dzięki możliwościom, jakie dają LED-y, wraz ze stosowaniem nowych technologii takich jak ekrany dotykowe i interaktywne ścianki. W ten sposób odwiedzający targi mogą lepiej i szybciej poznać świat brandu i silniej go doświadczyć.
Paleta używanych przez firmy barw oczywiście determinowana jest key-visualem, ale można zaobserwować odwagę w wyborze krzykliwych, wibrujących i jaskrawych barw, mających podkreślić wyjątkowość i oryginalność. Na drugim biegunie, niejako dla kontrastu, można zaobserwować uproszczone kształty i wzory. Skandynawski styl, który zdominował aranżacje 2013 roku, jest wzbogacany pierwiastkiem elektryzującym zwiedzających, który dodaje pikanterii stonowanym ekspozycjom, np. poprzez nowatorskie wykorzystanie materiałów i łączenie różnych designerskich stylów.
Targowe iluminacje, materiałowe innowacje
Światło w aranżacjach targowych odgrywa coraz większą rolę. Jako element składający się na komunikację stoiska ułatwia budowanie atmosfery, niezależnie od tego, czy jest użyte dla podkreślenia architektonicznej strony projektu, czy wydobywa i uwypukla jego określone elementy, na przykład eksponowane produkty. Do wyboru jest bardzo wiele rozwiązań, ale najważniejsze, aby na etapie projektowym przemyśleć tę kwestię i światło wykorzystywać świadomie ku zaakcentowaniu idei kompozycyjnej aranżacji.
To samo dotyczy wyboru materiałów. Niezależnie od tego, co wybierzemy, warto się zastanowić, jak użyć czy to drewna, czy tworzywa lub metalu w nietypowy, innowacyjny sposób, pamiętając oczywiście o ich konstrukcyjnych cechach oraz wadach i zaletach. Warto łączyć i poszukiwać, bowiem efekt końcowy może nagrodzić nawet największy trud konstrukcyjny.
Jeśli chodzi o graficzną stronę aranżacji, to tendencję do pewnego rodzaju nagromadzenia czy bogactwa użytych elementów należy uznać za przeszłość. O wiele silniej oddziałuje gra czystej przestrzeni, „pustki”, z silnymi kolorystycznie akcentami, o bardzo charakterystycznym, jednostkowym rysie. Ważne, aby pamiętać, co będziemy eksponować i jaka jest tożsamość naszej marki. Grafika stoiska może bowiem wejść z nią w dialog albo poprzez harmonię, albo przemyślany kontrast.
Architektura
To samo dotyczy bryły. Przez ostatnie lata można było zaobserwować powrót do prostych geometrycznych form, czasem o symetrycznych podziałach. Fale, łuki i totemy wydają się już przeszłością, przynajmniej jako trend dominujący. Powróciła za to jawna zabawa formą, gra iluzją i zaskoczeniem, aby dodać więcej dynamizmu ekspozycji, która właśnie kształtem w połączeniu z odpowiednio dobraną grafiką uwiedzie ruchem, wprowadzi element rozedrgania lub wywoła po prostu efekt zaciekawienia. A wszystko po to, by zachęcić do zatrzymania się, zastanowienia, wreszcie wejścia do stoiska, gdzie swoją pracę będzie mógł wykonać dobrze przygotowany zespół sprzedażowy.
Bo nie należy zapominać, że stoisko jest tylko tłem, oczywiście bardzo wymownym i silnie wpływającym na nastrój, atmosferę. Najważniejsza jest obsługa – kompetentna, otwarta i dobrze przygotowana do rzeczowej doradczej konwersacji.
Gdy teoria spotyka się z praktyką…
Stworzone na targi EuroShop 2014, stoisko Willson & Brown, niemal w całości wykonane z pięciowarstwowej tektury falistej (poza podłogą i podestem z płyt MDF pod cięższe eksponaty), zostało zaprojektowane tak, aby komunikowało określone cechy firmy oraz zaskakiwało i wywoływało zainteresowanie. Projekt zabudowy przestrzeni targowej ma podkreślać potencjał kreatywny i możliwości firmy jako producenta materiałów POS. Formę i materiały zaś wybrano tak, aby przyciągać uwagę i wytrącać z targowej rutyny.
Nowoczesna zabudowa, nawiązująca do stylu stealth, przełamuje tendencje aranżacji targowych, które najczęściej oparte są na prostych, geometrycznych podziałach przestrzeni i zapraszająco otwarte na zwiedzających. Autorzy projektu postanowili w inny sposób przyciągnąć stoiskiem uwagę i zachęcić do kontaktu. Wybrali formę zamkniętą, o nieregularnej bryle, sprawiającą wrażenie konstrukcyjnego chaosu. Swobodny i z pozoru nieuporządkowany układ płaszczyzn pozwolił na uzyskanie efektu przenikania się poszczególnych elementów. Wielopłaszczyznowość i struktura „elewacji” stoiska ma podkreślać różnorodne możliwości produkcyjne firmy.
Kolorystyka opiera się na kontraście barw użytych na zewnątrz i wewnątrz. Zewnętrzne elementy zostały pokryte laminatem srebrnym i złotym, który razem z ciemnym kolorem całości nadaje tekturze fakturę właściwą materiałom kompozytowym. Dzięki temu zabiegowi wywołany został efekt dużego zaskoczenia. Odwiedzający podchodzili do stoiska i dotykali powierzchni elewacji, nie potrafiąc rozpoznać użytego materiału.
[slider ids=”2651,2652,2653,2654,2655,2656″]
Wnętrze stoiska zaprojektowano z kolei w kolorze zielonym, który tworzy przyjazną atmosferę i budzi pozytywne skojarzenia z naturą, dając wytchnienie od różnorodności bodźców obecnych w hali targowej. Projektantom zależało na wzbudzeniu ciekawości, która – zaspokojona wewnątrz – pozwoli gościowi odpocząć od targowego zgiełku. Wybrany kolor jest również doskonałym tłem dla eksponowanych materiałów POS. Zielone ściany i matowo złota podłoga tworzą doskonałą oprawę i wydobywają walory estetyczne POS-ów dedykowanych różnym branżom i przygotowanych do różnych punktów sprzedażowych.
Idea kontrastu i dynamizm są widoczne także w opozycji użytego materiału do formy bryły, która sprawia wrażenie masywnej i ciężkiej, mimo że do budowy stoiska w całości użyto tektury. Dzięki wysokim kompetencjom technologów konstrukcja jest wytrzymała i stabilna. W środku zamontowano oświetlenie, głośniki, kamery i monitory do wyświetlania na nich prezentacji multimedialnych.
Wnętrze stoiska zostało funkcjonalnie i wygodnie rozplanowane. Jest w nim stanowisko do prezentacji multimedialnych, dwa stoliczki stanowiące integralny element wystroju wnętrza oraz dyskretnie oddalone miejsce, gdzie można usiąść i swobodnie rozmawiać. Całość jest spójna i naturalna.