
Marki chcą być na czasie i wykorzystują AI w swoich promocjach. Nierzadko ma się jednak wrażenie, że częściej przemawia za tym chęć „złapania tego pociągu” niż faktyczna propozycja wartości
Trendy i zmiany w obszarze lojalności i wsparcia sprzedaży w 2025 roku
Choć ociera się to o truizm, najciekawszym do obserwowania trendem w działaniach marek jest oczywiście wykorzystywanie narzędzi sztucznej inteligencji. Nie chodzi tu jednak o kolejne irytujące i nierzadko bezsensowne wykorzystywanie gen AI do zastępowania grafików czy też jako kreatywnego koła zamachowego konkursów konsumenckich. Chodzi o faktyczną propozycję wartości. Rynek programów lojalnościowych już radzi sobie z tym całkiem nieźle – stosuje np. dynamiczną segmentację, rozwija marketing automation czy wdrażając „bezszwowe” integracje z innymi usługami.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Największe wyzwania dla marketerów w 2025 roku
Absolutnie kluczowym wyzwaniem marek jest wydłużanie swoich łańcuchów wartości. Rozwiązaniem są systemy PSS (product-service systems), które do core’owej propozycji wartości dodają usługi dodatkowe, komplementarne, a także zupełnie niezależne (jak np. serwis streamingowy Amazona będący częścią systemu, w którym core stanowi e-commerce). W Polsce obecnie najlepiej radzą sobie z tym sieci handlowe, jednak z pewnością w tym roku będziemy obserwować przyrost tej gałęzi systemów komplementarnych (z wykorzystaniem AI).
Najczęstsze błędy, które warto wyeliminować
- Wykorzystanie generatywnej sztucznej inteligencji bez pomyślunku. Marki chcą być na czasie i wykorzystują AI w swoich promocjach. Nierzadko ma się jednak wrażenie, że częściej przemawia za tym chęć „złapania tego pociągu” niż faktyczna propozycja wartości.
- Zetkomania. Musimy komunikować się językiem pokolenia Z, żeby być cool? Nie, wcale nie musimy. Żeby być cool, trzeba robić cool rzeczy, a nie chodzić, gdzie się da, i tylko o tym opowiadać. Nuta fałszu jest niestety łatwo wyczuwalna.
- Gadżetotsunami. Częstym przekonaniem marketerów jest, że brandowane gadżety zbudują więź między konsumentem, a marką. Czasami faktycznie tak bywa, ale zdecydowanie częściej wpadamy w pułapkę nadprodukcji gadżetów, które mało kogo interesują. No i jeszcze ekologia…
Narzędzia i rozwiązania, w które warto zainwestować
Oczywiście te, które wykorzystują technologię tak, aby tworzyć nową propozycję wartości dla klienta. W promocji sprzedaży będą to narzędzia OCR czy marketing automation, z kolei w przypadku programów lojalnościowych – liczne rozwiązania wspierające
automatyzację: systemy CRM, narzędzia związane z BI czy przede wszystkim służące integracji z innymi aplikacjami, poszerzającymi zakres funkcjonalności dla klienta i w konsekwencji zwiększającymi unique value proposition.
Częstym przekonaniem marketerów jest, że brandowane gadżety zbudują więź między konsumentem, a marką. Czasami faktycznie tak bywa, ale zdecydowanie częściej wpadamy w pułapkę nadprodukcji gadżetów, które mało kogo interesują
Działania, które wyróżniały się na rynku w 2024 roku
1. Kampania Wedla połączona z konkursem konsumenckim „Co znaczy WW?”. Marka uchwyciła kilka świeżych elementów i co najważniejsze: zrobiła to w dość bezpretensjonalny sposób. Działania okazały się świetnie skrojone pod formaty nowych mediów społecznościowych. Tą akcją Wedel pokazał też, że czasami najprostsze pomysły sprawdzają się najlepiej.
2. Kampania mBanku „Jazgot”. W jej ramach powstał podcast kryminalny o oszustwach finansowych prowadzony przez Łukasza Orbitowskiego. Choć nie jest to stricte promocja, lecz kampania o charakterze edukacyjno-rozrywkowym, to warto na nią zwrócić uwagę, bo stanowi dobry przykład sięgnięcia po nowe media. mBank udowodnił, że o ważnych sprawach można mówić w sposób interesujący i nowoczesny, a przede wszystkim pokazał, jak właściwie wykorzystać medium podcastowe, którego wiele marek nadużywa, tworząc treści bez większej wartości.
Artykuł ukazał się w raporcie „Programy lojalnościowe, motywacyjne i wsparcia sprzedaży w 2025 roku”.