
Trendem, który rośnie i będzie się dalej rozwijał, są loterie w aplikacjach mobilnych
Trendy i zmiany w obszarze lojalności i wsparcia sprzedaży w 2025 roku
Trendem, który rośnie i będzie się dalej rozwijał, są loterie w aplikacjach mobilnych. Ich wdrożenie wymaga nieco więcej czasu i zaangażowania, jednak jest to najefektywniejsza, a zarazem najbardziej przyjazna aktywacja. Zakupy „same” przeliczają się na odpowiednią liczbę losów, które natychmiast są dostępne w smartfonie uczestnika. W kilka sekund można sprawdzić wynik losowania i nie trzeba przechowywać i okazywać dowodu zakupu, aby odebrać nagrodę. Z punktu widzenia uczestnika to najprostszy mechanizm loteryjny, co za tym idzie – najbardziej „grywalny”. W odniesieniu do skuteczności loterii oznacza to więcej zgłoszeń i więcej zakupów o wyższej wartości, a także wsparcie ruchu w sklepach, bo żeby odebrać nagrodę w postaci konkretnego produktu z półki lub zrealizować kupon rabatowy, trzeba po prostu wrócić.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Liczba loterii w aplikacjach mobilnych będzie rosła. Dziś te loterie wdrażają m.in. Stokrotka czy OBI. Kwestią czasu jest, kiedy producenci, którzy sprzedają swój towar za pośrednictwem takich sieci, przeniosą loterie z własnych landing page’ów do ich aplikacji mobilnych.
Największe wyzwania dla marketerów w 2025 roku
- Przestrzeganie przepisów ustawy hazardowej. Rok 2024 dość wyraźnie pokazał, że nie warto chodzić na skróty i szukać luk w przepisach. Ustawa hazardowa nakłada sporo obostrzeń i obowiązków na organizatora loterii, aby zabezpieczyć zarówno uczestników, jak i skarb państwa. Próby działania na granicy prawa lub jego obchodzenia kończą się bardzo poważnymi konsekwencjami, co można było zaobserwować w mediach.
- Ochrona danych uczestników i zgodność z RODO. Na organizatorze loterii ciąży odpowiedzialność w zakresie RODO. Musi on też przestrzegać przepisów wynikających z nowej ustawy „Prawo komunikacji elektronicznej” (która weszła w życie 10 listopada 2024 r.) i zabezpieczyć bazę zgłoszeń, która zawiera informacje dotyczące uczestników. Warto korzystać z przeznaczonych do tego rozwiązań IT – domeny muszą posiadać certyfikaty SSL, a bazy powinny być chronione przez rozwiązania uniemożliwiające wyciek danych.
Zapamiętaj
Procedowanie zezwolenia w Izbie Administracji Skarbowej zajmuje około sześciu–ośmiu tygodni, a zasady prowadzenia loterii muszą być zgodne z ustawą i należy ich bezwzględnie przestrzegać. Organizator musi bardzo skrupulatnie pilnować terminów składania zawiadomień, rejestrowania i prowadzenia wymaganej ewidencji, a także prawidłowo rozliczać wydatki na zakup nagród, w szczególności w kontekście „Ustawy o podatku od towarów i usług”.
Wdrożenie loterii w aplikacji mobilnej wymaga nieco więcej czasu i zaangażowania, jednak jest to najefektywniejsza, a zarazem najbardziej przyjazna aktywacja. Zakupy „same” przeliczają się na odpowiednią liczbę losów, które natychmiast są dostępne w smartfonie uczestnika
Narzędzia i rozwiązania, w które warto zainwestować
- Innowacyjne technologie wspierające loterie. Warto postawić na rozwiązania obniżające barierę wejścia dla uczestników i usprawniające generowanie zgłoszeń. Przykładem jest OCR (optical character recognition), który wykorzystuje AI do odczytu tekstu z paragonów i który można stosować w zewnętrznych serwisach. Dane z paragonów są ogromnym zasobem informacji, które mogą pomóc w planowaniu kolejnych akcji i skutecznie podnieść ich efektywność.
- Współpraca z dostawcami, którzy mają wieloletnie doświadczenie w organizacji loterii. Pozwala to na sprawne wdrożenie loterii, uniknięcie błędów, a także w znacznym stopniu ogranicza zaangażowanie działów marketingu, prawnego i księgowości.
Rok 2024 dość wyraźnie pokazał, że nie warto chodzić na skróty i szukać luk w przepisach. Ustawa hazardowa nakłada sporo obostrzeń i obowiązków na organizatora loterii, aby zabezpieczyć zarówno uczestników, jak i skarb państwa. Próby działania na granicy prawa lub jego obchodzenia kończą się bardzo poważnymi konsekwencjami
Artykuł ukazał się w raporcie „Programy lojalnościowe, motywacyjne i wsparcia sprzedaży w 2025 roku”.