Współczesne wyjazdy incentive travel przechodzą transformację – uczestnicy coraz częściej szukają spokojniejszych, bardziej zrównoważonych doświadczeń, takich jak slow travel czy wyjazdy dopasowane do ich indywidualnych potrzeb. Różnice w potrzebach kontrahentów (B2B) i pracowników (B2E) wymagają elastyczności w projektowaniu programów. Dowiedz się, jak sprostać aktualnym trendom i oczekiwaniom uczestników incentive travel.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jakie są aktualne trendy incentive travel,
- czym się charakteryzuje wyjazd nagrodowy standardowy dla polskiego rynku,
- jakie są oczekiwania uczestników wobec wyjazdów incentive,
- co uwzględnić w ramach wyjazdów nagrodowych B2B, a co w B2E,
- jakie są ciekawe przykłady wyjazdów incentive.
Standardowy dla polskiego rynku wyjazd incentive travel ma kilka wyróżników. Powracają one w prawie każdym zapytaniu kierowanym przez firmy do agencji i organizatorów turystyki. Do najpopularniejszych należą:
- unikatowy program i niedostępne dla innych doświadczenia (ilustracja),
- niebanalny kierunek – motywujący i oddziałujący na wyobraźnię,
- motyw przewodni spinający wyjazd ze światem marki,
- wysoka jakość hoteli i restauracji,
- agenda wypełniona po brzegi – dążymy do ideału „wszystko, wszędzie, naraz”,
- jeśli wypoczynek, to w bezpiecznej dla budżetu formule all inclusive.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Widać tu jednak pewne zmiany. Od paru lat można zaobserwować trend, który przed pandemią objawiał się okazjonalnie, ale po niej przybrał zauważalną skalę. Pierwsze cztery wyróżniki wciąż wydają się nienaruszalną podstawą – choć i tutaj zdarzają się odważne wyjątki. Natomiast ostatnie dwa – realizacja intensywnej agendy i konsumpcyjnego wypoczynku – coraz częściej poddawane są rewizji. Zarówno klienci, jak i uczestnicy chcą podróżować w sposób zrównoważony i spokojny – w duchu slow travel.
Impulsem do tej zmiany jest m.in. wzrost znaczenia w sferze zawodowej takich pojęć jak „work-life integration”, „well-being” czy „work-life blending”. Drastycznie upraszczając, można je sprowadzić do odchodzenia od tzw. kultury zap***dolu na rzecz świętego spokoju i czasu wolnego. Przyjrzyj się, jak objawia się ten trend. Pamiętaj, że innymi priorytetami cechują się wyjazdy B2B (business to business), a innymi – B2E (business to employee).
Wyjazdy nagrodowe dla klientów (B2B) – niech żyje czas wolny
Polska klasa średnia, reprezentowana przez przedsiębiorców i menedżerów, przeszła istotną przemianę. Po burzliwym okresie intensywnego bogacenia się i zachłannego poszukiwania nowych doznań konsumpcyjnych tempo tej pogoni wyraźnie spadło. Nasycone egzotycznymi plażami i kulturową różnorodnością, w świecie, który pędzi, osoby te zaczęły poszukiwać innych, trwalszych wartości.
Jeśli Twoim celem jest:
- zbudowanie bliskiej relacji z klientami,
- stworzenie atmosfery do nieformalnych rozmów biznesowych,
- wyrażenie uznania dla długotrwałej współpracy,
- nagrodzenie za imponujące wyniki sprzedażowe,
rozważ wkomponowanie w program wyjazdu poniższych założeń:
- daj przestrzeń na oddech – zaplanuj czas wolny, który uczestnicy mogą spędzić według własnych upodobań,
- pozwól uczestnikom samodzielnie doświadczyć miejsca – niech piękne otoczenie samo opowiada swoją historię,
- postaw na autentyczność – prostota bywa skuteczniejsza niż nadmiar luksusu w osiąganiu zamierzonych celów,
- zachowaj równowagę – zadbaj o balans między intensywnymi aktywnościami a chwilami ciszy i odpoczynku,
- zapewnij profesjonalną opiekę – w dużych grupach ważne są unikanie chaosu i troska o komfort każdego uczestnika,
- zadbaj o jakość relacji – to bliskość, uwaga i obecność budują prawdziwą więź z klientami.
Przykładem takiego wyjazdu był projekt incentive travel w Panamie.
Zapamiętaj
Do budowania relacji i docenienia współpracy potrzebujesz odpowiedniej atmosfery, a tę zapewnisz, jeśli zredukujesz intensywność programu na korzyść czasu wolnego i uważnego bycia tu i teraz.
Wyjazdy dla pracowników (B2E) – personalizacja, głupcze!
Nawiązując do klasycznego hasła z kampanii Billa Clintona (w oryginale: „The economy, stupid!”), warto na nowo się zastanowić, czym we współczesnej relacji pracodawca – pracownik może być wsłuchanie się w potrzeby tego drugiego. Zwłaszcza że nietrafione diagnozy, takie jak „owocowy czwartek” i „praca w młodym, dynamicznym zespole”, dość szybko trafiają do memicznej sfery sarkazmu.
Jeżeli zarządzasz dużą strukturą i planujesz wyjazd nagrodowy dla pracowników – bez względu na to, czy będzie to integracja grupy z siedziby głównej, czy nagroda w ogólnopolskim konkursie za zrealizowanie celu – warto sprawić, aby każdy z osobna poczuł się zauważony i wysłuchany.
Jeśli chcesz:
- nagrodzić pracowników za zaangażowanie i osiągnięcia,
- docenić ich lojalność wobec firmy,
- wzbudzić autentyczną sympatię do środowiska pracy,
- zmotywować zespół do przyszłych wyzwań,
- zbudować prawdziwego ducha zespołowości w poszczególnych działach,
zaprojektuj wyjazd z uwzględnieniem poniższych zasad:
- postaw na inkluzywność – daj pracownikom możliwość wpływu na wybór kierunku i programu, aby każdy czuł się częścią procesu,
- daj możliwość wyboru aktywności – organizuj działania w mniejszych grupach, dostosowane do różnych preferencji uczestników,
- stwórz przestrzeń na relacje – pracownikom często brakuje czasu na swobodne rozmowy i bycie razem, więc zapewnij im tę możliwość,
- pozwól na spontaniczność – zamiast narzucać aktywności, daj przestrzeń na oddolne inicjatywy i samodzielne organizowanie czasu,
- oddziel kwestie biznesowe – sprawy merytoryczne i formalne przenieś na inną okazję lub załatw je na początku wyjazdu, aby reszta czasu była w pełni swobodna.
Przykładem takiego wyjazdu był projekt incentive travel w emiracie Ras al-Chajma.
Zapamiętaj
Aby wzmocnić zaangażowanie pracowników i zmniejszyć rotację, postaw na budowanie relacji, organizację kameralnych, unikatowych aktywności oraz spersonalizowane formy nagradzania. Wsłuchuj się w potrzeby każdego członka zespołu.
Materiał partnera