Są postrzegane jako drugi najtańszy, a zarazem najskuteczniejszy, nośnik promocji. Mają ogromny wpływ na kształtowanie wizerunku firmy lub marki, a ich jakość (nie cena!) stała się najważniejszym kryterium wyboru. Mowa o gadżetach reklamowych, które nadal zajmują wysoką pozycję w strategiach marketingowych firm. Świadczą o tym wyniki 4. edycji badania postrzegania upominków reklamowych przez klienta końcowego, przeprowadzone w bieżącym roku przez Polską Izbą Artykułów Promocyjnych.
W budżetach stabilizacja
Przeprowadzone po raz kolejny badanie potwierdza szereg pozytywnych tendencji, które można obserwować w branży. Jedną z nich jest na pewno stabilizacja sektora reklamowego, której źródłem jest równowaga gospodarcza. Uspokojenie na rynku widać już od 2014 roku – aż 42,5% respondentów potwierdza wzrost wydatków na marketing w porównaniu z rokiem wcześniejszym. Tyle samo wskazuje stabilizację budżetów reklamowych na takim samym poziomie jak w roku 2013. Podobną równowagę widać na płaszczyźnie deklarowanej wysokości budżetu na reklamę BTL. W 2015 roku nadal 14,63% respondentów potwierdza dysponowanie budżetem powyżej 100 000 zł (tyle samo w 2014r.), nieznacznie natomiast wzrosła liczba marketerów z budżetem 20 000 – 50 000 zł – z 21,95% na 29,27%. To na pewno dobra prognoza nie tylko dla rynku upominków biznesowych, ale dla całej branży reklamowej.
Dobra cena i skuteczność
Właściwy stosunek ceny do skuteczności jest jednym z kryteriów dobrze zaplanowanej kampanii. Internet od lat stoi na podium – według badania aż 63,41% ankietowanych uważa, że jest to tani i skuteczny środek promocji. Tuż za nim plasują się gadżety reklamowe, które 24,39% badanych marketerów uważa za najefektywniejsze w relacji do ceny.
Słuchaj „Marketer+” Podcast
Aż 70,73% osób odpowiedzialnych za budżety reklamowe potwierdza skuteczność upominków. To bardzo dobry wynik, który świadczy o silnej pozycji gadżetów reklamowych. Co istotne aż 82,93% badanych wykorzystuje je do kształtowania pozytywnego wizerunku firmy i utrwalania świadomości marek. To bardzo ważna tendencja, ponieważ pokazuje, jak silne jest psychologiczne znaczenie upominków w relacjach biznesowych.
Przede wszystkim jakość
Najważniejszym kryterium wyboru upominków reklamowych jest ich jakość (68,29%). Tuż za nią, decydującymi czynnikami są wygląd (65,85%) oraz cena (63,41%). Ponieważ klienci są świadomi wpływu materiałów reklamowych na wizerunek firmy, są skłonni zapłacić więcej za produkt wyższej klasy. Tu warto zaznaczyć, że ta proporcja zmieniła się w porównaniu z poprzednim rokiem. W 2014 r. dla większości marketerów decydującym kryterium wyboru była cena.
>> Czytaj więcej: Upominki atrakcyjnym nośnikiem reklamy według marketerów – wyniki badania PIAP
W czołówce najczęściej wybieranych upominków biznesowych są artykuły piśmiennicze (63,41%), kalendarze (60,98%) oraz artykuły biurowe (53,66%). W dalszej kolejności respondenci wskazali torby i opakowania (48,78%) i słodycze reklamowe (41,46%).
Wydarzeniami najbardziej aktywizującym do zakupu gadżetów promocyjnych są targi (58,54%), okres świąt (51,22%) oraz organizacja eventów (39,02%). Upominki najczęściej trafiają do kontrahentów oraz są wykorzystywane podczas akcji promocyjnych. Ankietowani przyznają, że odbiorcami gadżetów zwykle są nowi klienci (68,29%), ale także ci stali (63,41%) oraz strategiczni (51,22%).
Co więcej, badanie po raz kolejny udowodniło, że polska marka produktów promocyjnych jest ceniona przez osoby zarządzające budżetami reklamowymi.
Wyniki 4. edycji badania „Postrzegania upominków reklamowych jako nośnika reklamy” 2015
[kreska]Badanie „Postrzegania upominków reklamowych jako nośnika reklamy” zostało przeprowadzone w okresie kwiecień-czerwiec 2015 za pośrednictwem systemu ankietowego paxonta.com. Badanie skierowane było do klientów końcowych przede wszystkim dyrektorów działów marketingu, osób decyzyjnych, odpowiedzialnych za budżety reklamowe zarówno dużych korporacji, jak i małych i średnich przedsiębiorstw. W badaniu udział wzięło 361 respondentów.