W komunikacji omnichannel niezwykle istotne jest, aby podążać za klientem i budować z nim długotrwałe relacje. Marketerzy wykorzystują w tym celu wiele narzędzi, w tym powiadomienia push. W jaki sposób możesz wykorzystywać web i mobile push, aby skutecznie docierać do klientów? Czym się różnią te dwie formy komunikacji push? Zaraz wszystko wyjaśnimy. Na końcu znajdziesz też zaproszenie na webinar, który odbędzie się już 26 października.
Powiadomienia push odgrywają szczególnie istotną rolę w sektorze e-commerce, gdzie ich skuteczność wyrażona przez średni wskaźnik CTR (click through rate) wynosi aż 7,8% dla mobile push i 4,4% dla web push. Należy jednak na początek rozróżnić dwie kwestie – mamy bowiem powiadomienia web push (znane także jako desktop push) i mobile push (lub app push). Czym się różnią te dwa rodzaje notyfikacji?
Web push
Powiadomienia web push bazują na przeglądarce internetowej (dlatego mogą się wyświetlać zarówno na komputerach, jak i urządzeniach mobilnych). Najczęściej pojawiają się w prawym górnym rogu, choć to zależy od przeglądarki i systemu operacyjnego. Podkreślmy tutaj dwie ważne kwestie:
Słuchaj „Marketer+” Podcast
- Po pierwsze, na otrzymywanie powiadomień web push należy wyrazić na początku zgodę, co oznacza, że są one odporne na różnego rodzaju adblockery.
- A po drugie, użytkownik nie musi mieć otwartej Twojej strony internetowej, aby takie powiadomienia otrzymywać.
Zobacz, jak wyglądają powiadomienia web push:
Mobile push
Powiadomienia mobile push wyświetlają się tylko na urządzeniach mobilnych i działają w ramach aplikacji mobilnej. Notyfikacje mobile push wyglądają jak SMS-y i inne powiadomienia i, podobnie jak web push, wyświetlają się na telefonach użytkowników niezależnie, czy aplikacja jest w danym momencie włączona, czy nie.
Oto kilka przykładów powiadomień mobile push:
– Większość powiadomień, na które dociera Mobile Push stanowią smartfony. Ten typ komunikacji wysyłany jest wyłącznie do użytkownika poprzez zainstalowaną wcześniej przez niego aplikację. W związku, z czym często wydawca ma szansę dotrzeć do mocno zaangażowanych osób, które często są fanami produktu. Rekomendujemy używanie w nich tekstu, emotikon oraz rich media takie jak grafiki, przyciski akcji czy indywidualny dźwięk, ponieważ podnoszą one poziom zaciekawienia odbiorcy komunikatem, jaki otrzymał. Dobrze ułożony scenariusz wysyłki nie powinien przekraczać 1 lub 2 notyfikacji marketingowych w tygodniu. Dzięki temu zwiększa się możliwość zwiększenia powracalności użytkowników do używania aplikacji, a połączenie scenariusza automation jest gwarantem zwiększenia koszyka zakupowego lub przypomnienia konsumentowi o tzw. porzuconym koszyku – komentuje Mateusz Zawidzki, Product Manager w REDLINK.
Rola notyfikacji push w omnichannel
Jeśli działasz w sektorze e-commerce, na pewno rozumiesz rolę pozostawania w stałym kontakcie z klientami. Dzisiaj liczba kanałów, przez które klienci mogą dowiedzieć się o Twojej marce lub wejść z nią w interakcję, jest przytłaczająca. Ważne jest, aby niejako podążać za klientem i ułatwiać mu nawiązanie kontaktu lub poznanie oferty. To właśnie istota komunikacji omnichannel. Nie tylko jesteś wszędzie tam, gdzie Twoi klienci, ale też stale dbasz o budowanie długotrwałych relacji i wychodzisz swoim klientom naprzeciw.
Dlatego notyfikacje push odgrywają tak ważną rolę w komunikacji omnichannel. Bo dokładnie takie jest ich zadanie – wychodzić klientom naprzeciw i ułatwiać im osiągnięcie określonych celów (np. zakup oglądanego wcześniej produktu). Jakie jeszcze są zalety tych krótkich wiadomości?
Zalety powiadomień push
- Skuteczność – średni wskaźnik CTR w sektorze e-commerce to 4,41% dla powiadomień web push i 7,8% dla mobile push. To bardzo dobry wynik, który bezsprzecznie potwierdza, że kampanie push są skuteczne.
- Komunikacja w czasie rzeczywistym – możesz docierać do klientów tu i teraz. Nie musisz czekać całymi dniami, aż kampania zostanie sprawdzona i zaakceptowana przez zewnętrzną platformę – wszystko odbywa się w ramach Twojej strony lub aplikacji.
- Wszechstronność – Nie ma żadnych ograniczeń tematycznych. Możesz utworzyć powiadomienie na dowolny temat i wykorzystać różne rozwiązania (przyciski CTA, linki, emotikony, grafiki, animacje).
- Dostępność – Wszystkie główne przeglądarki takie jak Chrome czy Firefox mają już wbudowane rozwiązania techniczne umożliwiające wyświetlanie powiadomień push. Nie ma zatem obaw, że z powodów technicznych część Twoich klientów nigdy ich nie zobaczy. Muszą tylko wyrazić na nie zgodę.
Jednak aby powiadomienia push dobrze realizowały swoją rolę, muszą spełniać szereg warunków.
Jak prowadzić skuteczne kampanie push?
Powiadomienia push to prawdziwy miecz obosieczny. Z jednej strony, gdy są dobrze przygotowane i odpowiednio wykorzystane – mogą przyczynić się do realnego wzrostu ruchu i sprzedaży na Twojej stronie internetowej i aplikacji mobilnej. Z drugiej strony, bardzo łatwo jest uzyskać łatkę spamera przeszkadzającego w korzystaniu z sieci, co może skończyć się cofnięciem zgody na otrzymywanie takich powiadomień.
Jak zatem możesz zadbać, aby Twoje kampanie push były skuteczne? Należy skupić się na trzech podstawowych elementach:
- Do kogo wysyłać powiadomienia push? Pierwszy klucz do sukcesu to personalizacja i segmentacja. Jeśli będziesz wysyłać „wszystko do wszystkich”, liczba subskrybentów w krótkim czasie spadnie do zera. Zadbaj, aby każdy użytkownik widział komunikat, który jest skierowany stricte do niego i bazuje na wcześniej podejmowanych czynnościach.
- Kiedy wysyłać powiadomienia? Jeśli powiadomienia będą pojawiać się w przeglądarce zbyt często, klienci szybko poczują się atakowani Twoimi komunikatami i zakończą Waszą „znajomość”. Nie nakładaj sobie żadnych sztywnych form w stylu „musimy wysyłać powiadomienia przynajmniej dwa razy w tygodniu”. Ważniejsze jest, aby mieć O CZYM napisać.
- O czym tworzyć powiadomienia? Musisz mieć dobry powód, żeby wysłać powiadomienie push. Z doświadczenia firmy PushPushGo wynika, że największą skutecznością cechują się powiadomienia dotyczące zachowań użytkowników na stronie (np. jakie produkty dana osoba oglądała lub kupiła, czy porzuciła koszyk, jak często i na jaką wartość robi zakupy itd.). W zależności od rodzaju zachowania, powiadomienia mogą być wysyłane automatycznie. Takie kampanie mają największą dostarczalność i CTR.
Jeśli chcesz zwiększyć skuteczność swoich powiadomień, koncentruj się na tym, co jest ważne dla Twojego klienta. Nie skupiaj się tylko na tym, żeby w możliwie krótkim czasie maksymalnie zwiększyć sprzedaż. Buduj długoterminowe relacje i po prostu bądź pomocny. To dlatego notyfikacje poświęcone ostatnio wyświetlanym produktom lub porzuconym koszykom mają tak wysoki CTR. Bo klienci już wcześniej dali do zrozumienia, że to dla nich istotne – przeglądali nowości, zaczęli proces zakupowy. Być może coś im przeszkodziło, musieli pilnie zająć się czymś innym i w efekcie nie dokończyli zakupów. I teraz Twoją rolą jest pomóc im wrócić do przerwanej czynności.
Takie podejście do powiadomień push zagwarantuje Ci wysoką klikalność i skuteczność prowadzonych kampanii.
Chcesz wiedzieć więcej o powiadomieniach push?
Weź udział w webinarze!
Zapraszamy wszystkich marketerów i właścicieli biznesów e-commerce do wzięcia udziału w darmowym webinarze, który odbędzie się już we wtorek 26 października o godzinie 11:00. Webinar jest organizowany wspólnie przez PushPushGo i REDLINK.
W trakcie webinaru prowadzonego przez Paulinę Poniewską i Mateusza Zawidzkiego odpowiemy na takie pytania, jak:
- Dlaczego web push i mobile push to dwa różne kanały komunikacji z potencjalnym klientem?
- Jak web i mobile push uzupełniają się w budowaniu efektywnej strategii marketingowej?
- Jak budować lojalność klientów za pomocą komunikacji push?
- Jakie są przykłady najlepszych praktyk w budowaniu relacji z subskrybentami?
- Jakie scenariusze możesz wdrożyć, aby przyciągnąć więcej klientów i poprawić sprzedaż?
Jeśli prowadzisz działania online marketingowe, wiedza z tego webinaru na pewno przyda Ci się w codziennej pracy. Zapisz się już dzisiaj i zanotuj datę w kalendarzu!
Biorę udział w webinarze
Materiał Partnera